Bekijk volle/desktop versie : Hij zei tegen zijn vrouw ; '' Als je nogmaals je stem verheft dan zal dit ons scheide



Pagina's : [1] 2

23-04-2009, 14:17



قال لزوجته : إن عدت إلى رفع الصوت فهذا فراق بيننا
السؤال :
حصل بيني وبين زوجتي خصام وذلك لأن صوتها طلع إلى الخارج ، وقلت لها وأنا في عصبية تامة : إن عدتي إلى ذلك فهذا فراق بيننا . وأنا قلت ذلك وأنا لم اقصد هذا ، بل قصدت التخوي&#160 1; ، وهي إلى الآن لم تفعلها فما الحكم؟


الجواب :
الحمد لله
لفظ الفراق هو من ألفاظ كناية الطلاق عند الجمهو&#158 5; ، فلا يقع به طلاق إلا مع نية الطلاق .
وينظر : "المغني" لابن قدامة (7/294).
وإذا كان الأمر كما ذكرت من أنك قصدت التخوي&#160 1; ولم تقصد الطلاق ، فلا يقع الطلاق فيما لو عادت زوجتك ورفعت صوتها .
وينظر جواب السؤال رقم (85575) ورقم (82400) .
وينبغي أن تمسك لسانك عن الطلاق وتحذر من استعمال& #1607; عند الغضب والخصوم& #1577; ، لما في ذلك من تعريض الحياة الزوجي&#157 7; للخطر .

الإسلا&#160 5; سؤال وجواب
bron: http://www.islamqa.com/ar/ref/131059

Hij zei tegen zijn vrouw ; '' Als je nogmaals je stem verheft dan zal dit ons scheiden ''

Vraag:
Er is een ruzie ontstaan tussen mij en mijn vrouw omdat ze haar stem zo verhief dat deze buiten was te horen , waarop ik in een ongecontroleerde humeur zei: '' Als dit nog eens gebeurt zal dit ons scheiden '' . Ik zei dit maar dit was niet mijn bedoeling , mijn bedoeling was haar bang te maken en tot de dag van vandaag is het niet meer voorgekomen dat ze haar stem verheven heeft wat is het oordeel hierover?

Antwoord:
Alle lof behoort tot aan Allah
Het woord '' Al-firaq'' is een woordje die behoort tot de scheidingsvorm '' Al-kinaaya'' (1) volgens de eenstemmigheid onder de geleerden. Deze vorm geldt niet tenzij de persoon dit ook in zijn intentie draagt.
Zie 'Al-mughni ' van Ibn Qudaama 7/294).
En als het werkelijk is zoals jij hebt aangegeven , dat jou bedoeling niet scheiden was maar slechts haar bang wilde maken , dan zou de scheiding niet gelden als jou vrouw weer haar stem zou verheffen.
zie vraag (85575) en (82400)
het is voor jou ook noodzakelijk om je tong in bedwang te houden en dat je extra op het gebruik van je tong let wanneer je boos bent of ruzie hebt, omdat dat nadelige gevolgen kan hebben voor het huwelijksleven

Islam vraag en antwoord
bron: http://www.islamqa.com/ar/ref/131059

--------------------------------------
voetnoot (1) : '' Al-kinaaya'': Het is gewoonlijk het woord '' talaaq'' te gebruiken om te scheiden. wanneer men een ander woord gebruikt dan '' talaaq'' zoals in de fatwa ''al-firaq'' dan speelt de intentie de grootste rol. Als de intentie daadwerkelijk scheiden is dan kan scheiden plaastvinden. Als de intentie niet-scheiden is dan letten wij niet op de woorkeuze die gekozen is bij het uitspreken van de scheiding of bij de dreiging met scheiden. ( en allah weet het beste )


23-04-2009, 14:30


Barak Allaahu fiek

23-04-2009, 14:37

Citaat door Sophia_sweety:
Barak Allaahu fiek


Wa fiekoem Barak

ik doe het met plezier en voor de beloning allahumm ayassir

23-04-2009, 14:45
Amien.. het woordje 'talaaq' wordt niet meer serieus genomen tegenwoordig wa a'oedhoe billah. Ik zie het veel gebeuren in men omgeving.

23-04-2009, 14:55



Citaat door Vertalingen:
voor de beloning allahumm ayassir



Is het niet verkeerd om dingen te doen voor de beloning? Een beetje onzuivere intentie is dat dan. Niet dat jij dat doet, want je gaf al aan dat je het met plezier doet. Maar het gaat nu eigenlijk meer om stel dat mensen dus echt (alleen) die intentie hebben, is dat dan niet fout.

23-04-2009, 15:03

Citaat door IslamPWinkel:
Is het niet verkeerd om dingen te doen voor de beloning? Een beetje onzuivere intentie is dat dan. Niet dat jij dat doet, want je gaf al aan dat je het met plezier doet. Maar het gaat nu eigenlijk meer om stel dat mensen dus echt (alleen) die intentie hebben, is dat dan niet fout.



als het verkeerd zou zijn om dingen te doen voor een beloning , wat hebbenw e dan aan het paradijs ? wil niemand beloond worden met het paradijs ? als je paradijs wil moet je goede werken verrichten . en als je het daarnaast ook leuk vind is het juist een bevesitiging van je oprechtheid en zuiverheid. want een persoon zou goede werken moeten verrichten met een oprechte eigen wil en niet met tegenzin. allah is volmaakt en acepteert slechts het goede

23-04-2009, 15:06

Citaat door Vertalingen:
als het verkeerd zou zijn om dingen te doen voor een beloning , wat hebbenw e dan aan het paradijs ? wil niemand beloond worden met het paradijs ? als je paradijs wil moet je goede werken verrichten . en als je het daarnaast ook leuk vind is het juist een bevesitiging van je oprechtheid en zuiverheid. want een persoon zou goede werken moeten verrichten met een oprechte eigen wil en niet met tegenzin. allah is volmaakt en acepteert slechts het goede


Paradijs is voor zij die het verdienen. Voor zij die een zuiver hart hebben. Voor zij die een goede daad verrichten omdat het moet en niet voor de punten. Voor zij die zakaat geven omwille van de armen en niet voor de beloning. Dus om te zeggen dat zonder te willen voor beloning, dan heb je niks aan paradijs is best wel vreemd. Ik vind dat je het moet doen omdat het hoort en niet om de beloning. En als het goed is, heb ik dat ook altijd zo geleerd. Iemand die met moeite zakaat geeft en daar zich niet prettig bij voelt, maar het doet voor paradijs, die zal veel minder beloning krijgen (als die tenminste sowieso beloning krijgt) dan iemand die zakat geeft omwille van de zwakkeren en niet voor de mogelijke beloning.

23-04-2009, 15:13
En wat nou als een vrouw hetzelfde tegen haar man zou zeggen?
Wat is het oordeel daar dan over?

M.a.w. kan binnen de islam een vrouw ook eenzijdig besluiten om uit een huwelijk te stappen?

23-04-2009, 15:18

Citaat door IslamPWinkel:
Paradijs is voor zij die het verdienen. Voor zij die een zuiver hart hebben. Voor zij die een goede daad verrichten omdat het moet en niet voor de punten. Voor zij die zakaat geven omwille van de armen en niet voor de beloning. Dus om te zeggen dat zonder te willen voor beloning, dan heb je niks aan paradijs is best wel vreemd. Ik vind dat je het moet doen omdat het hoort en niet om de beloning. En als het goed is, heb ik dat ook altijd zo geleerd. Iemand die met moeite zakaat geeft en daar zich niet prettig bij voelt, maar het doet voor paradijs, die zal veel minder beloning krijgen (als die tenminste sowieso beloning krijgt) dan iemand die zakat geeft omwille van de zwakkeren en niet voor de mogelijke beloning.



dan bent u verkeerd geinformeerd.

de hoofdreden is dat men ichlaas heeft (zuiverheid van intentie)
daarnaast mogen andere redenen ook zeker een rol spelen zoals omwille van veloning of armen of ofof etc . ik zou je nog eens laten informeren en met bewijzen uit koran en sunnah

23-04-2009, 15:20

Citaat door Vertalingen:
dan bent u verkeerd geinformeerd.

de hoofdreden is dat men ichlaas heeft (zuiverheid van intentie)
daarnaast mogen andere redenen ook zeker een rol spelen zoals omwille van veloning of armen of ofof etc . ik zou je nog eens laten informeren en met bewijzen uit koran en sunnah


Zou? Je bedoelt "zal"..

Ja is goed, geef maar. Zelf heb ik het afgeleerd om niks te doen voor de beloning, maar alleen omwille van de goedheid ervan.

23-04-2009, 15:22

Citaat door Strewt:
En wat nou als een vrouw hetzelfde tegen haar man zou zeggen?
Wat is het oordeel daar dan over?

ik geef geen fatwa s ik vertaal ze alleen ,. met die vraag kun je het beste naar een geleerde bellen of een imaam die veel kennis heeft.

M.a.w. kan binnen de islam een vrouw ook eenzijdig besluiten om uit een huwelijk te stappen?


hier is duidelijk antwoord op gegeven en er zijn genoeg fatwa s over. een vrouw kan ook scheiding aanvragen van haar man . alleen in het arabisch heet den '' ghul3 '' de regels voor ghul3 ten opzichte van 'talaq'' zijn niet geheel hetzelfde. zoals de wachtperiode verschilt dan van de vrouw die een scheiding aanvraagt ten opzichte van een man die het aanvraagt.


wa allah a3lam

23-04-2009, 15:25

Citaat door IslamPWinkel:
Zou? Je bedoelt "zal"..

Ja is goed, geef maar. Zelf heb ik het afgeleerd om niks te doen voor de beloning, maar alleen omwille van de goedheid ervan.



nee niet zal maar zou . precies zoals het daar staat broeder.
ik zou je laten informeren nogmaals en laat het dan middels bewijzen gebeuren insallah

23-04-2009, 15:26



Citaat door Vertalingen:
nee niet zal maar zou . precies zoals het daar staat broeder.
ik zou je laten informeren nogmaals en laat het dan middels bewijzen gebeuren insallah


Dus jij komt niet met bewijzen, maar ik moet zelf naar bewijzen ervan zoeken, van datgene wat jij beweert? Dat klinkt absurd.

23-04-2009, 15:38

Citaat door IslamPWinkel:
Dus jij komt niet met bewijzen, maar ik moet zelf naar bewijzen ervan zoeken, van datgene wat jij beweert? Dat klinkt absurd.



op een rijtje zetten ..

ik zei ik doe het graag met plezier en voor beloning.

vervolgens jou verweer.
jij dient als je verweert , het bewijs te leveren . omdat je mij niet gevraagd hebt wat het bewijs is van wat ik beweerde. dus jij bent nu aan zet .

maar goed ik ga je een handje helpen .

oorsprong in handelingen is dat er '' ichlaas'' dient te zijn . en ichlaas is moqtarin bil-azr ( oftwel ichlaas gaat gepaard met beloning) andersom niet . iemand die alleen beloning wil maar dit niet verricht voor Allah , voor wie doet hij het dan ? deze daad word niet geaccepteerd . je mag dus zeggen dat je het voor beloning doet , en het hart bevestigt de intentie .

wanneer we spreken van ichlaas dan staat de beloning al vast . als ik dan zeg '' ik doe het met plezier of voor beloning dan neemt dit mijn zuiverheid van intentie niet weg .

23-04-2009, 15:38

Citaat door Vertalingen:
hier is duidelijk antwoord op gegeven en er zijn genoeg fatwa s over. een vrouw kan ook scheiding aanvragen van haar man . alleen in het arabisch heet den '' ghul3 '' de regels voor ghul3 ten opzichte van 'talaq'' zijn niet geheel hetzelfde. zoals de wachtperiode verschilt dan van de vrouw die een scheiding aanvraagt ten opzichte van een man die het aanvraagt.


wa allah a3lam


Bedankt voor je antwoord.

Ik weet dat een vrouw scheiding kan aanvragen bij haar man, maar wat nu als de man dit weigert. Wat zegt de sharia daar dan over?

Pagina's : [1] 2