Bekijk volle/desktop versie : Advies:exameneis vmbo aanscherpen



23-04-2009, 06:51
Advies:exameneis vmbo aanscherpen 23-04-09


De Onderwijsraad vindt dat vmbo'ers vanaf 2014 onvoldoendes voor wiskunde, Nederlands en Engels niet meer mogen compenseren. Nu mogen ze op het examen nog twee vijven halen, als daar hogere cijfers voor andere vakken tegenover staan.
De Onderwijsraad vindt dat er voor de drie basisvakken hooguit één vijf mag worden gehaald. Dat staat in een advies aan staatssecretaris Van Bijsterveldt. De raad hoopt dat de doorstroming naar het mbo erdoor verbetert.
Vervolgopleidingen klagen nu vaak over het niveau van het Nederlands, Engels en wiskunde van geslaagde vmbo'ers.

http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2009/4/23/adviesexameneisvmboaanscherpen.html

23-04-2009, 06:54


Hierover wordt al meer dan 6 jaar "gepraat.

Het moet er nu eens van komen aangezien de 5-en geflatteerd zijn en meestal in werkelijkheid 4- en zijn,

terwijl ook nog al eens de 6-en op de eindlijst ontstaan doorstelselmatige afrondingen naar boven. (Afrondingen moeten namelijk naar het dichtstbijzijnde EVEN getal geschieden).

23-04-2009, 06:58
Kom naar het ontwikkelde België

23-04-2009, 07:37

Citaat door rijmaran:
Kom naar het ontwikkelde België


Is het daar dan echt zo goed als ze zeggen?

23-04-2009, 07:40



Citaat door aplat:
Is het daar dan echt zo goed als ze zeggen?

Het artikel bewijst het.
Nederlanders willen naar België komen, voor onderwijs, de bourgondische levensstijl, de pralines en de oneindig vele soorten bier.

23-04-2009, 07:41

Citaat door rijmaran:
Het artikel bewijst het.
Nederlanders willen naar België komen, voor onderwijs, de bourgondische levensstijl, de pralines en de oneindig vele soorten bier.

Alleen dat taaltje is zo !

23-04-2009, 07:49

Citaat door David:
Vlaams is lekker. Behalve Gents.

Wat is het verschil ?



23-04-2009, 07:55

Citaat door truebeauty:
Alleen dat taaltje is zo !


Liever vloams dan da bekatke Nederlands met oprispingen van überhaupt Duits en svp. t

23-04-2009, 07:56

Citaat door David:
Vlaams is lekker. Behalve Gents.

België telt haast zoveel dialecten als ze bieren hebben.
Antwerpen en Beveren bvb liggen vlak naast elkaar, maar hebben twee totaal verschillende dialecten.

23-04-2009, 07:58

Citaat door rijmaran:
Liever vloams dan da bekatke Nederlands met oprispingen van überhaupt Duits en svp. t

Nederlands is een prachtige taal hoorrrrr !

23-04-2009, 08:06

Citaat door David:
Ik weet het, ik ben daar opgegroeid.

A ja?
In Beveren awa?

23-04-2009, 08:07

Citaat door truebeauty:
Nederlands is een prachtige taal hoorrrrr !

Nou moe, hun kunnen ¨berhaupt niet eens deftig praten.
Maar zet je svp maar van achter.
Zie je van Breuge, zet je vannachtere.

23-04-2009, 08:09



Citaat door David:
Nee, in Hulst. Maar ik kwam wel vaak in Beveren, Sint Niklaas, Antwerpen etc.

Hulst, dat zondags overrompeld word door de gulle Vlaming.
Ik woon niet ver van Sint-Niklaas...een deelgemeente ervan.

23-04-2009, 08:28

Citaat door truebeauty:
Nederlands is een prachtige taal hoorrrrr !


Om te lezen wel ja. Erg poetisch , als je daar gevoelig voor bent. En dan vooral MIDDELNEDERLANDSCH.


De uitspraak van de taal is te hard en inderdaad moet ik Rijmaran gelijk geven. Neologismen komen in het dagelijkse Nederlandse taalgebruik hinderlijk vaak voor.

Maar dat komt natuurlijk vanwege de gemengde culturen, de vele verschillende nationaliteiten en het feit dat Nederland een handel- en migratie-land is.

23-04-2009, 08:37
Niet extra taalonderwijs, maar beter taalonderwijs; goede huiswerkopdrachten, gewoon een tandje bijzetten als leerkracht om de inhoud aan te scherpen. Er wordt echt niet slecht verdiend in het onderwijs, dus doe je baan eer aan. Gewoon geen onvoldoendes mogen hebben, dat was in mijn geval zo, met ruimte voor wat herkansingen.