Bekijk volle/desktop versie : Wie kan mij vertellen over Marokkaanse bruiloften.



Pagina's : [1] 2

16-04-2009, 14:57
Salam Alaykoum zusters.

Zoals de meeste weten ben ik niet van marokaanse komaf. Maar ik zou graag wat meer of liever gezegd alles willen weten over marokkaanse bruiloften. En daar heb ik wat hulp bij nodig.

Als iemand mij wat kan vertellen over hoe een verloving, hennadag, het huwelijk zelf en burgelijk huwelijk eruit ziet bij marokkanen, dan zou ik dat erg waarderen.

Ik heb zelf een hoop vragen dus inshAllah zullen jullie ze beantwoorden.

Alaykoum Salam
sendfromabove

16-04-2009, 15:13


Niet allemaal tegelijk he!!

Hihi, ik zet hier wel een aantal vragen neer, dan hoef je niet een hele dag te schetsen.

- Wat doet een negaffa nou precies?
- Hoe gaat het verloven in z'n werking?
- Hoe zit het met muziek op je bruiloft.
- Welke typische Marokaanse dingen vinden er plaats op de bruiloft.
- Hoeveel dagen feesten jullie?
- Waarom ligt er melk en dadels op de feesten klaar?

16-04-2009, 15:32
- Negaffa maakt het bruidje op en verzorgt ook de jurken van de bruid
- Verloving is voor iedereen verschillend. De ene neemt een negaffa huurt een zaal met dj, deco en catering enz. En de ander houd het heel simpel.
- Hennafeest een typisch marokaans ding
- Meestal 2 tot 3 dagen
- Dat weet ik ook niet sorry...

Ghair inschallah

16-04-2009, 15:35
x Een negeffa is er om de bruid bij elke jurk op te maken en te begeleiden (de soorten kledij dat de bruid dan draagt is persoonlijk en traditioneel verbonden)
x De verloving dient eigenlijk om aan te geven dat het koppel elkaar het ja-woord heeft gegeven om elkaar te leren kennen voor het huwelijk.
Dit wordt soms uitgebreid gevierd, maar meestal is het onder familie & naasten...
x Wat muziek betreft (is ook een persoonlijke keuze), muziek wordt meestal geleverd door een Marokkaanse (hetzij mannelijke of vrouwelijke) muziekband, DJ, Islamitische anasheedgroep...
x In principe, voor zover ik weet zijn het 3 dagen feest: 1e dag dag is voor henna, 2e dag voor de bruid haar familie en 3e dag is het bij de bruid nog feest maar dan komt de bruidegom en zijn familie de bruid halen om bij hun verder te feesten.
Maar tegenwoordig zie je het ook wel vaak dat de 3e dag word overgeslagen en dat het feest met de beide families wordt gevierd.

De reden waarom er dadels en melk aan de ingang is een traditie (maar wat erachter zit, zou ik niet weten)

16-04-2009, 15:41



Citaat door _pareltje_:
x Een negeffa is er om de bruid bij elke jurk op te maken en te begeleiden (de soorten kledij dat de bruid dan draagt is persoonlijk en traditioneel verbonden)
x De verloving dient eigenlijk om aan te geven dat het koppel elkaar het ja-woord heeft gegeven om elkaar te leren kennen voor het huwelijk.
Dit wordt soms uitgebreid gevierd, maar meestal is het onder familie & naasten...
x Wat muziek betreft (is ook een persoonlijke keuze), muziek wordt meestal geleverd door een Marokkaanse (hetzij mannelijke of vrouwelijke) muziekband, DJ, Islamitische anasheedgroep...
x In principe, voor zover ik weet zijn het 3 dagen feest: 1e dag dag is voor henna, 2e dag voor de bruid haar familie en 3e dag is het bij de bruid nog feest maar dan komt de bruidegom en zijn familie de bruid halen om bij hun verder te feesten.
Maar tegenwoordig zie je het ook wel vaak dat de 3e dag word overgeslagen en dat het feest met de beide families wordt gevierd.

De reden waarom er dadels en melk aan de ingang is een traditie (maar wat erachter zit, zou ik niet weten)


Goed uitgelegd!!

16-04-2009, 15:46

Citaat door November_Bride:
Goed uitgelegd!!



Thanks meid... ja, ik wist niet dat je al had gereageerd... kwas ondertussen heel 'ijverig' aan het uittypen

Maar ik vraag me indd ook wel af waarom die dadels er zijn... ik denk dat het te maken heeft met onze profeet Mohammed saws, aangezien we bij het verbreken van onze vastendag ook beginnen met dadels & melk... Tijdens de ramadan is het sounna.
Maar bij trouwfeesten... Allahoehalem. Ik zou er eens achter moeten zoeken.

16-04-2009, 15:50

Citaat door _pareltje_:
Thanks meid... ja, ik wist niet dat je al had gereageerd... kwas ondertussen heel 'ijverig' aan het uittypen

Maar ik vraag me indd ook wel af waarom die dadels er zijn... ik denk dat het te maken heeft met onze profeet Mohammed saws, aangezien we bij het verbreken van onze vastendag ook beginnen met dadels & melk... Tijdens de ramadan is het sounna.
Maar bij trouwfeesten... Allahoehalem. Ik zou er eens achter moeten zoeken.


Ja ik zat er ook al aan te denken dat het met onze profeet Mohammed saws te maken had. Ik ga het vanavond aan me moeder vragen die weet het vast wel


16-04-2009, 16:48

Citaat door _pareltje_:
x Een negeffa is er om de bruid bij elke jurk op te maken en te begeleiden (de soorten kledij dat de bruid dan draagt is persoonlijk en traditioneel verbonden)
x De verloving dient eigenlijk om aan te geven dat het koppel elkaar het ja-woord heeft gegeven om elkaar te leren kennen voor het huwelijk.
Dit wordt soms uitgebreid gevierd, maar meestal is het onder familie & naasten...
x Wat muziek betreft (is ook een persoonlijke keuze), muziek wordt meestal geleverd door een Marokkaanse (hetzij mannelijke of vrouwelijke) muziekband, DJ, Islamitische anasheedgroep...
x In principe, voor zover ik weet zijn het 3 dagen feest: 1e dag dag is voor henna, 2e dag voor de bruid haar familie en 3e dag is het bij de bruid nog feest maar dan komt de bruidegom en zijn familie de bruid halen om bij hun verder te feesten.
Maar tegenwoordig zie je het ook wel vaak dat de 3e dag word overgeslagen en dat het feest met de beide families wordt gevierd.

De reden waarom er dadels en melk aan de ingang is een traditie (maar wat erachter zit, zou ik niet weten)


Hoeveel maanden voor de bruiloft vindt de verloving eigenliijk plaats? Bedankt voor het uitleggen meid!! Ja zoals je vertelde van die twee dagen na de hennadag, kwam het me niet bekend voor. Het is inderdaad tegenwoordig dat ze van die twee dagen, 1 "Grote "dag hebben gemaakt. En hoe zit het met de walima?

16-04-2009, 16:50

Citaat door November_Bride:
Ja ik zat er ook al aan te denken dat het met onze profeet Mohammed saws te maken had. Ik ga het vanavond aan me moeder vragen die weet het vast wel



Dat zou inderdaad kunnen. Ik vind het in iedergeval al een mooi gebaar opzich. Jij ook bedankt voor het reageren meid. Trouwens, veel succes met het organiseren van je bruiloft. En moge Allah subhana wa ta'ala je zegenen met een gelukkig huwelijk.

16-04-2009, 17:01
melk en dadels staan voor:
reinheid en vruchtbaarheid
als ik t goed heb

16-04-2009, 17:19

Citaat door farah20:
melk en dadels staan voor:
reinheid en vruchtbaarheid
als ik t goed heb


Ohw, oke. Het kan dus ook een stukje cultuur zijn. Wel mooi hoor!

Kan iemand me nog uitleggen hoe het zit met verloven thuis?

16-04-2009, 17:27
Verloving thuis:

Kan op 2 manieren worden gegeven
- Je nodigt alleen je schoonfamilie thuis uit en zij nemen dan de meest dichtsbijzijnde familie mee en de bruid nodigt ook enkel dichtsbijzijnde familieleden uit

- Je nodigt je buren, familie, kennissen enz uit en houdt beide manieren op een simpele manier feest, dus gewoon een taksita aan en tussen de dames in zitten gewoon als een soort van gaste of je kan helpen met serveren....
Of je neemt een negaffa, een stoel van haar en je gaat erop zitten met 1 lebsa..... Dan kan je nog een keuze maken om wel of geen hennaversieringen te zetten....

De eerste 2 keuzes worden vaak gedaan door meiden die binnen een half jaar tot 1 jaar gaan trouwen..... dan willen ze het geld sparen voor een grote bruiloft dus het is meer om hun naasten te laten weten dat ze verloofd is

Of je houdt het heel erg uitgebreid met een zaal, dj, negaffa enz enz dus een soort van bruiloft en trouwt na 2 a 3 jaar bijv....

16-04-2009, 17:35


http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=2548620

Neem contact op en maak een afspraak, er gaat een wereld voor je open aan info

Liefs, Rachida

16-04-2009, 17:36
In de Koran komt men vaker bomen tegen. In bijzondere rol daarbij speelt de dadelpalm. De gezante van Allah zei over deze boom:’ O Aísa, in een huis waarin geen dadels te vinden zijn, moeten de mensen honger lijden….’en ’ wie iedere ochtend zeven dadels eet, is overdag immuun tegen vergif of toverij .’

De dadel is een vrucht die veelvuldig voorkomt in de Soennah. In de Ahadith volgens Al-Boechâri wordt bijvoorbeeld gezegd: "Degene die de dag begint met zeven 'adjwa-dadels, zal die dag geen last hebben van gif noch sihr (zwarte magie)." (Deel 7, Boek 65, Nummer 356)[4]. Het regelmatig eten van 'adjwa-dadels zou de lever herstellen en reinigen. Men zou daardoor kunnen genezen na het innemen van een kleine hoeveelheid gif.

Het is heeft dus een islamitische achtergrond.
Dadels en melk is een soenna van onze profeet vzmh

xje

16-04-2009, 17:47
Het is anders als je het naar iemand overbrengt met woorden dan dat je het zelf ervaren hebt.

Er komen heééééélll erg veel tradities bij kijken, maar niet ieder Marokkaanse houd zich daaraan, dat verschilt eigenlijk per familie.

Heb je vragen? Misschien is dat gemakkelijker voor mij, dan kan ik inhoudelijk antwoord geven, en dan babbel ik niet er omheen. Wil je wat weten over de tradities, of iets anders?



Vraag maar raak, ik zal je uit mijn eigen ervaringen binnen de familie bij alles kunnen helpen omtrent de Marokkaanse bruiloften

Pagina's : [1] 2