Bekijk volle/desktop versie : Koran reciteren: hoe leert men dat?



Pagina's : [1] 2 3

14-03-2009, 15:43
Ik heb wat vragen over het reciteren zelf (ik bedoel het zingend voordragen van de Koran)

- Hoe leert men die melodieen eigenlijk? Gaat dat uit het hoofd? zeg maar iemand doet het voor en een ander doet het na(of via een opname in deze tijd)?

- Of bestaat er ook zoiets voor de melodie als een notenschrift zoals in de muziek gebeurt?

- Liggen de melodieen van het Koranreciteren eigenlijk vast of is men daar vrij in?

- Zijn er verschillende "versies" of is er 1 versie?

Sorry voor de hoop vragen in 1 x

Deze dingen vraag ik me al een tijdje af, ineens moest ik daar weer aan denken toen ik een topic over reciteren zag.
Vandaar deze vragen.

14-03-2009, 15:50



Citaat door el_mar:
even over het reciteren zelf (ik bedoel het zingend voordragen)

- Hoe leert men die melodieen eigenlijk? Gaat dat uit het hoofd? zeg maar iemand doet het voor en een ander doet het na(of via een opname in deze tijd)?
- Of bestaat er ook zoiets voor de melodie als een notenschrift zoals in de muziek gebeurt?
- Liggen de melodieen van het Koranreciteren eigenlijk vast of is men daar vrij in?
- Zijn er verschillende "versies" of is er 1 versie?

Sorry voor de hoop vragen in 1 x
Deze dingen vraag ik me al een tijdje af, ineens moest ik daar weer aan denken toen ik de topictitel zag.


Bedoel je met melodieën dat de Koran zeg maar op een mooie wijze, met de stem mooier makend wordt voorgedragen?
Zoja, in de Koran is al aan de tekens te zien hoelang je een letter moet uitspreken, op welke manier etc.
En wat betreft de met de stem mooier maken van de recitatie, dat doet iedereen op zijn eigen manier.

Bijv. Sheikh Sudais:



of Abd Al Basit Abd As Samad:



of Qari Sadaqat Ali:



Dus in de melodie zoals jij zegt zelf is men vrij.
Maar de lengte van de klanken etc. kun je opmaken in de Koran zelf.
Meestal begint het bij improviseren van een melodie, of het nadoen van een bepaald iemand. Naar mate je vordert in het lezen, ontstaat er een standaard melodie die jij gaat gebruiken.
Er bestaat dus geen 1 versie of iets dergelijks.

14-03-2009, 15:52


ja, zoiets bedoelde ik inderdaad.
Er is dus geen vaste melodie, iedere voordrager kan zeg maar improviseren, begrijp ik het zo goed?
Maar de lengtes van de lettergrepen zijn wel vastgelegd dus

14-03-2009, 15:57
Er is een Qirat Al-Quran welke aan het uitsterven is helaas, en je nog vooral in Sudan vind. Qirat Ad-Duri, hier een is een fragment van deze recitatie vorm, persoonlijk vind ik het prachtig: link.

14-03-2009, 16:01



Citaat door el_mar:


ja, zoiets bedoelde ik inderdaad.
Er is dus geen vaste melodie, iedere voordrager kan zeg maar improviseren, begrijp ik het zo goed?
Maar de lengtes van de lettergrepen zijn wel vastgelegd dus


klopt

14-03-2009, 16:02

Citaat door Samarqandi:
Er is een Qirat Al-Quran welke aan het uitsterven is helaas, en je nog vooral in Sudan vind. Qirat Ad-Duri, hier een is een fragment van deze recitatie vorm, persoonlijk vind ik het prachtig: link.


Wat betekent "Qirat"? Recitatie of zo?

In je Youtube-voorbeelden hoor je inderdaad grote verschillen inmanier van zingen.
De eerste stem komt me bekend voor, is die van Mekka?
De derde vind ik ook wel indrukwekkend

14-03-2009, 16:04

Citaat door el_mar:
Wat betekent "Qirat"? Recitatie of zo?

In je Youtube-voorbeelden hoor je inderdaad grote verschillen inmanier van zingen.
De eerste stem komt me bekend voor, is die van Mekka?
De derde vind ik ook wel indrukwekkend


Ja

14-03-2009, 16:05

Citaat door Nafi:
Ja


niet slecht heh voor een niet-Moslim
Ik herkende de stem van beelden over Mekka tijdens de Hadj op TV en zo, vandaar.

14-03-2009, 16:08

Citaat door AboeLoeqman:
http://www.youtube.com/watch?v=l11-AOjXsy8&hl=nl


Bedankt AboeLoeqman! Ik zal het op een ander moment helemaal bekijken

14-03-2009, 16:09
Qira'at, betekend de methoden van recitatie inderdaad.

14-03-2009, 17:33
okee Samarqandi dank je wel

Ik vond nog iets, wat betekent:

Hafs 'An Asim, Warsh 'An Nafie, Qalon 'An Nafie?

14-03-2009, 18:14
Dat zijn dus een aantal methoden van reciteren. En wie deze hebben overlevert. Klik hier.

30-04-2010, 10:48



Citaat door el_mar:
Ik heb wat vragen over het reciteren zelf (ik bedoel het zingend voordragen van de Koran)

- Hoe leert men die melodieen eigenlijk? Gaat dat uit het hoofd? zeg maar iemand doet het voor en een ander doet het na(of via een opname in deze tijd)?

- Of bestaat er ook zoiets voor de melodie als een notenschrift zoals in de muziek gebeurt?

- Liggen de melodieen van het Koranreciteren eigenlijk vast of is men daar vrij in?

- Zijn er verschillende "versies" of is er 1 versie?

Sorry voor de hoop vragen in 1 x

Deze dingen vraag ik me al een tijdje af, ineens moest ik daar weer aan denken toen ik een topic over reciteren zag.
Vandaar deze vragen.


Er zijn regels (tajweed regels) die vast gesteld zijn in vorm van riwayaat/qira-aat. Er zijn in totaal 10 riwayaat/qira-aat (voor zover ik het weet). De profeet heeft de Quraan gereciteerd met al deze 10 riwayaat.

Denk aan: een letter doorslikken, verbergen, bepaalde lengte voor een klank, een letter benaderukken of juist heel zachtjes uitspreken. De regels gaan vooral om de uitspraak van letters, hoe men zijn stem verfraait blijft een eigen keuze. Dit is dan de manier die wij van de profeet salla Allaahu 'alayhi wassalam hebben gekregen.

Er zijn hiernaast wel maqamaat, vooral de egyptische reciteurs gebruiken die. Dan praat je wel over bepaalde melodien. Maar bij het reciteren houden zij zo ie zo zich aan de regels van tajweed. De maqamaat zijn voor zover ik het weet niet van de profeet afkomstig, maar door de mensen zelf ontwikkeld.

30-04-2010, 10:51

Citaat door el_mar:
okee Samarqandi dank je wel

Ik vond nog iets, wat betekent:

Hafs 'An Asim, Warsh 'An Nafie, Qalon 'An Nafie?


Deze behoren dus tot de 10 riwayaat waarmee de profeet salla Allaahu alayhi wassalam heeft gereciteerd. De riwayaat zijn genoemd naar de personen die ze hebben overgeleverd van de profeet salla Allaahu alayhi wassalam.

30-04-2010, 14:23

Citaat door um_7usaam:
Er zijn regels (tajweed regels) die vast gesteld zijn in vorm van riwayaat/qira-aat. Er zijn in totaal 10 riwayaat/qira-aat (voor zover ik het weet). De profeet heeft de Quraan gereciteerd met al deze 10 riwayaat.

Denk aan: een letter doorslikken, verbergen, bepaalde lengte voor een klank, een letter benaderukken of juist heel zachtjes uitspreken. De regels gaan vooral om de uitspraak van letters, hoe men zijn stem verfraait blijft een eigen keuze. Dit is dan de manier die wij van de profeet salla Allaahu 'alayhi wassalam hebben gekregen.

Er zijn hiernaast wel maqamaat, vooral de egyptische reciteurs gebruiken die. Dan praat je wel over bepaalde melodien. Maar bij het reciteren houden zij zo ie zo zich aan de regels van tajweed. De maqamaat zijn voor zover ik het weet niet van de profeet afkomstig, maar door de mensen zelf ontwikkeld.


ok bedankt voor de uitleg
ik weet niet alle arabische/Islamitische termen, maar ik kan het ongeveer wel volgen wat je bedoelt. Zeg maar 10 manieren van uitspraak/recitatie?

Alleen "maqamaat" snap ik echt niet, wat betekent dat?

Pagina's : [1] 2 3