Bekijk volle/desktop versie : Wat is Liefde?



17-04-2009, 17:17
Wat is liefde? Liefde is een gevoel, iets wat recht uit je hart komt. Dat is wat iedereen weet, maar is er ook iemand die letterlijk kan uitleggen wat liefde is?

Er zijn verschillende soorten liefde. Liefde die je voelt voor iemand, je partner. Liefde die je voelt voor je familie, liefde die je voelt voor je vrienden en liefde die je kan voelen voor bijvoorbeeld je werk.

Liefde kan daarnaast ook nog in meer of mindere mate aanwezig zijn. Je voelt weinig liefde of veel liefde, sommige lopen over van liefde voor iemand. Maar hoe laat je iemand blijken dat je die liefde voelt. "Ik hou van jou" word te pas en te onpas gezegd, zou zomaar ongeloofwaardig kunnen overkomen, en ik vind je lief is dan weer geen uiting van liefde.

De liefde die je voelt voor je familie is weer anders dan de liefde die je voelt voor vrienden, dus wanneer weet je nou wat voor liefde je voelt? Wanneer voel je vriendschappelijke liefde en wanneer voel je romantische liefde?

Liefde is denk ik van de weinige emoties die niet of nauwelijks te verwoorden is, het is een complexe emotie die je volledig van je stuk kan brengen en een emotie die je kan sterken. Liefde is alles maar tegelijkertijd ook niets.

Liefde voor iemand uit je in daden, in andere emoties dan de emotie zelf.

Hoewel, is liefde eigenlijk wel een emotie, is het niet alleen een gevoel, niets meer niets minder. Daar hebben veel mensen het soms niet begrepen, gevoelens en emoties zijn twee verschillende dingen. Maar liefde verbind, want gevoelens is een passief iets waar een emotie een actief iets is, liefde is beide.

Liefde is mooi maar kan ook verraderlijk zijn, het verblind je en je ziet dingen die er niet zijn of je wil dingen niet zien die onder je neus plaatsvinden. De liefde voor iemand ontwikkeld zich pas als je iemand leert kennen, maar het verdwijnt niet als diegene weer uit je leven gaat.

Liefde maakt je sterk maar ook heel erg kwetsbaar, je doet dingen voor iemand die je nooit zou doen, je geeft jezelf als het ware bloot aan iemand, je schild valt weg. Je geeft als het ware een stukje controle uit handen wat je normaal zelf zou willen hebben, je doet er niets aan, het overkomt je.

De enige vorm van liefde die duidelijk is, is de Ware Liefde, ware liefde zorgt ervoor dat je je helemaal totaal en onvoorwaardelijk aan iemand geeft, je gaat door het vuur voor iemand en je bent bereid om alles te geven tot aan je leven aan toe voor iemand. Ware liefde is danwel niet in één zin samen te vatten maar het is de enige vorm die dus duidelijk is. Ware liefde is mooi maar je moet het wel kunnen herkennen. Ware liefde is geen bevlieging maar is blijvend daaraan kan je het herkennen, je spreekt goed over iemand maar je bent dan weer wel reëel.

Liefde is niet alleen mooi, hoe komt dat en waarom is dat en waarom voelen mensen dat. Wat mij betreft is dit één van die levensvragen waar niemand je ooit duidelijkheid in kan verschaffen, en je moet jezelf ook afvragen of je dat wel wilt...

17-04-2009, 17:23


Ik weenie waar je het over hebt

17-04-2009, 19:07
weet je wat liefde is met een woord : VERDRIET:hih: