Bekijk volle/desktop versie : Vrouwen en werken



Pagina's : [1] 2

24-04-2009, 16:20
Selam alaykoem

Ik weet dat vrouwen mogen werken. Maar wat zijn precies de regels?
Want veel mannen verbieden hun vrouw om te werken. Maar na aanleiding van welke regel is dat dan?

24-04-2009, 17:13


Tegenwoordig zie je (bijna) alleen maar bedrijven waar ook mannen zijn. Misschien daarom?

24-04-2009, 17:39

Citaat door al7amdoulillaah:
Tegenwoordig zie je (bijna) alleen maar bedrijven waar ook mannen zijn. Misschien daarom?
Ja, neem ik ook aan.
Of miss is het ook een beetje een eergevoel? Een man moet Islamitisch gezien financieel voor zn vrouw zorgen dus laat haar niet werken en neemt de zware taak op zich.

24-04-2009, 19:14
oke.. maar welke hadith of andere uitspraken gaan hier over?

24-04-2009, 20:29


Ik had het geplaatst maar weer verwijderd omdat er geen enkele bronvermelding bij stond.

24-04-2009, 20:31
Mag een vrouw werken volgens de Islam?



Mijn vraag luidt: mag een vrouw werken als ze getrouwd is en ook als ze niet getrouwd is en nog bij haar ouders woont.

Antwoord: In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige

Zoals voor het gebed bepaalde eisen en voorwaarden zijn, (zo is de kleine wassing - wodo' - een voorwaarde om het gebed te accepteren), zo zijn er ook voorwaarden aan het werk van een vrouw. Een vrouw mag werken mits zij voldoet aan een paar voorwaarden:
Dat de vrouw haar waarden en normen moet behouden, ze moet zich strikt houden aan de kledingvoorschriften die Allah en Zijn Boodschapper (Allah's vrede en genade zij met hem) bekend hebben gemaakt in de Qor'aan en Soenna. Een vrouw mag haar schoonheid niet tentoonstellen aan anderen, ze dient andere niet in de war te brengen door de schoonheid die Allah aan haar gegeven heeft.


Mannen en vrouwen moeten gescheiden zijn op het werk, omdat het mixen van mannen en vrouwen veel ellende veroorzaakt in de maatschappij.
Ze moet functies vervullen die bij haar nature passen o.a het onderwijs, verpleging, zorg, kinderdagverblijven....etc
Ze moet geen belemmering zijn voor mannen die willen werken, waarbij vrouwen de taken van mannen nemen.
Het werk dat ze verricht moet haar niet belemmeren om voor haar kinderen en echtgenoot te zorgen.
Het geld wat de vrouw verdient is haar eigen bezit, haar man mag niet aan haar geld komen. Wanneer de vrouw uit eigen wil een bijdrage wil leveren aan het huishouden dan is dit haar recht. En Allah weet het het beste.

Cyber-imam, Het team van al-Islaam.com

24-04-2009, 20:46

Citaat door Moslim5314:

Ik weet dat vrouwen mogen werken.

ws
hoe weet je dat?

vrouw mag werken onder bepaalde voorwaarden, ik bedoel zelfs alkohol en varkensvlees mag je eten indien je in een bepaalde omstandigheid verkeert.

24-04-2009, 21:28

Citaat door dutchSaliha:
Ja, neem ik ook aan.
Of miss is het ook een beetje een eergevoel? Een man moet Islamitisch gezien financieel voor zn vrouw zorgen dus laat haar niet werken en neemt de zware taak op zich.

Ja en als je nou geen man hebt en geen ouders die voor je zorgen
Uitkering trekken zeker

24-04-2009, 23:04

Citaat door Moslim5314:
Selam alaykoem

Ik weet dat vrouwen mogen werken. Maar wat zijn precies de regels?
Want veel mannen verbieden hun vrouw om te werken. Maar na aanleiding van welke regel is dat dan?

wa alaikum Salaam wa Rahmatu'Allaah wa Barakatuh,

Vrouwen mogen werken. Belangrijk zijn de omgeving/werkomstandigheden, en op de tweede plaats eventueel het soort werk. Uitgangspunt is dat dit niet Haram mag zijn. En bijvoorbeeld het liefste niet/zo min mogelijk gemengd. De voorkeur heeft een Islamitische werkomgeving, maar dat geldt ook voor de man.

Besef dat het in Nederland vrijwel onmogelijk zal zijn om deze omstandigheden te vinden (heden, moge dat spoedig komen insha'Allaah) en dat Allaah (de Levende) het ons niet moeilijk wenst te maken, Hij wenst ons te zuiveren. Daarbij zou je kunnen stellen dat elke situatie weer anders is.

Je kunt proberen een weg te vinden, de Gunst van Allaah (de Levende) zoekende, op Hem vertrouwend, of je kunt verhuizen naar een plaats/land waar de mogelijkheid er wel is. Uiteraard dienen wij (als Ummah) ernaar te streven de omstandigheden 'gepast' te maken.

Daarbij: strikt genomen blijft er voor een waarachtige broeder ook niet veel over in een land als Nederland (nog). Suphana Allaah. Allaah doet wat Hij Wil.

alle lof en roem behoort toe aan Allaah, de Levende, het Licht der Werelden.

wa Salaam

24-04-2009, 23:10

Citaat door OumMoussa:
Ja en als je nou geen man hebt en geen ouders die voor je zorgen
Uitkering trekken zeker

mij beseffende dat het als grapje bedoelt is:
een uitkering is er alleen voor iemand die door omstandigheden niet kan werken. Iemand die geen gepast werk kan vinden ivm de Islam heeft daardoor geen recht op een uitkering. Hiermee zou het een vorm van diefstal worden en dat is Haram.

Allaah -u Akbar! Allaah Leeft, vertrouw op Hem. Allaah voorziet wie Hij Wil, zonder maat en voor geen geld. Ja, ieder mens dient er naar vermogen wel iets voor te doen. Suphana Allaah. Allaah belast niemand boven zijn/haar vermogen.

Dan,
De door jou omschreven situatie is een van de redenen waarom een man met (maximaal) 4 vrouwen mag trouwen. [edit:] en voor de Ummah om 1 te zijn.

wa Salaam

25-04-2009, 10:20

Citaat door Maryam8:
mij beseffende dat het als grapje bedoelt is:
een uitkering is er alleen voor iemand die door omstandigheden niet kan werken. Iemand die geen gepast werk kan vinden ivm de Islam heeft daardoor geen recht op een uitkering. Hiermee zou het een vorm van diefstal worden en dat is Haram.

Allaah -u Akbar! Allaah Leeft, vertrouw op Hem. Allaah voorziet wie Hij Wil, zonder maat en voor geen geld. Ja, ieder mens dient er naar vermogen wel iets voor te doen. Suphana Allaah. Allaah belast niemand boven zijn/haar vermogen.

Dan,
De door jou omschreven situatie is een van de redenen waarom een man met (maximaal) 4 vrouwen mag trouwen. [edit:] en voor de Ummah om 1 te zijn.

wa Salaam

waarom ga je er serieus op in als ik een grapje maak?
En als de dame in kwestie nou niet met een broeder wilt trouwen als 2e, 3e of 4e vrouw?
Laten we eerlijk zijn.. In deze tijden is het vaak voor een vrouw nog net niet onmogelijk om niet te werken als ze wilt kunnen rondkomen..

25-04-2009, 15:16
Oke oke het is al een beetje duidelijker djasak alahoe gayran

25-04-2009, 15:23



Citaat door mowa7id:
ws
hoe weet je dat?

vrouw mag werken onder bepaalde voorwaarden, ik bedoel zelfs alkohol en varkensvlees mag je eten indien je in een bepaalde omstandigheid verkeert.


Echt hele extreme gevallen, effe voor de duidelijkheid...
Denk hierbij aan midden in de woestijn zonder eten of drinken...

25-04-2009, 16:20
Asselaamoe A'alaikom

Ik heb een interessant artikel omtrent dit onderwerp en dacht ga het effe plaatsen bi iedni Allaah!

Bron: Fragment uit het Commentaar op Riyaad as-Saalihien deel 1 onder uitleg hadieth 70 blz: 525-527.
Vertaling: Mohammed Aboe ‘Oebaydillaah Brinkman


“…En daarom zie je dat onze vijanden en de vijanden van ons geloof (de vijanden van de Wetgeving van Allaah ‘Azzowe Djellah) zich in deze tijd toeleggen op de zaak van de vrouw, en haar ontbloting, mixing met mannen, haar deelneming aan het gezamenlijk werken met mannen (etc). Totdat de mensen net zo worden alsof zij ezels zijn; (op een manier dat) zij zich om niets anders bekommeren behalve hun buiken en geslachtsdelen, wal-‘Ijaadhen Billaah! De vrouwen zijn dan alsof het poppen zijn, de mensen interesseren zich voor niets anders dan alleen maar haar uiterlijk. Hoe zij haar opmaken, mooi maken en hoe zij haar van make-up artikelen en versiering voorzien. Hetgeen haar haar en huid betreft, het epileren van haar haren, haar kuiten, haar armen, haar gezicht en al haar andere zaken.

Totdat zij (de vijanden van ons geloof) haar grootste zorg maken dat een vrouw (zich gedraagt) alsof zij een plasticpop is, geen aanbidding nog kroost interesseren haar! Vervolgens, voorwaar onze vijanden -de vijanden van Allaah’s religie, de vijanden van Zijn Wet, de vijanden van schaamte- willen de (Islaamitische) vrouw onderwerpen aan mannelijke beroepen, zodat zij (de vrouwen) de mannen verdringen (op het werkveld) waardoor de jongemannen, werkeloos rond gaan hangen op de markten.

En door toedoen van hun vrije tijd ontstaat er een verschrikkelijk groot gevaar en geweldige fietnah, want jongeren, vrije tijd en rijkdom zijn de meeste funeste soorten (oorzaken) van verderf. ……..Dus zij onderwerpen de vrouwen met mannelijke beroepen en zij nodigen de jongeren uit om de jongeren en de vrouwen te verloederen. Weten jullie wat de gevolgen van dit zijn? Door de vrouwen samen met de mannen (op hetzelfde werkveld) te laten werken, ontstaat er mixing van beide seksen. (Vervolgens) verboden seksuele contacten (Zina) en ontucht. Of dit nou Zina van het oog, de tong, de hand of het geslachtsdeel is. Want, als de vrouw samen met de man (op hetzelfde werkveld) aangesteld wordt dan kan je van alles verwachten! En hoe geweldig is het verderf wel niet in de landen waar zij vrouwen samen met mannen laten werken? Vervolgens, als de vrouw gaat werken dan zal zij zich afwenden van haar huis en haar man en zal dit versplintering van het gezin tot gevolg hebben. En vervolgens als de vrouw gaat werken dan heeft het gezin een huisbediende nodig en vervolgens dan beginnen we vrouwen uit alle windstreken, van alle soorten religies en met alle soorten van gedragingen naar ons (land) te halen. Zelfs als zij een andere religie beleven dan de Islaam en zelfs als haar gedragingen verderfelijk zijn. Wij halen vrouwen naar ons toe om bedienden te zijn in de huizen en we laten onze vrouwen op de plaatsen van onze mannen werken.

Dus wij maken de mannen werkeloos en laten de vrouwen werken. En hier zit ook een geweldig verderf in, en dat is de ontwrichting van het gezin. Want, wanneer het kind opgroeit terwijl er niemand anders voor hem is behalve de werkster dan vergeet hij zijn (werkelijke) moeder en vergeet hij zijn vader. En het kind zal zijn gebondenheid aan de ouders verliezen, waardoor de huizen verloederen, de gezinnen ontwrichten en hierna zal dit alles leiden tot geweldig veel soorten verderf waar geen ander kennis van heeft behalve Allaah! En er is geen twijfel over dat onze vijanden en de dienaren van onze vijanden -want er bevinden zich onder ons (de moslims) dienaren van deze vijanden, die bij hen hebben gestudeerd en besmet zijn geraakt met hun verachte ideeën. Ik zeg niet dat zij hun hersenen hebben gespoeld. Neen, ik zeg dat zij hun hersenen besmeurd hebben met dit soort valse gedachtewijzen die in tegenstelling zijn tot de Islaam.-Zullen zeggen: “Voorwaar, dit gaat onze ‘Aqiedah (geloofbelijdenis) niet tegen!” Maar dan zeggen wij: “Voorwaar, dit verwoest de ‘Aqiedah!

En het is niet alleen tegenstrijdig aan de ‘Aqiedah om te zeggen dat Allaah een partner heeft, of dat Allaah niet aanwezig is etc. Neen. Want, deze soort zonden die verwoesten de ‘Aqiedah en vernietigen het. Want, uiteindelijk wordt een mens (na hetgeen overblijft met dit soort ideeën) net zoals een stier of een ezel, hij bekommert zich niet om (zijn) geloofsovertuiging (-belijding) noch om (zijn) aanbidding. Want, hij is idool van de Doenya (het wereldse leven), haar pracht en praal en van vrouwen. En het (volgende) is overleverd in de authentieke hadieth: “Ik heb geen grotere fietnah na mij gelaten die schadelijker voor de mannen is dan die van vrouwen!” En daarom is het een verplichting voor ons -en wij zijn alhamdoellillaah een Islaamitische natie- om dit soort gedachtegoed tegen te streven en ervoor te zorgen dat wij het overal en tijdens elke aangelegenheid in de weg staan.

Niet te vergeten dat er zich onder ons -moge Allaah hen niet vermeerderen noch hun bedoelingen waarmaken- mensen bevinden die dit (het werken van vrouwen etc) graag willen en graag fietnah en kwaad willen voor dit veilige en beschermde Islaamitische land (Saoedi-Arabi&euml. Want, zij (de vijanden van de Islaam) weten dat het laatste verstandelijke (toevluchts) oord voor de moslims dit land is, waar zich de heilige plekken en het hart (Qiblah) van de moslims (Mekkah en Medienah) bevindt. Dus daarom willen zij dit land verderven, want hierdoor kunnen zij de totale Islaamitische natie verderven. De gehele Islaamitische natie die kijkt naar dit land en wat het zal doen, als vervolgens schaamte en religie (Islaam) in dit land vernietigd zijn, zeg dan maar salaam over hen, het geloof en de schaamte!!!"




Een Waardevol woord over de Positie van de Islaamitische Vrouw en haar Werk


Asselaamoe A'alaikom

25-04-2009, 17:08

Citaat door Yaqeenn:
Echt hele extreme gevallen, effe voor de duidelijkheid...
Denk hierbij aan midden in de woestijn zonder eten of drinken...

Voila, dus de vrouw mag werken als ze verkeert in echte extreme gevallen, bijvoorbeeld als er niemand is die voor haar moet zorgen.

Pagina's : [1] 2