Bekijk volle/desktop versie : Lees even door dames !!



23-03-2009, 22:50
[FONT="Arial"]Het Oordeel over het aannemen van de achternaam van de echtgenoot, als de echtgenoot daar op aandringt.

Alle Lof is aan Allaah.

Het is voor een vrouw niet toegestaan om de naam van haar echtgenoot of zijn achternaam aan te nemen omdat dat inhoudt dat zij zich toeschrijft aan iemand anders dan de eigen vader en het imiteren van de Kuffaar, van wie deze gewoonte werd overgenomen.

Imaam Al-Bukhaari (3508) en Imaam Muslim (61), moge Allaah hem genadig zijn, hebben overgeleverd van Abu Dharr, moge Allaah tevreden over hem zijn, dat hij de Profeet, vrede en zegeningen zij met hem, hoorde zeggen:

"Elke man die zich willens en wetens toeschrijft aan een ander dan zijn eigen vader is schuldig aan Kufr (ongeloof). Laat degene, die beweert bij een volk te horen terwijl hij niets met hen van doen heeft, zijn plaats innemen in de Hel."

"Terwijl hij niets met hen van doen heeft", betekent: terwijl hij niet van hen afstamt, zoals is verduidelijkt in enkele overleveringen.

Hierop gebaseerd heeft de echtgenoot geen recht om zijn echtgenote te dwingen zulks te doen en als hij daartoe dwingt, dan zou zij hem niet mogen gehoorzamen, omdat dit inhoudt dat zij een schepsel gehoorzaamt terwijl zij ongehoorzaam is aan de Schepper. Zij zou dus moeten volharden in haar weigering en hem moeten uitleggen dat het Haraam is, terwijl zij naar Islamitische middelen zoekt waarmee zij haar rechten kan waarborgen vanuit een wettelijk oogpunt.

En Allaah weet het best!
Islaam Q and A


De achternaam aannemen van iemand anders dan de eigen vader (of jezelf toeschrijven aan iemand anders dan de eigen vader.

Alle Lof is aan Allaah.

Het verlangen van deze vrouw om een Islamitische naam aan te nemen en om haar achternaam te wijzigen naar die van haar ex-man is prijzenswaardig maar het is niet toegestaan om zichzelf te vernoemen naar iemand anders dan haar eigen wettelijke vader - ongeacht wat de redenen zijn waarom zij dat wenst te doen. Allaah zegt (interpretatie van de betekenis):

"Noem hen (de adoptiezonen) bij de namen van hun vaders..."
(Suurat Al-Ahzaab, 33:5)

De Profeet, vrede en zegeningen zij met hem, heeft gezegd:

"Degene die zich noemt naar iets anders dan de naam van zijn vader (of zich toeschrijft aan iemand anders dan zijn vader), zal door Allaah, de Engelen en alle mensen worden vervloekt."

(Overgeleverd door Imaam Ibn Maajah (2599), moge Allaah hem genadig zijn. Zie ook "Saheeh Al-Jaami'", 6104.)

En Allaah is de Bron van alle hulp.

Islaam Q and A
Shaykh Muhammad Saalih Al-Munajjid.


Het is voor een vrouw Haraam om de naam van de echtgenoot aan te nemen

Alle Lof is aan Allaah.

Het is voor niemand toegestaan om te beweren bij iemand anders te horen dan zijn eigen vader. Het imiteren van de Kuffaar door de achternaam van de echtgenote op te geven en haar de naam van haar echtgenoot te geven, is Haraam. Het is tevens een vorm van valsheid en bovendien vernedering van de vrouw. Iemand die zulks heeft gedaan, dient berouw te tonen aan Allaah en dit recht te zetten door de naam van de eigen vader terug te nemen.

Met betrekking tot een kind dat buiten het huwelijk is geboren geldt dat hij de naam van zijn moeder zou moeten krijgen en niet de naam van de overspelige zou mogen ontvangen.

Islaam Q and A
Shaykh Muhammad Saalih Al-Munajjid.[/FONT]

23-03-2009, 22:59


wilde het even met jullie delen

23-03-2009, 23:00
thxxx voor het plaatsen schatje

23-03-2009, 23:02

Citaat door Nelwardat:
thxxx voor het plaatsen schatje
graag gedaan schat kwam het tegen op het net vandaar wist het zelf ook niet

23-03-2009, 23:04


maar dit is alleen als je de achternaam van je echtgenoot volledig overneemt. Wat als je "zijn achternaam - jouw achternaam" doet??

want dat kan ik gewoon nergens vinden.

23-03-2009, 23:06
Oktober bride, en en en en ehoe was het today?

23-03-2009, 23:07

Citaat door stylish_layd:
maar dit is alleen als je de achternaam van je echtgenoot volledig overneemt. Wat als je "zijn achternaam - jouw achternaam" doet??

want dat kan ik gewoon nergens vinden.



mijn moeder heeft haar achternaam en me vader haar achternaam achter

23-03-2009, 23:07
jaa erg leuk alles is goed gegaan nu even afwachten he

23-03-2009, 23:08
dank je wel dat je dat wou delen

ik had namelijk geen flauw idee dat dat haram was

23-03-2009, 23:08
ik weet het ook niet precies ik ga het opzoeken

23-03-2009, 23:09

Citaat door enna_oe_safie:
dank je wel dat je dat wou delen

ik had namelijk geen flauw idee dat dat haram was
graag gedaan lieverd ik weet dat veel meiden het niet weten daarom plaats ik het ook me zus vertelde het me namelijk dus ben het gaan opzoeken en dit is wat ik heb gevonden op het net

23-03-2009, 23:22

Citaat door stylish_layd:
maar dit is alleen als je de achternaam van je echtgenoot volledig overneemt. Wat als je "zijn achternaam - jouw achternaam" doet??

want dat kan ik gewoon nergens vinden.



ja mag dat, want ik was van plan om dat te doen???

thanx octoberbride!!!

23-03-2009, 23:35


http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=2509878