Bekijk volle/desktop versie : Verdachte 11-9 onderging 183 keer waterboarding



Pagina's : [1] 2 3

20-04-2009, 07:41
Het vermeende brein achter de aanslagen van 11 september 2001 in New York en Washington heeft in maart 2003 183 keer waterboarding ondergaan, een verhoortechniek waarbij een verdachte het gevoel krijgt te verdrinken. Dat blijkt uit een memorandum van het Amerikaanse ministerie van Justitie, waarover The New York Times beschikt.


De Amerikaanse inlichtingendienst CIA blijkt de straf veel vaker te hebben toegepast dan eerder was gemeld. Behalve Khalid Sjeikh Mohammed, het vermeende brein achter de aanslagen, onderging Abu Zubaydah de verhoormethode. De naaste medewerker van Osma bin Laden, leider van het terroristennetwerk Al-Qaeda, werd in augustus 2002 zeker 83 keer aan waterboarding onderworpen.

President Barack Obama, die maandag het CIA-hoofdkwartier bezoekt, heeft waterboarding verboden.


BRON

20-04-2009, 08:18



Citaat:
Waterboarding, in het Nederlands soms als gesimuleerd verdrinken of schijnverdrinking omschreven, is een verhoortechniek waarbij de vastgebonden verhoorde een natte doek over het gezicht krijgt gelegd waarover telkens water wordt uitgegoten. Hierdoor krijgt deze het gevoel te verdrinken.

Door mensenrechtenorganisaties wordt waterboarding als martelen aangemerkt. Na afloop van de Tweede Wereldoorlog zijn op aandringen van de VS verschillende Japanners ter dood veroordeeld[bron?], die deze techniek hadden toegepast op Amerikaanse soldaten.




Citaat:
Er zijn rapporten dat waterboarding gebruikt werd door de CIA in de strijd tegen het terrorisme. Officieel is het verboden in de VS voor alle wetshandhavers waaronder alle militaire agentschappen. Door de regering Bush werd echter gesteld dat waterboarding geen vorm van marteling zou zijn, en dat het voor de CIA niet verboden was deze harde ondervragingsmethode te hanteren[1].

Mede hierdoor werd waterboarding ook een thema in de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2008. Verschillende kandidaten hebben een standpunt ingenomen over het feit of waterboarding al dan niet een foltertechniek is. Onder andere John McCain (zelf gemarteld in de Vietnam-oorlog), Mike Huckabee, Chris Dodd en Barack Obama hebben expliciet gezegd dat het folteren is, anderen hebben geweigerd dat te onderschrijven.

Op 13 februari 2008 stemde het Amerikaanse congres, ondanks een dreigend presidentieel veto, voor verbod op waterboarding. wikinews Interessant is dat John McCain, drie jaar na de afwijzing van zijn Detainee Treament Act die als doel had inhumane behandeling van terreurverdachten uit te bannen, op 13 februari 2008 tegen het verbod op Waterboarding stemt.

President George W. Bush gebruikte op 8 maart 2008 zijn veto-recht zodat de Amerikaanse inlichtingendienst, de CIA, waterboarding kon blijven toepassen. Bush gaf aan de motie van het Senaat tegen deze manier van 'ondervragen' afgewezen te hebben omdat dit 'een van de meest waardevolle handvatten is in de oorlog tegen het terrorisme'.

Op 22 januari 2009, vrijwel direct na zijn aantreden, verbood Obama het gebruik van waterboarding en andere "ruwe" ondervragingsmethodes[1]. Ondervragers zouden volgens het decreet ook bij terrorisme-verdachten internationale (mensenrechten)verdragen moeten respecteren.
Wikipedia

20-04-2009, 09:08
Kunnen ze niet een andere naam verzinnen als 'waterboarding'?

Ik heb altijd gelijk een beeld op m'n netvlies van vrolijke mensen in zwembroeken in de branding met een wakeboard. En volgens mij wordt je er niet zo vrolijk van.

20-04-2009, 09:10

Citaat door mrmpf:
Kunnen ze niet een andere naam verzinnen als 'waterboarding'?

Ik heb altijd gelijk een beeld op m'n netvlies van vrolijke mensen in zwembroeken in de branding met een wakeboard. En volgens mij wordt je er niet zo vrolijk van.


Ach jihad klinkt ook best een beetje als een nieuwe muziekstijl.

20-04-2009, 09:17


Nu Bush oppakken en ophangen

20-04-2009, 09:57
Elke vorm van marteling is een zichzelf als beschaafd betitelend land onwaardig.

20-04-2009, 09:59
Het is nog een verdachte

Wat was de VS toch een barbaars land.

20-04-2009, 11:58

Citaat door truebeauty:





Doe je PMfunctie eens aan liefje. Ik wil je iets zeggen.

20-04-2009, 11:59

Citaat door Boratt:
Kutamerikanen.De grootste terroristen zijn zij zelf Aay.

Samen met de Israeli's.

20-04-2009, 12:05

Citaat door Wodan:
Elke vorm van marteling is een zichzelf als beschaafd betitelend land onwaardig.

20-04-2009, 12:46

Citaat door deVerdeler:
Nu Bush oppakken en ophangen


Daar zou ik niet rouwig om zijn.
Ik ben echter bang dat veel overheden niet zo nauw omgaan met mensenrechten als het er om gaat echt interessante informatie los te krijgen.
Dat het in het algemeen afgekeurd wordt en betrapte overheden gezichtsverlies lijden is al heel wat, ik heb niet de illusie dat marteling geheel van de aardbodem zal verdwijnen.

20-04-2009, 12:50

Citaat door phaqual:
Daar zou ik niet rouwig om zijn.
Ik ben echter bang dat veel overheden niet zo nauw omgaan met mensenrechten als het er om gaat echt interessante informatie los te krijgen.
Dat het in het algemeen afgekeurd wordt en betrapte overheden gezichtsverlies lijden is al heel wat, ik heb niet de illusie dat marteling geheel van de aardbodem zal verdwijnen.

Hoe betrouwbaar is informatie die door middel van dwang is verkregen?

20-04-2009, 12:55



Citaat door deVerdeler:
Nu Bush oppakken en ophangen
En Obama vervolgt de C.I.A.-agenten die deze marteling toepasten; niet!

20-04-2009, 12:55

Citaat door Wodan:
Elke vorm van marteling is een zichzelf als beschaafd betitelend land onwaardig.

20-04-2009, 12:57

Citaat door Boratt:
Kutamerikanen.De grootste terroristen zijn zij zelf Aay.

Je hebt voor 50% gelijk!

Pagina's : [1] 2 3