Bekijk volle/desktop versie : 3 delige Melloui-Lemsemmen



01-04-2004, 10:02
Dit is een meloui-lemsemmen die erg lekker is en die bestaat uit drie ronde plakken op elkaar, of twee dat kan ook.


meel
griesmeel (fijne smid)
ongeveer 250 gram gesmolten boter.
beetje zonnebloem olie en olijfolie.
zout.
klein beetje gist.
water

1. Meel en griesmeel mengen met het zout en het gist.
2. kneden zoals je gewone Lemsemmen maakt, het deeg moet wel soepel zijn en niet stevig.
3. Kleine bolletjes maken, iets kleiner dan gewone Lemsemmen.


4. Boter smelten en in een kom doen, beetje Smid er doorheen roeren.
en olie en zonnebloemolie toevoegen totdat je een sausje hebt.


5. Op b.v het aanrecht een bolletje deeg helemaal dun maken, totdat je een cirkel hebt.
6. besmeren met boter/smid mengsel.


7. Op de ander kant van het aanrecht nog een bolletje helemaal dun maken.
8. De cirkel op de andere cirkeldeeg leggen en ook besmeren met boter/smid mengsel.


9. Dichtvouwen tot het midden en weer een beetje boter/smid mengsel.
10. Andere helft over de eerste helft heen doen.
11. Dan de rechterkant tot het midden vouwen, en de linker erweer overhee.
12. Resultaat: een Vierkant.

Zo doe je het rest van het deeg ook en de vierkantjes steeds weg leggen op een met olie besmeerde ondergrond en afdekken met plastic.


Als je ongeveer 2-3 gemaakt hebt, dan begin je met de eerste uit te rollen (met je handen dus) tot een vierkant dat net zo grot is als gewone Lemmsemmen formaat.

Je warmt een pizzapan op en als het deeg te zwaar (of te moeilijk) is om te verplaatsen naar de pizzapan, kan je het op een houten ronde broodplank uitrollen en dan optillen tot vlakbij de pizzapan.

Pizzapan , laag zetten het moet langzaam garen, met een platte lepel, zo'n lepel waar je ook omelet mee omdraait. De lemmesemen omdraaien.

Gebruik vooral niet teveel gist, want dan gaat het gisten en krijg je een broodsmaak.
De eerste keer dat je het maakt kan je het beter met zijn tweeën doen, dan kan een de pizzapan in de gaten houden en de ander het deeg uitrollen.



01-04-2004, 11:29


moet je het niet even laten rijzen omdat je er gist in hebt gedaan?

01-04-2004, 12:29
Dat zeg ik, je moet eerst twee of drie vierkantjes maken en dan pas met de eerste in de pan doen.


Het moet juist NIET TE VEEL RIJZEN, want dan krijg je Brood smaak.


Bij gewone Lemsemmen doe je normaal ook geen gist.

Maar bij deze wel, zodat de twee vellen van elkaar afkomen, en het luchtig word en niet plakkerig.



02-04-2004, 12:14
sallam mmu2

bedankt voor je recept ik heb msemen net gemaakt en is erg goed gelukt . je hebt het heel duidelijk uitgelegt ik kan een ander soort msemen maken maar deze nog niet ik kan nu wat nieuws op tafel zetten .soekran bezaf.

wasalam

02-04-2004, 12:23


Graag gedaan. lieverd!!


02-04-2004, 14:32
deze versie kon ok nog niet ik maak wel eens die je in de oven doet dat zijn ook laagjes mesmen en dan dus in laagjes op elkaar en dan uiteindelijk in de oven hij is wel krokant maar ook lekker dus bij deze heb ik weer iets bij geleerd klasse girl

03-04-2004, 19:22
Salaam wa aleikoem wwb

Lilchakir zou je aub dat recept van lemsemmen in de oven willen plaatsen???? Djazaaki allah gairan.

Je zuster fdien

03-04-2004, 20:21
hier het recept van de oven mesemen

het beslag hoe je normaal ook lemsemmen maakt dan maak je de eerst je vouwt een paar lemsemmen eenstuk of vijf gebruiksklaar dus in een vierkant hoe je de normalen versie maakt je maakt de onderste laag helemaal rond en ook vlinterdun daar oversmeer je hem in met boter en bestrooit het met griesmeel je pakt een viekante lemsemen en leg het op de ronde deeg je vouwt daar weer een vierkant van en ieder keer zo door gaan met weer een ronde te maken en weer de vierkant er op leggen en bewerken als hoe je de eerste hebt gedaan tot dat het allemaal af is en dan smeer je een ronde bakblik in met boter en legt die hele hoeveel heid er in en druk het een beetje uit naar de grote van de bakblik en smeert daarover wat boter op en dan in de oven tot het goudbruin is geworden en later smeer je er honing op en wat gemalen amandelen of sesamzaad ik hoop dat het duidelijk is voor je en sorry voor de uit leg ik heb het namelijk heeeeeeel erg druk mijn hele huis staat op zijn kop van daar dat ik niet zo veel tijd heb maar mocht het niet duidelijk zijn ik hoor het wel maha sellema

03-04-2004, 23:16
Salaam wa aleiki Lilchakir

Djazzaki allah gairan voor je uitleg. het is me duidelijk en inscha allah ga ik het proberen. Hopelijk zal het ook lukken inscha allah !!!

Wa aleikoem wa salaam wwb
Je zuster fdien

05-04-2004, 16:09
okeeee mmu2

mijn tante maakt nl. ook melloui.. maar die laat het hele deeg dus gewoon rijzen.... doet er inderdaad ook wat meer gist in....

en daarna gaat ze vierkantjes maken en dat griesmeel/boter mengsel..

best lekker.... maar geen msemmen-smaak

maar ik ga het een keer op deze manier proberen!

THANX...

en wil je ajb effe reageren op mijn berichtje bij jouw visbestilla-topic ????

doegdoeg

13-04-2004, 17:09

Citaat:
Origineel gepost door mmu2
Dit is een meloui-lemsemmen die erg lekker is en die bestaat uit drie ronde plakken op elkaar, of twee dat kan ook.


meel
griesmeel (fijne smid)
ongeveer 250 gram gesmolten boter.
beetje zonnebloem olie en olijfolie.
zout.
klein beetje gist.
water

1. Meel en griesmeel mengen met het zout en het gist.
2. kneden zoals je gewone Lemsemmen maakt, het deeg moet wel soepel zijn en niet stevig.
3. Kleine bolletjes maken, iets kleiner dan gewone Lemsemmen.


4. Boter smelten en in een kom doen, beetje Smid er doorheen roeren.
en olie en zonnebloemolie toevoegen totdat je een sausje hebt.


5. Op b.v het aanrecht een bolletje deeg helemaal dun maken, totdat je een cirkel hebt.
6. besmeren met boter/smid mengsel.


7. Op de ander kant van het aanrecht nog een bolletje helemaal dun maken.
8. De cirkel op de andere cirkeldeeg leggen en ook besmeren met boter/smid mengsel.


9. Dichtvouwen tot het midden en weer een beetje boter/smid mengsel.
10. Andere helft over de eerste helft heen doen.
11. Dan de rechterkant tot het midden vouwen, en de linker erweer overhee.
12. Resultaat: een Vierkant.

Zo doe je het rest van het deeg ook en de vierkantjes steeds weg leggen op een met olie besmeerde ondergrond en afdekken met plastic.


Als je ongeveer 2-3 gemaakt hebt, dan begin je met de eerste uit te rollen (met je handen dus) tot een vierkant dat net zo grot is als gewone Lemmsemmen formaat.

Je warmt een pizzapan op en als het deeg te zwaar (of te moeilijk) is om te verplaatsen naar de pizzapan, kan je het op een houten ronde broodplank uitrollen en dan optillen tot vlakbij de pizzapan.

Pizzapan , laag zetten het moet langzaam garen, met een platte lepel, zo'n lepel waar je ook omelet mee omdraait. De lemmesemen omdraaien.

Gebruik vooral niet teveel gist, want dan gaat het gisten en krijg je een broodsmaak.
De eerste keer dat je het maakt kan je het beter met zijn tweeën doen, dan kan een de pizzapan in de gaten houden en de ander het deeg uitrollen.


Hey hoeveel meel en hoeveel smid moet ik gebruiken kun je me dat ff vertellen aub.

Shoukran


13-04-2004, 17:14
Net zoveel als gewone lemsemmen,

iets meer smid dan meel

doe je 400 gram meel., doe je 550 smid ofzo, ik doe het gewoon uit mijn hoofd zonder het te wegen ofzo...

14-04-2004, 09:27


Op een lage stand, op 1 of 2.
heb je er een met graden dan de een na laatste graad...