Bekijk volle/desktop versie : Desolate's makkelijke maaltijden topic...



28-02-2009, 15:43
Beste mensen,

Ik ben niet altijd een keukenprinses geweest (nog steeds eigenlijk niet :hihi. Toen ik mij ook daadwerkelijk bezig ging houden met het koken, dacht ik bij mezelf: waarom moet het moeilijk? Je kan ook toch makkelijke, goedkope, gezonde en lekkere maaltijden maken die niet veel tijd in beslag nemen.

In deze topic ga ik maaltijden met jullie delen die ik zelf klaar maak .


Oh ja...belangrijk om te vermelden: de meeste maaltijden heb ik niet zelf bedacht, maar van internet geplukt, uit kookboeken gehaald of van mijn lieve ma geleerd...en mijn eigen draai aangegeven

Recepten:

Makkelijke prei en aardappelen soep

Risotto met kip en oregano

Ook die saaie kaastosti's zat?

Risotto met spinazie en tonijn

28-02-2009, 15:57


Makkelijke prei en aardappelen soep:

Ingredienten:
-aardappelen
-prei
-een beetje boter
-creme fraiche
-zout
-zwarte peper

Bereidwijze:
- Ik heb expres de verhouding aardappelen/prei niet weergegeven. Je moet zelf bepalen hoeveel aardappelen en prei je wilt gebruiken. Sommige mensen houden niet veel van prei en anderen juist wel. Zoek dus zelf de balans.

- Schil de aardappelen, maak ze schoon en snijd ze in kleine blokjes.

-Maak de prei goed schoon en snijd deze in kleine plakjes. Je kan de hele prei gebruiken.

-Doe de boter in een kookpan (niet te veel en niet te weinig) en smelt deze. Voeg de aardappelen en prei toe en fruit deze. Als je ziet dat de prei slap wordt, dan moet je stoppen met fruiten. Voeg dan aan dit geheel water (dus gewoon hoe je normaal aardappelen in water kookt) en laat dit geheel koken.

-Als de aardappelen gekookt zijn, laat deze een beetje afkoelen. Pak je een blender erbij en blend de aardappelen, prei en de het water waarin ze gekookt zijn. Door het blenden, krijgt de soep een cremige smaak. Als je vindt dat er teveel water is waardoor de soep te vloeibaar wordt, kan je ervoor kiezen om niet al het water te gebruiken wanneer je blendt. Als je vindt dat de soep te dik is, dan kan je er later ook water bij doen (zie volgende stap).

- De soep is nog niet klaar. De geblende aardappelen etc. doe je weer in een pan. Voeg zout en zwarte peper toe naar smaak. Voeg ook de creme fraiche toe en zet dit weer aan de kook. Als je vindt dat de soep te dik is, voeg dan water toe bij het koken. Als je ziet dat de soep aan het borrelen is, dan weet je dat deze klaar is.

28-02-2009, 16:39
Risotto met kip en oregano:

Ingrediënten:
- water
-knorr van kip
- risotto rijst
-kipfilet
-champignons
-courgette
-paprika (maakt niet uit welke kleur)
-mengsel van zonnebloem en olijfolie
-water
-oregano
-zout


Bereidwijze:
- Ook hier heb ik expres de verhoudingen niet weergegeven. Je moet dus zelf bepalen hoeveel groenten, kipfilet en risotto je erin wilt doen. Zo kan je ook zelf bepalen voor hoeveel personen je wilt koken.

-Om goede risotto te krijgen, gebruik ik zelf deze verhouding:
Voor elke 100 gram risotto gebruik ik 3 dl water.

Terug naar het recept:

-Voeg aan het te gebruiken water een blokje Knorr van kip en breng dit aan de kook. Hoeveel water je gebruikt, hangt af van hoeveel gram risotto je wilt gebruiken. Als je 300 gram risotto gaat gebruiken, dan heb je 9 dl water nodig.

-In de tussentijd snijd je de champignons, courgette en paprika in kleine blokjes.

-De kipfilet maak je schoon en snijd je ook in kleine blokjes.

-Zet de risotto in een geschikte zeef en was deze met water

-Doe in een pan een mengsel van zonnebloemolie en olijfolie. Ook hier geef ik niet aan hoeveel dit moet zijn: het hangt af van de hoeveelheid groente, kip en risotto die je gaat gebruiken.

-Verhit de olie en voeg de kip toe. Deze laat je bakken tot hij van kleur verandert (totdat het niet meer roze is, maar wit).

-Voeg de groente toe en bak deze ook een beetje mee.

-Voeg de risotto toe en bak deze totdat deze glazig is.

-Voeg het kokende water erbij.

-Voeg oregano en zout toe naar smaak en breng dit allemaal aan de kook.

-Je maaltijd is pas klaar als de risotto niet meer gaar is en dus zacht. De bedoeling van risotto is dat het niet te droog moet zijn. Dus kook de risotto niet totdat al het water verdwenen is.

28-02-2009, 16:52
Succes meid en wij willen foto's !!!

28-02-2009, 16:54



Citaat door insaan_3aadi:
Succes meid en wij willen foto's !!!



hahahah...ik was idd vergeten dat deze rubriek vooral met foto's werkt....als ik die recepten weer uitprobeer dan zal ik insha allah foto's plaatsen...

28-02-2009, 17:19
HAay haay 3la chef kok hahahaha

28-02-2009, 17:21

Citaat door Tangermoslima:







Citaat door martilchikk:
HAay haay 3la chef kok hahahaha





28-02-2009, 17:26
Je hebt een fan!!!!

28-02-2009, 17:27
In mij zitten 10 fan's
Dus 11 nu in totaal haha

28-02-2009, 17:38

Citaat door Moedervan2:
Je hebt een fan!!!!





Citaat door martilchikk:
In mij zitten 10 fan's
Dus 11 nu in totaal haha




aaaaah....zo lief van jullie ladies

28-02-2009, 17:44
Ik wil foto's zien hoor

28-02-2009, 18:07
Ik heb honger
Ik heb slaaaap

28-02-2009, 19:00


Ook die saaie kaastosti's zat?


Hier een paar tips om lekkere kaastosti's te maken:

1. smeer op de eerste boterham pesto. Leg daarop ipv gewone kaas, Mozarella kaas. Als je gek bent op pesto (net zoals ik), dan kan je ook pesto op de Mozarella smeren. Doe een andere boterham erop en stop hem in een tosti apparaat. Heerlijk!

2. Naast kaas kan je allerlei dingen aan je tosti voegen (dus voordat je je boterhammen in het tosti apparaat zet, kun je je broodje beleggen met kaas plus andere ingredienten). Bijvoorbeeld:
-Tonijn
-Sambal
-Sambal en groene olijven
-tomatenpuree
-champignons
etc. etc.....

28-02-2009, 19:30
Risotto met spinazie en tonijnx

Ingredienten:

300 g Risottorijst
1 fijngehakte ui
1 fijngehakt teentje knoflook
Een scheutje zonnebloemolie gemengd met olijfolie
9 dl water
Knorrtablet van vis
300 g bladspinazie
4 tomaten die je moet raspen
Een blikje tomatenpuree
2 blikjes tonijn op water
peper
zout


Bereidingswijze:

-Breng het water aan de kook en voeg een Knorrtablet van vis toe.

-In het oorspronkelijke recept wordt er gebruik gemaakt van kan en klare diepvriesspinazie. Zelf geef ik de voorkeur aan verse bladspinazie. Was deze 300 gram spinazie goed en doe deze in een pan en kook deze. Als je merkt dat alle spinazie bladen een soort van verlept uitzien, dan ben je klaar met het koken van de spinazie. Zet de gekookte spinazie een zeef zodat deze kan uitlekken.
MAAR: als je diepvriesspinazie (gehakt en al) gebruikt, dan hoef je deze uiteraard niet te koken.

-Waarom kook ik bladspinazie eerst en apart ? Als je bladspinazie kookt, dan komt er water vrij. Dus als je deze ongekookt aan je risotto zou toevoegen, dan betekent dit dat er extra water bij komt bij het water dat je al toe zou voegen aan je risotto om deze te koken.

Terug naar het recept:

- Doe in een pan een scheutje zonnebloemolie en een scheutje olijfolie. Hak de ui en de knoflook fijn en kook deze zachtjes (+/- 3 minuten).

-Voordat je de risotto toevoegt aan de ui en knoflook, moet je deze eerst wassen. Nadat de risotto gewassen is, voeg je deze aan de ui en knoflook en bak je ze totdat ze glazig zijn.

-Voeg het gekookte water toe en breng dit op middelhoog vuur al roerend aan de kook.

- Kook de rijst, onder af en toe roeren, zachtjes ± 15 minuten.

- Schep er deel voor deel de spinazie door.

- Schep, als de spinazie geslonken is, de tomaten en de tomatenpuree erdoor ( ik voeg dus als extra tomatenpuree waardoor de smaak iets zuurder wordt).

- Breng alles aan de kook en kook de rijst nog zachtjes 6 minuten. Voordat je bijna klaar bent, voeg je de tonijn toe en kook deze zo'n 3 minuutjes mee.

- Breng pittig op smaak met peper.


x= dit recept heb ik gehaald van de site: http://www.gratiskookboek.be/index.php?page=detail&id=1641&gerecht=Risotto
Maar ik maak hem net iets anders....


PS: als je de tomaten raspt, gebruik dan een rasp met 'grote ogen'. Ik bedoel dus zo'n rasp: