Bekijk volle/desktop versie : Ontdek het werk van prostituee vanachter het raam



20-04-2009, 13:41
AMSTERDAM - Wie altijd al eens wilde weten hoe het is om te werken in een raambordeel, kan vanaf heden een les volgen als prostituee. Mariska Majoor van het Prostitutie Informatie Centrum op de Amsterdamse Wallen laat de cursisten ervaren hoe het is om als een dame van lichte zeden achter het raam te zitten, maakte ze maandag bekend.

''Ik vertel al jaren mijn verhaal en wat er allemaal bij komt kijken. Mensen gapen me dan altijd aan, vinden het een spannend verhaal, maar snappen nog niet hoe het echt is'', vertelt Majoor, die zelf ook als prostituee heeft gewerkt. ''Als ik ze dan meeneem naar een raambordeel gaat er een wereld voor ze open.

In de half uur durende les laat de iniatiefneemster zien hoe de cursist oogcontact kan maken met een potentiële klant, hem kan wenken en een gesprekje bij de deur kan voeren. Daar wordt hem echter wel verteld dat de betreffende dame het vak nog moet leren en dat hij niet verder mag komen dan de deur.

Volgens Majoor denken veel mensen dat je als prostituee ondergeschikt bent aan de klant. ''Het grootste misverstand is dat de prostituee alles moet doen met de persoon die haar benadert. Maar ze heeft juist alle macht. Als je achter het raam zit, ben jij degene die contact maakt en die uitmaakt wat er gebeurt.''

De cursist hoeft niet per se een pikante outfit aan te trekken, stelt Majoor gerust. ''Er moet niks. Als ze haar broek wil aanhouden, vind ik het ook goed. Mensen mogen ook zelf kleding meenemen. Als je bijvoorbeeld een fantasie hebt over een spannend leren pakje, dan kan je dat aantrekken.'' Overigens maakt het volgens Majoor weinig uit wat de prostituee draagt. ''Als je in je dagelijkse kloffie aankomt, vinden klanten dat vaak ook al spannend.''

De iniatiefneemster wil met de cursus iets positiefs doen in de roemruchte hoerenbuurt. De plannen van de gemeente om de Wallen flink op de schop te nemen en een groot deel van de ramen te sluiten om daarmee misstanden aan te pakken, hebben tot grote onrust geleid. Majoor denkt echter dat mensen hierdoor juist belangstelling hebben voor de cursus. ''Ze willen weten hoe het zit nu de buurt zoveel in het nieuws is geweest. Vraag is alleen, durven ze het aan?''

De les is toegankelijk voor vrouwen én mannen en is geheel vrijblijvend. Mocht iemand toch voor het vak willen kiezen, dan helpt Majoor hen verder. (ANP)
Bron: http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/238118/2009/04/20/Ontdek-het-werk-van-prostituee-vanachter-het-raam.dhtml

20-04-2009, 13:59



Citaat:
De les is toegankelijk voor vrouwen én mannen en is geheel vrijblijvend.