Bekijk volle/desktop versie : Dwangneurose



23-04-2009, 16:15
Salaam wa aleikoum,

Ik vraag me af of hier mensen zijn last hebben (of last hebben gehad) van een dwangneurose?

Voor degene die niet weten wat het inhoudt: Een stoornis die zich uit in dwanggedachten en dwanghandelingen. Je voelt je bijvoorbeeld gedwongen om bepaalde rituelen constant uit te voeren. Je komt pas tot rust als je deze dwanghandelingen hebt verricht.

Ik hoor insha'Allah graag van jullie.

23-04-2009, 16:39


Ik heb het gehad in mijn verleden.. elhamdoulilah ben ik daar van af zeg.. Bij mij uitte het in verschillende dwanghandelingen.

23-04-2009, 17:00

Citaat door Classy-:
Ik heb het gehad in mijn verleden.. elhamdoulilah ben ik daar van af zeg.. Bij mij uitte het in verschillende dwanghandelingen.


In wat voor soorten als ik vragen mag? En hoe ben je daar uiteindelijk vanaf gekomen?

23-04-2009, 18:25
Ja, ik moet drop eten

23-04-2009, 22:18


Dit lijkt mij zo zwaar voor je..als je dit hebt

Hoe uit het zich bij jou? Lijkt me zo vermoeiend..

Als kind moest ik altijd de deur drie keer checken dat hij dicht was. Overheen gegroeid. Maar nooit iets anders ontwikkeld hamdelah.

24-04-2009, 00:42

Citaat door Delessy:
Salaam wa aleikoum,

Ik vraag me af of hier mensen zijn last hebben (of last hebben gehad) van een dwangneurose?

Voor degene die niet weten wat het inhoudt: Een stoornis die zich uit in dwanggedachten en dwanghandelingen. Je voelt je bijvoorbeeld gedwongen om bepaalde rituelen constant uit te voeren. Je komt pas tot rust als je deze dwanghandelingen hebt verricht.

Ik hoor insha'Allah graag van jullie.



wa 'alaikoem salaam,

dat is weswes, influisteringen, net als iemand die het huis verlaat en nog even terugkomt om toch nog eens te kijken of alles dicht is of check; Qur'an lezen oegtie voor je dit nog niet hebt gedaan. Soerat A-Ness.

24-04-2009, 10:08

Citaat door Delessy:
In wat voor soorten als ik vragen mag? En hoe ben je daar uiteindelijk vanaf gekomen?


Echt heeeeeel veel verschillende. Om maar even wat te noemen; ik moest altijd overal met rechts beginnen om de trap op te gaan, als ik een keer "per ongeluk" met links de trap op ben gegaan, ging ik weer helemaal terug om mt rechts te beginnen. De deurknoppen etc. alles moest met rechts aangeraakt worden. Ik mocht niet op de deurdrempels staan..dan ging ik weer terug om het "goed"te doen.
Schoonmaken was een ramp! Alles moest recht schoongemaakt worden.. Deurmatjes, als iemand er op stond ging ik er met heel me hand rechte horizontale bewegingen maken..
Mijn kamer was übernetjes..alles was pietje precies netjes, op de mm na.. Ik kan echt uren doorgaan.. Ik had de gedachten dat als ik iets niet op die manier zou doen, alles fout zou gaan..

Hoe ik er vanaf ben gekomen? Mijn gedachte blokkeren(en dat is zo moeilijk)..en ben er zo vanzelf overheen gegroeid..Het is echt een slopende fase in mijn leven geweest als ik er zo achteraf over nadenk.. Gelukkig kunnen we er thuis wel om lachen..want het was te gek voor woorden..

Hoe zit het bij jou?

25-04-2009, 14:41

Citaat door Classy-:
Echt heeeeeel veel verschillende. Om maar even wat te noemen; ik moest altijd overal met rechts beginnen om de trap op te gaan, als ik een keer "per ongeluk" met links de trap op ben gegaan, ging ik weer helemaal terug om mt rechts te beginnen. De deurknoppen etc. alles moest met rechts aangeraakt worden. Ik mocht niet op de deurdrempels staan..dan ging ik weer terug om het "goed"te doen.
Schoonmaken was een ramp! Alles moest recht schoongemaakt worden.. Deurmatjes, als iemand er op stond ging ik er met heel me hand rechte horizontale bewegingen maken..
Mijn kamer was übernetjes..alles was pietje precies netjes, op de mm na.. Ik kan echt uren doorgaan.. Ik had de gedachten dat als ik iets niet op die manier zou doen, alles fout zou gaan..

Hoe ik er vanaf ben gekomen? Mijn gedachte blokkeren(en dat is zo moeilijk)..en ben er zo vanzelf overheen gegroeid..Het is echt een slopende fase in mijn leven geweest als ik er zo achteraf over nadenk.. Gelukkig kunnen we er thuis wel om lachen..want het was te gek voor woorden..

Hoe zit het bij jou?


Ik weet precies wat je bedoelt! Het is echt heel erg vermoeiend als je met een dwangneurose te maken hebt.

Ik heb een soort wasdrang. Ik waste mijn handen echt meer dan 10 keer op een dag. Inmiddels was ik mijn handen steeds minder, maar dat komt omdat ik het wassen van de handen heb vervangen door douchen. Ik douche letterlijk iedere dag en sta zeker wel een uur onder de douche. Het ergste is dat wanneer ik klaar ben, ik nog steeds niet het gevoel heb dat ik schoon ben. Dat gevoel vreet echt aan me! Het is gewoon zo moeilijk om te accepteren dat ik echt niet zo vies ben als dat ik denk. Terwijl ik onder de douche sta, moet ik mijn gezicht drie keer wassen met reinigingsgel. Als ik dat niet doe, dan heb ik echt een heel naar gevoel. Ik moet die dwanghandeling gewoon uitvoeren om me goed te voelen. Het is alleen echt zo frustrerend en het vreet enorm veel energie op in het leven. Ik heb alleen maar het gevoel dat het erger wordt en dat mijn leven uiteindelijk alleen maar om die dwanghandelingen zal draaien. Zoals je zelf zegt is het echt een slopend, het maakt je langzamerhand helemaal kapot. Mohiem ik ben blij dat je er alhamdoulilah overheen bent gekomen, nu ik nog

25-04-2009, 14:45

Citaat door Rood79:
wa 'alaikoem salaam,

dat is weswes, influisteringen, net als iemand die het huis verlaat en nog even terugkomt om toch nog eens te kijken of alles dicht is of check; Qur'an lezen oegtie voor je dit nog niet hebt gedaan. Soerat A-Ness.


Dat doe ik dagelijks lieve meid. Mohiem toch bedankt voor je advies

25-04-2009, 14:46

Citaat door ambitiontje:
Dit lijkt mij zo zwaar voor je..als je dit hebt

Hoe uit het zich bij jou? Lijkt me zo vermoeiend..

Als kind moest ik altijd de deur drie keer checken dat hij dicht was. Overheen gegroeid. Maar nooit iets anders ontwikkeld hamdelah.


Ja het is echt heel erg vermoeiend! Alhamdoulilah heb je niets anders ontwikkeld en insha'Allah zal dat ook niet gebeuren. Het is namelijk echt frustrerend!

27-06-2009, 17:44
Nou ja op school had ik altijd stres aanvallen, omdat het bord niet goed schoon was. Bijvoorbeeld als er nog iets zichtbaar van was. Of ik heb het ook met tafels. Als ze scheef staan dan moet ik ze recht zetten, anders wordt ik gek.

Weet iemand misschien een oorzaak voor deze gedachte?