Bekijk volle/desktop versie : Een baby met Miskraam moet je die Athaan en Iqaamah geven _



17-04-2009, 09:55

Citaat door Voorspelbare:
Salaam alaikoem

Is het nodig wanneer een baby dat door miskraam te vroeg verwijderd wordt. Maar wel de 120 dagen is gepasseerd, is het dan nodig om adhan en iqamah te geven ?

Deze 120 dagen noem ik, omdat ik een hadith las waarin stond dat na 120 dagen de engel komt en de levensziel inblaast in het wezentje.
.

17-04-2009, 12:39



Citaat door Voorspelbare:
Salaam alaikoem

Is het nodig wanneer een baby dat door miskraam te vroeg verwijderd wordt. Maar wel de 120 dagen is gepasseerd, is het dan nodig om adhan en iqamah te geven ?

Deze 120 dagen noem ik, omdat ik een hadith las waarin stond dat na 120 dagen de engel komt en de levensziel inblaast in het wezentje.



salam alaikom

ik zal de fatwa vertalen vanuit arabisch en plaatsen insallah

17-04-2009, 13:07
salaamo alaikom, De correcte opvatting hierover is dat een foetus, die geboren wordt na de vierde maand dezelfde regels gelden als vooe een kind dat levend wordt geboren. Eigenlijk is dit kind ook levend want na de 4de maand wordt de levensadem ingeblazen. Dus als na deze termijn een miskraam plaatsvindt dan moet de foetus worden gewassen, in een doodskleed gewikkeld worden en het moet op een islamitische begraafplaats begraven worden. Volgens de geleerden dient het kind ( zelfs) een naam te krijgen. Als het bekend is dat het een jongetje is een jongensnaam en anders een meisjesnaam. Als het geslacht van dit kind onbekend is moet het een naam krijgen die geschikt is voor zowel een jongen als een meisje, zoals Hibatullaah(geschenk van Allaah) of een soortgelijke naam. Op grond hiervan moet er een Aqeeqa voor dit kind worden geslacht, omdat het op de Opstandingsdag ook opgewekt zal worden.

Sheikh Ibn Uthaimeen, ( fataawa islaamiyya: 4/489) van het boekvragen en antwoorden over het moslimkind.

Hoop dat je er wat aan hebt, inna li laahi wa inna ilaihi raaji3oen.