Bekijk volle/desktop versie : structuurmodel van mintzberg



16-03-2009, 14:58
Hallo wie kan me helpen ?

Moet voor een project een structuurmodel van mintzberg maken van een bepaald bedrijf. Wie heeft zoiets eerder gemaakt en zou me hiermee kunnen helpen

16-03-2009, 15:26


wie heeft ooit zoiets moeten maken en kan me dat misschien mailen of heeft wat info voor me.

18-03-2009, 10:42
Misschien heb je hier wat aan. Op bladzijde 31 staat wat info. Ik hoor het wel als je er niet uit komt:

http://www.ayit.nl/download/Markt_organisatieopstellingen.pdf

18-03-2009, 15:10
Asalamwa3alaikoem,

Ik ben nu op mijn stage, wie weet kan ik je vanavond Insha'Allah helpen.
Misschien helpt het beter als je zegt wat voor configuratie je organisatie heeft (simpele structuur, bureaucratie, adhocratie, etc.).

Als ik het goed begrijp is het dus een indeling van de organisatie naar staf, strategisceh top, uitvoerende kern, etc. Wellicht kan je vertellen wat precies de bedoeling is, dan kan ik je btr helpen

ma3asalaam

18-03-2009, 17:41


Bij de onderneming werken 16 mensen
Functies: chauffeurs, verkopers, administratie/inkoop, magazijn
2 bedrijfsleiders (zijn dan al ingerekend bij die 16, dus 2 bedrijfsleiders, 14 andere werknemers)
bedrijfsleiders horen tot midden management, de overige 14 is uitvoerende kern
topmanagement krijg je nog te horen van mij, er zijn 5 verschillende vestigingen.

18-03-2009, 17:43
de bedoeling is om de structuur in kaart te brengen

18-03-2009, 20:32

Citaat door RedouanAll:
Bij de onderneming werken 16 mensen
Functies: chauffeurs, verkopers, administratie/inkoop, magazijn
2 bedrijfsleiders (zijn dan al ingerekend bij die 16, dus 2 bedrijfsleiders, 14 andere werknemers)
bedrijfsleiders horen tot midden management, de overige 14 is uitvoerende kern
topmanagement krijg je nog te horen van mij, er zijn 5 verschillende vestigingen.


Ok, ik begrijp het nog niet zo goed. Werken er op elke vestiging 16 mensen? En heeft elke vestiging 2 bedrijfsleiders? Of zijn er 2 bedrijfsleiders verantwoordelijk voor alle 5 de vestigingen, is dit verdeelt tussen hen? Het moet wat duidelijker

Je hebt meestal directeur boven aan of voorzitter, met een verbinding naar beneden heb je het middenmanagment (bedrijfsleiders, managers [die kunnen ook onder de bedrijfsleiders komen], dan de medewerkers onderaan helemaal.

19-03-2009, 10:08
d'r zijn verschillende vestigingen, maar ik hoef maar van 1 vestiging de structuur te weten. dus bovenaan de directeur daaronder de bedrijfsleiders daarna komt de functie administratie/inkoop daarna de verkoop dan de magazijnmedewerkers en dan de chauffeurs

19-03-2009, 11:35
Je hebt de directeur boven, daaronder bedrijfsleiders, daaronder heb je de afdelingen chauffeurs, verkopers, administratie/inkoop, magazijn (op de zelfde hoogte).

Wat je kan doen is de ene bedrijfsleider is verantwoordelijk voor de afdeling inkoop en magazijn (inputproces), de ander chauffeurs en verkoop (output).

19-03-2009, 11:37
Ik heb het ook gehad, meen me te herinneren dat je dan ook moest kiezen welke structuur de organisatie had.. dus machinestructuur, divisiestructuur of professionele bureacratiestructuur enz...

Als het goed is had ik ergens een hele samenvatting van...

19-03-2009, 11:38
organigram of organogram kan je doen met Word

19-03-2009, 11:38

Citaat door Issam007:
Ik heb het ook gehad, meen me te herinneren dat je dan ook moest kiezen welke structuur de organisatie had.. dus machinestructuur, divisiestructuur of professionele bureacratiestructuur enz...

Als het goed is had ik ergens een hele samenvatting van...


Idd ik dacht eerst ook dat hij dat bedoelde, maar hij moet alleen een structuur maken van een organisatie, dus een organogram of organigram

19-03-2009, 11:41



Citaat door maffia_arif_boy:
Idd ik dacht eerst ook dat hij dat bedoelde, maar hij moet alleen een structuur maken van een organisatie, dus een organogram of organigram



niet echt het principe van van Mintzberg, maar ok scheelt mij zoekwerk

19-03-2009, 11:52

Citaat door Issam007:
niet echt het principe van van Mintzberg, maar ok scheelt mij zoekwerk


Misschien is het wel de bedoeling om eerst kennis te maken met het opstellen van een structuur (top, midden, uitvoerende kern). Dat ze pas later de 5 configuraties krijgen.

19-03-2009, 20:13
kunnen jullieme helpen metiets wat jullie zelf eerder hebben gemaakt