Bekijk volle/desktop versie : Meng je niet in de Fitnah!! Sheich 'Ali al-Halabi !!



17-03-2009, 23:54


Gesprek met Sheich ‘Ali AlHalabi, Vrijdag 6 maart 2009.
Vraagsteller: as-Salamoe ‘alaikoem

Sheich ‘Ali AlHalabi: Wa ‘alaikoem assalam wa rahmatoellaah.

Vraagsteller: Moge Allah u begroeten, Sheich ‘Ali.

Sheich ‘Ali AlHalabi: En moge Allah jou ook begroeten.

Vraagsteller: Hoe gaat het met u?

Sheich ‘Ali AlHalabi: Alle lof zij Allah. Moge Allah jou Behoeden.

Vraagsteller: Uw broeders uit Nederland spreken met u.

Sheich ‘Ali AlHalabi: Moge Allah jou begroeten, beste broeder.

Vraagsteller: Moge Allah u zegenen. We hebben enkele vragen, Sheich .

Sheich ‘Ali AlHalabi: Ga je gang.

Vraagsteller: Onze Sheich, moge Allah u eren. Wij bevinden ons in Nederland alwaar veel broeders streven naar het verenigen van het woord van Ahloes-Soennah. Echter, we treffen vaak een groep jongeren die over enkele geleerden lastert, zoals u wellicht weet. Bij Allah zoeken wij onze toevlucht hiertegen.

Sheich ‘Ali AlHalabi: Ja.

Vraagsteller: [Ze lasteren over geleerden, zoals:] Sheich ‘Abdoellaah bin Jibrien en Sheich Bakr aboe Zaid. Ze misleiden de jongeren hiermee, met name [de jongeren] die pas bekeerd zijn tot de Islam. Hoe moeten we omgaan met dit soort mensen en dienen we hun advies aan te nemen betreffende het verlaten van deze geleerden?

Sheich ‘Ali AlHalabi: Sterk samengevat is ons advies dat jullie je niet moeten bezighouden met hen. Verkondig aan hen, geef hen advies, herinner hen op een rustige wijze, dat is gepaster en correcter. Bezorg de nieuwe moslims geen verwarring door deze Fitan. Voedt de mensen op in het prijzen van de waarheid en haar bewijsvoering en dat degene die een fout maakt weerlegd dient te worden in zijn fout. Hij wordt niet verworpen tenzij hij grote innovaties heeft waarmee Ahloes-Soennah in strijd zijn met Ahloel-Bid’ah, en waarmee Ahloel-Bid’ah in strijd zijn met Ahloes-Soennah. Wat betreft het zomaar verwerpen van [iemands] woord, het verwerpen [van personen], het verklaren van personen tot innoveerders en het testen van een ieder, dit is een rampspoed van alle tijden, we vragen Allah hiertegen om bescherming.

Vraagsteller: Zeker, moge Allah u eren, Sheich. Wij contacteren u nu vanuit een Islamitische Markaz (stichting). Wij hebben hier Islamitische lessen en er worden conferenties georganiseerd. Maar wat betreft die [jongeren die lasteren], we vragen Allah om hen te leiden, ze misleiden vele jongeren en snijden daarmee hun pad naar kennis af en het pad naar het vergaren [van kennis]. Daarom hebben wij u gecontacteerd betreffende dit punt. En bij Allah, ze hebben ons afgehouden van kennis en Da’wa.

Sheich ‘Ali AlHalabi: Hoe mooi is de uitspraak van ‘Omar, moge Allah tevreden over hem zijn, waarin hij heeft gezegd: “Het is beter om degene die jouw persoon onrecht heeft aangedaan, omwille van Allah rechtvaardig behandelt” Al hebben zij het pad naar kennis bij jullie afgesneden, jullie moeten hen blijven uitnodigen naar het pad van kennis. Maak hen niet tot jullie voornaamste bezigheid en laten jullie je niet van kennis afhouden door hen.
Vraagsteller: Moge Allah goed voor u zijn. Kan ik u een andere vraag stellen, Sheich?

Sheich ‘Ali AlHalabi: Ga je gang.

Vraagsteller: Zijn wij altijd verplicht om het woord van Sheich Rabie’, moge Allah de Verhevene hem beschermen, te accepteren in elke zaak, ook al gaat het hier om zijn mening of rechtsvinding. In het bijzonder als het te maken heeft met individuen?

Sheich ‘Ali AlHalabi: Het is niet toegestaan om een moslim te verplichten het woord van welke geleerde te accepteren, behalve met bewijs en argumentatie. Met alle respect voor Sheich Rabi’ en anderen. Het bewijs is het beslissende criterium. Zowel de grote als de niet-grote geleerden kunnen fouten maken, echter maakt dit het niet verplicht te roddelen over hen zoals sommigen wellicht kunnen denken, zoals degenen die fanatieke bekrompenheid in zich hebben zonder kennis, leiding noch inzicht. En zelfs over Sheich Rabi’ zelf zijn wij niet op de hoogte dat hij gezegd zou hebben: “Jullie zijn verplicht om alles van mijn woorden aan te nemen.” Dit zegt hij niet en ik denk ook niet dat hij dit ooit zal zeggen.

Vraagsteller: Moge Allah goed voor u zijn. Moge Allah u zegenen.

Sheich ‘Ali AlHalabi: Graag gedaan.

Bron: http://alwasatiyah.blogspot.com/

18-03-2009, 13:33


[Introductie van de vertaler:] Nadat Shaych Ahmed an-Najmie (rahiemehoellaah) een fatwaa had gegeven waarin hij verklaarde dat hij niet in staat was om te adviseren om kennis te nemen van de Mashayich van Jordanie (waaronder Alie Hasan al-Halabie) omdat zij Aboel-Hasan en al-Maghraawie (twee innoveerders) steunen en prijzen, kwam er een reactie van Alie Hasan op deze Fatwaa. In deze reactie deed hij (Alie Hasan) een aantal foute uitspraken. Deze uitspraken zijn daarna weerlegd door Shaych Ahmed an-Najmie (rahiemehoellaah) waaronder de volgende uitspraken (eerst komt de uitspraak van Alie Hasan al-Halabie en daarna de weerlegging van Shaych Ahmed an-Najmie):



Hij (Al-Halabie) – moge Allaah hem succes schenken - zegt: "......En in het specifiek omdat er grote mashayich in de gezegende Bilaad al-Haramain (Saoedi-Arabi&euml zijn; die nog steeds Aboel-Hasan en al-Maghraawie steunen en prijzen (om deze reden is het volgens Alie Hasan niet mogelijk om deze fatwa op te volgen). Dus kan de vraagsteller of de antwoorder (van de fatwaa) – moge Allaah eenieder beschermen - deze fatwaa algemeniseren, dat degene die deze opmerking krijgt geen kennis van hem genomen wordt?! Zelfs als hij van de grote mashayich is?! En ik wil geen namen noemen in deze kwestie, maar bekend zijn de namen van de grote mashayich die niemand in twijfel kan trekken"


Ik (Shaych Ahmed an-Najmie) zeg ten eerste: Niet iedereen in Bilaad al-Haramain (Saoedi-Arabi&euml is op eenzelfde `aqiedah (geloofsovertuiging), integendeel, onder hen is de verkapte (vermomde) hizbie, en de Soennie; die niemand wilt confronteren, en onder hen is de Selefie; die het op zich heeft genomen om het woord van de waarheid te zeggen zolang het profijt inbegrepen is bij het uitspreken ervan. Daarna, noem voor ons deze mashayich zodat wij hen kunnen adviseren, en ik geloof dat degene die hen steunt en prijst – als zij selefies zijn – ik geloof dat zij niet hebben gelezen, en de dwalingen van deze twee personen niet zijn tegengekomen, en het is niet toegestaan voor jou om met hen te argumenteren, terwijl jij reeds weet wat deze twee personen hebben van afdwaling, integendeel het is verplicht voor jou om hen te adviseren, en weg te blijven van hun weg.


Ten tweede: Wie al-Maghraawie prijst nadat hij weet over zijn gaarijitische neigingingen, het is verplicht om hem (de prijzer) als hetzelfde (de dwalende) te beschouwen, en ik weet niet of iemand van de bekenden van Ahl as-Soennah zal afzien om hem als hetzelfde te beschouwen.

Ten derde: Dat Ahl as-Soennah slechts behaald hebben wat zij behaald hebben aan eer en voorsprong door middel van waar zij op zitten van standvastigheid op de Waarheid, en het volgen van het bewijs en volgens het begrip van de Vrome Voorgangers, dus ik kan me niet voorstellen dat iemand van hen iemand van de mensen zal vleien betreffende de Religie van Allaah.


Daarna de uitspraak van de Shaych (al-Halabie) – moge Allaah hem succes schenken: "Dus kan de vraagsteller of de antwoorder – moge Allaah eenieder beschermen - deze fatwa algemeniseren, dat degene die deze opmerking heeft geen kennis van hem genomen wordt?! Zelfs als hij van de grote mashayich is?!"


Ik (Shaych an-Najmie) zeg: Ja, en ik kondig het uitdrukkelijk aan, dat degene die spreekt met de woorden van de Gawaarij, het is niet toegestaan om kennis van hem te nemen, wie het ook is. En zijn wij (niet) gevallen (in hetgeen) waarin wij gevallen zijn, en zijn er (niet) tussen ons de opblazers, de moekaffirien (degenen die moslims ongelovig verklaren) en de vernietigers, enkel vanwege het feit dat zij in de leer zijn geweest bij degene die spreken met de woorden van de Gawaarij, en via de boeken van degene die spreekt met de woorden van de Gawaarij? En is deze opmerking klein?


Heeft de Profeet صلى الله عليه وسلم niet gezegd: (( Aan het einde der tijden zal er een volk komen van jonge dwazen, zij spreken met de spraak van de beste der mensen (maar) zij schieten uit de religie zoals de pijl uit de boog schiet. Zij reciteren de Qor'aan, denkend dat het in hun voordeel is, terwijl het tegen hen (in hun nadeel) is.)) Overgeleverd door al-Boechaarie. En in een overlevering van hem: (( Als ik hen zou tegenkomen dan zou ik hen zeker doden zoals (het volk van) `Aad gedood werd. )) En in een (andere) overlevering: ((zoals (het volk van) Thamoed gedood werd)). Overgeleverd door al-Boechaarie en Moslim. En in een (andere) overlevering: (( (zij (de Gawaarij) zijn) De slechtste gevallenen onder de oppervlakte van de hemel )) en in een andere overlevering: (( De beste gevallenen zijn degenen die gedood zijn door hen (i.e. door de Gawaarij.)) Overgeleverd door Ahl as-Soenan. En in een andere overlevering: (( Waar jullie hen ook ontmoeten, doodt hen dan, want in het doden van hen is een beloning bij Allaah )). Overgeleverd door al-Boechaarie en Moslim. En in een andere overlevering: (( De Honden van de Hel )) Zoals Ibn Maajah heeft overgeleverd in zijn inleiding. Na deze overleveringen, wordt er dan gezegd: Deze opmerking is klein? En dat het niet gewenst is om te zeggen dat er geen kennis gezocht dient te worden bij de persoon die deze opmerking krijgt of dat sommige mensen degene, die met deze woorden spreekt, zullen vleien?


Shaych Ahmed bin Yahyaa an-Najmie


Bron: Weerlegging op al-Halabie

http://www.selefiedawah.nl

18-03-2009, 13:39
Shaykh Ahmad Bazmool (hafidahu Allaah) weerlegd de nieuwe boek van al-Halabie:

http://salafitalk.net/st/viewmessages.cfm?Forum=9&Topic=7781

Sterke weerlegging van de absurde stelregels van al-Halabie

http://salafitalk.net/st/viewmessages.cfm?Forum=9&Topic=7804

18-03-2009, 13:40
En de waarheid zal zegevieren over de valsheid!

18-03-2009, 14:03


Oke even het volgende, welke bid'a zijn de volgende mensen in gevallen:
Ibn jibreen
bakr abu zayed
Ali al halaby

Om het even bij deze 3 te houden. Welke bid'a dus. Onder welke catogorie van bid'a gaat dit. En hoe dienen wij met hen om te gaan? Graag met bewijzen uit de quran en sunnah. Geen qielah wa qaal aub.

18-03-2009, 14:21

Citaat door Anti-Takfiris:
[Introductie van de vertaler:] Nadat Shaych Ahmed an-Najmie (rahiemehoellaah) een fatwaa had gegeven waarin hij verklaarde dat hij niet in staat was om te adviseren om kennis te nemen van de Mashayich van Jordanie (waaronder Alie Hasan al-Halabie) omdat zij Aboel-Hasan en al-Maghraawie (twee innoveerders) steunen en prijzen, kwam er een reactie van Alie Hasan op deze Fatwaa. In deze reactie deed hij (Alie Hasan) een aantal foute uitspraken. Deze uitspraken zijn daarna weerlegd door Shaych Ahmed an-Najmie (rahiemehoellaah) waaronder de volgende uitspraken (eerst komt de uitspraak van Alie Hasan al-Halabie en daarna de weerlegging van Shaych Ahmed an-Najmie):



Hij (Al-Halabie) – moge Allaah hem succes schenken - zegt: "......En in het specifiek omdat er grote mashayich in de gezegende Bilaad al-Haramain (Saoedi-Arabi&euml zijn; die nog steeds Aboel-Hasan en al-Maghraawie steunen en prijzen (om deze reden is het volgens Alie Hasan niet mogelijk om deze fatwa op te volgen). Dus kan de vraagsteller of de antwoorder (van de fatwaa) – moge Allaah eenieder beschermen - deze fatwaa algemeniseren, dat degene die deze opmerking krijgt geen kennis van hem genomen wordt?! Zelfs als hij van de grote mashayich is?! En ik wil geen namen noemen in deze kwestie, maar bekend zijn de namen van de grote mashayich die niemand in twijfel kan trekken"


Ik (Shaych Ahmed an-Najmie) zeg ten eerste: Niet iedereen in Bilaad al-Haramain (Saoedi-Arabi&euml is op eenzelfde `aqiedah (geloofsovertuiging), integendeel, onder hen is de verkapte (vermomde) hizbie, en de Soennie; die niemand wilt confronteren, en onder hen is de Selefie; die het op zich heeft genomen om het woord van de waarheid te zeggen zolang het profijt inbegrepen is bij het uitspreken ervan. Daarna, noem voor ons deze mashayich zodat wij hen kunnen adviseren, en ik geloof dat degene die hen steunt en prijst – als zij selefies zijn – ik geloof dat zij niet hebben gelezen, en de dwalingen van deze twee personen niet zijn tegengekomen, en het is niet toegestaan voor jou om met hen te argumenteren, terwijl jij reeds weet wat deze twee personen hebben van afdwaling, integendeel het is verplicht voor jou om hen te adviseren, en weg te blijven van hun weg.


Ten tweede: Wie al-Maghraawie prijst nadat hij weet over zijn gaarijitische neigingingen, het is verplicht om hem (de prijzer) als hetzelfde (de dwalende) te beschouwen, en ik weet niet of iemand van de bekenden van Ahl as-Soennah zal afzien om hem als hetzelfde te beschouwen.

Ten derde: Dat Ahl as-Soennah slechts behaald hebben wat zij behaald hebben aan eer en voorsprong door middel van waar zij op zitten van standvastigheid op de Waarheid, en het volgen van het bewijs en volgens het begrip van de Vrome Voorgangers, dus ik kan me niet voorstellen dat iemand van hen iemand van de mensen zal vleien betreffende de Religie van Allaah.


Daarna de uitspraak van de Shaych (al-Halabie) – moge Allaah hem succes schenken: "Dus kan de vraagsteller of de antwoorder – moge Allaah eenieder beschermen - deze fatwa algemeniseren, dat degene die deze opmerking heeft geen kennis van hem genomen wordt?! Zelfs als hij van de grote mashayich is?!"


Ik (Shaych an-Najmie) zeg: Ja, en ik kondig het uitdrukkelijk aan, dat degene die spreekt met de woorden van de Gawaarij, het is niet toegestaan om kennis van hem te nemen, wie het ook is. En zijn wij (niet) gevallen (in hetgeen) waarin wij gevallen zijn, en zijn er (niet) tussen ons de opblazers, de moekaffirien (degenen die moslims ongelovig verklaren) en de vernietigers, enkel vanwege het feit dat zij in de leer zijn geweest bij degene die spreken met de woorden van de Gawaarij, en via de boeken van degene die spreekt met de woorden van de Gawaarij? En is deze opmerking klein?


Heeft de Profeet صلى الله عليه وسلم niet gezegd: (( Aan het einde der tijden zal er een volk komen van jonge dwazen, zij spreken met de spraak van de beste der mensen (maar) zij schieten uit de religie zoals de pijl uit de boog schiet. Zij reciteren de Qor'aan, denkend dat het in hun voordeel is, terwijl het tegen hen (in hun nadeel) is.)) Overgeleverd door al-Boechaarie. En in een overlevering van hem: (( Als ik hen zou tegenkomen dan zou ik hen zeker doden zoals (het volk van) `Aad gedood werd. )) En in een (andere) overlevering: ((zoals (het volk van) Thamoed gedood werd)). Overgeleverd door al-Boechaarie en Moslim. En in een (andere) overlevering: (( (zij (de Gawaarij) zijn) De slechtste gevallenen onder de oppervlakte van de hemel )) en in een andere overlevering: (( De beste gevallenen zijn degenen die gedood zijn door hen (i.e. door de Gawaarij.)) Overgeleverd door Ahl as-Soenan. En in een andere overlevering: (( Waar jullie hen ook ontmoeten, doodt hen dan, want in het doden van hen is een beloning bij Allaah )). Overgeleverd door al-Boechaarie en Moslim. En in een andere overlevering: (( De Honden van de Hel )) Zoals Ibn Maajah heeft overgeleverd in zijn inleiding. Na deze overleveringen, wordt er dan gezegd: Deze opmerking is klein? En dat het niet gewenst is om te zeggen dat er geen kennis gezocht dient te worden bij de persoon die deze opmerking krijgt of dat sommige mensen degene, die met deze woorden spreekt, zullen vleien?


Shaych Ahmed bin Yahyaa an-Najmie


Bron: Weerlegging op al-Halabie

http://www.selefiedawah.nl


salamoeai3akoem aghie

Een vraag: kunne wij uit bovenstaande tekst concluderen dat degene die aboe hassan en al maghrawie prijst buiten de oevers van ahloe soennah treedt? kort en duidelijk antwoord aub.

wa salam

18-03-2009, 15:00
Een prijzing is wat een geleerde doet op basis van zijn ichtihaad, hoe kan hij hiervoor uit ahlu sunna treden?

19-03-2009, 00:01
Jullie vragen altijd om inhoud. Mogen wij nu ook een keer om inhoud vragen. En inhoud is geen knip en plak werk. Maar leg eens uit:
Oke even het volgende, welke bid'a zijn de volgende mensen in gevallen:
Ibn jibreen
bakr abu zayed
Ali al halaby

Om het even bij deze 3 te houden. Welke bid'a dus. Onder welke catogorie van bid'a gaat dit. En hoe dienen wij met hen om te gaan? Graag met bewijzen uit de quran en sunnah. Geen qielah wa qaal aub.

19-03-2009, 17:45
anti takfiries, ik heb nog steeds geen antwoord op mn vraag gekregen. Dus nog een keer:

kunne wij uit bovenstaande tekst concluderen dat degene die aboe hassan en al maghrawie prijst buiten de oevers van ahloe soennah treedt? kort en duidelijk antwoord aub.

wa salam