Bekijk volle/desktop versie : Prinses Juliana naar laatste rustplaats



Pagina's : [1] 2 3

30-03-2004, 08:42
Na tien dagen van voorbereiding en afscheid wordt prinses Juliana dinsdag naar haar laatste rustplaats overgebracht. De rouwstoet met het stoffelijk overschot vertrekt om 09.45 uur vanaf Paleis Noordeinde in Den Haag, waar tienduizenden belangstellenden afgelopen week de geliefde oud-koningin een laatste eer bewezen.

De uitvaartsdienst in de Nieuwe Kerk in Delft begint om 12.30 uur. Aansluitend, een uur later, vindt de bijzetting in de koninklijke grafkelder plaats.

De route van de rouwstoet leidt vanaf de voorzijde van Paleis Noordeinde via de Heulstraat, Kneuterdijk, Buitenhof, Spui, Rijswijkseplein, Rijswijkseweg, Haagweg, Rotterdamseweg, Laan van Hoornwijck, Singel, Poortweg en de Brasserskade langs het Instituut Defensie Leergangen waar koningin Beatrix en haar zussen Irene, Margriet en Christina zich aansluiten.

Vervolgens gaat de stoet verder via Poortweg, Vrijebanselaan, Wateringse Vest, Noordeinde, Oude Delft, Nieuwstraat, Camaretten, rond het Raadhuis (linksom) en rond de Markt (rechtsom) naar de Nieuwe kerk.

Kroonprins Willem-Alexander, prins Carlos, prins Maurits en de heer Bernardo Guillermo, de vier oudste kleinkinderen van prinses Juliana, rijden vanaf Paleis Noordeinde in een galaberline achter de lijkwagen mee in de stoet. De overige familieleden rijden per auto en bus vanaf Den Haag naar Delft.

De remonstrantse predikante W. Hudig-Semeijns de Vries van Doesburgh leidt de uitvaart. De dienst kenmerkt zich door veel muziek en weinig bijbellezing. Betrokkenen verwachten dat prinses Christina zal zingen.

Het is zeker dat prins Bernhard de uitvaart bijwoont. Vorige week was dat door zijn broze gezondheid nog onzeker. Ook prinses Margarita is erbij, ondanks de ruzie met haar familie.

De gemeenten Den Haag en Delft hebben de afgelopen dagen met man en macht gewerkt om ervoor te zorgen dat de route er piekfijn uitziet. Delft verwacht dat er ongeveer 40.000 mensen op de uitvaart afkomen.

30-03-2004, 12:10


Ik zit er net naar de kijken, de koning van Marokko in djeleba zag ik net voorbij flitsen.

Indrukwekkend hoor, zo'n staatbegravenis.

30-03-2004, 12:11

Citaat:
Origineel gepost door sahira
Ik zit er net naar de kijken, de koning van Marokko in djeleba zag ik net voorbij flitsen.

Indrukwekkend hoor, zo'n staatbegravenis.
sahira,vogens mij was dat zijn kleine broertje

30-03-2004, 12:23

Citaat:
Dochters prinses Juliana in het wit

Uitgegeven: 30 maart 2004 11:43
Laatst gewijzigd: 30 maart 2004 12:08

DEN HAAG - De vier dochters van prinses Juliana hebben zich dinsdag voor de bijzetting van hun moeder vrijwel geheel in het wit gekleed, met een enkel zwart accent.

Koningin Beatrix en haar drie zussen zijn bij Paleis Noordeinde in een limousine gestapt die hen naar het Instituut Defensie Leergangen in Rijswijk brengt. Daar stappen ze over in een galaberline (soort koets) die zich bij de uitvaartstoet voegt.


Dochters van prinses Juliana hebben zich voor de bijzetting van hun moeder vrijwel geheel in het wit gekleed, met een enkel zwart accent


Op verzoek van de overleden prinses Juliana hullen de genodigden voor de bijzetting zich in het zwart met een wit accent. De bijzettingen van koningin Wilhelmina en prins Hendrik waren in het wit en prinses Juliana heeft in 1980 gezegd dat zij dat ook wilde.

Nieuwe Kerk

De Nieuwe Kerk in Delft stroomt langzaam vol. Om 11.30 uur hebben enkele honderden genodigden hun plaats ingenomen. De meeste gasten zijn gekleed in zwart of grijs met witte accenten. Ze volgen de uitzending van de rouwstoet op videoschermen. Toen de vier dochters van Juliana in wit verschenen was er een duidelijk hoorbaar geroezemoes in de kerk. De meeste aanwezigen reageerden verbaasd, maar positief.


En hoe was de koning van Marokko (of zijn kleine broertje) gekleed.

30-03-2004, 12:37


met zo een witte jalaba

30-03-2004, 12:38
geloof ik kan het ook mis hebben , maar hij gaat altijd in een witte jalaba

30-03-2004, 15:24
Klopt, een witte djelabba en rood hoedje.

Vonden jullie het ook zo zielig voor prinses Juliana dat ze tien lange dagen na het overlijden nog steeds niet was begraven? Haar lichaam was zeker echt aan het huilen en schreeuwen om eindelijk te mogen rusten.

Mashaa allah!

30-03-2004, 15:54
'Vonden jullie het zo zielig'...

Volgens mij was ze tien dagen geleden al dod, dus er is weinig zielig voor haar te vinden...

30-03-2004, 16:01
hoezo? wallah ik hoorde haar lichaam schreeuwen van de hel en dat ze god vroeg om vergifenis.....maar ja to late...

30-03-2004, 16:31

Citaat:
Origineel gepost door minga
hoezo? wallah ik hoorde haar lichaam schreeuwen van de hel en dat ze god vroeg om vergifenis.....maar ja to late...
Sta jij in de schoenen van Allah of zo. Oordelen over hemel en hel, dat moeten we overlaten aan de Eeuwige, daar moeten wij als mens met onze vingers afblijven...vind je ook niet?

30-03-2004, 16:35
Hoe vonden jullie de kerkdienst trouwens?

30-03-2004, 16:39

Citaat:
Origineel gepost door arabchrstn
Hoe vonden jullie de kerkdienst trouwens?
Verassend, en heel persoonlijk. Dat hele formele was er een beetje af en dat paste denk ik wel bij Juul.

30-03-2004, 16:40



Citaat:
Origineel gepost door minga
hoezo? wallah ik hoorde haar lichaam schreeuwen van de hel en dat ze god vroeg om vergifenis.....maar ja to late...
Zullen we het hier gewoon over Juliana hebben, voor hel en verdoemenis lopen er hier genoeg topics dunkt me.

30-03-2004, 16:48

Citaat:
Origineel gepost door arabchrstn
'Vonden jullie het zo zielig'...

Volgens mij was ze tien dagen geleden al dod, dus er is weinig zielig voor haar te vinden...
Hahahahahaha!!
Denk je dat het daarmee afgelopen is? Na de dood begint het pas.

30-03-2004, 16:50

Citaat:
Origineel gepost door Suga
Hahahahahaha!!
Denk je dat het daarmee afgelopen is? Na de dood begint het pas.
Precies, maar zonder het lichaam, dat blijft achter.

Pagina's : [1] 2 3