Bekijk volle/desktop versie : ik ben kieskeurig wat moet ik doen



Pagina's : [1] 2 3 4

05-04-2009, 21:26
salam alaikoem beste broeders en zusters

Inchallah wil oprechte adviezen van jullie ik ben 23 jaar en er willen steeds mensen me hand vragen die ik weiger omdat ze bijv niet van mijn streek zijn. Mag dat wel van de islam. Ik zeg dan tegen me moeder ik wil een awayagher en anders niet..Omdat ik gewoon gewend ben met mijn soort. Eigenlijk wil ik niet zo zijn maar toch voelt dat ergens veilig als ik iemand trouw uit mijn streek.

Mijn vraag mag ik zon eis stellen ik bedoel je trouwt toch voor heel je leven....

05-04-2009, 22:04


salaam oe aleykoem lieve meid, wat ik weet van mijn kennis, is het niet toegestaan om een man te wijgeren omwille dat hij niet van u streek is.
Men mag alleen weigeren, als de man geen moslim is, want dat zal u dien schade toebrengen. Ik zelf ben een tawaygets en ik heb altijd gezegt ik ga trouwen met mijn soort, maar blijkbaar was dat niet mijn maktab, ik ben zelf nu getrouwd met een half aker3ie half arabier (spreekt wel beide talen, is makkelijker voor mij), en ben daar hamdl super gelukkig mee.

05-04-2009, 22:12
inderdaad, je mag een man niet weigeren op basis van streek etc..de profeet saws heeft gezegd dat als een vrouw op het punt staat dat er een man haar hand wilt komen vragen dat ze dient te kijken naar 2 dingen:

en dat zijn...geloof en karakter..als hij dit beheerst, dan zal wat erna komt allemaal goed zijn Incha-allaah...weiger een man niet om wereldse zaken, maar kies een man omwille allaah swt..een man waarmee je djenna in komt Incha-allaah.en of hij nou uit het noorden of zuiden van marokko komt, dat is allemaal onzin...het gaat erom dat het een oprechte moslim is..!

moge allah ons allen leiden ameen(F)

05-04-2009, 22:22
Ik ga helemaal met je eens zuster Sanae_Tamazight

05-04-2009, 22:41


Alaikoem salaam,

Jij staat volledig in jouw recht om een voorkeur te hebben.

Als we uitgaan van de reacties van de twee zusters, dan mogen we ervan uit gaan dat ze JA zullen zeggen tegen een goede moslim die afkomstig is uit Zambia, India, China of Mongolië. Misschien zullen zij hier op deze topic zeggen dat ze daar ook voor gaan, maar jij en ik weten dat dat zo in de praktijk niet werkt. Voor sommige mensen mag je wel een voorkeur hebben voor een Marokkaan(se), maar zodra het over andere nationaliteiten gaat, dan houdt hun grens op. Deze mensen hoor je wanneer iemand de voorkeur geeft aan een berberse of Arabische Marokkaan. Of nog specificieker wanneer je de voorkeur geeft aan iemand uit een bepaalde streek.

Beste zuster, jij moet niet trouwen met iemand tegen jouw wil. Dus trouw met iemand met wie jij je goed bij voelt. Wees je wel bewust dat je je het zo wel wat moeilijker maakt en dat je dus lang geduld moet betrachten.

Natuurlijk heeft de profeet (vzmh) gezegd dat zodra goede mannen met dien geweigerd worden bij een huwelijksaanzoek, er fitna zal ontstaan. En is het natuurlijk het beste om te gaan voor een praktiserende gelovige man. Maar andere dingen spelen ook mee, beste zuster. Jij moet je goed bij hem voelen, jij moet je tot hem aangetrokken voelen.

Sommigen zeggen: masshallah, hij is elke dag in de moskee, heeft een lange baard, kent de koran uit zijn hoofd, heeft zelfs broek tot aan de enkels. Maar ze kijken niet naar zijn karakter. En dan zijn ze binnen een jaar gescheiden.

Ik wens jou veel succes in het vinden of in het gevonden worden.
Wasalaam

05-04-2009, 23:00
geloof mij als je de man van je dromen ziet zal je hem wel herkennen en of hy nu een awayagher is of niet.. je zal hem op dat moment niet weigeren.. die anderen waren gewoon jouw mektab niet.. jouw ware loopt nog ergens rond..succes xx

05-04-2009, 23:07

Citaat door Rach_:
geloof mij als je de man van je dromen ziet zal je hem wel herkennen en of hy nu een awayagher is of niet.. je zal hem op dat moment niet weigeren.. die anderen waren gewoon jouw mektab niet.. jouw ware loopt nog ergens rond..succes xx

Klopt helemaal

05-04-2009, 23:09

Citaat door Marwan2006:
Alaikoem salaam,

Jij staat volledig in jouw recht om een voorkeur te hebben.

Als we uitgaan van de reacties van de twee zusters, dan mogen we ervan uit gaan dat ze JA zullen zeggen tegen een goede moslim die afkomstig is uit Zambia, India, China of Mongolië. Misschien zullen zij hier op deze topic zeggen dat ze daar ook voor gaan, maar jij en ik weten dat dat zo in de praktijk niet werkt. Voor sommige mensen mag je wel een voorkeur hebben voor een Marokkaan(se), maar zodra het over andere nationaliteiten gaat, dan houdt hun grens op. Deze mensen hoor je wanneer iemand de voorkeur geeft aan een berberse of Arabische Marokkaan. Of nog specificieker wanneer je de voorkeur geeft aan iemand uit een bepaalde streek.

Beste zuster, jij moet niet trouwen met iemand tegen jouw wil. Dus trouw met iemand met wie jij je goed bij voelt. Wees je wel bewust dat je je het zo wel wat moeilijker maakt en dat je dus lang geduld moet betrachten.

Natuurlijk heeft de profeet (vzmh) gezegd dat zodra goede mannen met dien geweigerd worden bij een huwelijksaanzoek, er fitna zal ontstaan. En is het natuurlijk het beste om te gaan voor een praktiserende gelovige man. Maar andere dingen spelen ook mee, beste zuster. Jij moet je goed bij hem voelen, jij moet je tot hem aangetrokken voelen.

Sommigen zeggen: masshallah, hij is elke dag in de moskee, heeft een lange baard, kent de koran uit zijn hoofd, heeft zelfs broek tot aan de enkels. Maar ze kijken niet naar zijn karakter. En dan zijn ze binnen een jaar gescheiden.

Ik wens jou veel succes in het vinden of in het gevonden worden.
Wasalaam


Salaam oe aleykoem broeder,
ik geef je gelijk op sommige punte, oke ik zal miss niet ineens het jawoord geven als hij ver woonde, maar ik zeg je gewoon dat het niet in de islaam is toegestaan om dit te weigeren meer niet. Ghair inshallah.

Walikoem salaam broeder

05-04-2009, 23:14

Citaat door salma17:
Salaam oe aleykoem broeder,
ik geef je gelijk op sommige punte, oke ik zal miss niet ineens het jawoord geven als hij ver woonde, maar ik zeg je gewoon dat het niet in de islaam is toegestaan om dit te weigeren meer niet. Ghair inshallah.

Walikoem salaam broeder

Alaikoem salaam,

Beste zuster, het is niet toegestaan om zaken die halal zijn als haram te verklaren. Daar heb jij de kennis niet voor. Je mag wel degelijk een voorkeur hebben.

In een overlevering die sahih is zei de profeet (vzmh) tegen een man die met een vrouw wilde trouwen: 'Heb je haar gezien? Ga haar zien, want de vrouwen van de Ansa.ar hebben een oogafwijking.'

Je had op zijn minst bewijs kunnen geven van jouw standpunt kunnen geven. Maar dat doe jij niet. Nogmaals: met zulke dingen moet je voorzichtig zijn. Stel je voor dat zij volgende week ja zegt tegen iemand van andere stam en daar ongelukkig mee wordt. En dat ze na enkele maanden gaat scheiden. Zulke fitna wil jij toch niet op jouw geweten hebben?

05-04-2009, 23:23
uiterlijke kenmerken zeggen nix, daarom heeft de profeet saws gezegd dat men dient te kijken naar geloof en karakter en niet naar een lange jurk met een baard...

05-04-2009, 23:24

Citaat door Rach_:
geloof mij als je de man van je dromen ziet zal je hem wel herkennen en of hy nu een awayagher is of niet.. je zal hem op dat moment niet weigeren.. die anderen waren gewoon jouw mektab niet.. jouw ware loopt nog ergens rond..succes xx



klopt helemaal

05-04-2009, 23:35

Citaat door nowhere:
salam alaikoem beste broeders en zusters

Inchallah wil oprechte adviezen van jullie ik ben 23 jaar en er willen steeds mensen me hand vragen die ik weiger omdat ze bijv niet van mijn streek zijn. Mag dat wel van de islam. Ik zeg dan tegen me moeder ik wil een awayagher en anders niet..Omdat ik gewoon gewend ben met mijn soort. Eigenlijk wil ik niet zo zijn maar toch voelt dat ergens veilig als ik iemand trouw uit mijn streek.

Mijn vraag mag ik zon eis stellen ik bedoel je trouwt toch voor heel je leven....



wa álaikoem salaam,

Wanneer ik je reactie lees, valt één ding meteen op, dat je zegt "eigenlijk wil ik niet zo zijn..." het is duidelijk dat jij je zelf beperkt omdat je behoudend bent en niet kunt loslaten oegtie. Uiteraard is het wel zo dat je handelt waar je terecht komt, maar vergeet niet alles wat jij overslaat, die goed zijn aan karakter, geloof, zegt nog niet dat jij dat ook in die ene Ait Wayegher kunt vinden waarvan je denkt dat die ene alles bezit wat aan jouw voorwaarden voldoet, snap je mijn uitleg?

Ik raad je aan wanneer je je zo beperkt tot een bepaalde groep, vraag het je moeder even, via je vader, misschien een neef, achterneef in je familie, kennis. Dat is toch in jouw geval de kortste route. Doe jezelf niet te kort omdat je kieskeurig bent, kieskeurigheid is een vorm van perfectie en perfectie loslaten is de angst om te falen.

Ghair InshaAllah. Het beste oegtie.

05-04-2009, 23:39


Allemaal bedankt voor jullie reacties. heb er veel aan. het blijft toch wel moeilijk om die stap te zetten..

05-04-2009, 23:41

Citaat door nowhere:
Allemaal bedankt voor jullie reacties. heb er veel aan. het blijft toch wel moeilijk om die stap te zetten..



Is er wel iemand in jouw familie die met iemand anders is getrouwd behalve Ait Wayegher?

05-04-2009, 23:47

Citaat door Marwan2006:
Alaikoem salaam,

Beste zuster, het is niet toegestaan om zaken die halal zijn als haram te verklaren. Daar heb jij de kennis niet voor. Je mag wel degelijk een voorkeur hebben.

In een overlevering die sahih is zei de profeet (vzmh) tegen een man die met een vrouw wilde trouwen: 'Heb je haar gezien? Ga haar zien, want de vrouwen van de xxxxxx hebben een oogafwijking.'

Je had op zijn minst bewijs kunnen geven van jouw standpunt kunnen geven. Maar dat doe jij niet. Nogmaals: met zulke dingen moet je voorzichtig zijn. Stel je voor dat zij volgende week ja zegt tegen iemand van andere stam en daar ongelukkig mee wordt. En dat ze na enkele maanden gaat scheiden. Zulke fitna wil jij toch niet op jouw geweten hebben?

Lieve broeder inshallah bidnillah zal ik morgen een bewijs tijpen, ik ga nu slapen salaam oe aleykoem

Pagina's : [1] 2 3 4