Bekijk volle/desktop versie : nederland mag straf ex-terrorist RAF na 32 jaar alsnog uitvoeren



30-03-2009, 09:19
Van onze verslaggever Menno van Dongen

gepubliceerd op 29 maart 2009 23:48, bijgewerkt op 30 maart 2009 08:41

AMSTERDAM - Nederland mag de celstraf van twintig jaar opgelegd aan de Duitse ex-terrorist Knut Folkerts (57) alsnog uitvoeren. Dat heeft het gerechtshof in Den Haag vorige week bepaald.

Folkerts, een voormalig lid van de Rote Armee Fraktion (RAF), werd eind 1977 in Nederland veroordeeld voor de moord op rechercheur Arie Kranenburg in Utrecht. Kort na zijn veroordeling leverde Nederland hem uit aan Duitsland, dat hem verdacht van soortgelijke misdaden. In 1980 werd Folkerts daar veroordeeld tot twee keer levenslang, maar in 1995 kwam hij na 18 jaar in de cel voorwaardelijk vrij. In 2000 kreeg hij definitief gratie, zonder dat hij ooit zijn Nederlandse straf had uitgezeten.

Joke Kranenburg, de weduwe van het slachtoffer, probeert er al jaren voor te zorgen dat de straf voor de moord in Utrecht alsnog wordt uitgevoerd. In mei 2006 kreeg ze gelijk van de rechtbank in Den Haag. Het verweer van de ex-terrorist dat de zaak was verjaard, werd verworpen. De advocaat van Folkerts, Jurjen Pen, ging tegen deze uitspraak in beroep.

Nederland heeft het Duitse OM enkele jaren geleden gevraagd Folkerts op te pakken en hem zijn straf daar te laten uitzitten. Duitsland levert geen eigen onderdanen uit. Een rechtbank in Hamburg heeft nog geen besluit genomen over het verzoek, in afwachting van de procedures in Nederland.

Folkerts advocaat Pen weet nog niet of hij in cassatie gaat. ‘Ik moet het arrest nog bestuderen en overleggen met mijn cliënt.’

Joke Kranenburg is blij met de uitspraak. ‘Ik heb gebak gehaald toen ik het hoorde. Folkerts heeft een schuld in te lossen aan mijn gezin. Hij gaat flierefluitend door het leven. Ik wil gerechtigheid.’

Volgens Kranenburg moet Folkerts ‘minstens een paar jaar de cel in, waar hij zich moet realiseren dat hij een Nederlandse rechercheur heeft vermoord en het leven van zijn gezin heeft verwoest.’

Of Folkerts zijn straf zal uitzitten, is onzeker. ‘Het doet me in ieder geval goed dat hij zijn land niet kan verlaten zonder te worden opgepakt’, zegt Kranenburg.

‘En misschien komt hij nu in problemen. Duitsland zal de Nederlandse straf hopelijk gebruiken om hem te dwingen te praten over de moord op de Duitse procureur-generaal Siegfried Buback in 1977. Zijn nabestaanden willen weten wie van de voor deze moord veroordeelde RAF-leden de trekker overhaalde.’

bron