Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

Bekijk volle/desktop versie : Geldige ramadan of niet?

Jamila_Moeslima
02-11-2002, 12:07

Salaam Oelikoum, Ik dacht dat het zo was dat als je niet bid tijdens de ramadan, je vasten niet geldig was???????????????????????????????????? Tot dat mijn buurvrouw (die meestal wel alles weet) zei dat: Als je vast tijdens de maand ramadan je je punten kan behalen. En daar bedoelde ze mee dat als je alles goed doet beloond word voor zeg maar 100%, en als je make up draag dat er weer wat af gaat... en als je geen hoofddoek draag en weer wat afgaat............. enz enz............. Maar ze zei ook dat als je niet bid je vasten wel geldig is maar dat je dan ook weer punten verliest?????????????????????????????????????? Maar is het niet zo dat als je niet bid je vasten niet geld???????????????????????????????? Kijk ik bid gewoon (altijd niet alleen tijdens de ramadan) maar toch wou ik dit even weten. want er kwamen de laatste paar dagen meisjes dat aan mij vragen en ik twijfelde ineens over mijn antwoord....... En als mijn antworden fout waren wil ik hun hier graag verder over informeren en mijn fouten verbeteren Insha Allah..... Salaam Oelikoum, :zwaai: En moge ALLAH SWT ons steunen tijdens de ramadan en natuurlijk in ons verdere leven Insha Allah

MADAM_OUJDIA
02-11-2002, 15:02
ja, ik wil het ook graag weten!!

Juf_Nora
02-11-2002, 15:03
ja ik ook, ik bid nog niet, maar ik ga inshaAllah deze ramadan beginnen..

doc25
02-11-2002, 15:33
Er is verschil van mening over moslims die niet bidden. 1) De ene groep zegt dat je geen moslim meer bent. Gevolg is je vasten niet meer geldig is, je geen islamitische begrafenis krijgt enz... 2) de andere groep verdeelt de niet-bidders in 2 groepen: * niet bidden uit onwetendheid of argeloosheid enz. Deze mensen zitten heel erg fout maar zijn nog wel moslims. * niet bidden uit weigering of door te zeggen dat je het bidden belachelijk vindt bijvoorbeeld. Deze mensen zijn geen moslim meer. persoonlijk ben ik het eens met de mening van groep 2.

Imam
03-11-2002, 12:32

Salaam alaykoem, Van alle dingen die Allah (Soebhanahoe wa ta 'ala) geboden heeft, zijn Imaan (geloof) en Salaat het meest waardevol. Als er iets beters bestond dan gebed, zou Allah (Soebhanahoe wa ta 'ala) het de engelen geboden hebben.Van hen zijn sommige altijd in roekoe, anderen altijd in sadj-dah. Salaat is de steunpilaar van de Islam. Iemand die het gebed nie verricht kan niet verder bouwen. Salaat is het allereerste wat door Allah (Soebhanahoe wa ta 'ala) is voorgeschreven, en het zal het allereerste waarover Hij (Soebhanahoe wa ta 'ala) ons zal vragen op de Dag des Oordeels. En als we slagen in de salat zullen we verder openbloeien. En als men tekort kom dan zegt Allah (swt) tot de engelen: "Kijk of mijn dienaar extra gebeden heeft verricht om zijn tekorten aan te vullen". En als dat niet goed is ben je verloren en zal de rest ook nie slagen. Zoals hierboven onze broeder zei. Een gelovige onderscheidt je van een ongelovige aleen door de Salaat. Dus iemand die alleen Ramadan doet en niet bidt en in die staat sterft zal zijn straf krijgen.

Jamila_Moeslima
03-11-2002, 14:38
Salaam Oelikoum, Bedacht voor je reactie, ik had het dus goed. Ik ben blij dat ik die meisjes dus verteld heb wat ik zelf dacht. En ik hoop dat ik met deze vraag en jullie antwoorden ook duidleijk hebben gemaakt voor andere die zich dit afvroegen Insha Allah. Ik wens jullie een fijne Ramadan Succes!!! Jamila

...habibida...
03-11-2002, 17:28
salaam, tuurliujk geldt dit niet omdat bidden het basis is van islam,

MueZli
03-11-2002, 18:26
Iemand die uit luiheid niet bid is n munafieq, maar iemand die het gebed als gebod ontkent wordt geclassificeerd als een kafier. Zoals doc25 al zei, er zijn 2 meningen en de 2de is volgens mij het meest komen tot zijn recht. Er zijn nl ook overlevering waarin, kort door de bocht zeggen dat, iemand die de shahada zegt al per definitie een moslim is. Hoe kan dan het nalaten van het gebod, iemand weer kafier maken. Met deze redenatie is de 2de mening gekomen tot, er is dus verschil tussen iemand die niet bid uit luiheid en gemakzucht, en iemand die het gebod principeel ontkent, en eigenlijk zegt had Allah swt niet wat beters kunnen verzinnen, wa astaghfierullah ! MvG Meusli.

lady_danger
19-09-2007, 15:08
Meid,,, zoals ik het geleerd heb kan je jezelf wel moslim noemen en geen hand ervoor uitsteken,, ik vind als je de ramadan doet dat het beter is om te bidden, want ik zou het meer dan logisch vinden dat je vasten niet meetelt als je niet bid en het draait niet alleen om bidden, een hart voor de mens hebben etc en alles wat de islam je toezegt, kortom je weet vast waar ik het over heb om een groot verhaal klein te houden en dat heb jij zelf vast ook wat de islam van je verwacht allemaal dus meid beter bidden dan niks,,