Bekijk volle/desktop versie : De Hoop Scheffer voorziet kleinere Afghanistan-missie



28-03-2009, 15:04
Brussel, 28 maart. NAVO-chef Jaap de Hoop Scheffer heeft er „begrip voor” als Nederland zijn militaire inzet in Afghanistan na 2010 vermindert. Dat zegt hij in NRC Handelsblad aan de vooravond van de internationale conferentie over Afghanistan, dinsdag in Den Haag.
Secretaris-generaal van de NAVO, Jaap de Hoop Scheffer.

„Ik kan me goed voorstellen dat er een eind komt aan de rek van de krijgsmacht”, zegt De Hoop Scheffer, scheidend secretaris-generaal van het Atlantisch bondgenootschap. „Er komt een moment dat je mens en materieel rust moet geven, ook voor Nederland.”

De Hoop Scheffer was de afgelopen jaren juist een belangrijk pleitbezorger van het sturen van meer troepen naar Afghanistan. In Nederland maakte hij zich twee jaar geleden sterk voor verlenging van de Uruzgan-missie, die destijds ter discussie stond. „En er kan niemand weg. Er gáát niemand weg”, zei hij toen.

Nu drukt hij slechts de hoop uit dat Nederland na 2010, als de huidige missie afloopt, toch op enige wijze actief blijft in het land. Defensie kampt met duizenden vacatures en met financiële tekorten, onder meer door de snelle slijtage van materieel in Uruzgan.

Tijdens de Afghanistan-conferentie in Den Haag zullen tientallen landen en organisaties hernieuwde inzet voor de stabilisering en wederopbouw van het land afspreken. En vrijdag en zaterdag staat Afghanistan op de agenda bij de NAVO-top in het Franse Straatsburg en het Duitse Kehl. President Obama zal daar steun van de bondgenoten vragen voor zijn gisteren gepresenteerde nieuwe strategie voor de moeizaam verlopende oorlog, die op militair, civiel en diplomatiek vlak een bredere aanpak belooft.

Het kabinet-Balkenende heeft de Tweede Kamer verzekerd dat er eind 2010 echt een eind komt aan de missie in Uruzgan, waar Nederland een leidende rol heeft bij de militaire operaties van de NAVO-macht ISAF. Maar het kabinet heeft de mogelijkheid opengelaten dat Nederland toch militair betrokken blijft in Afghanistan. Premier Balkenende zei in december dat er „een nieuw weegmoment” komt als de Verenigde Staten Nederland vragen om een nieuwe bijdrage te leveren.

De Hoop Scheffer spreekt in het vraaggesprek nog eens uitdrukkelijk tegen dat er in 2003 een verband was tussen de politieke steun die het toenmalige kabinet gaf aan de invasie van Irak, en zijn benoeming tot secretaris-generaal. Wel erkent hij dat Nederland door de politieke steun voor de oorlog een geschikt land was om de NAVO-chef te leveren. „Ik ontken niet dat men in die latere fase misschien niet aan mij had gedacht, als Nederland zich mordicus tegen Bush had gekeerd.”

http://www.nrc.nl/binnenland/article2195665.ece/De_Hoop_Scheffer_voorziet_kleinere_Afghanistan-missie