Bekijk volle/desktop versie : Noorden nog altijd het veiligst



01-04-2009, 10:50
Noorden nog altijd het veiligst

x DVHN | Gepubliceerd op 01 april 2009, 08:31
x Laatst bijgewerkt op 01 april 2009, 10:33

assen/groningen -

Drenthe, Groningen en Friesland behoren nog altijd tot de veiligste leefomgevingen van Nederland. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Landelijk voelt bijna één op de zeven Nederlanders van vijftien jaar of ouder zich wel eens onveilig in zijn eigen buurt. In Drenthe en Friesland is dat slechts één op de tien. Ook de provincie Groningen scoort iets lager dan het landelijke gemiddelde.

Hetzelfde beeld vertonen de noordelijke provincies als het gaat om het aantal slachtoffers van criminaliteit in 2008. In Groningen kreeg gemiddeld één op de vier met een delict te maken, in Drenthe minder dan één op de vijf. Daarbij kunnen delicten variëren van de diefstal van een fiets of een portemonnee tot geweldsdelicten of erger.

Het gemiddelde rapportcijfer voor de woonomgeving, de leefbaarheid en de veiligheid in de buurt liggen hier consequent hoger dan in het Westen van het land. Het gaat daarbij om zaken als de aanwezigheid van voldoende straatverlichting, de staat van onderhoud van perkjes en pleintjes en de aanwezigheid van voldoende speelvoorzieningen voor kinderen.

Ook op het gebied van verkeersoverlast gaat het er in het Noorden rustiger aan toe dan in andere delen van het land. Te hard rijden is de meest gehoorde klacht. De inwoners van Friesland en Drenthe hadden van heel Nederland het minst contact met de politie, gemiddeld één op vier in het jaar 2008.

Opvallend is verder dat de noorderling minder doet aan preventieve maatregelen tegen criminaliteit dan de bevolking elders in Nederland. Onder preventieve maatregelen vallen bijvoorbeeld het aanbrengen van extra klippen op de deur, het aanwezig zijn van deugdelijke buitenverlichting of - in het geval van de auto - het meenemen van waardevolle spullen uit de wagen. Zes op de tien mensen laat 's avonds bij afwezigheid het licht branden om inbrekers te weren.

Het onderzoek van het CBS – Integrale Veiligheidsmonitor genaamd - is in het najaar van 2008 uitgevoerd. Er werden ruim 63.000 mensen geënquêteerd.

Bron

01-04-2009, 11:06


de criminaliteit neemt toe met de bevolkingsdichtheid. daar hoef je geen einstein voor te zijn om dat principe te begrijpen.

desondanks woon ik liever in een stad, tussen de mensen, dan tussen de koeien.

01-04-2009, 11:13
Daar waar de minste allochtonen wonen, heb je ook de minste criminaliteit, lijkt mij logisch........

01-04-2009, 11:18

Citaat door _V_:
Daar waar de minste allochtonen wonen, heb je ook de minste criminaliteit, lijkt mij logisch........


http://www.slotervaart.amsterdam.nl/stadsdeel_in_beeld/cijfers

01-04-2009, 12:07


Ik woon in Drenthe en idd lekker veilig.

01-04-2009, 12:18
Ik woon in Amsterdam en is er weinig criminaliteit in mijn buurt.

01-04-2009, 12:24

Citaat door big2:
In Assen?

In de wijk Peelo neemt de straatcriminaliteit fors toe.


hmm nee ik woon niet in Assen, maar ongeveer 20 km terug

01-04-2009, 13:17
Dat is toch waar ze met zn allen zwaar depri zijn en aan de (hard)drugs en alcohol?