Bekijk volle/desktop versie : Rechten en plichten tussen beide echtgenoten in Islaam



03-04-2009, 15:56

n.a.v: het boek van Muhammad al-Jibaly
Samengevat, bewerkt en vertaald door Um Sadjaad.

Hoofdstuk 1: een eerlijke relatie.

In het huwelijk hebben zowel de man als de vrouw bepaalde rechten en verantwoordelijkheden. Het huwelijk zal gelukkig en succesvol zijn wanneer beiden hun verplichtingen zo goed mogelijk na komen en elkaar’s rechten beschermen.
Sommige verantwoordelijkheden gelden voor de man en de vrouw op dezelfde manier; bijvoorbeeld de plicht om in Allaah te geloven en Zijn bevelen te gehoorzamen.
En soortgelijk zijn zij beiden verantwoordelijk voor hun eigen daden.Zo wordt van hun beiden verwacht Islaam te leren, Allaah te aanbidden en anderen op te roepen naar Zijn weg.
Man en vrouw krijgen gelijkwaardige beloningen voor hun gehoorzaamheid aan Allaah en gelijkwaardige straf voor ongehoorzaamheid of het begaan van zonden.
Allaah zegt in soerah An-Nahl 16:97:

xWie het goede doet, man of vrouw, en hij gelooft;
Voorwaar, aan hem geven Wij een goed leven.
En Wij zullen hen zeker belonen met hun beloning,
volgens het beste wat zij plachten te doen.x

En Allaah zegt in soerah Ali- ‘Imraan 3:195:

x En hun Heer heeft hun (smeekbede) verhoort,(zeggend: )
“Voorwaar, ik doe het werk van de werkenden van jullie niet verloren gaan,
of het nu man of vrouw is, jullie komen uit elkaar voort.”x

Wanneer je man en vrouw met elkaar vergelijkt in Islaam, moet je je ten eerste realiseren dat Islaam twee mensen niet gelijk maakt terwijl zij van natuur verschillend zijn.
Er zijn zaken waarin er aan de man voorkeur boven de vrouw wordt gegeven en andersom.
Het is dus eigenlijk geen zaak van gelijkheid maar van eerlijkheid.Gelukkige mensen zijn degenen die dit begrijpen en accepteren, in plaats van het te negeren of uit te dagen.
Allaah zegt in soerah An-Nisaa 4:32;

xEn verlang niet naar datgene waarmee Allaah sommigen van jullie boven anderen bevoorrecht heeft:voor de mannen is er een aandeel in wat zij gedaan hebben, en voor de vrouwen is er een aandeel in wat zij gedaan hebben.
En vraag Allaah om Zijn gunst, Allaah is Alwetend over alle zaken.x
Natuurlijk verschil

Bepaalde taken en plichten worden dus speciaal de vrouw toegekend, vanwege haar vrouwelijke aard en anderen worden de man toegekend vanwege zijn mannelijke aard.
In een van de laatste toespraken van Rasuulullaah (s.a.s.); zijn “afscheidspreek”(op ‘Arafah), herinnert hij de mensen hieraan.’Amr Bin al-Ahwas al-Jushami heeft overgeleverd dat hij Rasuulullaah (s.a.s.) hoorde zeggen:

“Waarlijk! Zorg goed voor de vrouwen, want zij zijn onder jullie hoede,
en jullie beschikken niet over meer dan dat van hun, tenzij zij een duidelijke zonde verrichten;als zij dat doen, laat hun dan alleen slapen en sla hun licht; wanneer zij jullie gehoorzamen behandel hen dan niet langer slecht.Waarlijk! Jullie hebben rechten op jullie vrouwen en jullie vrouwen hebben rechten op jullie.Jullie recht op hun is dat zij niet iemand die jullie niet mogen toestaan in jullie woningen te zitten.Waarlijk! En hun recht op jullie is dat jullie goed voor hun zijn wat betreft hun kleding en voedsel.”
Verzameld door at-Tirmithi, an-Nasaa’i en Ibn Maajah.Hasan verklaard
door Shaikh Al-Albaani.(Sahih ul-Jaami. No.7880 en Irwa’ul-Ghalil no.2030)

Verantwoordelijkheid

Zowel man als vrouw hebben een grote verantwoordelijkheid om een familie eenheid op te bouwen. Abu Hurayrah heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei:

“Iedere ziel van de nakomelingen van Aadam is “sayeed” (meester);
de man is de meester van zijn familie, en de vrouw is de meesteres van haar huis.”
Verzameld door Ibn us-Sunni en Abu Bakr il-Muqri. Hasan verklaard door Al-
Albaani.(as-Sahihah no.2041 en Sahih ul-Jami no.4565)

Omdat beiden meesters en dragers van verantwoordelijkheden zijn, worden beiden door Allaah ter verantwoording geroepen;
Ibn ‘Umar heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei;

“Ieder van jullie is een verantwoordelijkheid toevertrouwd en ieder van jullie zal ondervraagd worden over zijn verantwoordelijkheid. De leider is verantwoordelijk (voor zijn volk) en zal over zijn verantwoordelijkheid gevraagd worden.
De man is verantwoordelijk voor zijn familie en zal over zijn verantwoordelijkheid gevraagd worden.De vrouw is verantwoordelijk voor haar man’s huis en zal over haar verantwoordelijkheid gevraagd worden.De slaaf is verantwoordelijk voor het bezit van zijn meester en zal over zijn verantwoordelijkheid gevraagd worden. En een man is verantwoordelijk voor zijn vader’s bezit en zal over zijn verantwoordelijkheid gevraagd worden.Dus, ieder van jullie heeft een verantwoordelijkheid en ieder van jullie zal over zijn verantwoordelijkheid gevraagd worden.”
Verzameld door al-Bukhari, Muslim en anderen.

Het is enorm belangrijk dat zowel man als vrouw goed begrijpen wat voor grote verantwoordelijkheid er op hun beide schouders rust.Dat zal hun helpen om hard te werken en goed samen te werken, zodat ze voorbereid zullen zijn te antwoorden wanneer zij ondervraagd zullen worden.

Goede manieren

Goede manieren zijn karakteriserend voor de Islaam; zij zijn de reden achter de boodschap van Rasuulullaah (s.a.s.) Abu Hurayrah heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei:

“Ik ben slechts (door Allaah) gestuurd om de goede manieren(“al aglaaq&rdquo compleet te maken.”
Verzameld door Ibn Sa’d, al-Haakim en anderen. Sahih verklaard
door Al-Albaani. (Sahih ul-Jaami. No. 2349 en as-Sahihah no.45)

En hij was de beste persoon om ons dat te leren, want Allaah heeft hem in soerah Al-qalam 68:4 beschreven als:

xEn voorwaar, jij beschikt over een hoogstaand karakter.x

De beste mensen na de Profeet (s.a.s.) zijn degenen met de beste manieren.
“Abdullaah Bin ‘Amr heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei:

“Inderdaad, van de besten van jullie zijn degenen met de beste manieren.”
Verzameld door al-Bukharie, Muslim en anderen.

En ‘abdullaah Bin ‘Umar heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei:

“De besten temidden van de gelovigen zijn degenen met de beste manieren.”
Verzameld door Ibn Maajah en al-Haakim. Sahih verklaard
door Al-Albaani. (Sahih ul-Jami no.1128 en as-Sahihah no.1374)

Een Muslim moet in alles wat hij doet goede manieren hebben, ‘A’ishah heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei:

“Inderdaad, een gelovige verblijft (in Jannah) vanwege zijn goede manieren, op het niveau van iemand die vast en in het nachtgebed staat.”
Verzameld door Abu Dawud en Ibn Hibbaan. Sahih verklaard
door al-Albaani (Sahih ul-Jami no.1932)

Goede manieren zorgen ervoor dat een gelovige de liefde van Rasuulullaah (s.a.s.) waard is en zijn nabijheid in Jannah.Jaabir Bin ‘Abdillaah heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei:

“Inderdaad, van degenen onder jullie waar ik het meeste van houd, en die het dichtst bij mij zijn in rust op de Dag der Opstanding, zijn degenen met de beste manieren.”
Verzameld door at-Tirmithi. Sahih verklaard door al-
Albaani. (Sahih ul-Jami no.2201 en as-Sahihah no.791)

[/SIZE][/FONT][FONT=Georgia][SIZE=3]En Abu Hurayrah heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei:

“De dingen die er meestal voor zorgen dat de mensen de Jannah binnen gaan zijn:
Taqwa (bewust zijn van Allaah) en goede manieren. En de dingen die er meestal voor zorgen dat mensen het Vuur binnen gaan zijn:de mond en het geslachtsdeel.”
Verzameld door at-Tirmithi, Ahmad en Ibn Maajah.
Hasan verklaard door al-Albaani (as-Sahihah no. 977)
We moeten niet alleen tegenover mensen die niet zo dicht bij ons staan goede manieren hebben, nee juist tegenover degenen die ons nabij zijn.De twee echtgenoten moeten op de beste manier met elkaar omgaan die zij kunnen.In het dagelijkse leven, temidden van de familie is het ware karakter van ieder zichtbaar omdat men dan de schijn laat verdwijnen die zoveel mensen naar de buiten wereld op houden.Juist man en vrouw dienen zo goed mogelijk met elkaar om te gaan omdat hun bijzonder dicht bij elkaar en nauw met elkaar verbonden zijn.Abu Hurayrah heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) heeft gezegd:

“De gelovigen met de meest complete imaan zijn degenen met de meest verfijnde manieren. En de besten van jullie zijn degenen die het beste voor hun vrouwen zijn.”

Verzameld door at-Tirmithi en Ibn Hibbaan. Sahih verlaard door
al-Albaani (Sahih ul-Jami no.1232 en as-Sahihah no.284)


03-04-2009, 15:57


Oprechtheid; eerlijkheid

Allaah prijst degenen die eerlijk en oprecht zijn op vele plaatsen in Zijn Boek; oprechtheid is een eigenschap van de gelovigen (zie bijvoorbeeld:soerah at-Tawbah 9:119) en liegen een karakter eigenschap van de hypocrieten.De Profeet heeft eerlijkheid ook geprezen en legde uit dat het naar Jannah leidt.’Abdullah Bin Mas’ud heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei:

“Inderdaad, oprechtheid leidt naar “al birr”(het goede), en het goede leidt naar al Jannah.
Inderdaad, iemand zal doorgaan met het praktiseren van eerlijkheid tot hij bij Allaah genoteerd staat als “siddiq”(meest oprecht). En inderdaad, liegen leidt tot onzedelijkheid,
en onzedelijkheid leidt naar het Vuur. Inderdaad, iemand zal doorgaan met het praktiseren van leugens tot hij bij Allaah staat genoteerd als een leugenaar.”
Verzameld door al-Bukhari, Muslim en anderen.

Oprechtheid en eerlijkheid zorgt voor vertrouwen tussen het echtpaar, wat enorm belangrijk is voor het succes van welke relatie dan ook, maar vooral in het huwelijk.Er zijn alleen uitzonderingen in bepaalde situaties, zoals zal blijken uit de volgende hadiths:
Umm Kulthum Bint Úqbah (de vrouw van ‘Abd ur-Rahman b-Bin ‘Awf) heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei:

“Ik beschouw hem niet als liegend: een man die verzoening brengt tussen mensen die verschillen, en iets uitspreekt wat niet waar is alleen maar om verzoening tot stand te brengen;een man die iets uitspreekt wat niet waar is tegen de vijand tijdens oorlog;
en een man die met zijn vrouw babbelt, of een vrouw die met haar man babbelt.”
Verzameld door Abu Dawud. Sahih verklaard door al-
Albaani.(as-Sahihah no.545 en Sahih ul-Jami no.7170)

Asmaa Bint Yazid heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei:

“Liegen mag je niet doen, behalve in drie gevallen:wanneer een man met zijn vrouw babbelt om haar te plezieren,(tegen de vijand) liegen in oorlog en liegen om verzoening tot stand te brengen tussen mensen die het oneens met elkaar zijn.”
Verzameld door at-Tirmithi en anderen. Hasan verklaard
door al-Albaani(as-Sahihah no.545 en Sahih ul-Jami no.7723)
Uit de boven genoemde hadiths kun je opmaken dat liegen tussen twee echtgenoten alleen is om plezier te doen. Bijvoorbeeld dat de man zegt dat zijn vrouw het lekkerste eten kookt of de beste sfeer in huis schept of dat de vrouw zegt dat ze voortdurend naar haar man verlangt of dat ze elkaar verhalen voor vermaak vertellen enz.En zelfs in die situaties is het beter om leugens te voorkomen, je kunt altijd nog uitspraken doen die twee dingen kunnen betekenen, waarvan een waar is,en boven alles staat eerlijkheid en vertrouwen; maar we praten over wat toegestaan is.

Nederigheid

Ook nederigheid behoort tot het karakter van een Muslim.Allaah beveelt zelfs Zijn Boodschapper (s.a.s.) om nederigheid aan de gelovigen te tonen. (zie Ash-Shu’ara 26:215)[/size]

03-04-2009, 16:18
mashallah echt prachtig, Djazaak allah oe ghairen oughti

03-04-2009, 16:41
Graag gedaan zuster, insha'Allaah heb je er wat aan

18-06-2010, 00:27


up

19-06-2010, 19:45
Baraka Allaahu fieki

19-06-2010, 20:39

Citaat door IslaamFanaat:
Baraka Allaahu fieki
Wa feeki