قال لزوجته : إن عدت إلى رفع الصوت فهذا فراق بيننا
السؤال :
حصل بيني وبين زوجتي خصام وذلك لأن صوتها طلع إلى الخارج ، وقلت لها وأنا في عصبية تامة : إن عدتي إلى ذلك فهذا فراق بيننا . وأنا قلت ذلك وأنا لم اقصد هذا ، بل قصدت التخوي  1; ، وهي إلى الآن لم تفعلها فما الحكم؟
الجواب :
الحمد لله
لفظ الفراق هو من ألفاظ كناية الطلاق عند الجمهوž 5; ، فلا يقع به طلاق إلا مع نية الطلاق .
وينظر : "المغني" لابن قدامة (7/294).
وإذا كان الأمر كما ذكرت من أنك قصدت التخوي  1; ولم تقصد الطلاق ، فلا يقع الطلاق فيما لو عادت زوجتك ورفعت صوتها .
وينظر جواب السؤال رقم (85575) ورقم (82400) .
وينبغي أن تمسك لسانك عن الطلاق وتحذر من استعمال& #1607; عند الغضب والخصوم& #1577; ، لما في ذلك من تعريض الحياة الزوجي 7; للخطر .
الإسلا  5; سؤال وجواب
bron: http://www.islamqa.com/ar/ref/131059
Hij zei tegen zijn vrouw ; '' Als je nogmaals je stem verheft dan zal dit ons scheiden ''
Vraag:
Er is een ruzie ontstaan tussen mij en mijn vrouw omdat ze haar stem zo verhief dat deze buiten was te horen , waarop ik in een ongecontroleerde humeur zei: '' Als dit nog eens gebeurt zal dit ons scheiden '' . Ik zei dit maar dit was niet mijn bedoeling , mijn bedoeling was haar bang te maken en tot de dag van vandaag is het niet meer voorgekomen dat ze haar stem verheven heeft wat is het oordeel hierover?
Antwoord:
Alle lof behoort tot aan Allah
Het woord '' Al-firaq'' is een woordje die behoort tot de scheidingsvorm '' Al-kinaaya'' (1) volgens de eenstemmigheid onder de geleerden. Deze vorm geldt niet tenzij de persoon dit ook in zijn intentie draagt.
Zie 'Al-mughni ' van Ibn Qudaama 7/294).
En als het werkelijk is zoals jij hebt aangegeven , dat jou bedoeling niet scheiden was maar slechts haar bang wilde maken , dan zou de scheiding niet gelden als jou vrouw weer haar stem zou verheffen.
zie vraag (85575) en (82400)
het is voor jou ook noodzakelijk om je tong in bedwang te houden en dat je extra op het gebruik van je tong let wanneer je boos bent of ruzie hebt, omdat dat nadelige gevolgen kan hebben voor het huwelijksleven
Islam vraag en antwoord
bron: http://www.islamqa.com/ar/ref/131059
--------------------------------------
voetnoot (1) : '' Al-kinaaya'': Het is gewoonlijk het woord '' talaaq'' te gebruiken om te scheiden. wanneer men een ander woord gebruikt dan '' talaaq'' zoals in de fatwa ''al-firaq'' dan speelt de intentie de grootste rol. Als de intentie daadwerkelijk scheiden is dan kan scheiden plaastvinden. Als de intentie niet-scheiden is dan letten wij niet op de woorkeuze die gekozen is bij het uitspreken van de scheiding of bij de dreiging met scheiden. ( en allah weet het beste )