Bekijk volle/desktop versie : Kettingbrieven



26-04-2009, 20:51
Salaam ou 3laikom,

Zijn kettingbrieven haram? Want meestal worden ze via e-mail gestuurd en dan staat er dat je het naar andere mensen moet doorsturen of anders gebeurt er iets slechts ofzo.. Is dit waar?

Wasalaam ou 3laikom..

26-04-2009, 20:54


Dat is zeker niet halal. Ik heb ook gehoord dat het haram is, maar ik heb geen daliel

26-04-2009, 20:55
Omdat het een soort bijgeloof is...

26-04-2009, 21:03
Ja, ik had idd ook gehoord dat het haram was, maar ik wist en weet het niet zeker.. Je krijgt vaak brieven die over islam enzo gaan en als je ze niet verstuurt dan raak je iemand kwijt of dan gebeurt er iets slechts met je.. Maar als je dan ziet dat het over Allah gaat of over de Islam dan ga je twijfelen of je nou wel of niet moet versturen, daarom wou ik het weten..

Hoop dat iemand wel een daliel voor me heeft incha'Allah..

26-04-2009, 21:04


Ik ga wel voor je opzoeken hoe het zit

26-04-2009, 21:05
incha'Allah zuster..

26-04-2009, 21:06
hier is al eens over gediscussieerd:
http://forums.marokko.nl/archive/index.php/t-1632598.html

26-04-2009, 21:07
Shirk heet zoiets

IRRI die kettingbrieven pff

26-04-2009, 21:07
Vraag:

Laatst ontving ik een kettingbrief in de vorm van een email, waarin gewaarschuwd werd dat als ik het niet door zou sturen naar 20 moslims er erge dingen met mij zou gebeuren. In de brief stond dat Sheikh Ah'mad, die een wachter was van de moskee van de Profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) in Medina, op een vrijdag een droom kreeg waarin hij de Profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) zag. Er werd hem door de Profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) verteld dat die vrijdag 6000 mensen waren overleden, waarvan er niet één het Paradijs zou bereiken omdat de toestand van de Oemmah in deze periode triest is.
Een persoon die deze brief had verscheurd, overleed binnen 9 dagen.
Een ander persoon die vergeten was de brief door te sturen, verloor zijn baan. Toen hij vervolgens de brief liet circuleren, kreeg hij een baan toegewezen met een hogere functie dan hij tevoren had.

Mijn vraag is of ik hierin moet geloven. Wat is de waarde van zo'n
brief?


Antwoord:

Alle lof aan Allah

Sheikkh `Abd al-`Aziez ibn Baaz (moge Allah tevreden met hem zijn) zei:
We hebben al vele jaren vaak over deze valse brief gehoord; het wordt zo nu en dan verspreid onder de mensen en is alom bekend bij het gewone volk. De inhoud van de brief verandert soms, maar de auteur beweert altijd dat hij de Profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) heeft gezien in een droom die hem een boodschap gaf om te verspreiden. Deze vervalser maakt meerdere beweringen in zijn brief die duidelijke leugens en klinkklare onzin zijn. Ik heb er vroeger aandacht aan besteed en mensen uit proberen te leggen dat zo'n brief vals is. Toen ik de laatste versie zag, twijfelde ik om erover te schrijven, omdat de valsheid ervan duidelijk was en omdat de vervalser een grote onbeschaamdheid had om zulke leugens te vertellen. Ik dacht niet dat iemand die ook maar over een beetje inzicht en gezond verstand beschikte in zijn valse woorden zou trappen.

Maar veel broeders hebben me verteld dat deze brief een groot aantal
mensen heeft misleid, en zij hebben hem onderling verspreid en sommigen geloofden wat erin stond. Dit is de reden dat ik ervoor gekozen heb hierover te schrijven om uit te leggen dat zo'n brief vals is en dat het een verzinsel is over de Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen van Allah zij met hem), zodat niemand erdoor misleid kan worden. Iemand met kennis en geloof, of een solide aard en gezond verstand en deze brief bestudeerd zal zich snel
realiseren dat het op verschillende manieren berust op leugens en verzinsels.

Ik vroeg een verwante van Sheikh Ah'mad, aan wie deze leugen is toegeschreven, over deze brief en hij vertelde me dat het vals is en dat Sheikh Ah'mad nooit heeft gezegd wat erin staat. Sheikh Ah'mad overleed een tijd geleden. Zelfs als wij aannemen dat deze Sheikh Ah'mad of iemand groter dan hem beweerde de Profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) gezien te hebben in een droom of terwijl hij wakker was, en deze advies aan hem gaf, wij zeker weten dat hij gelogen heeft, of dat dit verteld werd door de Shaytaan en niet door de Boodschapper (vrede en zegeningen van Allah zij met hem). Dit weten wij om verschillende redenen, inclusief de
volgende:

De Boodschapper (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) zou niets zeggen dan de waarheid, zowel tijdens zijn leven als na zijn dood. Deze brief gaat duidelijk in tegen de Sharie'ah op verschillende manieren, zoals we hieronder zullen zien. De Profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) kan gezien worden in een droom, en degene die hem ziet in zijn ware gedaante heeft hem daadwerkelijk gezien, want de Shaytaan kan niet zijn gedaante aannemen zoals staat in de sah'ieh' h'adieth. Maar het hangt af van het geloof, goede karakter, de oprechtheid, nauwkeurigheid, religieuze betrokkenheid en betrouwbaarheid van degene die beweert hem gezien te hebben en of hij de Profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) in zijn ware gedaante of een andere gedaante heeft gezien. Als er een h'adieth verteld is door de Profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) maar niet overgeleverd is door een betrouwbaar persoon met een goede karakter,
kan deze niet geaccepteerd of gebruikt worden als bewijs; of het wordt overgeleverd door betrouwbare en nauwkeurige overleveraars, maar gaat in tegen een h'adieth die door betere personen is overgeleverd en onmogelijk verzoend kan worden met deze meer nauwkeurige en betrouwbare overlevering. De eerste overlevering wordt dus afgeschaft en kan niet gevolgd worden, en de tweede overlevering schaft (de eerste) af en moet nagevolgd worden waar dat mogelijk is en wanneer de aan voorwaarden die eraan verbonden zijn, wordt voldaan. Als dat niet mogelijk is en de overleveringen niet met elkaar verzoend kunnen worden, dan moet de minst betrouwbare overlevering afgewezen worden. De regel in deze kwestie is dat het vreemd (shaadhdh) is en niet gevolgd moet worden. Dus hoe zit het met een brief van een auteur, die het zogenaamd overgeleverd heeft van de Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen van Allah zij met hem), maar onbekend is en waarvan wij niet weten of hij betrouwbaar is of niet? In deze situatie moet het afgewezen worden en er geen aandacht aan besteed worden, ook al is de inhoud niet in strijd met de Sharie'ah. Dus hoe zit het dan met de brief die veel valse dingen bevat en die valselijk toegeschreven ordt aan de Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen van Allah zij met em), en die uitspraken bevat die Allah niet toegestaan heeft? De Profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) zei: "Wie woorden aan mij toeschrijft die ik niet heb gezegd, laat hem plaatsnemen op zijn plek in de Hel."

Sheikh Saalih' al-Fawzaan schreef een artikel over deze brief, ervoor waarschuwend, die gepubliceerd werd in het tijdschrift ad- Da'wah, afleveringnummer 1082, waarin hij zei:

Deze verzonnen brief is oud. Het is meer dan tachtig jaar geleden in Egypte verschenen, en de geleerden weerlegden het en noemden het vals, en zij lieten de leugens en valsheden die het bevatte zien.
Één van de geleerden, Sheikh Mohammed Rashied Rida, zei in de weerlegging van deze brief:

We beantwoorden deze vraag in 1322 AH en we herinnerden ons dat we zo'n soort brief meerdere malen hebben gezien in de tijd dat we nog leerden hoe we moesten schrijven en lezen tot nu. Al deze brieven werden toegeschreven aan een man genaamd Sheikh Ah'mad, de wachter van de Profeet's graf. De brief is zeker vals en niemand die ook maar over een klein beetje kennis en geloof beschikt zal dat betwisten. Het is juist alleen de simpele geest vanuit de ongeletterde massa die het zal geloven.
Vervolgens weerlegde hij het uitgebreid, waarbij hij inging op elke verzinsel die de brief bevatte. Deze brief is vooral geaccepteerd door sommige onwetende mensen die het begonnen te kopiëren en verspreiden, omdat zij beïnvloed werden door de beloftes en de waarschuwingen die erin stonden: wie een x aantal kopieën maakt en deze verspreid zal krijgen wat hij wil, en als hij een zondaar is zal Allah hem vergeven, en als hij werk heeft zal hij promotie krijgen, en als hij een schuld heeft dan zij deze betaald worden,
en degene die er niet in gelooft zal de slechte gevolgen hiervan ondervinden. Wanneer onwetenden dit lezen, worden zij hierdoor misleid en zij gaan de brief verspreiden uit angst en hebzucht.
De geleerden zijn overeengekomen dat deze brief vals is en zij hebben mensen gewaarschuwd het niet te verspreiden en er niet in te geloven. Één van de geleerden is Sheikh `Abd al-`Aziez ibn Baaz die het weerlegde in een uitstekende artikel en liet de leugens en misleidingen zien die de brief bevatte. Deze brief is vals om verschillende redenen:

Ten eerste:
De wetten van de Islam, de beloftes en waarschuwingen, en informatie
over wat de toekomst brengt zijn allen zaken die slechts bewezen
kunnen worden door de openbaring van Allah aan Zijn Boodschapper.
De openbaring kwam ten einde toen de Boodschapper (vrede en zegeningen
van Allah zij met hem) overleed, nadat Allah de religie middels hem
vervolmaakte. Wij hebben de Qor-aan en Soennah geërfd die voldoende
zijn om ons te leiden. Wat betreft dromen en visioenen; zij bewijzen
niets omdat ze meestal verzinsels bevatten van de duivels met als
doel mensen af te laten dwalen van hun religie. De vervalsers van
deze brief beloven degenen die erin geloven dat zij het Paradijs
zullen betreden en dat ze in hun behoeftes worden voorzien en dat
zij verlost zullen worden van verdriet, en zij waarschuwen degenen
die het niet geloven dat zij de Hel zullen binnentreden en vernederd
zullen worden. Dit is het verkondigen van een nieuwe religie en het
vertellen van leugens tegen Allah- we zoeken ons toevlucht bij Allah hiertegen.

26-04-2009, 21:08
Sorry voor de lay out, maar dat heb ik niet gedaan Was al zo haha

26-04-2009, 21:25
BaraAllahoefiekoem voor de moeite.. Nu weet ik zeker dat kettingbrieven haram zijn en onder shirk vallen..

Moge Allah jullie en alle moslims vergeven en belonen met al het goede, amien!

27-04-2009, 09:17

Citaat door nador_mocrolady:
BaraAllahoefiekoem voor de moeite.. Nu weet ik zeker dat kettingbrieven haram zijn en onder shirk vallen..

Moge Allah jullie en alle moslims vergeven en belonen met al het goede, amien!



Allahi barak fieki

Amien op je doe'a!