Bekijk volle/desktop versie : Het huwelijk is niet voorbestemd



Pagina's : [1] 2

13-04-2009, 17:28
Beste jongens en meisjes,

Graag wil ik een uitleg geven over de definitie voorbestemd (mektab in het arabisch)

Veel jongens en meisjes denken nog steeds dat het huwelijk voorbestemd is, maar dat is niet waar.
Wat voorbestemd is de naam waardoor je met het leven gaat, je uiterlijk, lengte, ouders, broers en zussen, rijk of arm geboren en dergelijke, dag van sterven.

In het leven maak je dagelijks keuze van bijvoorbeeld wat ga ik eten, wanneer ga ik leren, slapen en dergelijke. Al deze keuzes die je maakt hebben invloed op het dagelijkse leven. Als mens maak je zelf ook de keuze of je bidt of niet. Als men niet bidt dan weten we waar dit naartoe kan leiden. Zo een keuze kies je zelf voor.

Als je studeert is je kans groter op goed werk, dan dat je bijvoorbeeld niet studeert.
Dat is ook zo met het huwelijk. Je moet er zelf achterstaan als je het huwelijk in wilt treden. Wie je tegen komt is wel voorbestemd. Jij zegt ja of nee.

Is het daadwerkelijk voorbestemd dat een goed iemand, met een slecht iemand het leven gaat delen? Is het denk je zo onrechtvaardig ingesteld? De keuzes die je maakt zijn van grote invloed. JIj bent zelf verantwoordelijk voor de keuzes die je maakt. De dood is voorbestemd, maar als iemand je het leven ontneemt, dan is dat niet voorbestemd. Dat is ook het feit met liefdesverhoudingen. Daar kies je zelf voor.

13-04-2009, 17:30


ja maar Allah weet toch wel of je ja of nee zegt? dus het is dan toch wel voorbestemd?

13-04-2009, 17:32

Citaat door marokkaan89:
Beste jongens en meisjes,

Graag wil ik een uitleg geven over de definitie voorbestemd (mektab in het arabisch)

Veel jongens en meisjes denken nog steeds dat het huwelijk voorbestemd is, maar dat is niet waar.
Wat voorbestemd is de naam waardoor je met het leven gaat, je uiterlijk, lengte, ouders, broers en zussen, rijk of arm geboren en dergelijke, dag van sterven.

In het leven maak je dagelijks keuze van bijvoorbeeld wat ga ik eten, wanneer ga ik leren, slapen en dergelijke. Al deze keuzes die je maakt hebben invloed op het dagelijkse leven. Als mens maak je zelf ook de keuze of je bidt of niet. Als men niet bidt dan weten we waar dit naartoe kan leiden. Zo een keuze kies je zelf voor.

Als je studeert is je kans groter op goed werk, dan dat je bijvoorbeeld niet studeert.
Dat is ook zo met het huwelijk. Je moet er zelf achterstaan als je het huwelijk in wilt treden. Wie je tegen komt is wel voorbestemd. Jij zegt ja of nee.

Is het daadwerkelijk voorbestemd dat een goed iemand, met een slecht iemand het leven gaat delen? Is het denk je zo onrechtvaardig ingesteld? De keuzes die je maakt zijn van grote invloed. JIj bent zelf verantwoordelijk voor de keuzes die je maakt. De dood is voorbestemd, maar als iemand je het leven ontneemt, dan is dat niet voorbestemd. Dat is ook het feit met liefdesverhoudingen. Daar kies je zelf voor.



Daliel voor deze overtuiging?

Ik denk dus van niet...

Degene met wie je oud wordt, is voorbestemd. Net als de dood.... welke manier dat ook zal plaat vinden.

13-04-2009, 17:45
is dat zo? ik heb altijd al gedacht dat dat echt wel voorbestemd was....

13-04-2009, 17:57


bestte broeder kom met een sterke daliel....

ma3asalaam

13-04-2009, 18:03

Citaat door Imane5555:
ja maar Allah weet toch wel of je ja of nee zegt? dus het is dan toch wel voorbestemd?


JIj bent degene die ja of nee zegt. Stelje voor je trouwt uiteindelijk met iemand die je slaat. Ga je dan ook opeens roepen is voorbesemd dat ik wordt mishandeld

13-04-2009, 18:10
Ik begrijp opzich wel wat je bedoelt marokkaan89, maar kom met sterke daliel graag.
het staat vast met wie je gaat trouwen, hoeveel kinderen je krijgt, of je die kunt krijgen ect.

Jij moet alleen sabab doen. Trouw jij idd met iemand die jou slaat is dat voorbestemd. Vervolgens is de vraag hoe sterk is jou imaan en hoe sterk geloof jij in Allah
Hij zal jou op de proef zetten, en heb jij sbar dan zou de man die jou slaat er mee op houden of jij zult scheiden en hertrouwen met een betere man. Dit staat dus allang vast bij Allah bij hem staat dus dat jij zou trouwen met een slechte mab, vervolgens zou jij zo veel sbar hebben en Allah geeft jou daar iets mooies voor terug.

Moge allah mij vergeven als ik iets verkeerds heb gezegd!

13-04-2009, 18:16
Soms beproeft Allah de Verhevene ons en moeten we onze kracht uit ons geloof halen. Ook al vallen de dingen ons soms zwaar. We moeten blijven denken ‘dit is wat Allah voor mij bepaald heeft’. Hierdoor zullen we in staat zijn om beproevingen te kunnen dragen. Een ware gelovige (momin) heeft altijd rust in zijn hart wanneer hem moeilijkheden overkomen, omdat hij weet wat Allah de Verhevene voor hem bepaald heeft altijd goed is. Hoe moeilijk het misschien ook in dit leven is, uiteindelijk zal je er altijd het goede voor terugkrijgen.

Allah de Verhevene heeft alle Macht en Wijsheid. Allah heeft de mens geschapen en Hij kent de mens het beste en alleen Hij weet wat het beste voor Zijn dienaren is.

Als we hier goed over nadenken, zullen we ook met vol vertrouwen alles accepteren wat Hij de Verhevene voor ons bepaald heeft. Onze kennis is beperkt en ons denken wordt bepaald door individuele overwegingen. Terwijl Zijn Kennis daarentegen onbeperkt is.

Allah heeft alle Kennis en alle macht en wij hebben een beperkte mate van macht en vrijheid om zelf te bepalen wat wij doen, binnen de Wijsheid en Kennis van Allah de Verhevene. We zijn verantwoordelijk voor de daden die we kunnen doen. Dingen die we niet kunnen doen of dingen die alleen Allah doet, behoren niet tot onze verantwoordelijkheid. Allah de Verhevene is rechtvaardig. Hij heeft ons beperkte macht gegeven om onze beperkte aard en verantwoordelijkheid met elkaar in overeenstemming te laten zijn.

De niet aan tijd gebonden Kennis en Macht van Allah om Zijn plannen uit te voeren, verhindert ons niet om onze eigen plannen te maken binnen onze beperkte grenzen van kennis en macht. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de tijd.

De mens kan de tijd op aarde bepalen op basis van de dag en de nacht. Dat een dag uit 24 uur bestaat is iets dat de mens vastgesteld heeft. En dat de week uit 7 dagen en 7 nachten bestaat, is ook iets dat de mens overeengekomen is. En hetzelfde geldt voor maanden en jaren. Wanneer we op een andere planeet zouden wonen, zouden we erachter komen dat al deze tijdberekeningen niet van toepassing zijn.

Zelfs in ons zonnesysteem is een nacht en een dag op de ene planeet gelijk aan verscheidene jaren op een andere planeet. Dit voorbeeld zal duidelijk maken dat we nooit kunnen bevatten hoe de dingen bij Allah de Verhevene zijn.

Wij als mens moeten keuzes maken, nadenken en onze plannen uitvoeren. En door middel van onze daden zullen wij beoordeeld worden. Dat is ons doel hier op aarde.

‘Ali (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft verteld: “We waren in het gezelschap van de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) en hij zei: ‘Er is niemand onder jullie, of hij heeft zijn plaats opgeschreven voor hem, of in al Djennah (het Paradijs) of en an-Narr (het Hellevuur)’. Wij zeiden: ‘O boodschapper van Allah, zullen we hierop vertrouwen (op dit feit en onze werken opgeven)?’ Hij (Allah’s vrede en zegen zij met hem) antwoordde: ‘Nee! Ga door met het doen van goede daden, want ieder zal gemak vinden om zulke daden (te doen) welke hem zullen leiden naar zijn voorbeschikte plaats.’ Vervolgens reciteerde de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem): “En voor hem die geeft (uit liefdadigheid) en zijn plicht aan Allah vervult en Hem vreest en gelooft in al-hoesna (het Beste d.w.z. ‘la ilaha ila Allah’ of een beloning van Allah). Wij zullen het pad van gemak (goedheid) effen voor hem maken. Maar hij die hebzuchtige vrek is en denkt dat hij zichzelf genoeg is en niet gelooft in al-husna; Wij zullen het pad van slechtheid makkelijk voor hem maken.” (Hadith sahih Al-boekhaarie / Soerat Al-Layl ayaat 5-10).

Sabr (geduld) met Al-Qadar:

Wanneer de dingen niet zo lopen zoals we verwacht of gehoopt hadden, moeten we ons geloof niet verliezen en ons niet overgeven aan geestelijke inspanningen en verschrikkelijke zorgen.

Nee, juist dan is het belangrijk om Sabr (geduld) te hebben en te vertrouwen op Allah. Alles komt zoals het bepaald is en Allah de Verhevene weet wat goed voor ons is.

“Geen beproeving komt, behalve met het verlof (beslissing en qadar) van Allah, en degene die gelooft in Allah, Hij leidt zijn hart (naar het ware geloof met zekerheid, d.w.z. datgene wat hem overkomt was al zo voor hem opgeschreven door Allah, van de qadar), en Allah is de Alwetende over alles.” (Soerat at-Taghaboen aya 11).

Dit betekent als Allah het wil; als de Wijsheid van het zo wil. De ware Momin (gelovige) weet dat deze beproeving van Allah komt en hij accepteert het en heeft Sabr, dit wordt bedoeld met “Hij leidt zijn hart”. Door Sabr te hebben ontvangt een gelovige altijd een beloning, of in dit leven of in het Hiernamaals. Dit is ook het mooie van een gelovige, zoals Ar-Rasoel (Allah’s vrede en zegen zij met hem) ons heeft verteld: “Hoe wonderlijk is het geval van een gelovige! Er zit goeds voor hem in alles en dit is alleen het geval bij de gelovige en bij niemand anders. Wanneer hem iets aangenaams overkomt is hij zijn Rabb dankbaar en ontvangt een beloning. En wanneer hem een tegenslag overkomt, verdraagt hij dit geduldig, waardoor hij beloond wordt.” (overgeleverd door Suhaib ibn Sinan, Sahih Moslim).

Ook zegt Allah de Verhevene: “Maar geef boeshra (goede tijdingen) aan As-Sabirin (de geduldigen), die wanneer zij geraakt zijn door een beproeving zeggen: ‘Inna lilahi wa inna ilehi radja’oen’ (Waarlijk! Aan Allah behoren wij en waarlijk, tot Hem zullen wij terugkeren). Dit zijn degenen op wie As-Salawat (de zegeningen etc. D.w.z. degenen die gezegend en vergeven zullen worden) van hun rabb en (dit zijn degenen die) Zijn Genade zullen ontvangen en zij zijn degenen die geleid zijn.” (Soerat Al-Baqarah ayaat 155-157).

Allah de Verhevene informeert ons in deze ayaat dat de mensen die sabr (geduld) zullen hebben ook beloond zullen worden. Ook heeft de Profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) gezegd: “Als een moslim, man of vrouw, ellende overkomt en het in zijn of haar gedachte houdt, zelfs als het lang geleden gebeurd is en elke keer als het herinnerd wordt zegt ‘Inna lillahi wa inna ilehi radja’oen’, dan zal Allah elke keer wanneer het onheil herdacht wordt, hem of haar een nieuwe beloning geven, gelijk aan wat hem of haar beloning was toen het gebeurde”. (hadith Sahih Ahmad, overgeleverd door Al-Hoessein Ibn ‘Ali).

Dit geeft ook weer aan hoe groot je beloning is wanneer je Sabr hebt. Er zijn dus twee manieren hoe je met een beproeving om kunt gaan. Als een persoon goed met een beproeving omgaat, is deze beproeving een gunst voor hem. Allah de Verhevene zal Zijn dienaar, die de beproeving met geduld ondergaat en vertrouwen heeft in Zijn Rabb, belonen. Het goed verdragen van de beproeving vergeeft de slechte daden, zodat een dienaar zonder deze slechte daden dit leven kan verlaten en dan naar het Paradijs zal gaan. Echter voor de persoon die niet goed met de beproeving omgaat, zijn de gevolgen enorm. Hij kan in steeds grotere moeilijkheden komen en in slechte daden vervallen met betrekking tot zijn Dien (geloof). Dit komt niet door de beproeving zelf, maar door de wijze hoe hij hiermee omgaat.

Als je er dus vanuit gaat dat twee personen dezelfde beproeving zouden krijgen, dan kan deze zelfde beproeving twee heel verschillende gevolgen hebben. De ene persoon accepteert de beproeving, hij accepteert de qadar van Allah, hij heeft geduld en vertrouwt op Allah. Deze persoon zal hier zoveel voor terug ontvangen, zowel in dit leven als in het Hiernamaals. De andere persoon accepteert de qadar niet, heeft geen geduld en vertrouwt niet op Allah. Deze persoon verliest zowel in dit leven als het Hiernamaals.
En SoebhanAllah! Het verandert niets aan de qadar, het verandert niets aan de beproeving zelf. Het verandert niets aan datgene wat er gebeurd is. Het enige verschil is, dat de een er al het goede uitgehaald heeft en de ander alleen het slechte. En dit is de Wijsheid van Allah de Verhevene. Allah wil alleen het goede voor Zijn dienaren en als je dit eruit kan halen zul je sterker uit zo’n beproeving komen, je Imaan (geloof) zal sterker worden en daardoor zul je jezelf beter ontwikkelen en beter handelen binnen de Islaam.

Als laatste, de volgende hadith: “Wees je bewust van Allah, dan zal je Hem voor je vinden; zorg dat je Allah kent als het je goed gaat; dan zal Hij je kennen bij tegenspoed. Weet dat wat aan jou is voorbijgegaan, jou ook niet moest overkomen en dat wat er met jou is gebeurd, niet aan jou voorbij kon gaan. En weet dat de overwinning met geduld samengaat, vreugde met droefenis en verlichting met moeilijkheden”. (Sahih Ahmad).

13-04-2009, 18:23
Wat de topicstarter zegt, dat klopt. Als je een succesvolle gezegende huwelijk wilt hebben dan moet je iets voor doen en het gaat niet zomaar. Alles gebeurt met de wil van Allah swt omdat Allah swt de Almachtige is en als een keus moet maken, Allah swt weet welke keus jij gaat maken omdat Allah swt de Alwetende is. Niemand weet wat Allah swt wilt. En wat Al Qadr betreft. Je hebt 2 soorten el mekteb:

Al-Qadar (Voorbeschikking)

Weet dat je geloof in het Voorbeschikking pas kompleet is als het voldoet aan de volgende punten:

1. Kennis (al-3ielm)
2. Het schrijven (al-kitaab)
3. De wil (al-irada)
4. De schepping (al-Galk)

(1) Kennis; geloven dat de kennis van Allah , dat het er altijd is geweest en dat hij voor dat hij iets ook maar heeft geschapen dat hij alles wist, want hij is de (alwetende)

(2) Het schrijven; geloven dat hij 50.000 jaar voor dat hij de hemelen en de aarde heeft geschapen, alles heeft voorgeschreven (fie louhien mahfoud) in zijn boek.

(3) De wil; geloven dat zijn wil geschied. Wat Allah , wil dat gebeurd. Alles wat gebeurd, dat gebeurd met zijn wil. Niets maar dan ook niets gebeurd buiten zijn wil om.

(4) De schepping; Geloven dat hij de enige schepper is die alles heeft geschapen. Alles wat je aan schepping om je heen ziet is door Allah , geschapen.

Feit!! Zowel het goede als het kwade gebeurd met zijn wil (de wil van Allah swt). Je moet dan ook weten dat er dan sprake is van 2 soorten willen. Deze 2 soorten voorbeschikkingen (al-Qadar) zijn;

- Al- Irada Kounia in de betekenis van wil
- Al- Irada Shar3ia in de betekenis van houden van

Al- Irada Kounia= (scheppings wil) Dit heeft als gevolg dat alles tot stand komt. Wat Allah swt wil zal geschied worden. Onder deze soort voorbeschikking valt alles (alles soorten Al-Qadar)

Al- Irada Sharia= (verordening wil), in de betekenis van houden van. Dit is waar Allah swt van houd, maar het hoeft niet te gebeuren. Onder deze soort voorbeschikking vallen alleen dingen waar Allah swt graag wil dat het gebeurd (dingen waar hij van houd).

13-04-2009, 18:25
Belangrijk!! Het verschil tussen Al- Irada Kounia en Al- Irada Shar3ia.

- Al- Irada Kounia; Deze gebeurd altijd, daar heeft geen een schepsel iet over te zeggen.

- Al- Irada Shar3ia; Dat kan plaatsvinden of gebeuren, maar hoeft ook niet.

Bijvoorbeeld; Allah swt, heeft ons opgedragen in hem te geloven en om “ La Illaha IllaAllah te zeggen, omdat hij daar van houd. Vervolgens is het aan de mensen om het te doen of niet te doen. Hij wil dat wel. Hij wil dat de mensen in hem geloven, maar dat betekend niet dat het ook gaat gebeuren door de mensen. Want hij wil hen namelijk niet dwingen. Want als hij de mensheid zou dwingen, dan zou iedereen geloven. Maar dat is tegenschrijdig met zijn Goddelijkheid. Want hij is volmaakt, alwijs, alwetend, almachtig. Als hij ons zou dwingen dat behoort niet tot Zijn Wijsheid.

Feit!! Allah swt, geeft de mensheid de keuze en zij mogen kiezen. Als je voor het goede kiest, dan inspireert hij jou daar in. Hij maakt jouw dan de weg gemakkelijk. Als jij voor het slechte kiest, dan laat hij jouw.

Allah swt zegt; “ Voorwaar jullie streven is verschillend. En Wie geeft en Allah vreesd en geloofd in La Illaha IllaAllah, we zullen voor hem of haar de weg makelijk maken. Maar voor wat betrefd de gene die gierig is en niet geeft en niet in La Illaha IllaAllah geloofd (verloochend), voor hem of haar zullen we deze kwade weg makelijk maken. (Soerat al-Lail)
De weerleggingen van fouten van de Sektes en groeperingen en het verkeerd denken over de Al-Qadar (voorbeschikking).

Fatalisme
Deze sekte heeft als geloofsleer dat een mens geen eigen wil heeft. Dit betekend dus dat een mens gedwongen word tot zijn handelen. (yel-3oedoebillah).

Moe3taziela al-Qadaria

Deze Sekte heeft als geloofsleer dat een mens zelf zijn eigen daden creëert.

Waarom; Omdat een mens ook slechte daden verricht.
Zij zeggen; Het kan toch niet zo zijn dat Allah swt, ook het kwade heeft gecreëerd.

Antwoord; Jawel, Allah swt, heeft alles gecreëerd, maar heeft ons duidelijk gemaakt en zecht; Je moet van het kwade weg blijven.

- Het creëren van het kwade valt onder Al- Irada Kounia
- Het afblijven van het kwade valt onder Al- Irada Shar3ia

Voorbeelden van situaties al-Qadar

Allah swt, zecht; “ En hij heeft jullie en jullie daden geschapen”

13-04-2009, 18:26
Voorbeeld 1;

Je mag niet stelen, maar als je toch de intentie hebt om te stelen en je doet het, dan is dat jouw eigen daad. Maar de daad is wel gecreëerd door Allah swt, want jij bent ook een creatie van Allah swt. Je moet het zo zien, jij bent oorzaak en gevolg. Oorzaak heeft Allah geschapen (dat bij jij) en Gevolg is je daad die je verricht.

Voorbeeld 2;

Je mag geen alcohol drinken. Alcohol drinken is een slecht daad, dus het is ook geschapen. In dit geval het alcohol valt onder al- irada kounia. Het drinken van alcohol valt onder al- irada shar3ia, want je mag het niet doen.

Conclusie

Als je deze punten dus goed weet, dan ben je in principe heel ver met je kennis als het gaat om Al-Qadar (voorbeschikking). Dat is het volgende;

(1) is dat je weet dat het geloven in Al-Qadar een de van de fundamenten is in het geloof en wanneer je daar niet in geloofd, dan ben je geen gelovige wat je maar ook beweerd.
(2) Dat er aan deze 4 zaken (kennis, het schrijven, wil en schepping), moet voldoen wil er sprake zijn dat het geloof in voorbeschikking volmaakt en voltooid is.
(3) Dat de al- irada kounia en al- irada shar3ia verschillen zijn van elkaar.
(4) Het belangrijkste verschil tussen deze 2 is dat bij:

- Al- irada kounia, dat deze altijd gebeurd
- Al- irada shar3ia, dat kan gebeuren maar hoeft niet te gebeuren.

Er is overgeleverd van ‘Oebaadah Ibnoe s-Saamit dat hij toen hij stierf tegen zijn zoon zei:

“Mijn zoon, je zult de werkelijke smaak van Al-Imaan niet proeven, totdat je weet dat hetgeen jou is overkomen, nooit aan jou voorbij kon gaan en dat datgene wat jou niet is overkomen, jou nooit had kunnen treffen.”

Ik hoorde de boodschapper van Allah zeggen:

“Het eerste wat Allah geschapen heeft is de pen, en Hij zei tegen hem: “Schrijf!” Hij (de pen) zei: “O mijn Rabb, wat moet ik opschrijven?” Hij zei: “Schrijf alles op totdat het Uur aanbreekt.” O mijn zoon, ik heb de boodschapper van Allah horen zeggen: “Degene die sterft zonder dit geloofsprincipe, behoort niet tot mij.”

De gelovige ziel wordt door de gunsten van Allah begunstigd, wat niet vergeleken kan worden met de gunsten die ergens te verkrijgen zijn. Dit is de gunst van het tevreden zijn onder alle omstandigheden. Dit is omdat de zieke ziet dat de lotbestemming geschiedt volgens het beheer van Allah , Zijn Wil en Macht en dat alle gebeurtenissen die plaatsvinden vanuit de Wijsheid en Wil van Allah gebeuren. Hij beschikt over kennis en zij niet, zoals de Verhevene heeft gezegd:

“Maar het kan zijn dat jullie afkeer van iets hebben, terwijl het goed is voor jullie; en het kan zijn dat jullie van iets houden, terwijl het slecht is voor jullie. En Allah weet, terwijl jullie niet weten.”

13-04-2009, 18:28
Foutief geloof in al-Qadar

Bron: Shaich Mohammed Nassirdin Al-Albani

Vraag: De dichter Abul-Qaasim Ash-Shaabee schreef: 'Als de mensen op een dag opleving willen, dan heeft Al-Qadar (Goddelijke Voorbestemming) geen keus dan (om) antwoord te geven'.

Antwoord: Dit is een directe vorm van ongeloof. En het geeft aan dat de mensen ver zijn afgedwaald van de kennis. Zij zijn niet op de hoogte van wat is toegestaan en wat niet is toegestaan voor Allaah alleen, zowel als hetgeen niet toegestaan is voor anderen dan Hem. Dit komt door achteloosheid - en het is van de factoren die ervoor gezorgd hebben dat deze dichter zoiets heeft gezegd. En sommige Arabische radio uitzendingen hebben deze uitspraak zelfs overgenomen als een lofzang voor Arabisch nationalisme!

De dichter verklaard: 'Als de mensen op een dag opleving willen, dan heeft Al-Qadar (Goddelijke Voorbestemming) geen keus dan (om) antwoord te geven'. Dus dit betekent dat Al-Qadar onder de Wil van de mensen is! En dit is tegengesteld aan de Woorden van Allah:

'En jullie kunnen niet willen tenzij Allah het wil, de Heer van de 'Alamin (mensheid, djinn en alles dat bestaat)' [Surah At-Takweer:29].

Oh Allaah, leid ons met degenen die U heeft geleid. En zorg er niet voor dat onze harten afdwalen na ons geleid te hebben. En verleen ons genade van Uzelf, werkelijk, U bent de Schenker.

in het boek Sarh Loem'atoel I'tiqaad, geeft shayk al-Uthaimeen deze volgorde ook aan.

Weet dat het geloof in al-qadar verplicht is, anders ben je geen moslim omdat je pilaren van de Islam niet compleet zijn. En weet dat het geloof in Qadar niet volmaakt is, behalve met 4 zaken:

De eerst: Het geloof dat Allah op de hoogte is (al-I'ielm) van alles wat gebeurt, zowel in grote lijnen als in details, met een voorgaande Kennis, volgens de Woorden van Allah Ta'la:

أَلَمْ تَعْلَم& #1618; أَنَّ اللَّه&#161 4; يَعْلَم& #1615; مَا فِي السَّمَ& #1575;ء وَالْأَ& #1585;ْضِ إِنَّ ذَلِكَ فِي كِتَاب&#161 3; إِنَّ ذَلِكَ عَلَى اللَّه&#161 6; يَسِير&#161 2;
Weet jij niet dat Allah weet wat er in de hemel en op aarde is? Voorwaar, dat is in een boek. Voorwaar, dat is voor Allah gemakkelijk

De tweed: Het geloof dat Allah de Voorbeschikking van Alle zaken in het Welbewaarde Paneel (Lawhien Mahfoed) heeft geschreven, volgens de Woorden van Allah Ta'la:

مَا أَصَاب&#161 4; مِن مُّصِيب& #1614;ةٍ فِي الْأَرْ& #1590;ِ وَلَا فِي أَنفُسِ& #1603;ُمْ إِلَّا فِي كِتَاب&#161 3; مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَ& #1571;َهَا إِنَّ ذَلِكَ عَلَى اللَّه&#161 6; يَسِير&#161 2;

Er treft de aarde of julliezelf geen ramp, of het staat in een Boek, voordat Wij het doen gebeuren

En zoals de Profeet heeft gezegt:

"Voorwaar, Allah heeft vijftigduizend jaar voordat Hij de Hemelen en de Aarde schiep de voorbeschikking van de schepping bepaald" Sahih Mosliem

De derde: Het geloof dat er niets in de hemelen en de aarde gebeurt, zonder Zijn wil en Zijn wens, die rondgaat tussen de Barmhartiheid en de Wijsheid. Er wordt niet ondervraagt over Zijn handelingen, vanwege Zijn Volmaakte Wijsheid en Macht, terwijl zij (wij) ondervraagd worden. En wat daarvan plaatsvindt, komt overeen met Zijn voorgaande Kennis en met datgene wat Hij opgeschreven in het Welbewaarde paneel. Allah zegt:

إِنَّا كُلَّ شَيْءٍ خَلَقْن& #1614;اهُ بِقَدَر& #1613;

Voorwaar, Wij hebben alle zaken met al-Qadar (voorbeschikking) geschapen

فَمَن يُرِدِ اللّهُ أَن يَهْدِي& #1614;هُ يَشْرَح& #1618; صَدْرَه& #1615; لِلإِسْ& #1604;اَمِ وَمَن يُرِدْ أَن يُضِلَّ& #1607;ُ يَجْعَل& #1618; صَدْرَه& #1615; ضَيِّقا& #1611; حَرَجا&#161 1; كَأَنَّ& #1605;َا يَصَّعَ& #1617;دُ فِي السَّمَ& #1575;ء كَذَلِك& #1614; يَجْعَل& #1615; اللّهُ الرِّجْ& #1587;َ عَلَى الَّذِي& #1606;َ لاَ يُؤْمِن& #1615;ونَ

En wie Allah wil leiden, diens borst verruimt Hij voor de Islaam. En wie Hij wil laten dwalen, diens borst maakt Hij nauw en beklemd

De vierde: Het geloof dat Alles in de hemelen en op aarde geschapen is door Allah. Allah zegt:

وَخَلَق& #1614; كُلَّ شَيْءٍ فَقَدَّ& #1585;َهُ تَقْدِي& #1585;اً

En Hij schiep alle zaken en bepaalde alles nauwkeurig

En hij zegt op het gezag van Ibraahiem- alaihi sallam

وَاللَّ& #1607;ُ خَلَقَك& #1615;مْ وَمَا تَعْمَل& #1615;ونَ

En Allah heeft jullie geschapen en wat jullie verrichten

1 Al-I'ielm, 2 al-Kitaba (fiel lawhien mahfoed), 3 al-Irada (wil), al-Galq

13-04-2009, 18:29


Oorsprong en geschiedenis van Al Qadaa wal Qadr

Het vraagstuk dat bekend is geworden onder de naam Al Qadaa wal Qadr (Lot en Bestemming) behoort tot de meest besproken en beschreven vraagstukken onder de moslims. Het onderwerp betreft in feite de vraag "verricht de mens zijn handelingen uit vrije wil, of is hij hiertoe gedwongen door een Goddelijk Decreet?", en de moslims hebben hieromtrent bibliotheken vol geschreven en mensenlevens gespendeerd aan debatten. Desalniettemin bestaat de kwestie van Qadaa en Qadr nog altijd, omdat waar te nemen valt dat over Al Qadaa wal Qadr nog altijd verschillende en ver uiteenander liggende begrippen bestaan. En, al de boeken en debatten ten spijt leeft tot op de dag van vandaag bij de meeste moslims het idee dat Al Qadaa wal Qadr een moeilijk en complex onderwerp is. Zozeer zelfs dat pogingen om het vraagstuk te doorgronden, pogingen om Al Qadaa wal Qadr op de juiste manier te leren begrijpen, door sommigen worden afgeraden. Dit vanwege het geloof dat Al Qadaa wal Qadr een dermate complex onderwerp is dat de bestudering ervan door de niet-geleerde moslim hem meest waarschijnlijk enkel zal wegleiden van het Rechte Pad: "Al Qadaa wal Qadr? Laat het, Allah weet het".

Daarbij is een van de meest opvallende eigenschappen van het vraagstuk Al Qadaa wal Qadr dat deze volkomen onbesproken is gebleven door de allereesten van moslims, de sahaba en de tabi'ien. Wie de boeken van de hadith leest die bemerkt dat het vraagstuk van Al Qadaa wal Qadr nooit ter sprake kwam onder hen, alsof er voor wat hen betrof in het geheel geen kwestie Al Qadaa wal Qadr bestond. Duizenden van ahadith spreken over hoe de sahaba zich haastten on de geboden en verboden van Islam na te komen, om gehoorzaam te zijn tegenover Allah en Zijn boodschapper (saw), waarbij de vraag of dit verheven gedrag nu hun vrije wil was een Goddelijk Decreet van Allah bij hen nooit ook maar in gedachten kwam. Bijvoorbeeld vertelt Anas :

Ik serveerde (alcoholische) dranken aan Aboe Talha al xxxxxxi, 'Oebayda bin al Djarra en Oebayy bin Ka'ab, gemaakt van onrijpe dadels en verse dadels, toen een bezoeker kwam en zei: "Voorwaar, alcoholische dranken zijn verboden geworden". Daarop zei Aboe Talha: "Oh Anas! Sta op en breek de houder (waarin de drank zich bevind)". Ik stond op en nam een puntige steen en sloeg de houder aan de onderkant totdat deze in stukken brak.

Oftewel, toen het verbod eenmaal geopenbaard was, toen vroegen de moslims zich niet af zij door het oordeel te volgen nu zouden handelen op basis van een vrije wil of op basis van een Goddelijke Decreet. Het oordeel was gekomen en voor de sahaba stond één ding als een paal boven water: het Goddelijk Oordeel dient geïmplementeerd en gevolgd te worden. Uit een vertelling van Ibn Djabier, namens Aboe Boerayda, van diens vader, blijkt hetzelfde:

13-04-2009, 18:30
Terwijl we op zand aan het zitten waren met drie of vier mensen, met een kruik voor ons waaruit we chamr hala (alcoholische drank) dronken, toen ging ik naar de Boodschapper van Allah (saw) en groette hem. Op dat moment werd het deel van de Koran geopenbaard dat het drinken van chamr verbood. "Oh jullie die geloven, chamr en kansspelen ..." tot het einde van de twee verzen "Zullen jullie dan hiervan weerhouden?". Sommigen van de mensen hadden hun drank nog in hun handen, waarvan ze een deel uit de beker hadden gedronken met de rest ervan nog altijd in de beker. Dezen brachten de beker tot ter hoogte van hun bovenlip. Daarna gooiden ze weg wat er nog in hun beker zat, en zeiden: "We hebben ons hiervan weerhouden, oh onze Heer".

En wederom hetzelfde vertelt de overlevering die bericht over het gebod om het gebed niet langer in de richting van Bayt al Maqdis te verrichten, maar in de richting van de Ka'aba. Al Boechari heeft overgeleverd van Al Bara'a dat deze heeft gezegd:

Toen de Boodschapper van Allah (saw) naar Madina kwam wendde hij zijn aangezicht tot Bayt al Maqdis voor ongeveer zestien of zeventien maanden. Hij wenste zijn aangezicht te wenden tot Ka'aba, en daarom openbaarde Allah het vers:

"Waarlijk, Wij zien uw aangezicht zich naar de hemel wenden, daarom zullen Wij u tot beheerder maken van de Qibla, die u behaagt" (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Al Baqara 2, vers 144)

Dus toen hij in de richting van Ka'aba moest gaan bidden was er een man die tezamen met hem 'Asr bad. Toen ging hij naar buiten en passeerde enkele mensen van de xxxxxx. Hij zei dat hij getuigde dat hij gebeden had met de Profeet (saw) en dat hij had moeten draaien tot in de richting van Ka'aba en dat allen zich hadden gedraaid terwijl zij in roekoe waren ten tijde van salaat al 'Asr.

Ook 'Aiesja vertelt hoe de moslims gewoon waren om hun uiterste best te doen om het Goddelijk Oordeel na te komen, en geen tijd besteedden aan de vraag of hun handelingen nu uit de vrije wil resulteerden of uit een Goddelijk Decreet. Ze zei:

Moge Allah genadig zijn voor de Moehadjir vrouwen. Toen Allah het vers openbaarde:

"en laat hen hen hun hoofddoeken over hun nek en boezem hangen" (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera An Noer 24, vers 31)

Toen verscheurden zij de doeken waarin zij zich hulden en bedekten zichzelf hiermee.

Al deze ahadith, waarvan er noge vele anderen zijn van gelijke strekking, geven aan dat de eersten van moslims als prioriteit kenden het volgen en gehoorzamen van de Goddelijke Wet. De sahaba deden gewoonweg hun best om de Wet van Allah te volgen, op zoek naar de Tevredenheid bij Allah , zonder dat eerst gedebatteerd werd of men hier nu wel klaar voor was of niet, en zonder dat eerst de wereldlijke voor- en nadelen van het volgen van de wet tegen elkaar afgewogen werden. Zij voelden zichzelf verantwoordelijk voor het naleven van de wet, dus wanneer een wet werd geopenbaard dan werd die door hen direct geïmplementeerd en gehoorzaamd. En, er werd onder hen niet gediscussieerd of het volgen danwel niet volgen van de Wet nu uit de eigen vrije wil gebeurde, of dat een Goddelijk Decreet hen hiertoe gedwongen had. Oftewel, er werd door hen niet gediscussieerd over het onderwerp dat onder Al Qadaa wal Qadr bediscussieerd wordt.

13-04-2009, 18:30
De vragen die horen bij Al Qadaa wal Qadr kwam pas op in de tweede eeuw Hidjri. Op dat moment hadden de moslims vele landen en gebieden geopend voor Islam, ten gevolge waarvan zij alsmaar meer in contact kwamen met ideeën van andere religies en beschavingen. Nog in deze tijd waren de moslims bijzonder ijverig om gehoorzaam te zijn tegenover Allah , en conform het doel van de oorlogen die zij gevoerd hadden - het openen van andere landen voor de boodschap van Islam, het introduceren van Islam tot de mensen, het uitnodigen van de mensen tot Islam - zochten de moslims de discussie met de aanhangers van deze voor hen vreemde ideeën. Om hen Islam uit te leggen en haar bewijzen uiteen te zetten. Deze periode van de tweede eeuw Hidjri was dan ook een tijd van de ultieme strijd: de strijd tussen ideeën. De joden en christenen die de moslims ontmoetten in de gebieden van zuidelijke Europa (Spanje en Itali&euml, Noord-Afrika en het Midden-Oosten presenteerden de moslims hun religies, de fundamenten ('aqieda, meervoud: 'aqaaid) hunner religies en hun argumenten voor hun religies. De moslims presenteerden hen Islam , de 'aqieda van Islam en de argumenten voor Islam 1. Deze strijd was dan ook de mooiste van allen, omdat zij zich baseerde enkel en alleen op denken en op argumenten.

Zoals de moslims de 'aqaaid van jodendom en christendom bekritiseerden, zo attaqueerden de joden en christenen ook de 'aqieda van de moslims. Ondermeer door middel van het stellen van vragen waarvan zij dachten dat de Islam van de moslims er geen antwoord op zou kunnen geven. Zo kwamen de moslims in contact met ideeën en opvattingen die hen voordien onbekend waren geweest. En één van deze ideeën betrof de kwestie Al Qadaa wal Qadr. Vooral de christelijke theologie was sterk beïnvloed door de filosofieën van de oude Grieken, zoals die van Socrates, Plato, Aristoteles en Epicurus. Bij hen speelde de vraag of de mens nu een vrije wil kende bij het ten uitvoer brengen van handelingen, of dat de mens tot de door hem verrichte handelingen gedwongen was middels een Goddelijk Decreet. Epicurus was bijvoorbeeld van mening dat de mens al zijn handelingen uit vrije wil verricht, en dat niets hem ook maar in enige mate dwingt tot het verrichten van specifieke handelingen. Anderen van de Griekse filosofen, die deterministen genoemd worden, waren de mening toegedaan dat het pad waarop de mens voortgaat in het leven hem reeds voorgeschreven is, en dat al zijn handelingen de mens dus ook reeds voorgeschreven zijn. Oftewel, dat de mens niet de keuze heeft om handelingen te verrichten danwel niet te verrichten, omdat de mens niet over een vrije wil beschikt. Ten gevolge van hun discussies met de joden en christenen begonnen ook de moslims zich te interesseren voor de filosofieën van de oude Grieken waarnaar de joden en christenen verwezen. En, de moslims zagen zich genoodzaakt kennis te nemen van de Griekse filosofie om de vragen van de joden en christenen te kunnen beantwoorden. Zij begonnen deze filosofieën dan ook te vertalen naar het Arabisch om ze te kunnen bestuderen, en zo werd de kwestie van de vrije wil een kwestie waar ook de moslims zich mee bezig gingen houden. Zo werd het vraagstuk van Al Qadaa wal Qadr geboren.

Een extra toevoeging:

Mensen moeten ook een groot verschil maken in Qadar betreft wat de Engelen schrijven wanneer een ziel wordt ingeblazen in een lichaam in de buik van de moeder toen de Profeet zei:

dan wordt er een engel naar hem gestuurd die hem de levensadem inblaast en die belast is met een opdracht ten aanzien van vier zaken: het opschrijven van zijn levensonderhoud , zijn levenstijd,zijn daden en of hij gelukkig of ongelukkig zal worden

Sahih al Bocharie en Moslim

Deze Qadar wat hier beslist wordt is het niet het zelfde Qadar wat in de Lawhien mahfoed (welbewaarde Paneel) wordt opgeschreven. Namelijk wat er bepaald wodt in de buik van je moeder is Qadar, maar in de lawhien mahfoed is wat uiteindelijk zal gebeuren met de ziel. Wat inhoud dat de mensen zijn Qadar kan veranderen.

Bv er wordt gezecht dat je 50 jaar gaat leven in de buik van je moeder, maar door de rahma van Allah geeft Hij Ta'la 10 jaar erbij. Dit is ook wat uiteindelijk in de Lawhien mahfoed staat dat je 60 jaar gaat leven.

- Sharh le3et alie3tiqaad (Voldoening van de geloofsleer)
Door: Shaik ibn Saalih al-Oethaymien
- Sharh talatat oesoel en alkaieda alarbe3e (Uitleg van drie fundamentele grondbeginselen en de 4 principes
Door: Sheich Mohammed ibn AdbdelWahhaab met een tafsier van
sheikh Mohammed ibn Saalih Al-Oethaymien

Pagina's : [1] 2