porcus
23-04-2009, 12:43
Dat de Islam in wetenschappelijk opzicht al eeuwenlang geen potten meer kan breken is een feit dat professor Pervez Hoodbhoy (leerstoel fysica aan de Quaid-i-Azam Universiteit in Islamabad, Pakistan) vaststelt. Zijn artikel “Science and the Islamic world—The quest for rapprochement” geeft voorbeelden en wijst oorzaken aan..
http://scitation.aip.org/journals/doc/PHTOAD-ft/vol_60/iss_8/49_1.shtml
Hier wat citaten:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
http://scitation.aip.org/journals/doc/PHTOAD-ft/vol_60/iss_8/49_1.shtml
Hier wat citaten:
Citaat:
Een studie, uitgevoerd door academici van de internationale islamitische universiteit van Maleisië liet zien dat de 57 landen van de OIC (Organization of the Islamic Conference) gemiddeld 8.5 wetenschappers, ingenieurs en technici hebben per 1000 inwoners tegen een globaal gemiddelde van 40.7 en een gemiddelde van 139.3 voor de 30 landen (inclusief Turkije) van de the OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development)
Over de gouden tijd van de islam:Citaat:
Een over het algemeen tolerante en pluralistische, islamitische cultuur stond het moslims, christenen en joden toe om samen vernieuwingen op het gebied van kunst en wetenschap te bewerkstelligen. Maar met de tijd werden de theologische discussies tussen liberale en fundamentalistische interpretatie feller en bloedig. Een opnieuw opkomende, religieuze orthodoxie wist de mutazilieten uiteindelijk een vernietigende nederlaag toe te brengen. Daarna verdwenen objectieve filosofie, wiskunde en wetenschap meer en meer naar de marge van de islam.
Citaat:
Pakistan heeft in de afgelopen 43 jaar slechts 8 patenten geproduceerd.
Over zijn eigen universiteit:Citaat:
De campus heeft 3 moskeeën en een vierde is gepland. Maar er is geen bibliotheek.
Citaat:
Geen enkele Pakistaanse universiteit stond Abdus Salam toe om op de campus te komen, alhoewel hij in 1979 de Nobelprijs had ontvangen voor zijn rol in de formulering van het standaardmodel van deeltjesfysica. De Ahmadisekte waartoe hij behoorde was in 1974 officieel tot ketters verklaard door de Pakistaanse regering
Citaat:
In de islamitische massamedia zijn discussies over “islam en wetenschap” gemeengoed, maar dan wel slechts in zoverre dat het geloof in de status-quo erdoor wordt bevestigd, niet bekritiseerd.
Citaat:
Wetenschap is fundamenteel een ideeënsysteem dat gegroeid is rond het draadframe van de wetenschappelijke methode. De doelgericht gecultiveerde wetenschappelijke denkwijze is voorwaarde voor succes in alle wetenschap en aanverwanten velden waar kritische beoordeling essentieel is. Wetenschappelijke vooruitgang eist dat feiten en hypothesen worden gecontroleerd en opnieuw gecontroleerd en trekt zich niets aan van autoriteit. Maar daar ligt het probleem voor de islam: de wetenschappelijke methode is wezenlijk vreemd aan traditioneel, niet hervormd, religieus denken.
Slechts de uitzonderlijke geest kan een wetenschappelijke denkwijze aanhouden in een samenleving waar absolute autoriteit van boven komt, vragen slechts met moeite worden gesteld, de straf op ongeloof hardvochtig is, intellect belachelijk wordt gemaakt en de zekerheid bestaat dat alle antwoorden al bekend zijn en slecht moeten worden ontdekt
Slechts de uitzonderlijke geest kan een wetenschappelijke denkwijze aanhouden in een samenleving waar absolute autoriteit van boven komt, vragen slechts met moeite worden gesteld, de straf op ongeloof hardvochtig is, intellect belachelijk wordt gemaakt en de zekerheid bestaat dat alle antwoorden al bekend zijn en slecht moeten worden ontdekt
Citaat:
Pogingen om te komen tot een ware “islamitische wetenschap” leidden tot vele dure islamitische wetenschappelijke conferenties. Sommige geleerden berekenden daarbij de temperatuur van de hel, anderen de chemische samenstelling van djins. Geen enkele produceerde een nieuw machine of instrument, voerde enig experiment uit of formuleerde enige toetsbare hypothese.
Citaat:
Wetenschap kan weer floreren onder de moslims, maar alleen als de wil er is om zekere veranderingen in filosofie en gedrag te accepteren: een wereldbeeld dat de dode hand van de traditie afwerpt, fatalisme en absoluut geloof in autoriteit verwerpt, de legitimiteit van tijdelijke wetten aanvaardt, intellectuele inspanning en wetenschappelijke integriteit waardeert en culturele en persoonlijke vrijheid respecteert.