Bekijk volle/desktop versie : Wie kent mensen met Borderline



Pagina's : [1] 2

23-04-2009, 21:56
Deel je ervaringen, gaat om een familielid die dat schijnt te hebben.


Verschijnselen
Hieronder zijn de verschijnselen van borderline opgenoemd. Mensen waarbij meerdere verschijnselen voorkomen, kunnen een borderlinestoornis hebben.

Impulsiviteit: Mensen met borderline beginnen vaak enthousiast aan iets, maar stoppen er na een paar weken al mee (bijvoorbeeld een studie of een baan). Ook hebben zij vaak schulden, omdat ze impulsief aankopen doen.
Zwart-wit denken: Mensen met borderline vinden iets heel erg leuk of juist helemaal niet. Of voelen zich super of waardeloos.
Stemmingswisselingen: Een positieve stemming kan bij iemand met borderline ineens omslaan naar een negatieve stemming. Iets wat ze een minuut daarvoor nog geweldig was is daarna totaal waardeloos.
Moeilijk alleen kunnen zijn: Mensen met borderline zijn extreem bang om in de steek gelaten te worden. In een relatie testen ze telkens of ze in de steek gelaten worden. Een klein meningsverschil kan al leiden tot het uitmaken van een relatie/vriendschap. Hun verwachtingen van de ander zijn zo hoog dat niemand daaraan kan voldoen. Hierdoor heeft iemand met borderline vaak wisselende relaties/vriendschappen.
Weinig zelfvertrouwen: Mensen met borderline zijn erg gevoelig voor opmerkingen, ze beschouwen deze vaak als kritiek.
Zelfverwonding en zelfdoding: Veel mensen met borderline snijden zichzelf in hun lichaam. Hun gevoelens zijn zo heftig dat het snijden hun oplucht, op dat moment doet het hun dan ook geen pijn. Daarna voelen ze zich erg schuldig. Ook denken zij vaak aan zelfdoding. Eén op de tien mensen met borderline sterft door zelfdoding.
Dissociatieve verschijnselen: Soms hebben mensen met borderline momenten dat ze ‘er even niet meer bij zijn’. Soms weten ze ook niet precies wat er gebeurd is. Dit noemt men dissociëren. Dagdromen is bijvoorbeeld een vorm van dissociëren.
Psychotische verschijnselen: Soms hebben mensen met borderline psychostische periodes. Ze zijn dan verward en kunnen stemmen horen die er in werkelijkheid niet zijn.

23-04-2009, 22:00



Citaat door MossibaElKe7la.:



Ken jij iemand?

23-04-2009, 22:11
ja mijn beste vriendin heeft het
en alles sluit aan bij wat je boven genoemd hebt
het is wel een moeilijke type
k ben ook enige vriendin die het volhoudt met haar
maar ik weet hoe ik er mee om moet gaan en ik weet ook wat ze heeft
het is wel zwaar

23-04-2009, 22:15

Citaat door aardbeitje.O:
ja mijn beste vriendin heeft het
en alles sluit aan bij wat je boven genoemd hebt
het is wel een moeilijke type
k ben ook enige vriendin die het volhoudt met haar
maar ik weet hoe ik er mee om moet gaan en ik weet ook wat ze heeft
het is wel zwaar



Ja het is inderdaad zwaar om met ze om te gaan. Onmogelijk soms Bij mij gaat het om iemand die in huis woont dus ik zal wel moeten. Word je vriendin hier voor behandeld? Heb je nog tips hoe met ze om te gaan als ze een bui hebben.

23-04-2009, 22:19


ik zou zeggen laat Rokya verrichten. Rokya is niet alleen om geesten/sihr te verdrijven...maar ook voor lichamelijke klachten

23-04-2009, 22:23

Citaat door Cobraatjee:
ik zou zeggen laat Rokya verrichten. Rokya is niet alleen om geesten/sihr te verdrijven...maar ook voor lichamelijke klachten




Ik denk niet dat dat zal helpen

23-04-2009, 22:43
Ik werk met dat soort mensen

23-04-2009, 22:49

Citaat door hoofdpijn:
Ja het is inderdaad zwaar om met ze om te gaan. Onmogelijk soms Bij mij gaat het om iemand die in huis woont dus ik zal wel moeten. Word je vriendin hier voor behandeld? Heb je nog tips hoe met ze om te gaan als ze een bui hebben.



Jeetje iemand die bij je thuis woont is indd nog zwaarder..
ze wordt er niet voor behandelt nee
ja vroeger toen ze puber was kreeg ze speciale behandelingen met therapie enz. maar dat heeft ze nu afgeschaft..
Ze accepteert het ook niet..dat is ook een kenmerk he
Als ze echt een bui heeft, laat ik haar gewoon met rust
ik geef haar vooral ruimte om te zeggen wat ze wil ookal is het kwetsend en dan ziet ze dat ik rustig blijf..automatisch wordt zij dat dan ook

23-04-2009, 22:59

Citaat door Tangawia007:
Ik werk met dat soort mensen



Lijkt me moeilijk
Geef je therapie? Hoe ga je met ze om?

23-04-2009, 23:00

Citaat door aardbeitje.O:
Jeetje iemand die bij je thuis woont is indd nog zwaarder..
ze wordt er niet voor behandelt nee
ja vroeger toen ze puber was kreeg ze speciale behandelingen met therapie enz. maar dat heeft ze nu afgeschaft..
Ze accepteert het ook niet..dat is ook een kenmerk he
Als ze echt een bui heeft, laat ik haar gewoon met rust
ik geef haar vooral ruimte om te zeggen wat ze wil ookal is het kwetsend en dan ziet ze dat ik rustig blijf..automatisch wordt zij dat dan ook


Daar heb ik soms moeite mee rustig blijven terwijl hij een bui heeft.
Misschien toch proberen. Hij wil zelf geen therapie mij lijkt het wel
beter. Heeft je vriendin verbetering gezien in haar gedrag door die behandeling?

23-04-2009, 23:01

Citaat door hoofdpijn:
Lijkt me moeilijk
Geef je therapie? Hoe ga je met ze om?


Het is een zeer moeilijke doelgroep, sommige wonen in een inrichting en komen bij ons voor de dag activiteiten het is erg moeilijk om die mensen te motiveren. Ze zijn heel verschillend en slaan snel om. Je weet ook niet wat je wel of niet van zo een persoon kan verwachten ze zijn heel moeilijk inschatbaar en dat maakt het zo moeilijk..

23-04-2009, 23:03
Iemand in mijn omgeving heeft het ook, ik weet dat het echt iets heel pijnlijks is. Een gevecht met jezelf dag in en dag uit.

23-04-2009, 23:03


Het is gewoon kwestie van die mensen in hun waarde laten, ze zeggen ook dingen die heel hard aan kunnen komen. Maar daar moet je maar mee zien om te gaan.. Ze zeggen het niet om je te kwetsen maar hebben gewoon geen idee.. Je moet heel zacht met ze omgaan. Maar je moet ze niet over je heen laten lopen, ookwel duidelijk je grezen aangeven.

23-04-2009, 23:04

Citaat door Tangawia007:
Het is een zeer moeilijke doelgroep, sommige wonen in een inrichting en komen bij ons voor de dag activiteiten het is erg moeilijk om die mensen te motiveren. Ze zijn heel verschillend en slaan snel om. Je weet ook niet wat je wel of niet van zo een persoon kan verwachten ze zijn heel moeilijk inschatbaar en dat maakt het zo moeilijk..


Dus eigenlijk zie je na verloop van tijd geen verbetering in hun gedrag. Is het wel te behandelen of blijft het altijd zo erg. Schrik er wel van dat mensen zelfs in een inrichting zitten daarvoor. Als jij ze al niet kan motiveren kan ik het zeker niet.

23-04-2009, 23:06

Citaat door mevr0uwtjelief:
Iemand in mijn omgeving heeft het ook, ik weet dat het echt iets heel pijnlijks is. Een gevecht met jezelf dag in en dag uit.


id mijn familielid die het heeft zegt altijd tegen me mensen die het niet hebben kunnen zich niet eens voorstellen hoe het voelt.

Pagina's : [1] 2