Bekijk volle/desktop versie : De Godvruchtige vrouw



Pagina's : [1] 2 3 4

19-04-2009, 19:38


De Godvruchtige vrouw

De profeet Mohammed heeft gezegd:
"Niets ter wereld is beter dan een godvruchtige vrouw." (Hadieth, overgeleverd door Oemar Ibn-al-Chattab, r.a.)

Ook heeft Hij gezegd:

"Van vrouwen met sieraden is het beste sieraad de godvruchtigheid."

Het beste voorbeeld voor de gelovige vrouwen zijn de vrouwen van de profeet . Zij waren als geurige witte bloemen.

Hier volgen een aantal voorbeelden van godvruchtige vrouwen:

Zafoerah
Zafoerah (r.a., moge Allah tevreden over haar zijn) wilde haar schapen niet laten grazen op een weide waar ook mannen waren. Zij wachtte geduldig tot zij vertrokken waren en liet haar dieren daar dan pas grazen.

Khadija
De meest reine vrouw was Khadija bint Kuwalid (r.a.) de echtgenote van de profeet Mohammed . De profeet werd als de meest reine man At-Taahir genoemd en zijn vrouw Khadija werd at-Taahirah genoemd.

De vrouw van Aboe Dardaa
De vrouw van Aboe Dardaa had ridaa (was tevreden met wat Allah voor haar beschikte) toen haar man bijna al zijn bezittingen als liefdadigheid (sadaqah) wilde weggeven. Zij stelde hem zelfs voor om hun luxe huis als liefdadigheid (sadaqah) te geven.

Fatimah az-Zahran
Fatimah az-Zahran (r.a.) stimuleerde haar man om zich in te zetten voor de zaak van Allah zonder dat er geld was voor levensonderhoud.

Wanneer wij godvruchtig willen worden, moeten wij daar serieus ons best voor doen, want de status van godvruchtigheid bereik je niet vanzelf.

Eigenschappen van een godvruchtige vrouw:

1. Een godvruchtige vrouw krijgt altijd een godvruchtige man

"De slechte vrouwen voor de slechte mannen en de slechte mannen voor de slechte vrouwen; en de deugdelijke vrouwen voor de deugdelijke mannen en de deugdelijke mannen voor de deugdelijke vrouwen. Diegenen zijn los van wat de mensen zeggen. Voor hen is vergeving en eervol onderhoud." (Heilige Qor'aan 24:26 ; An-Noer = Het licht)

2. Een vrouw is godvruchtig wanneer zij arbatoe-l-bayt is: een moerabiyyah (Degene die iemand onderricht geeft en opvoedt. Hier wordt specifiek islamitische opvoeding bedoeld) voor haar kinderen en een trots voor haar man.

Een goed voorbeeld is Khadija (r.a.). Op een gegeven moment kwam de boodschapper van Allah thuis. Hij zei tot de zeer vermoeide Khadija: "Ik houd van jou". Ondanks haar vermoeidheid reageerde zij heel lief door te zeggen: "Ik ook van jou, maar wel 10 keer zoveel als dat jij van mij houd." Wanneer de profeet dan zei, dat hij 10 keer zoveel van haar hield als zij van hem, zei zij: "Maar ik houdt wel 100 keer zoveel van jou als jij van mij."

3. Een godvruchtige vrouw heeft engelen-geduld

Gawlah bint Tha'labah was een godvruchtige vrouw, die leefde in de tijd van rasoel-Allah (de boodschapper van Allah, ). Zij had van Allah een zeer zware beproeving gekregen die zij met veel sabr (geduld) en vertrouwen in Allah droeg. Zij had namelijk een man die haar op een slechte manier behandelde. Hij sloeg haar, at al het eten op, zodat zij vaak honger moest lijden en hij was te lui om te werken. Dus zij moest ook nog zorgen dat er brood op de plank kwam. Zij bleef altijd dankbaar tegenover Allah en klaagde niet over haar situatie. Echter, op een dag sprak haar de zogenaamde zihaar-echtscheiding over haar uit. Dat was een gebruik uit de tijd van onwetendheid voor de islam (djaahiliyyah-tijd) waarbij de man zijn vrouw "de rug van zijn moeder" noemde. Hij beschouwde vanaf dat moment zijn vrouw dus als degene die hem gebaard had en met je moeder behoor je immers geen gemeenschap te hebben. Hierna was een vrouw van haar man gescheiden zonder dat zij het recht had om opnieuw te trouwen. Zij ging naar de profeet om hem hierover om raad te vragen. Speciaal voor haar openbaarde Allah de eerste vier Qor'aan-verzen (ayaat) van hoofdstuk Al-Moedjaadilah (58):

"Gehoord heeft Allah de woorden van haar die tot u een vertoog richtte over haar echtgenoot en haar klacht bij Allah voorbracht; en Allah hoordde uw beider vertoog aan. Allah is Horend en Scherpziend. Diegenen uwer die zich van hun vrouwen scheiden door zihaar, van hen zijn deze vrouwen niet de moeders; geen anderen zijn uw moeders dan zij, die u gebaard hebben. Maar zij zeggen verwerpelijke dingen en valsheid. En Allah is waarlijk Uitwissend en Vergevend. En zo er onder u zijn die zich van hun vrouwen door zihaar scheiden en daarna terugkomen op wat zij gezegd hebben, dan vrijlating van een geknechte voordat zij elkander aanroeren. Dat is het waartoe gij wordt aangemaand, en Allah is welonderricht van wat gij lieden bedrijft.'' (Heilige Qor'aan 58:1-4 ; Al-Moedjaadilah)

Oemar (r.a.), een van de metgezellen van de profeet , vroeg Chawlah bint Tha'labah vaak om raad. Toen de mensen vroegen waarom hij naar zo'n oude vrouw luisterde, zei hij dat hij dat deed omdat Allah ook naar haar geluisterd had en speciaal voor haar vier Qor'aan-verzen (ayaat) had geopenbaard.

4. Een vrouw is godvruchtig wanneer zij ta'aawoen doet met haar man. Dit houdt in dat zij haar man met raad en daad bijstaat en dat zij met elkaar een hecht team vormen om zodoende de Islam zo goed mogelijk te kunnen naleven.

Dit is het tegenovergestelde van wat de vrouw van profeet Loet (Lot, 'alaihi asalaam) waa'ilah deed, toen de ongehoorzame, homosexuele bevolking naar het huis van haar godvruchtige man trok om hem iets aan te doen. Zij zette de deuren van zijn huis voor hen open, zodat zij ongehinderd konden binnengaan.

5. Een godvruchtige vrouw is taa'ah (gehoorzaam) aan haar man, maar alleen op de weg van Allah

Asiyah, de vrouw van Fira'oen (Farao) in de tijd van profeet Moesa (Mozes, 'alaihi asalaam), was niet gehoorzaam aan haar man toen hij haar dwong om te zeggen dat hij haar god was. Zij stierf als sjahiedah (martelaar) want hij liet haar dientengevolge doodslaan.

6. Een vrouw is godvruchtig wanneer zij sterk is in haar Dien (Religie), de Islam.

Masjietah, een slavin van de dochter van Fira'oen (Farao), was zo'n vrouw. Men kwam erachter dat zij een volgelinge van profeet Moesa (Mozes, 'alaihi aslaam) was. Fira'oen liet haar kiezen tussen twee zaken: hem als god nemen of zichzelf en haar kinderen in een pot met kokende olie (of water) werpen. Zij koos voor het laatste. Een voor een werden haar kinderen in de kokende brij gegooid. Zijzelf sprong er als laatste in met haar baby. Met deze daad verdiende zij een plaats in de Djenna (Paradijs) waar zij een heerlijk geurende verblijfplaats zal krijgen. Dit heeft de profeet gezien toen hij zijn hemelreis maakte.

7. Tenslotte is een godvruchtige vrouw iemand die kennis over de Islam heeft vergaard en tarbiyyah doet. (Dus nog steeds bezig is met het vergaren van kennis) immers, zonder kennis ben je niet in staat je Overgave tot de ene, ware God (je Islam) correct te praktiseren. Wanneer iemand kennis heeft over de Islam zal zij ook niet zo snel van haar stuk (of van de Rechte Weg) raken door wat anderen aan verwarring proberen te scheppen in de gedachten van de gelovige vrouw (ghuzwul-fikri).

Wa'l hamdoe lillaahie Rabbil-'alamien (En alle lof en dank is voor Allah, De Verzorger, Instandhouder, Opvoeder, van de werelden)

As-salamoe 'alaikoem wa rahmat-Allahie wa barakaatoehoe (Vrede zij met u en de Barmhartigheid van Allah en Zijn zegeningen).


Bron



19-04-2009, 19:58


Allah oe Akbar

19-04-2009, 20:14
We komen niet eens in de buurt van deze vrouwen.

19-04-2009, 20:38

Citaat door Naz_iha:
We komen niet eens in de buurt van deze vrouwen.



Nee, maar we doen wel ons best..



19-04-2009, 20:45



Citaat door Lijpe_Rifia:
Nee, maar we doen wel ons best..




Dan was dat terug te zien. 'We' doen ons best niet, anders had je ons in een andere staat gezien, dan waar we ons nu in bevinden. Dan spreek ik voornamelijk voor mezelf.

19-04-2009, 21:20

Citaat door Naz_iha:
Dan was dat terug te zien. 'We' doen ons best niet, anders had je ons in een andere staat gezien, dan waar we ons nu in bevinden. Dan spreek ik voornamelijk voor mezelf.



Waarom denk je zo over jezelf..??

Moge Allah swt jouw zondes vergeven en je goede daden belonen insha allah..

19-04-2009, 21:25
Om het toe te lichten.. Tegenwoordig worden de vrouwen beheerst en bezig gehouden door wat tegenwoordig feminisme wordt genoemd. In plaats van thuis voor hun kroost te zorgen, willen zij 5 dagen per week werken, carrière maken, winkelen, naar feesten gaan, hun eigen zeggen hebben, eigen regeltjes, de man werkt onder hun gezag. Allemaal onder het mom van 'feminisme' en om te laten zien dat zij evenveel kunnen als de man. Alsof dat niet duidelijk is. Vrouwen willen of schijnen niet te begrijpen, dat Allaah zowel de man als vrouw anders heeft geschapen. Zij zijn gelijkwaardig en zij zijn gelijk bij Allaah. Maar zij bezitten beiden diverse capaciteiten. Zo is het voor de vrouw moeilijk om bijvoorbeeld Jihad te voeren, gezien zij hier veel te zwak voor is. Uitzonderingen daar gelaten. De vrouw wordt gesierd met een zachtaardig, bedeesd, bescheiden, nederig, schaamtevol karakter. Wanneer de vrouw Jihad zou voeren, zou zij bijvoorbeeld al snel medelijden krijgen met de tegenstander. Simpelweg omdat dit in de aard van een vrouw zit. De man daarentegen is niet voor niets aangesteld als herder over zijn gezin. Omdat hij deze status aan kan. De mannen zijn weer geschapen, met een sterk en krachtig karakter. In tijden van moeilijkheden zijn het de mannen die het gezin staande dienen te houden.

Maar vrouwen vandaag de dag willen laten zien dat zij dezelfde capaciteiten bezitten als mannen. Zo zie je al gauw een vrouw mannelijk werk verrichten. En andersom eigenlijk ook.. Vrouwen die zich als mannen gedragen en kleden en mannen die zich als vrouwen kleden en gedragen. Soms moet je een paar keer goed kijken voordat je eindelijk een voorbarige conclusie kan trekken, of je haar of hem nou moet aanspreken met haar of hem.

Niet dat er iets mis is met leren of onderwijs. Dit is een prachtig iets, als het maar ten gunste is van de Ummah. Zo hebben wij vrouwelijke leraren nodig die onze zusters onderwijzen, ook dit is iets waar de Ummah gebrekkig aan is. Vrouwen die hier voor opgeleid zijn, zijn er maar op zeer kleine schaal. Wat ik dus eigenlijk wil zeggen, de vrouw is allang geen vrouw meer. De vrouw beseft niet dat haar een grotere waarde is toegekend door de Islam. Hadden zij deze wel erkend, dan zag je geen enkele Islamitische vrouw op straat, bij wijze van spreken. Ze zien het als onderdrukking en beschouwen zichzelf al gauw als minderwaardig, wellicht dat dit een grote rol speelt, bij hun zogenaamde emancipatie. Als alle vrouwen gaan werken, waar zijn dan degene die de kinderen opvoeden en hen opleiden tot mensen die de Ummah van dienst zullen zijn, wanneer zij ouder worden? Wanneer alle vrouwen gaan werken, waar zijn dan degene die de mannen aanmoedigen om zichzelf ten dienst te stellen van de Ummah. Moet de man nou thuis gaan zitten, koken en strijken en de vrouw op kantoor werken?

En dan hebben we het niet eens over de grootschalige eisen die worden gesteld.. Maar goed, ik zeur misschien een beetje veel, maar het is een beetje zonde allemaal.

19-04-2009, 21:28

Citaat door Lijpe_Rifia:

Waarom denk je zo over jezelf..??

Moge Allah swt jouw zondes vergeven en je goede daden belonen insha allah..


Is niet zo moeilijk te bedenken toch.. Als je naar die vrouwen kijkt en jezelf met hen vergelijkt, dan is het toch logisch dat jij iemand bent die ver beneden zee peil presteert.

Amien, en jou..

19-04-2009, 21:34
Als ik weer een beetje mag provoceren en mensen tot denken dwing. Dan wil ik er aan toevoegen dat het probleem niet eens meer feminisme is bij velen vrouwen, want het motto is lang niet meer 'Wij zijn gelijk aan de man'. Nee sterker nog, de feministische arrogantie van veel vrouwen is gegroeid, tot het motto 'Wij zijn beter dan de man'. Dit hoeven ze niet letterlijk te denken, zeggen en verkondigen, maar ernaar leven en gedragen doen velen wel. Als ik zo om mij heen kijk dan.

19-04-2009, 21:39

Citaat door Samarqandi:
Als ik weer een beetje mag provoceren en mensen tot denken dwing. Dan wil ik er aan toevoegen dat het probleem niet eens meer feminisme is bij velen vrouwen, want het motto is lang niet meer 'Wij zijn gelijk aan de man'. Nee sterker nog, de feministische arrogantie van veel vrouwen is gegroeid, tot het motto 'Wij zijn beter dan de man'. Dit hoeven ze niet letterlijk te denken, zeggen en verkondigen, maar ernaar leven en gedragen doen velen wel. Als ik zo om mij heen kijk dan.


Klopt, nam dan ook slechts een klein probleem onder de loep. Het is veel en veel uitgebreider dan dit.

Noem is een voorbeeld, ter verduidelijking.

19-04-2009, 21:49
Salamou alaykoum wa ra7matou Allah ..

.. Moge Allah onze zonden vergeven en onze goede daden belonen inchaa Allah ..

.. De islamitische vrouw hedendaags is feministisch en wil graag onafhankelijk zijn van haar omgeving, van haar man in de meeste gevallen ..
.. De vrouw nu wil ook graag al 3ilm opdoen en haar man financieel ondersteunen ..
.. Ik zie hier geen negatief iets in, integendeel, ik zie haar dus als iemand die haar omgeving wil helpen en steunen, zowel in de goede als in de slechte tijden ..
.. Het belangrijkste is en blijft wel het feit dat ze zich aan de Islamitische normen en waarden moet vasthouden en de woorden van Allah moet volgen .. Alleen dan zal ze slagen in wat ze doet ..

.. Wasalamou alaykoum ..


... Nour_el_Islam ...

19-04-2009, 22:04

Citaat door Naz_iha:
Klopt, nam dan ook slechts een klein probleem onder de loep. Het is veel en veel uitgebreider dan dit.

Noem is een voorbeeld, ter verduidelijking.


Dit is het stereotype wat verkocht word aan vrouwen. De man is een domme, slonzige, onverstandige, gevoelloze, koppige, kinderachtig persoon. De vrouw daarentegen is het tegenovergestelde. Gevolg is dat vrouwen zich naar dit verstoorde beeld gedragen.



Dit is de man in de ogen van veel vrouwen:


19-04-2009, 23:38



Citaat door Samarqandi:
Dit is het stereotype wat verkocht word aan vrouwen. De man is een domme, slonzige, onverstandige, gevoelloze, koppige, kinderachtig persoon. De vrouw daarentegen is het tegenovergestelde. Gevolg is dat vrouwen zich naar dit verstoorde beeld gedragen.



Dit is de man in de ogen van veel vrouwen:



Haha. Ik ben het helemaal eens met je. Tv, omgeving, etc heeft voor dat alles gezorgd. Maar we hebben geen enkel excuus, want we dienen ons aan de Islamitische regels te houden en daarmee uit.

19-04-2009, 23:45

Citaat door Nour_el_Islam:
Salamou alaykoum wa ra7matou Allah ..

.. Moge Allah onze zonden vergeven en onze goede daden belonen inchaa Allah ..

.. De islamitische vrouw hedendaags is feministisch en wil graag onafhankelijk zijn van haar omgeving, van haar man in de meeste gevallen ..
.. De vrouw nu wil ook graag al 3ilm opdoen en haar man financieel ondersteunen ..
.. Ik zie hier geen negatief iets in, integendeel, ik zie haar dus als iemand die haar omgeving wil helpen en steunen, zowel in de goede als in de slechte tijden ..
.. Het belangrijkste is en blijft wel het feit dat ze zich aan de Islamitische normen en waarden moet vasthouden en de woorden van Allah moet volgen .. Alleen dan zal ze slagen in wat ze doet ..

.. Wasalamou alaykoum ..


... Nour_el_Islam ...


Onafhankelijk in welke zin? En sinds wanneer gaan de twee woorden feministisch en Islam in één zin op?

19-04-2009, 23:46

Citaat door Samarqandi:
Dit is het stereotype wat verkocht word aan vrouwen. De man is een domme, slonzige, onverstandige, gevoelloze, koppige, kinderachtig persoon. De vrouw daarentegen is het tegenovergestelde. Gevolg is dat vrouwen zich naar dit verstoorde beeld gedragen.



Dit is de man in de ogen van veel vrouwen:



Hehe. Nou nee, dan moet je ongelooflijk achterlijk zijn, om enkel van dat beeld uit te gaan. Niet dat je ze niet hebt overigens.

Pagina's : [1] 2 3 4