Bekijk volle/desktop versie : Koken met alcohol....



01-04-2009, 18:04
Haram of halal?

Aangezien na een tijdje doorkoken al het alcohol verdampt en alleen de smaak overblijft van de druiven in het betreffende gerecht.

Zo ook met bonbons waar alcohol in zit; kan je deze eten omdat je niet bedwelmt raak?

Iemand dalil ?

Wa shokran.

01-04-2009, 19:15


ik weet niet, in principe heb je wel gelijk de alcohol verdampt bij het koken en van bonbons raak je niet dronken van. Maar ja of het mag?? :

01-04-2009, 19:16
Ik denk dat het niet mag, Je gooit toch geen alcohol bij je eten al verdampt het.

01-04-2009, 19:34
ik heb een keer zo'n vraag gelezen bij i s l a m c i t y en die imam zei dat ondanks dat de alcohol verdampt, er zou iets van alcohol nog in kunnen zitten en daarom mag je het niet gebruiken in het eten! en bonbons met alcohol spreekt voor zich...net als dat je geen teramisu eet waar alcohol in zit!

Gr. Casawia87

01-04-2009, 21:26



Citaat door Termelou:
Haram of halal?

Aangezien na een tijdje doorkoken al het alcohol verdampt en alleen de smaak overblijft van de druiven in het betreffende gerecht.

Zo ook met bonbons waar alcohol in zit; kan je deze eten omdat je niet bedwelmt raak?

Iemand dalil ?

Wa shokran.


haha waarom zouden ze dan alcohol gebruiken tijden het koken als het tog verdampt??

anywayzz, er is geen expliciete dalil vanuit hadith of Koran hierover te vinden, maar ik heb dit voor je gevonden.

http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act=qena.antwoord&vraag=4413

hierin staat dat alcohol in geen geval volledig verdampt tijden het koken...

01-04-2009, 21:31
Wat een onzin, wat is het nut ervan als het toch verdampt en men wil een druivensmaak ofzoiets dan doe je er toch druivensap in
En het is ook niet toegestaan om alcohol in huis te hebben, het komt toch ook in contact met je pan etc..

02-04-2009, 11:14

Citaat door donnaguy:
Wat een onzin, wat is het nut ervan als het toch verdampt en men wil een druivensmaak ofzoiets dan doe je er toch druivensap in
En het is ook niet toegestaan om alcohol in huis te hebben, het komt toch ook in contact met je pan etc..


Als je met wijn kookt dan staat dit al een aantal jaren te rijpen voor de smaak. Het is niet hetzelfde als druivensap. Ik heb GEEN alcohol in huis (a stagfourlah), ik vroeg het me gewoon af.


Citaat door miss_anonymous:
haha waarom zouden ze dan alcohol gebruiken tijden het koken als het tog verdampt??

anywayzz, er is geen expliciete dalil vanuit hadith of Koran hierover te vinden, maar ik heb dit voor je gevonden.

http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act=qena.antwoord&vraag=4413

hierin staat dat alcohol in geen geval volledig verdampt tijden het koken...


Wa shokran voor je antwoord.

Ik ben gek op koken en kijk ook veel kookprogramma's op tv waarin ook gekookt wordt met alcohol. Je kent het misschien wel; een heerlijk gerecht, lekkeren ingredienten en dan... een teug alcohol erin....

Ik vroeg het me af en heb nu het antwoord gevonden.

Thanx

02-04-2009, 14:14
Dit is vragen naar een fatwa, en wij kunnen geen fataawa geven omdat wij geen geleerden zijn, Allaah zegt: fasaloe ahla dhikrie in koentoem la ta'lamoen. en ahla dhikr zijn degenen met kennis. Vraag degenen met kennis als jullie niet weten.

02-04-2009, 14:38
[QUOTE=Termelou;63317747]Als je met wijn kookt dan staat dit al een aantal jaren te rijpen voor de smaak. Het is niet hetzelfde als druivensap. Ik heb GEEN alcohol in huis (a stagfourlah), ik vroeg het me gewoon af.


Ik suggereerde niet dat je alcohol in huis had, ik sprak in zijn algemeenheid meid. Het tot je nemen van alcohol is niet toegestaan. Wij zijn moslims en dan wil het zo veel mogelijk vermijden.

Ik hoor dit wel eens vaker en familielid van een kennis deed dat nl. ook, maar vraag me af.... als je een fles wijn koopt ben je al verkeerd bezig naar mijn mening. En alcohol wordt dan ook vermengd met de rest van het eten. Wa Allah3alam.

02-04-2009, 15:14
Ja, maar hebben jullie aan de praktische problemen gedacht? Waar laat je die fles alcohol? Niet thuis neem ik aan, anders komen de engelen niet meer binnen...