Bekijk volle/desktop versie : Donor.



23-04-2009, 15:06
Is het toegestaan om Donor te zijn, en dan heb ik het over Bloed maar ook Als je dood bent dat je je organen afstaat.


23-04-2009, 15:18


'Moslim mag organen doneren aan elk mens'

Mogen moslims na hun overlijden organen en weefsels doneren? Het is een netelig onderwerp in de islamitische wereld. Het is immers zaak om met het complete lichaam dat je door Allah is gegeven, ook weer bij hem te verschijnen na de dood. Maar vier islamitische schriftgeleerden zeiden zaterdag dat orgaandonatie best kan. Want wie het leven redt van een mens, redt het leven van de mensheid, was hun mening.

De bijeenkomst in Driebergen werd georganiseerd door het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) en NIGZ-Donorvoorlichting. De Sjiietische Islamitische Raad Nederland (SIRN) stond achter de bijeenkomst. Het was de bedoeling om nu eens écht duidelijkheid te scheppen over de vraag of orgaandonatie wel geoorloofd is voor moslims.

Moslims doneren vaak hun organen en/of weefsels niet, vanwege de integriteit van het lichaam. "Het is niet bij iedereen bekend dat de islam orgaandonatie toestaat. Het is belangrijk dat daar duidelijkheid over ontstaat", verklaarde minister Hoogervorst (Volksgezondheid) op het symposium. Hij zei begin vorig jaar er moeite mee te hebben dat groepen mensen organen wel willen ontvangen, maar hun eigen organen niet willen doneren vanwege hun religie. Zaterdag zei hij: "Ik respecteer ieders individuele keuze om wel of niet orgaandonor te zijn, maar dan moet die beslissing wel op de juiste gronden zijn genomen." Volgens hem is het geloof geen juiste reden omdat de islam orgaandonatie niet verbiedt.

CMO had buitenlandse deskundigen uitgenodigd. Die zeiden dat een meerderheid van de schriftgeleerden in islamitische landen niet tegen orgaandonatie is. "Als mijn zoon een orgaan van mij nodig heeft na een ongeluk, dan zal ik zijn leven redden", benadrukte Hamid Alnajdi, professor in Islamitische Studies aan de Universiteit van Londen. "Als een moslim donor is, moet hij die organen niet alleen afstaan aan een moslim, maar aan elk mens."

Maar orgaandonatie moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen, aldus de schriftgeleerden. "Het besluit om donor te worden moet uit vrije wil worden genomen", zei Mustafa Ben Hamza, van de Theologische Raad Oost Marokko. Ook mag er geen sprake zijn van financieel gewin.

Een imam nam het woord. "Wij volgen de adviezen van de geleerden op en we zullen orgaandonaties toestaan." De zaal applaudisseerde. CMO en de SIRN gaan hun achterban oproepen om zich niet langer tegen orgaandonatie te verzetten. De slotverklaring zal via moskeeën en islamitische organisaties worden verspreid.

http://www.medische-ethiek.nl/modules/news/article.php?storyid=177

23-04-2009, 15:20
Dankje wel

23-04-2009, 15:51
Wat is het Islamitisch oordeel over transplantaties?

Vraag:

Ik wil vragen of het ter beschikking stellen van organen, lichaamsweefsel e.d. in verband met transplantaties is toegestaan?

Vraag ontvangen op 24 september 2003

Antwoord:

Alle lof zij Allah.

Dit onderwerp is één van de zaken die onderzocht is door de Islamitische Vereniging voor Jurisprudentie (Majmaac al-Fiqh al-Islamie), hetgeen heeft geresulteerd in de volgende Fatwa:

1 Het is toegestaan om lichaamsdelen te transplanteren of verplaatsen van de ene gedeelte van het lichaam van een persoon naar een ander gedeelte, zolang het zo goed als zeker is dat het voordeel wat hiermee behaald kan worden zwaarder weegt dan het risico dat men loopt op eventuele schadelijke gevolgen, en op voorwaarde dat dit gebeurt om een verloren deel te vervangen of om het uiterlijk of functie daarvan te herstellen of om een afwijking of misvorming te corrigeren die lichamelijke of psychische last veroorzaakt.

2 Het is toegestaan om iets van het lichaam te transplanteren van het lichaam van een persoon naar het lichaam van een ander, als dit orgaan zichzelf kan regenereren, zoals bloed en huid, op voorwaarde dat de donor volwassen is en dat hij begrijpt wat hij doet, en dat men zich houdt aan alle voorschriften uit de Shariecah.

3 Het is toegestaan om gedeelten van een orgaan te gebruiken die bij een persoon zijn weggehaald vanwege ziekte, om zodoende een ander te helpen, zoals het gebruik van het hoornvlies van een oog wat verwijderd is vanwege een ziekte.

4 Het is verboden om een orgaan te gebruiken waar een lichaam niet zonder kan, zoals het transplanteren van het hart van een levend persoon naar een ander.

5 Het is verboden om een orgaan te gebruiken als dit de vitale basisfuncties kan beschadigen, al komt het leven van de donor daarmee niet in gevaar. Een voorbeeld hiervan is het weghalen van beide hoornvliezen. Echter, wat betreft het weghalen van organen wat gedeeltelijke beschadiging of beperking tot gevolg heeft, dit word door de geleerden nog bestudeerd.

6 Het is toegestaan om een orgaan te transplanteren van een dood lichaam naar het lichaam van een persoon van wie het leven afhankelijk is van het ontvangen van dat orgaan, of die zonder dat orgaan een beperking heeft op vitale basisfuncties, op voorwaarde dat er toestemming gegeven is ofwel door de persoon zelf voor zijn overlijden of door zijn erfgenamen, of door de moslimleider als de identiteit van de persoon onbekend is of hij geen erfgenamen heeft.

7 Voorzichtigheid is geboden om er zeker van te zijn dat er een duidelijke overeenkomst is in de bovengenoemde gevallen, op de voorwaarde dat er geen sprake mag zijn van handel in organen. Het is onder geen beding en onder alle omstandigheden niet toegestaan om te handelen in menselijke organen. De vraag of de ontvanger geld mag betalen om de orgaan die hij nodig heeft te verkrijgen, of uit waardering, is iets wat nader bekeken wordt door de geleerden van Islamitische jurisprudentie.

8 Alle gevallen die niet hierboven zijn vermeld en uitgelegd, worden nog onder de loep genomen en beoordeeld in het licht van medische ontwikkelingen en de Islamitische wetgeving.

En Allah weet het beter.

Sheich Mohammed Saalih al-Munajjid