Bekijk volle/desktop versie : In welk huwelijk is de Islam een 'probleem'.



Pagina's : [1] 2

22-04-2009, 11:24
Daar bedoel ik mee dat 1 van de 2 de Islam anders beleeft. Dat de 1 meer praktiseerd dan de ander en dat problemen binnen het huwelijk oplevert.

Hoe ga je er mee om als jij meer wilt praktiseren maar je partner dat dus totaal niet ziet zitten of je partnet opeens erg veranderd en jij dat niet ziet zitten?

22-04-2009, 11:35


Denk niet dat dat lang zal standhouden of de een gaat toch mee of het zal botsen en eindigen op een scheiding.
Niets is zo frustrerend als je best ergens voor willen doen maar je partner werkt maar niet mee en vind alles best.

Je krijgt er dan op vele vlakken mee te maken denk aan opvoeding en dergelijke........

Daarom altijd voordat je trouwt, je partner goed ondervragen het komt namelijk veel voor in de praktijk.

22-04-2009, 11:45

Citaat door Medinah_2006:
Denk niet dat dat lang zal standhouden of de een gaat toch mee of het zal botsen en eindigen op een scheiding.
Niets is zo frustrerend als je best ergens voor willen doen maar je partner werkt maar niet mee en vind alles best.

Je krijgt er dan op vele vlakken mee te maken denk aan opvoeding en dergelijke........

Daarom altijd voordat je trouwt, je partner goed ondervragen hadj: het komt namelijk veel voor in de praktijk.



Het komt ook vaak voor dat 1 van de partners tijdens het huwelijk veranderd en de ander daar niet in mee wil gaan, van alle koppels die ik ken zijn ze uiteindelijk gescheiden, wat zou jij zo'n stel adviseren? Je kan je partner moeilijk dwingen om te praktiseren, de juiste aanpak is dan ook erg belangrijk, maar hoe doe je dat?

22-04-2009, 11:53

Citaat door Samous:
Het komt ook vaak voor dat 1 van de partners tijdens het huwelijk veranderd en de ander daar niet in mee wil gaan, van alle koppels die ik ken zijn ze uiteindelijk gescheiden, wat zou jij zo'n stel adviseren? Je kan je partner moeilijk dwingen om te praktiseren, de juiste aanpak is dan ook erg belangrijk, maar hoe doe je dat?


Het hangt ervanaf in hoeverre in persoon wil praktiseren men moet niet naar het extreme neigen en verder ligt het ook aan de andere partner wat hij wel/niet doet dat jou in de weg zit? Zijn het reden die jou praktiseren echt dwars zitten of heb je het gewoon hoog in je bol en denk je dat je beter bent ?

En wat bedoeld men met praktiseren?Is het het gebed of zijn het lezingen bezoeken........het is allemaal groot en per gezin verschillend je kan denk ik niet 1 advies geven wat je wel mee kan geven is dat je moet proberen om je partner er in ieder geval van te overtuigen dat het belangrijk is om de Islam zo goed mogelijk te praktiseren en je partner proberen te betrekken met het praktiseren denk aan samen de Qur'an lezen, lezingen bezoek...
Degene die aan het praktiseren is moet dus veel moeite doen en proberen om er toch iets van te maken maar wil je partner echt niet en is het een groot obstakel waardoor jij je geloof niet goed kan doen dan kun je beter beide een andere weg nemen zo wordt hij niet gelukkig en jij ook niet en andersom.

22-04-2009, 11:56



Citaat door Southwood:
Normaal gezien is dit niet mogelijk, want hoe meer je praktiseert, hoe beter je elkaar gaat behandelen. Want ook op dit vlak zijn er vele islamitische regels ivm het goed behandelen van de partners. En waarom zou je scheiden als iemand je beter behandelt. Maar helaas zijn sommigen verwesterd of vervloekt door bepaalde verboden handelingen, waardoor er ruzies ontstaan. De reden is dus niet de islam, integendeel.



Het gaat hier om 2 moslims, het probleem is niet de Islam daarom zette ik 'probleem' ook tussen haakjes maar het probleem is hoe die 2 moslims de Islam in hun leven willen toepassen. Ik geef een voorbeeld, ik ken een stel waarvan de man praktiserend werd en zijn vrouw ook praktiserend wilde laten worden. Zijn vrouw vind zichzelf een prima moslima, ze bid en draagt een hoofddoek, haar man vond dit ook altijd genoeg tot hij het licht zag. Hij wilde niet meer dat ze met haar 'slechte' vriendinnen omging, haar hoofddoek was veeeeel te kort, ze mocht haar neven e.d geen hand meer geven, de muziek moest ingeruild worden voor koran en lezingen, dit zijn allemaal Islamitische regels maar ZIJ wilde niet zo leven, zij wilde zelf weten wat ze deed en hij begon daar een afkeer van te krijgen. Zo begonnen de ruzies en verdween de liefde van beide kanten. Bij hun had het dus geen positieve uitwerking.

22-04-2009, 12:00

Citaat door Medinah_2006:


Het hangt ervanaf in hoeverre in persoon wil praktiseren men moet niet naar het extreme neigen en verder ligt het ook aan de andere partner wat hij wel/niet doet dat jou in de weg zit? Zijn het reden die jou praktiseren echt dwars zitten of heb je het gewoon hoog in je bol en denk je dat je beter bent ?

Wat is extreem? Als jouw man opeens 'strenger' wilt zijn in het handhaven van de regels maakt hem dat dan extreem?

En wat bedoeld men met praktiseren?Is het het gebed of zijn het lezingen bezoeken........het is allemaal groot en per gezin verschillend je kan denk ik niet 1 advies geven wat je wel mee kan geven is dat je moet proberen om je partner er in ieder geval van te overtuigen dat het belangrijk is om de Islam zo goed mogelijk te praktiseren en je partner proberen te betrekken met het praktiseren denk aan samen de Qur'an lezen, lezingen bezoek...
Degene die aan het praktiseren is moet dus veel moeite doen en proberen om er toch iets van te maken maar wil je partner echt niet en is het een groot obstakel waardoor jij je geloof niet goed kan doen dan kun je beter beide een andere weg nemen zo wordt hij niet gelukkig en jij ook niet en andersom.


Kijk Allah is degene die leidt, ik ken vrouwen die zeggen de Islam prima te vinden maar tegen heel veel zaken zijn, je kan praten wat je wilt maar ze sluiten hun ogen er voor en willen er niks over horen. Stel dat zo'n vrouw getrouwd is met een man die wilt praktiseren, die als hij thuis komt geen gtst wilt zien op de buis maar naar een lezing wilt luisteren, deze vrouw vind lezingen heel saai en kijkt liever gtst, wat moet je dan met zo iemand? Je kan die persoon niet dwingen...je kan wel da3wa doen maar als iemand niet wilt, wat dan?

22-04-2009, 12:08

Citaat door Samous:
Kijk Allah is degene die leidt, ik ken vrouwen die zeggen de Islam prima te vinden maar tegen heel veel zaken zijn, je kan praten wat je wilt maar ze sluiten hun ogen er voor en willen er niks over horen. Stel dat zo'n vrouw getrouwd is met een man die wilt praktiseren, die als hij thuis komt geen gtst wilt zien op de buis maar naar een lezing wilt luisteren, deze vrouw vind lezingen heel saai en kijkt liever gtst, wat moet je dan met zo iemand? Je kan die persoon niet dwingen...je kan wel da3wa doen maar als iemand niet wilt, wat dan?



Met extreem bedoel ik alsmaar je grenzen verleggen, ik kan nu even niet op voorbeelden komen alhoewel ik iemand ken waarbij haar man haar steeds meer ging verbieden en het was alsmaar koefaar dit koefaar dat, uiteindelijk mocht ze helemaal niets meer dat is extreem ons geloof zegt neemt de middenweg en neig niet naar het extreme.

Maar zoals ik al zei wat is praktiseren? Al kan ik uit dit stukje meer concluderen ik zou mij daar ook aan irriteren want je wilt vooruitgaan en je imaan vergroten. Maar hij als man is ook verplicht om haar op een goede manier te helpen en tot haar door te dringen nu vragen we ons af waar ligt de grens?Hoelang moet je het blijven proberen?

Als iemand zich helemaal afsluit en het wel zo best vind dan is de enige oplossing je eigen weg gaan maar dan moet men echt meerdere pogingen hebben gedaan.

Bid ze dan wel en dergelijke? Het wordt namelijk wel de moeder van je kinderen dus is het erg belangrijk dat je allereerst op 1 lijn zit en dat ze haar geloof goed belijdt.

22-04-2009, 16:43

Citaat door Southwood:
Halal en haram is duidelijk. Is het niet een teken van liefde voor elkaar als je niet wilt dat de ander zondigt, opdat de ander hiervoor niet afgerekend wordt op de Dag des Oordeels? En als moslims dien je de regels van Allah te gehoorzamen: als het halal is god. Als het haraam is, geen excuses zoeken maar niet doen.



Het is naast een teken van liefde, ook een teken van dwang, aangezien jij uiteindelijke degene bent die beslist over jouw bezigheden en jij weet voor jezelf waar je grenzen zijn. Je kan elkaar erop aanspreken, maar om elkaar dingen te verplichten/verbieden vind ik echt triest. Als de vrouw voorheen altijd ATWT heeft gekeken en op een dag haar man thuis komt met luister, ik wil niet meer dat je ATWT kijkt, never nooit meer omdat het haram is dan denk ik ook Ammehoela. Jij gaat mij niet vertellen hoe en wat! Hij zou me er op een rustige manier ver mogen aanspreken of ik er over wil nadenken maar daar moet het ook bij blijven. Mensen kunnen niet in 1 spat hun zelf veranderen. Ik vind dat als je elkaar hebt geaccepteerd voor het huwelijk over de wijze van praktiseren dat je na het huwelijk gewoon geen eisen meer mag hebben op het gebied van geloof. Men kan elkaar aanspreken over zaken, maar om nou te verbieden. Nou nee.

22-04-2009, 16:59

Citaat door Medinah_2006:
Denk niet dat dat lang zal standhouden of de een gaat toch mee of het zal botsen en eindigen op een scheiding.
Niets is zo frustrerend als je best ergens voor willen doen maar je partner werkt maar niet mee en vind alles best.

Je krijgt er dan op vele vlakken mee te maken denk aan opvoeding en dergelijke........

Daarom altijd voordat je trouwt, je partner goed ondervragen het komt namelijk veel voor in de praktijk.


Allereerst wil ik zeggen dat ik dit een hele interesante topic vind

Ik begrijp niet zo goed waarom je denkt dat het tot een scheiding kan leiden.. volgens mij kan je relatie er juist veel beter op worden. Als de een meer praktiserend is dan de ander, dan dien je elkaar te helpen.. van elkaar te leren. Samen meer verdiepen in de islaam en elkaar aansporen om bepaalde zaken te laten of voortaan juist wel te doen. Ik denk dat als je steeds pratiserender word, dan zal jou gedragingen tov van je partner ook steeds beter worden. Ik denk niet dat je dan ineens gaat roepen: dit en dat mag niet klaar. Je gaat je partner juist uitleggen en onderwijzen waarom je beter iets kunt laten of voortaan wel doen. Als je het aan elkaar uitlegt dan zul je elkaar begrijpen.. uiteindelijk is je partner ook een moslim en die hoort er ook naar te streven om zijn diin optimaal te praktiseren.

22-04-2009, 17:02
Als het om de islaam gaat, dan moeten ze beiden leergierig zijn. Als de een totaal niks wilt leren over de islaam dan kan ik begrijpen dat het irritaties opwekt. Maar scheiden gaat echt te ver. Als je van elkaar houd dan wil je het beste voor elkaar. Je gaat niet scheiden omdat omdat de een minder weet over de islaam dan de ander.. een mens kan leren en een ieder hoort zijn partner te helpen en onderwijzen.

22-04-2009, 21:51
Notificatie

22-04-2009, 22:06

Citaat door Samous:
Daar bedoel ik mee dat 1 van de 2 de Islam anders beleeft. Dat de 1 meer praktiseerd dan de ander en dat problemen binnen het huwelijk oplevert.

Hoe ga je er mee om als jij meer wilt praktiseren maar je partner dat dus totaal niet ziet zitten of je partnet opeens erg veranderd en jij dat niet ziet zitten?



Ik denk dat dit bij heel veel een probleem is. Ik kan ook wel een paar dingen opnoemen. En meestal zijn het de mannen die met dingen komen, die volgens hem niet zijn toegestaan. Terwijl hij zat dingen doet die ook niet zijn toegestaan volgens de islam.

22-04-2009, 22:19


elk kan zo zyn imaan dipje hebben ; als partner heb je niks te zeggen dat het jou niet zint je moet mekaar helpen wanneer de ander het een beetje moeilyk heeft & het is belangryk om geduld te hebben met die persoon

22-04-2009, 22:39
Voorbeeld, ik ben gek op R&B en pop muziek. Volgens mijn man is dit zwaar haram.

Hij luistert wel naar Marokkaanse muziek.

Muziek is toch muziek of nie??

22-04-2009, 23:14

Citaat door soelfa:
Voorbeeld, ik ben gek op R&B en pop muziek. Volgens mijn man is dit zwaar haram.

Hij luistert wel naar Marokkaanse muziek.

Muziek is toch muziek of nie??



Echt een grapjas! Hij heeft denk ik meer over die naakte wijven in die clips en al die vieze woorden.

Pagina's : [1] 2