Bekijk volle/desktop versie : Zomertijd zorgt weer voor lange zomeravonden



26-03-2009, 21:48
Komend weekeinde gaat de klok weer een uur vooruit. In de nacht van zaterdag op zondag draait de klok van 02.00 naar 03.00 uur. Een uurtje korter slapen is het gevolg. Wel krijgen we er een uur langer daglicht in de avond voor terug.

Zonder zomertijd zou het eind juni in het holst van de nacht al licht worden. Dan zou het tegen half vier licht zijn en 's avonds om half tien al donker.

De Engelse aannemer William Willet kwam in 1907 op het idee om de klok vooruit te zetten. ,,Gedurende de helft van het jaar schijnt de zon al een paar uur als wij nog liggen te slapen en gaat ze al onder als we thuiskomen van ons werk. Waarom zetten we de klok in die periode niet vooruit?'', schreef hij in een pamflet.

Aanvankelijk viel hem voornamelijk hoon ten deel, maar twee jaar na de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) namen veel landen het idee over omdat het economische voordelen opleverde. Zo wordt dankzij de zomertijd energie bespaard, omdat verlichting pas later op de avond aangezet hoeft te worden.

In Nederland werd de zomertijd in 1916 voor het eerst ingevoerd. Direct na de Tweede Wereldoorlog werd 'ie weer afgeschaft om in 1977, als gevolg van de oliecrisis van 1973 uiteindelijk heringevoerd te worden. Iedere besparing op schaarse brandstoffen was toen zeer welkom.

Voor wie elk jaar weer twijfelt of de klok nu achter- of vooruit moet, een gemakkelijk ezelsbruggetje: in het VOORjaar gaat de klok een uur VOORuit. De zomertijd eindigt in het laatste weekeinde van oktober. Dan gaat de klok weer een uur terug en zitten we weer in de gewone tijd, de wintertijd.

26-03-2009, 22:26


zomertijd staat voor de deur,nu de zomer nog..

26-03-2009, 22:27

Citaat door Morraya:
zomertijd staat voor de deur,nu de zomer nog..


De zomer staat ook voor de deur maar dan de deur achter die van de zomertijd..

26-03-2009, 22:30

Citaat door Mourri:
De zomer staat ook voor de deur maar dan de deur achter die van de zomertijd..


Ik hoop dat die deur snel open gaat, ik verga zowat van de kou.

26-03-2009, 22:34


eindelijk. ik ben de wintertijd zat.

26-03-2009, 23:52
Fijn dan lopen mijn klokken en wekker weer gewoon

ik heb ze nooit verzet

dat doe ik niet meer
want dan gaat er altijd iets fout

28-03-2009, 20:13
Heerlijk, weer op de fiets naar het werk i.p.v. in de file staan. En 's avonds het terras op.

28-03-2009, 20:17

Citaat door Tralaladida:
en met moeite weer af.........


Doe ik dan ook altijd op de fiets. Even met gevaar voor eigen leven door het Brussels verkeer ontnuchterd altijd heel snel.