Bekijk volle/desktop versie : goed initiatief!



14-04-2004, 10:54
Oud-inwoner Zuidlaren streeft naar islamitische begraafplaats

zuidlaren/amsterdam - Lits de Fenix (bedden van de uit de as verrezen vogel) is de werktitel van het project dat Amsterdammer Floor van Randen wil uitvoeren aan de zuidkant van Zuidlaren. De ondertitel luidt Het einde kroont het werk. Graag zou Van Randen deze tekst lezen op een bord bij zijn geesteskind: een islamitische begraafplaats op de groenstrook tussen de Oude Coevorderweg en de Annerstraat in zijn vroegere woonplaats.

Het gebied heeft als be_ stemming begraafplaats. Dat is dus geen probleem. Maar Van Randen beseft dat 'zijn' begraafplaats er nog lang niet ligt. De gemeente Tynaarlo ligt dwars, is zijn ge_ voel.

In 1968 gaf de toenmalige gemeenteraad van Zuidlaren het gebied tussen de Annerstraat en de Oude Coevorderweg de bestemming begraafplaats. Het terrein lag in het verlengde van het kerkhof. De ouders van Van Randen woonden er in een eigen huis. De gemeente Zuidlaren probeerde de woningen aan te kopen. Maar ze moest dat door tussenkomst van de provincie terugdraaien. De gemeente kreeg tevens de provinciale boodschap dat het eslandschap nimmer bebouwd mocht worden.

In 2001 bleek dat de bestemming 'begraafplaats' nog steeds gold en dat daar ook geen verandering in zou komen. Van Randen -inmiddels woonachtig in Amsterdam, maar nog wel in het bezit van de grond in Zuidlaren - las een artikel over een groot tekort aan islamitische begraafplaatsen. Hij vroeg de (inmiddels heringedeelde) gemeenteTynaarlo of hij een islamitische begraafplaats en een klein rouwcentrum op het terrein mocht aanleggen.

''Men reageerde als door een wesp gestoken'', zegt Van Randen. In mei 2003 was er een gesprek met burgemeester Hein Pannekoek van Tynaarlo. ''Ik heb gevraagd om een postcodenummer om zo in aanmerking te komen voor nutsvoorzieningen. Die krijg ik niet, omdat ik eerst een aanvraag voor een permanente voorziening moet doen. Maar dat kan niet, voordat ik precies weet waar ik aan toe ben. Ik heb het gevoel dat er vertragingstactieken worden toegepast. Ik draag binnenkort de zaak over aan een advocaat.De gemeente gaat nu ook voorwaarden stellen, die niet gesteld mogen worden. Bij teraardebestellingen zou bijvoorbeeld een ambtenaar aanwezig moeten zijn. Pure onzin.''

Van Randen denkt het recht aan zijn kant te hebben. Maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschil_ lende grootheden. Hij verwacht daarom dat er nog heel wat water naar de zee stroomt voordat de nieuwe begraafplaats gereed is. Dat kost hem geld, maar dat heeft hij er voor over.

De gemeente Tynaarlo meldt dat Van Randen een kapvergunning en een vergunning voor een inrit mag aanvragen. Pas als al die aanvragen binnen zijn, beslist het college of er een islamitische begraafplaats mag komen.

Begraven

Moslims in Noord-Nederland kunnen hun overledenen sinds 1987 begraven op de islamitische afdeling van begraafplaats Selwerderhof in Groningen. Ook in Hoogeveen is een islamitische begraafplaats, net als in Leeuwarden en Heerenveen .




12 maart 2004, Dagblad van het Noorden

Een geheel eigen initiatief van deze man...

14-04-2004, 13:29


Elke religie of cultuur heeft zo zijn eigen rituelen en gewoonten rond de begrafenis en later het bezoeken van het graf. Het lijkt me daarom juist wel prettig voor de nabestaanden om een eigen begraafplaats te hebben, of anders een eigen hoekje op een begraafplaats. Dan heb je een eigen plek voor je eigen gewoonten zonder dat anderen daar raar van op kijken of de boel misschien zelfs verstoren.

14-04-2004, 13:38

Citaat:
Origineel gepost door tonk
Elke religie of cultuur heeft zo zijn eigen rituelen en gewoonten rond de begrafenis en later het bezoeken van het graf. Het lijkt me daarom juist wel prettig voor de nabestaanden om een eigen begraafplaats te hebben, of anders een eigen hoekje op een begraafplaats. Dan heb je een eigen plek voor je eigen gewoonten zonder dat anderen daar raar van op kijken of de boel misschien zelfs verstoren.


Nu nog uitleggen aan je bovenbuurvrouw

14-04-2004, 13:39

Citaat:
Origineel gepost door Jeanne
Waarom in god snaam gescheiden begraafplaatsen????
Bang dat de doden elkaar 't graf zullen uitjagen doordat er meerdere geloven op 'n zelfde terrein begraven liggen?
Als je nou eens wist dat er een god bestaat, dan zou je begrijpen waarom een gescheiden begraafplaats noodzakelijk is.

14-04-2004, 13:47



Citaat:
Origineel gepost door tonk
Elke religie of cultuur heeft zo zijn eigen rituelen en gewoonten rond de begrafenis en later het bezoeken van het graf. Het lijkt me daarom juist wel prettig voor de nabestaanden om een eigen begraafplaats te hebben, of anders een eigen hoekje op een begraafplaats. Dan heb je een eigen plek voor je eigen gewoonten zonder dat anderen daar raar van op kijken of de boel misschien zelfs verstoren.
Persoonlijk heb ik de procedure die de vikingen er op na hielden altijd erg indrukwekkend gevonden.
Ik hoop ook dat ze tegen die tijd ergens even een scheepvaart route willen sluiten en een stukje strand vrij kunnen maken voor me.

14-04-2004, 14:19

Citaat:
Origineel gepost door Jeanne
Als je nou eens wist dat er een god bestaat, dan zou je begrijpen waarom [b]géén gescheiden begraafplaats noodzakelijk is.

Een begraafplaats met een hoekje voor de westerlingen, een hoekje voor de moslims, de joden, de aziaten etc. heb ik overigens geen enkel probleem mee, maar dat er een heel terrein specifiek voor één religie wordt gereserveerd (waardoor dus andersgelovigen die in die omgeving wonen hun dierbaren wellicht kilometers verderop pas kunnen bezoeken) vind ik van de zotte... [/B]
Of je het nou wil of niet, het zal er komen. The Islam will overcome.
En uiteindelijk zal ook jij je bekeren (zonder dwang, maar doordat je het licht hebt gezien) insha allah

14-04-2004, 14:32

Citaat:
Origineel gepost door Jeanne
keep on dreaming
Das inderdaad mijn droom en insha allah wordt ie eens werkelijkheid

14-04-2004, 14:44

Citaat:
Origineel gepost door House
Of je het nou wil of niet, het zal er komen. The Islam will overcome.
Dat lijkt me niet.
Ten eerste omdat mensen ooit zullen uitsterven om wat voor reden dan ook. En is er nog wel islam zonder mensen?
Ten tweede is het erg onwaarschijnlijk dat zolang er nog wel mensen zijn het merendeel ooit moslim(a) zal zijn. Religies komen en gaan. Dus ook de islam.

14-04-2004, 14:49

Citaat:
Origineel gepost door Jeanne
Waarom in godsnaam gescheiden begraafplaatsen????
Bang dat de doden elkaar 't graf zullen uitjagen doordat er meerdere geloven op 'n zelfde terrein begraven liggen?
bij ons zijn de graven onschendbaar. dus als iemand begraven wordt, dan blijft zijn graf eeuwig ongeschonden, dus geen huizen erop bouwen, niet na 10 jaar de graven leeghalen om plek te maken voor andere lijken.
daarom

14-04-2004, 16:57

Citaat:
Origineel gepost door Jeanne
Da's bij ons ook hoor: tenminste als de nabestaanden ervoor willen betalen. Je hebt de grond voor -ik meen- 30 jaar (daar betaal je voor bij de begrafenis) en daarna kunnen nabestaanden dat per 10 jaar bijhuren. Iets in die aard in elk geval...
Dat klopt, het graf van mijn grootouders hebben we laatst weer verlengd voor 15 jaar. En Insha Allah zal er altijd een familielid zijn die het blijft doen.

14-04-2004, 17:04
Ik vind t wel tof

en mensen kijk naar me ondertekening
de tweede zin ; doe niet alsof jullie alles weten
Dat weet niemand (alleen Allah voor mij dan )