Bekijk volle/desktop versie : Eerste legale rookcafé van Nederland



20-03-2009, 15:26
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3523838/__Eerste_legale_rookcafe__.html?p=19,3

AMSTERDAM - Café De Balk in Groningen is het eerste legale rookcafé van Nederland. De eigenaresse heeft de tap naar het opberghok verplaatst en het cafégedeelte uitgeroepen tot rookgedeelte.



De van oorsprong Schotse uitbaatster Aethne McGhie bombardeerde in eerste instantie het opberghok van de kroeg uit tot rookruimte. Ze hing er een afzuiginstallatie op en klaar is Kees. Alleen dachten voorbijgangers dat het kleine café leeg was, omdat iedereen in het hok stond te roken.

Dus verplaatste ze de tap van het cafégedeelte naar het opberghok en de afzuiginstallatie van het opberghok naar het cafégedeelte waardoor de kroeg nu eigenlijk de rookruimte is geworden.

In TC Tubantia legt ze de maas in de wet uit. Want officieel moet tweederde van een café rookvrij zijn. "Maar als je de regels goed leest, dan zie je dat het rookgedeelte bedieningsvrij moet zijn. Oftewel: bedienen in het rookgedeelte mag niet. Dus als iemand een biertje wil bestellen, loop ik mee naar achteren en tap ik het bier in het voormalige opberghok waar nu niet meer gerookt mag worden. Ik moet de klanten wel een beetje opvoeden dat ze hun glas zelf meenemen naar achteren. Maar zelfs redelijk ruige beren brengen braaf hun glas", legt de Schotse in de krant uit.

De Voedsel en Waren Autoriteit bevestigt in een brief dat er geen maatregelen tegen het bedrijf worden genomen.