Abdullahhh
09-03-2009, 14:49
Amuletten.
In de tijd van de Rasoel (s.a.w.) was het de gewoonte onder de Arabieren om armbanden, enkelringen, geregen kettingen, schelpen en dergelijke als amuletten te dragen, om het slechte af te wenden en het goede (geluk) te brengen.
Talismans en amuletten kunnen in alle delen van de aarde en in diverse vormen gevonden worden. Geloof in amuletten, gelukshangers en talismans staat haaks op het geloof in Tawheed, omdat er aan andere geschapen objecten de kracht toegeschreven wordt om het slechte af te wenden en het goede te brengen. Dit is een vorm van Shirk.
Toen de mensen gedurende het leven van de Profeet (s.a.w) de Islam
accepteerden, geloofden ze vaak in amuletten. (Tamaa'im, uitgesproken Tameemah)
Emraan ibn Husayn heeft overgeleverd dat de Profeet, toen hij een bronzen armband om een man z'n bovenarm zag, hij tegen hem zei: "Wee jij! Wat is dit?" De man antwoordde dat het was om hem te beschermen tegen een ziekte genoemd al-Waahinah (mogelijk Artritis). De Profeet(s.a.w.) zei toen: "Werp het van je weg, want waarlijk het zal alleen je zwakheid doen toenemen. En, als je sterft terwijl je het om hebt, zal je nooit slagen". (Ahmad, Ibn Maajah, Ibn Hibbaan)
Het dragen van koperen, bronzen of ijzeren armbanden en ringen door
de zieken of gezonden, met het geloof dat ze ziekte afwenden of genezen is strikt verboden, Zulke praktijken vallen ook onder het verbod om ziekten te behandelen met middelen die Haraam zijn. De Profeet (s.a.w.) heeft gezegd: "Behandel elkaars ziekten, maar behandel ziekten niet met verboden dingen".
(Abu Dawood, AL- Bayhaqee)
Abdullah ibn Mas'oud z'n vrouw Zaineb heeft overgeleverd dat haar man zei: "Ik heb de Boodschapper van Allah horen zeggen: "Waarlijk tovermiddelen, talismans en amuletten zijn Shirk!" (Abu Daawood, Ahmad, Ibn Maajah, Ibn Hibbaan)
Een voorbeeld van een westerse talisman is het hoefijzer,- dat met de open kant naar boven toe wordt opgehangen' men denkt dat het geluk er dan niet uit kan vallen.
Muslims moeten vermijden de Qoran als een gelukshanger te gebruiken. Door het ophangen van ayaat van de Qoran in auto's, aan sleutelhangers, armbanden en kettingen, op de manier zoals niet Muslims hun diverse amuletten gebruiken, openen ze de deur voor Shirk.
Ook het gebruik om miniaturen van de Qoran te maken, zo klein dat het onmogelijk is om -ze met het blote oog te lezen, met het doel ze in medaillons te dragen, nodigt uit tot Shirk. Evenals sieraden met bijvoorbeeld ayaat al Kursee.
De mensen die zulke versieringen dragen en of ophangen ter decoratie begaan nog geen Shirk, maar de meeste mensen die dit doen, doen dit ter bescherming tegen het slechte en deze mensen begaan wel Shirk. Het dragen van de Qoran als een amulet is zoals een zieke man, die een recept gekregen heeft van de dokter. In plaats van het te lezen en het medicijn te gaan halen, rolt hij het op tot een bal, stopt het in een zak en hangt het om z'n nek, gelovende dat het hem beter zal maken.
In de tijd van de Rasoel (s.a.w.) was het de gewoonte onder de Arabieren om armbanden, enkelringen, geregen kettingen, schelpen en dergelijke als amuletten te dragen, om het slechte af te wenden en het goede (geluk) te brengen.
Talismans en amuletten kunnen in alle delen van de aarde en in diverse vormen gevonden worden. Geloof in amuletten, gelukshangers en talismans staat haaks op het geloof in Tawheed, omdat er aan andere geschapen objecten de kracht toegeschreven wordt om het slechte af te wenden en het goede te brengen. Dit is een vorm van Shirk.
Toen de mensen gedurende het leven van de Profeet (s.a.w) de Islam
accepteerden, geloofden ze vaak in amuletten. (Tamaa'im, uitgesproken Tameemah)
Emraan ibn Husayn heeft overgeleverd dat de Profeet, toen hij een bronzen armband om een man z'n bovenarm zag, hij tegen hem zei: "Wee jij! Wat is dit?" De man antwoordde dat het was om hem te beschermen tegen een ziekte genoemd al-Waahinah (mogelijk Artritis). De Profeet(s.a.w.) zei toen: "Werp het van je weg, want waarlijk het zal alleen je zwakheid doen toenemen. En, als je sterft terwijl je het om hebt, zal je nooit slagen". (Ahmad, Ibn Maajah, Ibn Hibbaan)
Het dragen van koperen, bronzen of ijzeren armbanden en ringen door
de zieken of gezonden, met het geloof dat ze ziekte afwenden of genezen is strikt verboden, Zulke praktijken vallen ook onder het verbod om ziekten te behandelen met middelen die Haraam zijn. De Profeet (s.a.w.) heeft gezegd: "Behandel elkaars ziekten, maar behandel ziekten niet met verboden dingen".
(Abu Dawood, AL- Bayhaqee)
Abdullah ibn Mas'oud z'n vrouw Zaineb heeft overgeleverd dat haar man zei: "Ik heb de Boodschapper van Allah horen zeggen: "Waarlijk tovermiddelen, talismans en amuletten zijn Shirk!" (Abu Daawood, Ahmad, Ibn Maajah, Ibn Hibbaan)
Een voorbeeld van een westerse talisman is het hoefijzer,- dat met de open kant naar boven toe wordt opgehangen' men denkt dat het geluk er dan niet uit kan vallen.
Muslims moeten vermijden de Qoran als een gelukshanger te gebruiken. Door het ophangen van ayaat van de Qoran in auto's, aan sleutelhangers, armbanden en kettingen, op de manier zoals niet Muslims hun diverse amuletten gebruiken, openen ze de deur voor Shirk.
Ook het gebruik om miniaturen van de Qoran te maken, zo klein dat het onmogelijk is om -ze met het blote oog te lezen, met het doel ze in medaillons te dragen, nodigt uit tot Shirk. Evenals sieraden met bijvoorbeeld ayaat al Kursee.
De mensen die zulke versieringen dragen en of ophangen ter decoratie begaan nog geen Shirk, maar de meeste mensen die dit doen, doen dit ter bescherming tegen het slechte en deze mensen begaan wel Shirk. Het dragen van de Qoran als een amulet is zoals een zieke man, die een recept gekregen heeft van de dokter. In plaats van het te lezen en het medicijn te gaan halen, rolt hij het op tot een bal, stopt het in een zak en hangt het om z'n nek, gelovende dat het hem beter zal maken.