Bekijk volle/desktop versie : Welke (wijze) lessen kunnen we uit deze levensverhaal halen!

Pagina's : [1] 2

04-03-2009, 23:21

Citaat door AlZawahiri:
Ibn Ishaaq heeft overgeleverd, dat Khadidjah, de dochter van Kwailid een eerbiedwaardige, fortuinelijke zakenvrouw was. Ze nam mannen in dienst om voor haar te handelen, voor een bepaalde percentage van de winst. De mensen van de Qoeraisj waren over het algemeen handelaren, dus toen Khadidjah over Mohammed werd geïnformeerd, over zijn waarheidsgetrouwe woorden, grote eerlijkheid en vriendelijke manieren, liet zij hem roepen. Zij bood hem geld aan om naar Syrië te gaan en haar zaken te reglen en ze zou hem een hoger tarief dan de anderen geven. Zij zou ook ook haar huurling, Maisarah, met hem meesturen. Hij stemde toe en ging met haar dienaar naar Syrië om te handelen.

Toen hij naar Mekka terugkeerde, zag Khadidjah dat er meer winst en zegeningen met haar geld was was verkregen dan zij gewend was. Haar huurling vertelde haar ook over de goede manieren, eerlijkheid, diepe gedachten, oprechtheid en geloof van Mohammed . Zij realiseerde zich, dat zij haar doel bereikt had. Vele voorname mannen hadden om haar hand gevraagd, maar zij had hun avances altijd afgewezen. ZIj onthulde haar wens aan haar vriendin, Nafiesa, de dochter van Maniya, die onmiddelijk naar Mohammed ging en hem het goede nieuws vertelde. Hij stemde ermee in en verzocht zijn ooms om naar de oom van Kahdidjah te gaan om deze kwestie te bespreken. Vervolgens werden zij gehuwd. Bij hun huwelijkscontract waren Bani Hasjim en de leiders van Moedar getuige. Dit vond plaats na de terugkeer van de Profeet uit Syrië. Hij gaf haar een bruidschat van teintig kamelen. ZIj was toen veertig jaar oud en werd beschouwd als de beste vrouw van haar vok, in afkomst, in fortuin en wijsheid. Zij was de eerste vrouw met wie de Boodschapper van Allah trouwde. Hij trouwde met niemand anders totdat zij was gestorven.

Khadidjah baarde al zijn kinderen, behalve Ibrahiem: Al-Qasim, Zainab, Roeqajjah, oemm Koeltsoem, Fatimah en "ABdoellah, die Tajjib en Tahir wed genoemd.
.

04-03-2009, 23:25

De eerlijkheid en oprechtheid...

Mooi verhaal...

04-03-2009, 23:28
MashaAllah!

04-03-2009, 23:39

Citaat door AlZawahiri:
Is dat alles, of valt er nog meer uit te halen!

Even een vraag..

Mag een vrouw hogere functie hebben als de man, dus zeg maar dat de vrouw de werkleidster is en de mannen voor haar dienst werken..?

Als je niet wilt antwoorden,denia henia m3lish...

04-03-2009, 23:44

Citaat door __Esmaatje__:
Even een vraag..

Mag een vrouw hogere functie hebben als de man, dus zeg maar dat de vrouw de werkleidster is en de mannen voor haar dienst werken..?

Als je niet wilt antwoorden,denia henia m3lish...

De profeet (saw) werkte ook voor zijn vrouw Khadija

04-03-2009, 23:45

Citaat door AlZawahiri:
Ik ben geen geleerde, dus ben ik ook niet bevoegd om daarover een uitspraakt te doen, bang dat ik een verkeerde uitspraak doe. Maar ik zou niet weten waarom niet, 't gaat toch om de kwaliteiten van een persoon...Allahoe a3lem

Okee, dat is dan de juiste antwoord..

Als nog bedankt voor de genomen moeite..

04-03-2009, 23:45
Eerlijk en oprecht, vriendelijkheid jegens anderen.

Ik denk dat je er ook wel uit kunt halen, dat de vrouw zelf niet werkt, maar het werk (buitenshuis) door een man laat verrichten

De redenen waarom je iemand huwt..

aan welke wijze lessen dacht je zelf.

04-03-2009, 23:46

Citaat door marruecos87:
De profeet (saw) werkte ook voor haar vrouw Khadija

Dank je wel voor de kleine moeite...

04-03-2009, 23:48

Citaat door chadje:
Eerlijk en oprecht, vriendelijkheid jegens anderen.

Ik denk dat je er ook wel uit kunt halen, dat de vrouw zelf niet werkt, maar het werk (buitenshuis) door een man laat verrichten

De redenen waarom je iemand huwt..

aan welke wijze lessen dacht je zelf.

Dit bedoelde ik, vandaar mijn vraag, maar heb hem anders gesteld, dan bedoeld...

Zo hoort het ook vind ik persoonlijk inshaallah voor mij zo later...

Ghair inshaallah meid...

04-03-2009, 23:49
Genoeg wijze lessen die je eruit kan halen.
Het leven van de Profeet SWAS was 1 en al wijze lessen. Oprechtheid van de profeet, de eerlijkheid. Het was een eerlijk man die zijn werk goed uitvoerde. Dat was ook waarom Khadija RAA de profeet erg waardeerde. Khadija RAA had haar doel bereikt omdat alles wat ze in een man zocht had gevonden. Hij was eerlijk, had goede manieren, was een man van woorden en daden. Maar het mooiste van alles was het wederzijdse respect!

04-03-2009, 23:50

Citaat door __Esmaatje__:
Dit bedoelde ik, vandaar mijn vraag, maar heb hem anders gesteld, dan bedoeld...

Zo hoort het ook vind ik persoonlijk inshaallah voor mij zo later...

Ghair inshaallah meid...

Inderdaad, das eigenlijk de eerste die mij opviel

Ameen

04-03-2009, 23:54

Citaat door AlZawahiri:
Jij hebt er heel veel uitgehaald!

Je hoort mensen vaak zeggen dat Khadidjah zelf werkte tussen mannen, maar Ze nam mannen in dienst om voor haar te handelen, voor een bepaalde percentage van de winst zoals je zelf kunt lezen in 't verhaal. Zij had ook een huurling genaamd Maisarah...

Was in de stemming om de wijze lessen over te nemen insha'allah

Inderdaad, dat was het eerste wat me opviel

Moge Allah (soubhanahoe-wa-taala) jullie allen een goede nachtrust schenken. Ik ga m'n bed in. En insha'allah zal Allah ons nog vele wijze lessen meegeven
Beslama

04-03-2009, 23:57

Citaat door AlZawahiri:
Masha'Allaah zuster!

Vele voorname mannen hadden om haar hand gevraagd, maar zij had hun avances altijd afgewezen, zij zocht naar man met goede karakter, gedrag en manieren. De rest was van minder belang voor haar. Tegenwoordig kijken vrouwen naar de uiterlijk, wat voor baan, wat voor auto de man rijdt en wat voor baan hij heeft, alsof dat een garantie is voor het huwelijk om te slagen.

Elhamdoelliah niet iedereen, en gaat om iemand zijn persoonlijkheid en hart, en als die mashaallah zijn, elhamdoellliah zal ik zeggen....

04-03-2009, 23:59

Citaat door AlZawahiri:
Waarom, is nog vroeg...blijf nog een beetje bij ons!

Ik bedank je hiervoor

Maar het is al redelijk laat, en morgen sta ik voor de klas (stage), ik denk dat het niet zo handig is als de kinderen een slapende juf hebben

ps. niet elke vrouw van tegenwoordig kijkt naar een auto enz. er zijn nog anderen die wel degelijk kijken of het een vrome moslim is enz.

05-03-2009, 00:05

Citaat door AlZawahiri:
Ik weet dat jij niet zo bent, maar de meerderheid van de meiden van tegenwoordig zijn wel zo opgevoed. Daarom open ik ook zulke topics om mensen erop te wijzen waar 't werkelijk om draait in onze dien.

Weet je wat het ook grotendeels is, iedereen ziet in hoe die leeft, maar men is niet bereid om te veranderen, om te eindigen in het paradijs inshaallah....

Goede mannen voor goede vrouwen inshaallah...

Pagina's : [1] 2