Bekijk volle/desktop versie : [Maandelijkse conferentie] 30 April in Almere-Stad



Pagina's : [1] 2

21-04-2009, 21:12




Gelieve geen andere flyers hier te plaatsen in, open daarvoor een andere topic.

24-04-2009, 13:33


Bismillaah!

25-04-2009, 19:46
Bismillaah!

26-04-2009, 15:07
Jammer te ver, up!

27-04-2009, 00:12


Bismillaah!

27-04-2009, 00:20

Citaat door Oemaimah:
.
ik raad jullie om te gaan ik ga ook

27-04-2009, 15:45


MoslimaGids.NL

Assalaam alaikoum warahmatoulahi.

Sinds een korte tijd is de MoslimaGids.nl weer volop actief en komen er met de dag meer leden bij Alhamdoulilaah.

Je kan er vrijwel antwoord vinden op al je vragen en zal er inshaAllah erg veel leren. Je vindt er Gedichten'
Moeder & Zwanger, aankomende lezingen/lessen, Carriere en nog veel meer informatieve teksten. http://www.MoslimaGids.nl

Huwelijk in de Islam
Liefde & Sexualiteit in de Islam
Koran & Hadith
Familie & Gezin
Mijn Ummah
Mode & Uiterlijk
Verhalen & dagboek
Ziekte & Genezing en nog veel meer

Registreer je ook en inshaAllah kunnen we erg veel van elkaar leren! MoslimaGids.NL youre islam community.

http://www.MoslimaGids.nl

Vergeet ook niet de forum te bezoeken.

28-04-2009, 16:54

Citaat door MoslimaGids_NL:


MoslimaGids.NL

Assalaam alaikoum warahmatoulahi.

Sinds een korte tijd is de MoslimaGids.nl weer volop actief en komen er met de dag meer leden bij Alhamdoulilaah.

Je kan er vrijwel antwoord vinden op al je vragen en zal er inshaAllah erg veel leren. Je vindt er Gedichten'
Moeder & Zwanger, aankomende lezingen/lessen, Carriere en nog veel meer informatieve teksten. http://www.MoslimaGids.nl

Huwelijk in de Islam
Liefde & Sexualiteit in de Islam
Koran & Hadith
Familie & Gezin
Mijn Ummah
Mode & Uiterlijk
Verhalen & dagboek
Ziekte & Genezing en nog veel meer

Registreer je ook en inshaAllah kunnen we erg veel van elkaar leren! MoslimaGids.NL youre islam community.

http://www.MoslimaGids.nl

Vergeet ook niet de forum te bezoeken.


zuster, zoals het eerste bericht aangeeft, graag deze post verwijderen. barakallaahoe fiek. Je kunt hiervoor een andere topic openen

28-04-2009, 17:10
Bismillaah!

28-04-2009, 17:36
Over het meenemen van kinderen naar het huis van Allah

Soms reciteerde hij (sallallahu alaihi wasellem) een andere soerah na al-Faatiha, dat hij soms lang maakte, en open andere gelegenheden maakte hij het kort vanwege reizen, hoest, ziekte of het huilen van kinderen.

Anas Ibn Maalik (radiallahu ta'ala anhu) zei: ''Hij (sallallahu alaihi wasellem) maakt het (dwz de recitatie) op een dag kort in het ochtend gebed.'' (In een andere hadieth: Hij (sallallahu alaihi wasellem) bad het ochtendgebed en reciteerde de twee kortste suwar in de Qoraan.) Dus werd er gezegd: ''Oh boodschapper van Allah (sallallahu alaihi wasellem) waarom maakte je kort?'' Hij (sallallahu alaihi wasellem) zei: ''Ik hoorde het huilen van een kind en ik veronderstelde dat zijn moeder met ons aan het bidden was, dus wilde ik zijn moeder voor hem bevrijden.'' (Ahmad met een sahieh isnaad, de andere hadieth door Ibn Abee Daawoed in al-Masaahif (4/14/2).

Deze en gelijkende ahaadieth bevatten toestemming voor kinderen om de moskee binnen te gaan. Wat betreft de hadieth die velen op de lippen hebben: ''Hou je (kleine) kinderen weg van de moskee...', het is da'ief en kan absoluut niet als bewijs worden gebruikt; onder degenen die het da'ief verklaarden zijn Ibn al-Jawzi, Moendhiri, Haitami, Ibn Hajdr, al-Asqalaani en Boesayri (rahimahum allah). 'Abdoel-Haqq al-Ishbieli zei, ''het is ongefundeerd''.

Bron: Sifat Salaat an-Nabi (sallallahu alaihi wasellem) min at-takbier ilaa at-tasliem ka'annaka taraahaa (bladzijde 83).

De dawrah is in een moskee (moge het een proftijvolle dag worden inshaallah) als reguliere bezoekers met hun kinderen het gebed willen verrichten (school-vakantie) krijgen zij dan te horen dat kinderen niet welkom zijn? Is dit de manhadj van de Selef? radiallahu anhuma.

28-04-2009, 21:47

Citaat door Abdul-llaah:
Over het meenemen van kinderen naar het huis van Allah

Soms reciteerde hij (sallallahu alaihi wasellem) een andere soerah na al-Faatiha, dat hij soms lang maakte, en open andere gelegenheden maakte hij het kort vanwege reizen, hoest, ziekte of het huilen van kinderen.

Anas Ibn Maalik (radiallahu ta'ala anhu) zei: ''Hij (sallallahu alaihi wasellem) maakt het (dwz de recitatie) op een dag kort in het ochtend gebed.'' (In een andere hadieth: Hij (sallallahu alaihi wasellem) bad het ochtendgebed en reciteerde de twee kortste suwar in de Qoraan.) Dus werd er gezegd: ''Oh boodschapper van Allah (sallallahu alaihi wasellem) waarom maakte je kort?'' Hij (sallallahu alaihi wasellem) zei: ''Ik hoorde het huilen van een kind en ik veronderstelde dat zijn moeder met ons aan het bidden was, dus wilde ik zijn moeder voor hem bevrijden.'' (Ahmad met een sahieh isnaad, de andere hadieth door Ibn Abee Daawoed in al-Masaahif (4/14/2).

Deze en gelijkende ahaadieth bevatten toestemming voor kinderen om de moskee binnen te gaan. Wat betreft de hadieth die velen op de lippen hebben: ''Hou je (kleine) kinderen weg van de moskee...', het is da'ief en kan absoluut niet als bewijs worden gebruikt; onder degenen die het da'ief verklaarden zijn Ibn al-Jawzi, Moendhiri, Haitami, Ibn Hajdr, al-Asqalaani en Boesayri (rahimahum allah). 'Abdoel-Haqq al-Ishbieli zei, ''het is ongefundeerd''.

Bron: Sifat Salaat an-Nabi (sallallahu alaihi wasellem) min at-takbier ilaa at-tasliem ka'annaka taraahaa (bladzijde 83).

De dawrah is in een moskee (moge het een proftijvolle dag worden inshaallah) als reguliere bezoekers met hun kinderen het gebed willen verrichten (school-vakantie) krijgen zij dan te horen dat kinderen niet welkom zijn? Is dit de manhadj van de Selef? radiallahu anhuma.



akhie, barakallaahoe fiek, we moeten hier concluderen dat dit jouw ijtihaad is, aangezien je zelf oordeelt over een specifieke zaak aan de hand van een aantal ahadieth. En wat eerder is aangegeven, is dat het gaat om het storen en kinderen die storen, zoals meerdere mensen is duidelijk gemaakt die ernaar vroegen. (Verder gaat het in ons geval niet om het gebed, maar wel om de drukte die er ontstaat tijdens de lessen na het gebed, waardoor de mensen die zijn gekomen (en sommigen ook van ver) niet in staat zijn om de lessen te volgen)

Maar zullen we het resultaat van jouw ijtihaad vergelijken met die van Shaykh Muhammad ibn Saalih al-Uthaymien:


Het meenemen van kleine kinderen naar de moskee
Shaykh Muhammad ibn Saalih al-Uthaymien

Vraag:

“Sommige aanbidders brengen hun jonge kinderen naar de moskee, welke niet de leeftijd van begrip hebben bereikt noch hebben zij hun gebed geperfectioneerd. Zij staan met de aanbidders op een rij en sommige van hen spelen lichtzinnig en storen degenen om hen heen. Wat is de regelgeving betreffende dit? En wat is uw advies voor de voogden van deze kinderen?”

Antwoord:

“Ik ben van mening dat het niet is toegestaan om kinderen die de aanbidders storen mee te nemen naar de moskee, want het is lastig voor de Moslims die een verplichting van de verplichtingen van Allaah verrichten. De Profeet (salallaahoe ‘alayhie wasellem) hoorde enkele van zijn metgezellen hardop bidden en zei daarop:

“Verhef jullie stemmen met het lezen niet boven elkaar.”

In een ander Hadieth:

“Val elkaar niet lastig.”

Daarom is het niet toegestaan voor een persoon om iets te doen dat lastig is voor andere aanbidders. Mijn advies aan de voogden is om deze kinderen niet naar de moskee te brengen en om de leiding van de Profeet (salallaahoe ‘alayhie wasellem) te volgen die heeft gezegd:

“Beveel uw kinderen om het gebed te verrichten als zij zeven zijn en sla ervoor als zij tien zijn.”

Tevens adviseer ik de congregatie (de Moslims die bijeenkomen om gezamenlijk het gebed te verrichten) om hun harten open te maken voor de kinderen, voor wie het is toegestaan om naar de moskeeën te komen, en dat zij niet te hard jegens hen zijn of hen van hun plaatsen te dwingen waar zij eerder hebben plaatsgenomen. Want eenieder die aan ander voorgaat in iets, heeft er meer recht op, of hij nu een kind of een volwassene is. Want in het verwijderen van kinderen van hun plaatsen in de rijen is:

Ten eerste: Een inbreuk op hun rechten, want eenieder die voorgaat in iets waar geen andere Moslim hem in is voorgegaan, heeft er meer recht op.

Ten tweede: Het verdrijven van hen van het bezoeken van de moskeeën.

Ten derde: Hierdoor zal het kind degene die hem van de plek waar hij op zat verdreef haten en verachten.

Ten vierde: Dit leidt tot het bijeenkomen van kinderen in één gebied, wat hen weer leidt tot hun lichtzinnigheid en het lastig zijn tegenover de mensen in de moskee. Dit zou niet voorkomen als zij tussen volwassen mannen hadden gezeten. Sommige geleerden hebben het verwijderen van een kind van zijn plek totdat alle kinderen in de laatste rij van de moskee wel vermeld, en citeren daarvoor als bewijs de uitspraak van de Profeet (salallaahoe ‘alayhie wasellem):

“Moge degenen onder jullie van volwassenheid en begrip achter mij bidden.”

Desalniettemin is deze mening te zwaar gewogen want het is in tegenstrijd met de uitspraak van de Profeet (salallaahoe ‘alayhie wasellem):

“Degene die voorgaat in iets waar geen ander hem in is voorgegaan, heeft er meer recht op.”

En wat betreft het als bewijs citeren van de uitspraak van de Profeet (salallaahoe ‘alayhie wasellem):

“Moge degenen onder jullie van volwassenheid en begrip achter mij bidden.”

Dit is geen sterk argument, want de Hadieth is een aanmoediging voor degenen die volwassen en van begrip zijn om naar voren te komen totdat zij achter de Profeet (salallaahoe ‘alayhie wasellem) staan. Want zij bevatten alles beter dan de jeugd en zijn beter in het begrijpen van hetgeen zij van de Profeet (salallaahoe ‘alayhie wasellem) zien en horen. De Profeet (salallaahoe ‘alayhie wasellem) zei niet: “Moge er niemand achter mij zijn behalve degenen onder jullie van volwassenheid en begrip,” want als hij (salallaahoe ‘alayhie wasellem) dat had gezegd, dan was het verwijderen van de kinderen van hun plaatsen van de eerste rijen wel gegrond. Maar de context van deze Hadieth is zijn bevel aan degenen van volwassenheid en begrip om naar voren te komen totdat zij achter hem (salallaahoe ‘alayhie wasellem) staan.

Arabische Bron: Fataawa Islaamiyyah

29-04-2009, 08:52
BarakAllahoe Fiekoem.

29-04-2009, 09:09



Citaat door rachideke:
Het zou handig zijn zou er de volgende keren gedacht worden aan kinderopvang... want als de kinderen niet kunnen/mogen komen kunnen de moeders en de vaders ook niet komen...



goeie tip.

29-04-2009, 11:48

Citaat door rachideke:
Het zou handig zijn zou er de volgende keren gedacht worden aan kinderopvang... want als de kinderen niet kunnen/mogen komen kunnen de moeders en de vaders ook niet komen...


kijk broeder, indien het echt echt niet anders kan (dus de mensen hebben moeite gedaan om een oppas te vinden etc) en het niet is geluk, dan kunnen mensen hun kind meenemen. Echter durf je dit eigenlijk niet hardop te zeggen, omdat veel mensen misschien dan geen moeite meer zullen doen om iets te regelen voor hun kind. Verder is het een dawrah en dienen de mensen zelf de verantwoordelijkheid te nemen om een oppas te regelen.

29-04-2009, 12:05

Citaat door rachideke:
Dat was eigenlijk ook de bedoeling agh, dat mss de zusters zelf initiatief nemen om voor kinderoppas te zorgen (er zullen zeker wel zussen tussen zijn die bij kinderopvang werken ofzo) Bij de broeders is er weinig tot geen last van de kinderen... (ben er in Amsterdam niet bij geweest dus weet niet hoe het toen verlopen was).

Ken Almere niet om te kunnen helpen srr, ik zeg gewoon dat het handig zou zijn zodat niemand de dawra zou moeten missen.


excuses broeder, mijn bericht zou misschien verkeerd kunnen overkomen, daarom had ik hem ook even aangepast, maar je was even te snel voor mij.

Ja kijk broeder, als mensen iets zouden kunnen regelen dan zou het natuurlijk mooi zijn.

En akhie, het stoorde in amsterdam soms zelfs de broeders die beneden zaten, dus laat staan de zusters die boven probeerden te luisteren. Het is zonde als zusters van overal komen om kennis op te doen en ze vervolgens te maken krijgen met schreeuwende kinderen. En de zusters kunnen hierover natuurlijk het beste oordelen, aangezien zij het zelf meemaken

Pagina's : [1] 2