Bekijk volle/desktop versie : Willen jullie deze enquete voor me invullen!!



24-03-2009, 13:20
ik heb nog 8 vrouwen 3 mannen nodig.
alvast dank voor de moeite. je kan terug pm als je klaar bent.

dank je wel.



Geachte heer/mevrouw,

Allereerst zal ik mij voorstellen. Mijn naam is…………, ik ben vierdejaars studente Maatschappelijke Werk en Dienstverlening aan de Haagse Hogeschool en dit jaar studeer ik af. Hiervoor doe ik een onderzoek naar het werven van vrijwilligers bij de stichting Jong Perspectief. De hoofdvraag die ik zal onderzoeken is:
‘Hoe kan Jong Perspectief erin slagen om meer evenwicht te creëren tussen de vraag van kinderen/jongeren en het aanbod van vrijwilligers, met name ten aanzien van jonge Marokkaanse, Turkse mannen en vrouwen en de Nederlandse jongemannen in de leeftijd van 20 tot 30 jaar ?’
Het gaat dus om de Marokkaanse en Turkse mannen en vrouwen tussen de 20 en 30 jaar. Tevens wil Jong Perspectief Nederlandse mannen tussen de 20 en 30 jaar als vrijwilliger. Met deze enquête probeer ik helderheid te scheppen, waarom het Jong Perspectief niet lukt om jullie als vrijwilliger te werven. Terwijl jullie hele belangrijke vrijwilligers zijn. Want Jong Perspectief heeft kinderen/jongeren op de wachtlijst die graag een maatje zoals u willen.
Vandaar dat hier nu een enquête over vrijwilligerswerk en Jong Perspectief voor u ligt.

Ik kan mij voorstellen dat u zich nu afvraagt ‘wie is Jong Perspectief?’, ‘wat doet deze stichting?’ Ik zal hier kort toelichten wat Jong Perspectief voor stichting is. Jong Perspectief helpt kinderen en jongeren van 6 tot 24 jaar te bouwen aan een toekomst met perspectief. Zij doet dit door middel van een maatjesproject. Volwassen vrijwilligers worden één op één gekoppeld aan kinderen en/of jongeren die in hun dagelijks leven een steun in de rug kunnen gebruiken. Samen trekken ze een jaar als maatjes met elkaar op en doen vele leuke activiteiten. Ook willen zij wellicht houvast bij het omgaan met voor hen belangrijke mensen, steun bij het maken van hun huiswerk, bij het omgaan met geld of bij het zoeken van werk. Het gaat hierbij om wekelijkse activiteiten, de vrijwilliger is niet elke dag met het maatje op pad. Voor meer informatie kunt u terecht op de website: http://www.jongperspectief.nl

Ik hoop u zo voldoende te hebben geïnformeerd en wil u alvast bedanken voor het invullen van de enquête. U helpt mij er op deze manier enorm mee om mijn afstuderen voort te zetten.

Vriendelijke groeten,



Persoonlijke vragen

1. Bent u
 Man
 Vrouw

2. Wat is uw afkomst?
 Marokkaans
 Nederlands
 Turks

3. Wat is uw leeftijd?
 20-22 jaar
 23-25 jaar
 26-27 jaar
 28-30 jaar

4. Wat is uw hoogst genoten opleiding, welke opleidingsrichting?
 Basisschool
 Middelbare school: ………………………………
 MBO:………………………..
 HBO:…………………………
 Universiteit:…………………..
 School niet afgemaakt

Vragen over vrijwilligerswerk in het algemeen

5. Weet u wat vrijwilligerswerk inhoudt? Zo nee, zie uitleg hieronder en ga daarna verder met vraag 10. Zo ja, ga meteen verder naar vraag 6.
 Ja
 Nee
Vrijwilligerswerk is werk dat men voor anderen doet, zonder hier loon voor te ontvangen. Vrijwilligerswerk kan verrijkend zijn omdat men iets voor een ander doet. U kunt hierdoor nieuwe mensen ontmoeten en veel nieuwe dingen leren.

6. Heeft u wel eens vrijwilligerswerk uitgevoerd? Zo ja, ga verder met de volgende vraag. Zo nee, ga naar vraag 10.
 Ja
 Nee

7. In welke sector heeft u wel een vrijwilligerswerk uitgevoerd?
 Rechtshulp, slachtofferhulp
 Politieke partij
 Wonen, huurdersbelangen
 Vakbond, bedrijfsorganisatie
 Verzorging
 Jeugdwerk
 Culturele vereniging
 School
 Buurt
 Hobbyvereniging
 Kerk/moskee
 Sportvereniging
 Overig namelijk.: …………………………………………………………………………………………………………………… ……………… ………………………………………………………………

8. Wat vond u van dit werk?
 Leuk want, …………………………………………………………………………………………………………………… ……………… ………………………………………………………………
 Niet leuk want, …………………………………………………………………………………………………………………… ……………… ………………………………………………………………
 Geen mening want, …………………………………………………………………………………………………………………… ……………… ………………………………………………………………

9. Zou u zo weer vrijwilligerswerk uitvoeren?
 Ja, maar dan niet in dezelfde sector
 Ja, maar dan wel in dezelfde sector
 Nee, ik wil helemaal geen vrijwilligerswerk meer doen

10. Waarom zou u vrijwilligerswerk willen doen?
 Omdat de zinvol bestede tijd en inspanning mij voldoening geeft
 Omdat ik nieuwe mensen kan ontmoeten
 Omdat ik nieuwe vaardigheden kan leren
 Omdat ik nuttige ervaringen op kan doen
 Omdat het leuk is
 Omdat ik daarmee iets voor de samenleving en mijn medemens kan betekenen

11. Waarom zou u geen vrijwilligerswerk willen doen?
 Omdat het onbetaald werk is
 Omdat ik geen tijd heb
 Omdat ik het druk heb met mijn studie/carrière
 Omdat ik er geen interesse in heb
 Anders namelijk: …………………………………………………………………………………………………………………… ……………… ………………………………………………………………

12. Hoe kijkt u tegen vrijwilligerswerk aan?
 Het is onzin, je krijgt er niet eens iets voor betaald
 Vrijwilligerswerk is voor mensen die niets te doen hebben
 Het is fantastisch werk, iedereen zou eens vrijwilligerswerk moeten doen
 Vrijwilligerswerk zou meer waardering in de Nederlandse samenleving moeten krijgen
 Anders namelijk.: …………………………………………………………………………………………………………………… ……………… ………………………………………………………………

13. Zou u anderen mensen stimuleren om vrijwilligerswerk werk te gaan doen?
 Ja
 Nee

14. Hoe kijkt u als man of vrouw naar het vrijwilligerswerk?
 Vrijwilligerswerk is iets voor vrouwen
 Vrijwilligerswerk is iets voor mannen
 Vrijwilligerswerk zou meer door vrouwen moeten worden uitgevoerd
 Vrijwilligerswerk zou meer door mannen moeten worden uitgevoerd
 Vrijwilligerswerk is zowel voor mannen als vrouwen

15. Hoe kijken uw ouders tegen het vrijwilligerswerk aan?
 Positief want,
…………………………………………………………………………………………………………………… ……………… ………………………………………………………………
 Negatief want,
…………………………………………………………………………………………………………………… ……………… ………………………………………………………………
 Positief en negatief want,
…………………………………………………………………………………………………………………… ……………… ………………………………………………………………

16. Heeft u enig idee waarom uw ouders op deze manier naar het vrijwilligerswerk kijken?
 Nee, dat weet ik niet
 Ja, dat is onze cultuur
 Ja, zij vinden dat geld belangrijker is
 Ja, zij vinden dat vrijwilligerswerk iets toevoegt aan de samenleving
 Ja, zij hebben veel waardering voor vrijwilligers(werk)
 Ja want,
…………………………………………………………………………………………………………………… ……………… ………………………………………………………………

17. Op welke manier zou u jongeren tussen de 20-30 jaar willen stimuleren om vrijwilligerswerk te gaan doen? (meerdere mogelijkheden)
 Flyers
 Internet
 Regionale televisie
 Banenmarkten
 Anders namelijk.: …………………………………………………………………………………………………………………… ……………… ………………………………………………………………

De volgende vragen gaan over de stichting Jong Perspectief

18. Heeft u buiten deze enquête ooit van de stichting Jong Perspectief gehoord?
 Ja via, …………………………………………………………………………………………………………………… ……………… ………………………………………………………………
 Nee

19. Heeft u buiten deze enquête ooit van de term maatjesproject gehoord. Zo ja, ga verder naar vraag 20. Zo nee, ga verder naar vraag 21.
 Ja via, …………………………………………………………………………………………………………………… ……………… ………………………………………………………………
 Nee

20. Weet u wat het maatjesproject inhoudt?
 Ja
 Nee

21. Heeft u wel eens van de campagne Maatjes Gezocht van het Oranjefonds gehoord?
 Ja
 Nee

22. Bent u na het lezen van de begeleidende brief geïnteresseerd geraakt in het maatjesproject van Jong Perspectief?
 Ja want, …………………………………………………………………………………………………………………… ……………… ………………………………………………………………
Nee want, …………………………………………………………………………………………………………………… ……………… ………………………………………………………………

23. Zou u zich willen aanmelden als vrijwilliger bij stichting Jong Perspectief?
 Ja want, …………………………………………………………………………………………………………………… ……………… ………………………………………………………………
 Nee want, …………………………………………………………………………………………………………………… ……………… ………………………………………………………………

24. Zou u zich willen aanmelden als vrijwilliger bij een organisatie/stichting waar er met kinderen/jongeren wordt gewerkt?
 Ja want, …………………………………………………………………………………………………………………… ……………… ………………………………………………………………
 Nee want, …………………………………………………………………………………………………………………… ……………… ………………………………………………………………

25. Zou u andere mensen (familie/vrienden/kennissen) informeren over het maatjesproject van Jong Perspectief?
 Ja want, …………………………………………………………………………………………………………………… ……………… ………………………………………………………………
 Nee want, …………………………………………………………………………………………………………………… ……………… ………………………………………………………………

26. Zou ik u mogen interviewen voor meer informatie?
 Ja
 Nee

27. Zo ja, wat is uw naam en hoe kan ik u bereiken? …………………………………………………………………………………………………………………… ……………… ………………………………………………………………

Hartelijke bedankt voor uw deelname