Eetgewoonten en dieet van de Profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem)
Vraag:
Wat waren het dieet en de eetgewoonten van de Profeet en zijn metgezellen?
Antwoord:
Alle lofprijzingen komen Allaah toe.
1. De leiding van de Profeet met betrekking tot eten is de perfecte leiding. Het werd als volgt beschreven door Ibn al-Qayyim:
1. Als hij zijn hand in het eten zette, zei hij “Bismillaah (in de naam van Allaah), en hij vertelde de mensen dat ze dit moesten zeggen wanneer ze aten. Hij zei, “Wanneer iemand van jullie eet, laat hem de naam van Allaah vermelden. Als hij aan het begin vergeet de naam van Allaah te vermelden, laat hem zeggen: Bismillaahi fi awwalihi wa aakhirihi (in de naam van Allaah aan het begin en aan het eind.” Saheeh hadeeth, verteld door al-Tirmidhi (1859) en Abu Dawood (3767).
De correcte mening is dat het verplicht is om de naam van Allaah te vermelden (zeg Bismillaah) wanneer men eet. De ahaadeeth die dit verklaren zijn saheeh en duidelijk, zonder tegenstellingen erin.
2. Als hij het eten naar zijn mond bracht, zei hij, Al-hamdu Lillaahi hamdan katheeran tayyiban mubaarakan fihi ghayri makfiyyin wa laa muwadda’ wa laa mustaghni ‘anhu Rabbanaa ‘azza wa jall(Geprezen zij Allah met een vele, mooie, gezegende lof. Hij is de Ene die toereikend is, Die voedt en nooit gevoed wordt, De Ene naar wie verlangt wordt, samen met dat wat bij Hem is, en de Ene die nodig is. Hij is Onze Heer, geprezen Zij Hij.) Verteld door al-Bukhaari (5142).
3. Hij bekritiseerde nooit eten. Als hij het lekker vond, zou hij het eten, en als hij het niet lekker vond, zou hij het laten en niets zeggen. Verteld door al-Bukhaari (3370) en Muslim (2064).
Of hij zou zeggen, “Ik wil dit niet eten.” Verteld door al-Bukhaari (5076) en Muslim (1946).
4. Soms zou hij het eten prijzen, zoals wanneer hij zijn familie om eten vroeg, en zij zeiden, “We hebben niets anders dan azijn.” Hij vroeg er om en begon het te eten, zeggende, “Wat een goed eten is azijn.” Verteld door Muslim (2052)
5. Hij praatte terwijl hij aan het eten was, zoals gezien wordt van de overlevering, hierboven geciteerd, over azijn. En hij zei tegen zijn stief-zoon ‘Umar ibn Abi Salamah toen hij met hem was aan het eten “Zeg Bismillaah en eet van dat voor jou op het bord ligtx.”Verteld door al-Bukhaari (5061) en Muslim (2022). [xIn de tijd van de Profeet (vrede en zegeningen van Allaah zij met hem), aten mensen samen van een bord, en kinderen vergaten soms de correcte etiquette – Vertaler]
6. Hij zou zijn gasten herhaaldelijk aansporen om te eten, zoals vrijgevige gastheren doen, en zoals wordt gezien in de hadeeth van Abu Hurayrah, verteld door al-Bukhaari, over het verhaal van het drinken van melk, waar hij herhaaldelijk tegen hem zei, “Drink!” En hij bleef het hem zeggen totdat hij (de gast) zei, “Bij de Ene die U heeft gezonden met de waarheid, ik heb er geen plek meer voor!” Verteld door al-Bukhaari (6087).
7. Als hij met anderen at, zou hij niet weg gaan totdat hij du’aa’ voor hen had gemaakt. Hij maakte du’aa in het huis van ‘Abd-Allaah ibn Bisr, en zei: “O Allaah, zegen voor hen dat wat U voor hen heeft voorzien, vergeef hen en wees hen genadig. Verteld door Muslim (2042).
8. Hij droeg de mensen op met hun rechter handen te eten en verbood hen met hun linker handen te eten. Hij zei, “De Shaytaan eet met zijn linker hand en drinkt met zijn linkerhand.” Verteld door Muslim (2020). Dit houdt in dat het eten met de linker hand haraam is, en dit is de correcte mening, want degene die met zijn linker hand eet is of een shaytaan (een duivel), of hij imiteert de shaytaan.
Het werd ook overleverd in een saheeh hadeeth dat hij tegen een man zei, die met zijn linker hand at in zijn nabijheid, “Eet met je rechter hand!” De man zei, “Ik kan het niet.” Hij zei, “Moge je er nooit voor in staat zijn!” – en de man tilde daarna nooit meer zijn rechter hand naar zijn mond. Verteld door Muslim (2021). Als het was toegestaan (om met de linker hand te eten), zou hij nooit tegen hem gebeden hebben voor het doen ervan. Het was de koppige arrogantie van de man dat hem de opdracht deed weigeren, en dit is de uiterste ongehoorzaamheid wat dit gebed tegen hem verdiende.
9. Hij droeg degenen die klaagden dat zij zich nooit vol voelden op om samen te eten en niet alleen, en vermeld de naam van Allaah (zeg Bismillaah) over het eten zo dat Hij het voor hen kan zegenen. Verteld door Abu Dawood (3764) en Ibn Maajah (3286).
(Zie Zaad al-Ma’aad, 2/397-406)
10. Het werd ook overleverd dat hij zei, “Ik eet niet achterover liggend.” Verteld door al-Bukhaari, 5083.
11. Hij at met zijn drie eerste vingers (van zijn rechter hand), wat de beste manier van eten is.
Zie: Zaad al-Ma’aad, 220-222. En Allaah weet het het beste.
1. De leiding van de Profeet met betrekking tot dieet.
1. De Profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) wist wat hij aan het weten was.
2. Hij at wat goed voor hem was.
3. Hij at genoeg om hem staande te houden, maar niet zo veel dat het hem dik zou maken. Ibn ‘Umar vertelde dat de Profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) zei: “De gelovige eet in één maag terwijl de kaafir in zeven eet.” Verteld door al-Bukhaari (5081) en Muslim (2060).
4. Hij leerde zijn ummah iets om hen tegen ziekten die veroorzaakt werden door eten en drinken te beschermen. Hij zei: “De zoon van Adam vult geen vat erger dan zijn maag. Het is toereikend voor de zoon van Adam om een paar monden vol te eten, om hem staande te houden. Als hij dat moet doen (zijn maag vullen), dan laat hem eenderde vullen met eten, een derde met drinken en eenderde met lucht. Verteld door al-Tirmidhi (1381), Ibn Maajah (3349); geclassificeerd als saheeh door al-Albaani in al-Silsilah al-Saheehah (2265).
En Allaah weet het het beste.
Islam Q&A
Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid
Vertaald uit het Engels door Amal
Moge Allah mij vergeven voor het maken van eventuele vertaalfouten, ameen!