Bekijk volle/desktop versie : Stappen in het leven



14-03-2009, 16:39
Stap.

Doorgaan omdat er niets meer over is. Omdat er niets meer is om voor te vechten. Omdat leven zijn glans, zijn betekenis heeft verloren.

Stap.

Omdat leven geen leven meer is. En als leven geen leven is, waarom zou je nog leven? Waarom zou je nog de moeite nemen? Waarom zou je nog het restje zuurstof dat op aarde rest opmaken?

Stap.

Doorgaan, omdat als je eenmaal begonnen bent je niet meer kan stoppen. Omdat er geen weg terug is. Onafgemaakt werk, onafgemaakt leven.

Koud.


Doorgaan, zoals de zon altijd schijnt. Nooit ophoudt met schijnen. Toen leven geen leven meer was, toen leven was verdwenen – naar waar, waar? Toen bleef de zon doorgaan, doorschijnen. En ook al was de zon daar nog steeds, misschien niet voor altijd, maar hij was er.

Zo koud.

En ook al was de zon er, elke dag, na elke eenzame nacht, die nachten, die zo eenzame nachten waren altijd zo koud. De zon was er, op een andere plek, van de aarde, om daar te schijnen, om daar door te gaan, zoals leven doorging, ook al was leven geen leven meer. Ook al was de zon er, koud was het altijd gebleven. Koud in het hart, in het lichaam.

Stap.

En dan doorgaan, nooit stoppen. Niet stoppen, want stoppen gaf twijfel, liet twijfelen, tweede gedachten, liet onzekerheid in het verstand doordringen en dan twijfelen, twijfelen over deze keuze. En twijfelen mocht niet. Want wat begonnen was, zou ook afgemaakt moeten worden.

Stap.
Koud.
Zo koud.

Wat begonnen was, zou ook eindigen. Al gold dat voor de zon, al gold dat voor alles in het leven. Het gold ook voor het leven. Leven was begonnen bij de eerste trede in deze wereld en leven zal eindigen, in deze wereld.

Dus, stap, stap, koud, stap, stap, maar nooit stoppen, want daar, aan het einde, heel ver, maar wel daar, altijd daar, was dood.

14-03-2009, 16:40


Dit is eenmalig hoor, het moest er voor mij gewoon uit..

14-03-2009, 16:41
Je hebt echt een aparte schrijfstijl

14-03-2009, 17:18
Een mooie schrijfstijl.
Adembenemend.

Ga je verder met je andere verhaal? Don't Speak?

14-03-2009, 17:37


Dankjewel jongens.

Riffie, Don't Speak is al af. : )

15-03-2009, 19:01
En dood was goed. Altijd goed. Want leven kon geen leven meer zijn, zoals nu, maar dood was altijd dood geweest.

En dood zou altijd dood zijn. Dat zou nooit veranderen.

Laatste stap

Zo klein was het, zo kort, zo snel, nog even, en dan, dan was dood daar. Dood in zijn volle glorie, geen leugens, geen voorwendsels. Dood had geen beloften, geen leugens.

Want dood was dood, en dood was eerlijk, dood was het enige wat waar was en nooit een leugen kon zijn.

Dood is dood, altijd, voor altijd, oneindig, al was leven geen leven, al was leven afgelopen.

En leven was zoals een doodskleed; het werd eenmalig gedragen, ook al was het voor korte of lange tijd.

Maar dood was daar, altijd wachtend, tikkend, wachtend op jouw treden. Geduldig, altijd geduld, want elk mens – elk levends – zou naar hem toekomen.

En dan zou hij met open armen verwelkomen.

15-03-2009, 20:28
Dankjewel.

Dit komt recht uit de ziel.

15-03-2009, 20:41
Apart, maar heel mooi. Je hebt een poëtische schrijfstijl

15-03-2009, 21:04
Dankjewel. Ik schrijf ook veel gedichten, misschien verklaart dat het, hehe..

15-03-2009, 21:05
Ja, dat zou een verklaring kunnen zijn!

15-03-2009, 21:57
Stap

Het was de laatste stap in het leven dat geen leven meer was.
Was een stap wel een stap als leven geen leven meer was?
Dat maakte niet uit, het was cruciaal om stappen te nemen, want stappen, daar vroeg, daar dwong tijd om.

Tijd was martelend, een martelaar.

En alhoewel tijd een genoot was van dood, want tijd hielp hem, tijd hield bij de stappen, was dood zelf geen martelaar. Dood was bevrijding, opluchting. Was dood was er voor altijd en niet tijdig, zoals leven.

Aarzelende stap

En bij de laatste stap, die alles veranderende stap, die levensbeëindigende stap, zou twijfel ook niet meer bestaan of zijn. Twijfel was er niet meer, verdriet was er niet meer, koud was er niet meer, gevoel was er niet meer. Maar leven, leven dat geen leven meer was, was nu definitief er ook niet meer.

Finale stap

Dit is het, dit was het. Dit was leven, dit is dood. Want leven was weg, verdwenen en dood had er plaats voor gemaakt. Dood had zijn plek ingenomen, leven was verdwenen en dood was dood, zoals voorheen, altijd, alleen nu definitief.

Dood was nu dood, dood was nu definitief.

Altijd.

Dood bestond, leven bestond niet meer, voor altijd, eeuwigheid, nooit meer aarzelen, pijn, zelfs geen kou, zonder de schijnende zon, alleen maar dood.

En dood, dood was einde, finaal, maar zoet.

Want dood was hereniging, leven kon dat niet zijn en leven kon nooit hereniging zijn. Want leven was slechts één keer, zoals elk doodskleed, en wat één keer was, kon nooit herenigd worden.

Maar dood, dood had gewacht, altijd, en dood had toegekeken bij de eerste stappen in leven, en nu, nu op dit moment, was dood herenigd.

Voor altijd

Altijd, nooit meer eindig, oneindig zou het zijn. Zoet, zoet afscheid van leven was al genomen en dood was met open armen ontvangen door ieder, elk mens, elk leven, elk bestaand in deze wereld.

Want dood was welkom, altijd welkom, en elk mens was ook welkom bij dood.

Dus dood wachtte, en ik wachtte, en tijd hielp, tijd hielp in het wachten, totdat die stap, die laatste stap was genomen. En bij die laatste stap was alles verdwenen, zoals leven was verdwenen, zodat dood zoet was, zoals honing op de onschuldige tong.

En dood was daar, en ik was daar. Dood was dood en ik was dood en alles was fijn. Fijn, zo fijn, want alles had het einde, alles, daar in die wereld, maar hier niet. Hier voor altijd, voor altijd oneindig, oneindig door dood. Voor altijd geen stappen meer, want dood was hier nu, voor altijd.

Voor altijd dood.

15-03-2009, 22:12
Wat stom, ik kan de laatste zinnen niet lezen door mijn lelijke kxtpc

15-03-2009, 22:14


Huh, wat raar. Is het vanwege de lettertype?

15-03-2009, 22:16

Citaat door AHfilterkoffie:
Huh, wat raar. Is het vanwege de lettertype?


Nee, de reclame gaat precies boven het verhaal zitten, omdat ik een te nieuw model Internet Explorer heb. Marokko.nl is daar (nog) niet op aangepast. Als ik op de knop "Compabiliteitsweergave" druk, krijg ik de site lelijk en irritant, dus laat ik het gewoon zo, met alle gevolgen van dien

15-03-2009, 22:20
Op die manier...
xDoet alsof ze het begrijpt, maar begrijpt geen snars, aangezien vrouwen & computers... Eh ja.x

Kan ik er iets aan doen? Apart zetten ofzo.

Of, nou, wat een moeite voor zo'n kort verhaal, pff..