Bekijk volle/desktop versie : Israëlische artsen laken optreden leger



23-03-2009, 16:48
Reuters, ANP
gepubliceerd op 23 maart 2009 09:12, bijgewerkt op 23 maart 2009 15:37

JERUZALEM - Israëlische militairen verhinderden bij aanvallen op de Gazastrook dat medische hulpverleners gewonden konden bereiken. Ze lieten ook na gewonde burgers te evacueren uit belegerde en bestookte plaatsen waar bovendien geen voedsel of water was. Dit heeft de Israëlische mensenrechtengroep PHR, Artsen voor Mensenrechten, maandag verklaard.

De PHR bevestigt daarmee rapporten van andere mensenrechtenorganisaties, de VN en van Palestijnse hulpverleners. De Israëli's bestookten de dichtbevolkte Gazastrook 22 dagen lang in december en januari. Volgens de PHR moet er een onderzoek komen naar oorlogsmisdaden die tijdens die aanvallen zouden zijn gepleegd.

Zeker zestien Palestijnse medische hulpverleners zijn bij de laatste aanvallen door Israëlische militairen gedood terwijl ze poogden hulp te bieden. Daarnaast raakten er 25 hulpverleners gewond. De Israëlische strijdkrachten hebben volgens PHR 34 medische centra aangevallen, inclusief acht ziekenhuizen.

Richard Falk, de speciale VN-rapporteur inzake mensenrechten in de Palestijnse gebieden, zei maandag ook dat er ‘redenen’ zijn om te concluderen dat de handelwijze van Israël onder de noemer oorlogsmisdaad valt.

Falk denkt dat de Israëliërs niet in staat zijn onderscheid te maken tussen burgerdoelen en militaire doelen in de Gazastrook, omdat het gebied zo dichtbevolkt is. In dat geval is er sprake van een oorlogsmisdaad als toch tot een aanval wordt besloten, stelt Falk. Bovendien hadden de Gazanen geen mogelijkheid om op de vlucht te slaan, omdat Israël en Egypte de Gazastrook van de buitenwereld hadden afgesloten.

Falk was niet welkom in Israël om onderzoek te doen en baseert zijn conclusie dus op gegevens die hij van buitenaf heeft weten te verzamelen.

Bron: http://www.volkskrant.nl/buitenland/article1168234.ece/Israelische_artsen_laken_optreden_leger

23-03-2009, 16:55


Vieze zionisten!
Waar blijft het westen die strijdt tegen alle onrecht

23-03-2009, 16:57

Citaat door Vichy:
Vieze zionisten!
Waar blijft het westen die strijdt tegen alle onrecht


Die moeten blijkbaar nog wakker worden...

check dit stuk:

http://www.trouw.nl/nieuws/wereld/article2061470.ece/Israel_gebruikte_11-jarige_als_menselijk_schild.html

Ik ga daar een nieuwe topic voor openen.

23-03-2009, 17:03

Citaat door 2_Crazy_Tawniat:
Die moeten blijkbaar nog wakker worden...

check dit stuk:

http://www.trouw.nl/nieuws/wereld/article2061470.ece/Israel_gebruikte_11-jarige_als_menselijk_schild.html

Ik ga daar een nieuwe topic voor openen.


Ben je gek? Die gaan hun grote vriend Israël echt niet tegen de haren in strijken. Daarnaast vind ik het weer frappant dat de anti - onrecht prikkers niet reageren
De wandaden van israël zijn al lang en breed bekend, maar het punt is dat de Islamitische landen er melding van hebben gemaakt.
Dan is het natuurlijk onwaar, tenzij het door het 'westen' is geverificeerd
Stelletje hypocrieten bijelkaar. Ik kots op jullie.

23-03-2009, 17:17



Citaat door Vichy:
Ben je gek? Die gaan hun grote vriend Israël echt niet tegen de haren in strijken. Daarnaast vind ik het weer frappant dat de anti - onrecht prikkers niet reageren
De wandaden van israël zijn al lang en breed bekend, maar het punt is dat de Islamitische landen er melding van hebben gemaakt.
Dan is het natuurlijk onwaar, tenzij het door het 'westen' is geverificeerd
Stelletje hypocrieten bijelkaar. Ik kots op jullie.


Vanwege de geschiedenis van joden zullen ze ze uit medelijden inderdaad niet tegen de haren in strijken...Wat betreft de anti-onrecht prikkers... Die zijn te laf om te reageren.. Omdat ze al die tijd in de verdediging schoten en nu zouden ze hun ongelijk moeten erkennen en dat gaat niet gebeuren...
Precies, omdat o.a. El Jazeera daar alle aandacht aan gaf was het allemaal propaganda maar nu kunnen ze zich daar niet meer achter schuilen.
Hypocriet zeker waar.