Bekijk volle/desktop versie : siwaak of tandenborstel?



Pagina's : [1] 2

05-04-2009, 11:41
Wat prefereren jullie?

05-04-2009, 12:36


Beide siwaak en tandenborstel, tandenborstel in de ochtend en voor het slapen gaan en siwaak door de dag heen bijvoorbeeld voor het gebed.

05-04-2009, 12:40
Wat is een siwaak en hoe ziet deze er uit?

05-04-2009, 12:41

Citaat door Djeny:
Wat is een siwaak en hoe ziet deze er uit?


Een soort zoetstokje maar met niet zoveel smaak, het is bewezen dat het goed voor je tanden is een natuurlijk stokje

Er bestaat ook tandpasta van: http://www.islamproducten.nl/siwaak-tandpasta.html

05-04-2009, 12:44


Ze gebruikten het in de tijd van de profeet mohammed om hun monden mee te reinigen:

Siwaak is een methode om de mond te reinigen, die ook het genoegen van Allah verdient, zoals is bewezen in de hadith van 'Aisha (radiAllahoe 'anha): "De Boodschapper van Allah (sallaAllahoe 'alajhi wa salaam) zei: 'Siwaak reinigt de mond en pleziert de Heer.'" [Overgeleverd door al-Bukhaari in zijn Sahih (2/274), door Ahmad (6/47) en al-Nisaa'i (1/50). De isnaad is sahih, zie al-Irwa' 1/105]

Het gebruik van de siwaak wordt herhaaldelijk aangemoedigd, zoals in de hadith van Abu Hurayrah (radiAllahoe 'anhu), die overgeleverd heeft dat de Profeet (sallaAllahoe 'alajhi wa salaam) zei: "Als het niet zo zou zijn geweest dat ik de dingen niet te moeilijk wilde maken voor mijn ummah, dan zou ik hen opgedragen hebben om de siwaak bij elke tijd voor het gebed te gebruiken." [Overgeleverd door al-Bukhaari (2/299) en Muslim (1/151)] Volgens een andere overlevering door al-Bukhaari, zei hij: "…bij elke tijd voor het verrichten van de woedoe'."

05-04-2009, 12:45

Citaat door Bananenplukster:
Een soort zoetstokje maar met niet zoveel smaak, het is bewezen dat het goed voor je tanden is een natuurlijk stokje

Er bestaat ook tandpasta van: http://www.islamproducten.nl/siwaak-tandpasta.html



Zoiets als van de zoethoutwortel waar zo'n kwast aan komt als je er op bijt?


Overigens ben ik trouwe klant van islamproducten

05-04-2009, 12:50

Citaat door Djeny:
Zoiets als van de zoethoutwortel waar zo'n kwast aan komt als je er op bijt?


Overigens ben ik trouwe klant van islamproducten


Ja precies zo, het is niet zo dat het de smaak heeft van zoethout, maar siwaak kun je ook in mint smaak halen . Moet je een keertje proberen djeny niet dat het echt lekker is maar het reinigt je tanden wel er zitten bestandelen in die eigenlijk ook in tandpasta zitten. Vroeger moesten ze het met dat doen in plaats van tandpasta

05-04-2009, 12:53

Citaat door Bananenplukster:
Ja precies zo, het is niet zo dat het de smaak heeft van zoethout, maar siwaak kun je ook in mint smaak halen . Moet je een keertje proberen djeny niet dat het echt lekker is maar het reinigt je tanden wel er zitten bestandelen in die eigenlijk ook in tandpasta zitten. Vroeger moesten ze het met dat doen in plaats van tandpasta



Wat is het voordeel boven tandpasta; wat maakt het zo speciaal? In de tijd van Mohammed bestond er nog geen tandpasta en ik kan me voorstellen dat het goed is je mond te reinigen voor je gebed. Maar dat was alles wat zij vroeger hadden. Ben benieuwd; is de werking beter dan van tandpasta?

05-04-2009, 12:54
Ik hoor het wel later; moet nu weg; fijne dag allen!

05-04-2009, 12:57

Citaat door Djeny:
Wat is het voordeel boven tandpasta; wat maakt het zo speciaal? In de tijd van Mohammed bestond er nog geen tandpasta en ik kan me voorstellen dat het goed is je mond te reinigen voor je gebed. Maar dat was alles wat zij vroeger hadden. Ben benieuwd; is de werking beter dan van tandpasta?


Ik weet niet zozeer of het een betere werking heeft dan tandpasta het is voor ons moslims gewoon aangeraden om ook te gebruiken staat in vele overleveringen en voordeel is ook dat je die siwaak telkens bij je kan hebben en ik denk niet dat je tandpasta en een tandenborstel altijd bij je hebt of niet?

05-04-2009, 12:58

Citaat door Djeny:
Ik hoor het wel later; moet nu weg; fijne dag allen!


Ik zal voor je opzoeken of er verschil i ziet, fijna dag nog djeny.

05-04-2009, 13:15

Citaat door Djeny:
Wat is het voordeel boven tandpasta; wat maakt het zo speciaal? In de tijd van Mohammed bestond er nog geen tandpasta en ik kan me voorstellen dat het goed is je mond te reinigen voor je gebed. Maar dat was alles wat zij vroeger hadden. Ben benieuwd; is de werking beter dan van tandpasta?

Naar mijn mening reinigt de siwaak beter dan de tandenborstel en de smaak is veel beter ,de siwaak komt ook op plekken die voor de tandenborstel moeilijk te bereiken zijn.
Vooral in de ochtend vindt ik tandpasta smerig en zeker als ik daarna koffie drink wat dat betreft is de siwaak veel beter..

05-04-2009, 17:12


klopt vind ik ook.

05-04-2009, 17:17
Siwaak betekent het reinigen van de mond en tanden met een siwaak, de naam die gegeven wordt aan het instrument dat ervoor gebruikt wordt. De siwaak is een stok of twijg die voor dit doel gebruikt wordt.

Siwaak is een methode om de mond te reinigen, die ook het genoegen van Allah verdient, zoals is bewezen in de hadith van 'Aisha (radiAllahoe 'anha): "De Boodschapper van Allah (sallaAllahoe 'alajhi wa salaam) zei: 'Siwaak reinigt de mond en pleziert de Heer.'" [Overgeleverd door al-Bukhaari in zijn Sahih (2/274), door Ahmad (6/47) en al-Nisaa'i (1/50). De isnaad is sahih, zie al-Irwa' 1/105]

Het gebruik van de siwaak wordt herhaaldelijk aangemoedigd, zoals in de hadith van Abu Hurayrah (radiAllahoe 'anhu), die overgeleverd heeft dat de Profeet (sallaAllahoe 'alajhi wa salaam) zei: "Als het niet zo zou zijn geweest dat ik de dingen niet te moeilijk wilde maken voor mijn ummah, dan zou ik hen opgedragen hebben om de siwaak bij elke tijd voor het gebed te gebruiken." [Overgeleverd door al-Bukhaari (2/299) en Muslim (1/151)] Volgens een andere overlevering door al-Bukhaari, zei hij: "…bij elke tijd voor het verrichten van de woedoe'."

Imam al-Nawawi heeft overgeleverd dat de respectabele geleerden overeengekomen waren dat het gebruik van de siwaak sunnah is en aangemoedigd wordt. Eén van de tekenen van het belang ervan, is het feit dat een aantal van de salaf, zoals Ishaaq ibn Raahawayh, dacht dat het verplicht was.


Tijden waarop het gebruik van de siwaak aangeraden is

Siwaak is te allen tijde aangeraden, zowel overdag als 's nachts, vanwege de algemene betekenis van de hadith die hierboven geciteerd is van 'Aisha (radiAllahoe 'anha): "Siwaak reinigt de mond en pleziert de Heer." De geleerden hebben ook omstandigheden vermeld waarin het gebruik van de siwaak nog sterker aangemoedigd wordt. Hieronder zijn:

1. Wanneer men de woedoe' verricht en wanneer het tijd is voor het gebed. De Profeet (sallaAllahoe 'alajhi wa salaam) zei: "Als het niet zo zou zijn geweest dat ik de dingen niet te moeilijk wilde maken voor mijn ummah, dan zou ik hun opgedragen hebben om de siwaak bij elke tijd voor het gebed te gebruiken." Volgens een andere overlevering zei hij: "…bij elke tijd voor het verrichten van de woedoe'," zoals hierboven al vermeld is.

2. Wanneer men zijn huis betreedt om bij zijn familie te zijn. Aan 'Aisha (radiAllahoe 'anha) werd gevraagd wat de Boodschapper van Allah (sallaAllahoe 'alajhi wa salaam) als eerste deed wanneer hij thuiskwam. Ze zei: "Wanneer hij zijn huis binnenkwam, was het eerste wat hij deed de siwaak gebruiken." [Overgeleverd door Muslim (1/220)]

3. Wanneer men opstaat vanuit de slaap. Hudhayfah ibn al-Yamaan (radiAllahoe 'anhu) heeft overgeleverd dat de Profeet (sallaAllahoe 'alajhi wa salaam) zijn mond grondig reinigde met de siwaak wanneer hij 's nachts opstond. [Overgeleverd door al-Bukhaari (1/98') en Muslim (1/220)]

4. Wanneer je mondgeur verandert vanwege het eten van voedsel met een sterke geur of omdat je een lange tijd niets gegeten of gedronken hebt, enzovoorts. Siwaak is reiniging voor de mond, wat betekent dat het zeker gebruikt moet worden wanneer de mond reiniging nodig heeft.

5. Wanneer men naar de moskee gaat. Het gebruik van de siwaak is onderdeel van de versiering die we voor elk gebed moeten dragen, zoals Allah zegt (interpretatie van de betekenis): "O Kinderen van Adam, draag jullie versiering bij elk gebed…" [al-A'raaf 7:31]. Het is ook belangrijk omdat de engelen aanwezig zijn in de moskee en omdat men daar andere aanbidders ontmoet.

6. Wanneer men Qur'aan leest en bijeenkomsten bijwoont waar Allah herdacht wordt (dhikr), want de engelen zijn aanwezig bij dergelijke gelegenheden.


De siwaak gebruiken tijdens het vasten

De geleerden zijn overeengekomen dat er niets mis is met het overdag gebruiken van de siwaak terwijl men aan het vasten is, maar ze verschilden van mening over het gebruik ervan na de middag, wat sommige van hen als makruh (afgeraden) beschouwden. De correcte mening is dat het sunnah is voor degene die vast, net als voor ieder ander, vanwege de algemene betekenis van de overleveringen die bewijzen dat het sunnah is. De Profeet (sallaAllahoe 'alajhi wa salaam) heeft geen enkele uitzondering gemaakt of een specifieke tijd gesteld. Een verklaring die van algemene aard is, zou voortdurend als algemeen opgevat moeten worden, tenzij er bewijs is dat erop wijst dat het specifiek toegepast moet worden.

De hadith die gebruikt wordt als bewijs om het gebruik van de siwaak na de middag te verbieden, wordt toegeschreven aan 'Ali ibn Abi Taalib (radiAllahu 'anhu), die gezegd zou hebben dat de Profeet (sallaAllahoe 'alajhi wa salaam) zei: "Wanneer je vast, gebruik de siwaak dan in de ochtend maar gebruik het niet in de namiddag." [Overgeleverd door al-Daaraqutni. Dit is een da'ief (zwakke) hadith. Ibn Hajar heft in al-Talkhis al-Habir (1/62) gezegd: een da'ief (zwakke) isnad.] Er is geen bewijs dat dit aan de Profeet (sallAllahu 'alayhi wa salaam) toegeschreven kan worden.

De volgende hadith wordt ook als bewijs gebruikt: "De mondgeur van degene die vast is geliefder bij Allah dan de geur van muskus." [Overgeleverd door al-Bukhaari (2/29) en Muslim (2/806)] Deze geur zal niet verdreven worden door het gebruik van de siwaak want het wordt veroorzaakt door een lege maag en het kan vroeg op de dag plaatsvinden als een persoon geen suhoor gegeten heeft. Alle geleerden zijn overeengekomen dat het voor een vastende persoon toegestaan is om de siwaak vroeg op de dag te gebruiken. Dit toont aan dat het gebruik van de siwaak zelfs tijdens het vasten aangemoedigd wordt en dat er geen verschil is tussen het gebruik ervan vroeg op de dag en later op de dag.


Wat er gebruikt moet worden om de mond te reinigen De geleerden zijn overeengekomen dat de twijgen van de araak-boom het best zijn om de mond te reinigen, vanwege de goede geur en omdat het borstelachtige vezels heeft die effectief zijn voor het verwijderen van etensresten enz. van tussen de tanden, en vanwege de hadith van 'Abd-Allah ibn Mas'ud (radiAllahoe 'anhu), die gezegd heeft: "Ik verzamelde siwaak-stokken van de araak-boom voor de Boodschapper van Allah (sallaAllahoe 'alajhi wa salaam)." [Overgeleverd door Admad, 3991; de isnaad is hasan, zie al-Irwa' 1/104]

Als er geen araak-twijgen beschikbaar zijn, dan raden de geleerden de stelen van palmbladeren aan, of twijgen van de olijfboom. De ahadith die hierover zijn overgeleverd zijn echter niet sahih.

De correcte mening is dat alle soorten stokken die reinigend zijn en niet schadelijk zijn, gebruikt kunnen worden in plaats van de siwaak, als die niet beschikbaar is, om de mond te reinigen en vuil van de tanden te verwijderen. Dit omvat moderne tandenborstels waarvan we weten dat ze hier gunstig voor zijn.


Dingen die niet als siwaak gebruikt mogen worden

De geleerden hebben verklaard dat het verboden is om giftige stokken te gebruiken, dingen die niet taahir (rein) zijn en dingen die bloedingen, ziekte of andere schadelijkheden kunnen veroorzaken.


Eigenschappen van siwaak

De fuqaha hebben de siwaak omschreven als een stok van middelmatige lengte en dikte, niet dikker dan de pink en vrij van knobbels. Het zou niet zo nat moeten zijn dat het ombuigt want dan zal het geen vuil verwijderen. Het zou ook niet zo droog moeten zijn dat het de mond pijn zal doen of zal breken tijdens het gebruik. Dit beschrijft ongetwijfeld de ideale siwaak maar de overleveringen specificeren geen specifieke soort siwaak. Het is toegestaan om elke soort siwaak te gebruiken die de klus zal klaren.

05-04-2009, 17:18
Hoe de mond gereinigd moet worden met de siwaak

De geleerden verschilden van mening over de vraag of siwaak met de rechterhand of de linkerhand gedaan moet worden. Eén groep (de meerderheid) denkt dat het beter is om de rechterhand te gebruiken vanwege de algemene betekenis van de hadith die overgeleverd is door 'Aisha (radiAllahoe 'anha), die gezegd heeft: "De Boodschapper van Allah (sallaAllahoe 'alajhi wa salaam) begon graag met de rechter wanneer hij zijn schoenen aandeed, wanneer hij (van zijn kameel) afstapte, wanneer hij zichzelf reinigde en in alle dingen." [Overeengekomen]

Ze hebben ook gezegd dat siwaak een handeling van aanbidding is en van dichter tot Allah komen, dus zou het niet met de linkerhand gedaan moeten worden.

Andere geleerden zeggen dat het beter is om de linkerhand te gebruiken voor siwaak, omdat het onder de categorie van het verwijderen van vuil valt. Dit is de welbekende mening van de madhhab van Imam Ahmad en het is de mening die de voorkeur kreeg van Shaykh al-Islam Ibn Taymiyyah (rahimahullah).

Sommige geleerden hebben gezegd dat wanneer een persoon de siwaak gebruikt met de intentie om de sunnah te volgen, hij zijn rechterhand moet gebruiken. Als hij het doet om vuil te verwijderen, zou hij het met zijn linkerhand moeten doen.

In feite staat de kwestie nog open omdat er geen definitieve dalil of overlevering is en elke mening heeft een geldig punt.

De fuqaha stelden voor dat een persoon die de siwaak gebruikt, aan de rechterkant zou moeten beginnen en een zijdelingse beweging zou moeten maken in plaats van een op-en-neerwaartse beweging want dit laatste zou het tandvlees kunnen beschadigen.

Onder de etiquette van het gebruik van de siwaak, hebben de fuqaha het volgende genoemd:

- Dat een persoon de siwaak niet in het bijzijn van anderen of in het openbaar zou moeten gebruiken, omdat dit onbeleefd is.

- Dat de siwaak na elk gebruik gewassen moet worden om het vuil eraf te halen dat erop zou kunnen zitten. 'Aisha (radiAllahoe 'anha) heeft gezegd: "De Profeet (sallaAllahoe 'alajhi wa salaam) gebruikte de siwaak en daarna gaf hij het aan mij om het te wassen. Ik gebruikte het eerst, waste het dan en gaf het terug aan hem." [Overgeleverd door Abu Dawud, 1/45]

- De siwaak zou op een schone plek bewaard moeten worden.


De vingers gebruiken om de mond te reinigen

De geleerden verschilden van mening over de vraag of het acceptabel is om de vingers te gebruiken om de mond te reinigen wanneer er niets anders beschikbaar is. De correcte mening is dat het gebruik van de vingers niet als een vervanging voor de sunnah-handeling beschouwd kan worden, omdat er in de islam geen basis is om dit te doen en deze methode de mond niet reinigt zoals een siwaak of een soortgelijk instrument dat doet. Moderne methodes om de tanden te reinigen, zoals tandenborstels enz., die vuil verwijderen en de mond goed laten ruiken, zijn acceptabel.

Er is niets mis met het gebruik van een siwaak die op smaak gebracht is met mint, citroen enzovoorts, zolang het geen schade veroorzaakt. Maar een vastende persoon zou het gebruik van een siwaak met smaak moeten vermijden en alleen natuurlijke siwaak moeten gebruiken wanneer hij vast.


Bron: Lisaan al-'Arab (definitie van sawaka); al-Majmu' li'l-Nawawi, 1/269; Nihaayat al-Muhtaaj li'l-Ramli, 1/162; Haashiyat Ibn 'Aabineen, 1/78; Nayl al-Awtaar li'l-Shawkaani, 1/24; al-Mughni li Ibn Qudaamah, 1/78; al-Futuhaat al-Rabaaniyah 'ala adhkaar al-Nawawi li Ibn 'Allaan, 3/256; al-Sharh al-Mumti' li'l-Shaykh Ibn 'Uthaymeen, 1/137

Pagina's : [1] 2