Bekijk volle/desktop versie : Gids voor het gebed!



21-04-2009, 21:26
De Woedhoe: de wassing voor het gebed..


Hoe neem je woedhoe?

1. Was driemaal je handen en zorg ervoor dat geen enkel deel van je handen droog blijft.
2. Spoel driemaal je mond met je rechterhand.
3.Was driemaal je neusholtes. Snuif water op uit je rechterhand en snuit het uit met behulp van je linkerhand.
4. Was driemaal je gezicht van je ene oor tot aan je andere oor en van je voorhoofd tot aan je kin en let er op dat je geen enkel deel droog laat.
5.Was dan je onderarmen driemaal ( je rechterarm eerst) tot en met je ellebogen, ook hier mag niets droog blijven.
6.Wrijf eenmaal over je hoofd: maak je vingers nat en strijk daarmee over je hoofd, ga helemaal naar achteren tot je nek en weer terug naar je voorhoofd.
7.Dan met je wijsvingerstoppen, die nog nat zijn eenmaal langs en in je oren. Met je duim maak je dan achter je oren schoon, van boven naar beneden.
8.Was driemaal je voeten ( de rechtervoet eerst) tot en met de enkels en wrijf goed tussen je tenen. Zorg ervoor , dat je alles nat hebt gemaakt.



De smeekbede ( doeáa na de woedhoe:

x Asjhadoe an laa ilaha illallahoe wahdahoe laa sjarieka lah, wa asjhadoe anna Moehammadan 'abdoehoe wa rasoeloeh.

vertaling:

'' Ik getuig dat er geen god is dan Allah (die het recht heeft aanbeden te worden)
Hij is de enige zonder deelgenoten. En ik getuig dat Mohammed zijn dienaar en boodschapper is.

x Allaahhoemmadj 'alnie mina tawwaabiena wadj 'alnie minal moetatahhirien

Vertaling: O Allah, laat mij behoren tot degenen die berouw tonen en laat mij behoren tot degene zich reinigen.

21-04-2009, 21:28


Dank u wel lieverd voor het plaatsen...xxx

21-04-2009, 21:29
Handelingen die de woedhoe ongeldig maken:

1. De woehoe wordt ongeldig door: ontlasting, urine sperma en winden laten.
2. Na een diepe slaap ( liggend)
3.Bewusteloosheid.
4.Bij bewuste godslastering.
5. Door het ( met lust) aanraken van een vrouw.
6.Bij het aanraken van de geslachtdelen met lusten of de binnekant van de hand.

21-04-2009, 21:30

Citaat door Sakinake:
Dank u wel lieverd voor het plaatsen...xxx




Graag gedaan! Moge Allah swt je belonen met het mooiste!

21-04-2009, 21:38


Tijd, plaats, kleding en soorten gebeden!

De tijden van het gebed:
Elk gebed moet vericht worden op of binnen de juiste tijd. Het gebed kan niet vericht worden voor die tijd. Er zijn per dag vijf verplichte gebeden.

x Het fadjr- gebed.
x Het dohr-gebed
xHet asr-gebed.
x Het magreb-gebed.
xHet isjaa-gebed.


Tijden waarop het verboden is om gebeden te verichten:

Oeqbah ibn Amir zei: Er waren drie tijden waarop Allahs boodschapper ons verbood om te bidden of om onze doden te begraven:

1 Wanneer de zon begon te rijzen, tot ze helemaal op was.
2. Wanneer de zon op haar hoogste punt stond.
3.Wanneer de zon op het punt stond onder te gaan, todat ze was verdwenen.