Bekijk volle/desktop versie : Zijn schilderijen haram?



Pagina's : [1] 2 3

25-02-2009, 10:13
Ik heb ooit ergens opgevangen dat tekeningen van mensen haram zijn, omdat een mens zich in geen enkel vorm mag opstellen als schepper, waaronder ook niet zelf mensen creeeren op blaadjes.
Vroeg ik me af zijn schilderijen dan haram, waar mensen of dieren op staan geschilderd? Zo ja, wat als de betreffende persoon of dier echt zijn maar is nagetekend op de schilderij.

25-02-2009, 14:56


De Profeet (vrede en zegening van Allah zij met hem) heeft gezegd: "De engelen betreden een huis niet waarin een afbeelding zit." (overgeleverd door al-Boekhaari, Bid' al-Khalq, 2986) en alles wat de engelen niet betreden heeft bevat niets goeds." (Uit Fataawa Manaar al-Islam, 3/759)

25-02-2009, 14:57
In de Naam van Allah, de Erbarmer de Meest Barmhartige.

Dit is wat ik er over heb gevonden tussen mijn documenten.

De regel met betrekking tot het maken van plaatjes van een levend wezen, of het nou een mens of dier is, is dat het haraam is. Het maakt niet uit of het plaatje drie-demensionaal, gefotografeerd, getekend op papier, muren, kleren etc.. is, omdat in saheeh overleveringen wordt vermeld dat het niet toegestaan is om een levend wezen af te beelden. De overleveringen vermelden tevens dat degenen die dit toch doen een zware straf boven het hoofd hangt, omdat zulke afbeeldingen kunnen leiden tot shirk. Mensen kunnen namelijk met respect voor deze afbeeldingen staan, zich vernederend gedragen tegenover hen, zich trekken tot hen en ze vereren op een manier die alleen Allah de Verhevene toekomt.

Het tekenen van levende wezens is ook verboden omdat het een soort van concurreren tegen Allah de Verhevene zijn creatie is en omdat er verleidingen bestaan in het tekenen van bepaalde soorten afbeeldingen, zoals plaatjes van actrices, naakte en zogenaamde mooie vrouwen.

Tussen de overleveringen die vermelden dat het maken van zulke afbeeldingen haraam zijn, zit ook de hadeeth van Ibn 'Abaas (moge Allah tevreden met hem zijn), hij zei: Ik hoorde de boodschapper van Allah (vrede en zegening van Allah zij met hem) zeggen: "Degene die een afbeelding maakt in deze wereld, zal gevraagd worden om er leven in te blazen op de Dag Der Opstanding en dit zal hij nooit kunnen." Hij (Ibn 'Abbaas) vertelde ook dat de boodschapper van Allah (vrede en zegening van Allah zij met hem) heeft gezegd: "Elke maker van afbeeldingen zal in het hellevuur zijn en elke afbeelding die hij gemaakt heeft zal tot hem verschijnen en zal hem laten lijden in de Hel." Ibn Abbaas (moge Allah hem genadig zijn) heeft ook gezegd: "Als je per se een afbeelding wilt maken, beeld dan bomen en andere dingen af die geen ziel hebben." (overgeleverd door Al-Boekhari en Moeslim)
De algemene mening van de overleveringen is dat het absoluut verboden is om afbeeldingen te maken van iets dat een ziel heeft. In Fataawa al-Lajnah al-Daa'imah, 1/456-457 heeft shaykh Ibn 'Othaymeen (moge Allah hem genadig zijn) gezegd over plaatjes: "Het maken van afbeeldingen voor dit doel is haraam en is niet toegestaan. Het maken van plaatjes ter gedenking is haraam, omdat de Profeet (vrede en zegening van Allah zij met hem) heeft gezegd: "De engelen betreden een huis niet waarin een afbeelding zit." (overgeleverd door al-Boekhaari, Bid' al-Khalq, 2986) en alles wat de engelen niet betreden heeft bevat niets goeds." (Uit Fataawa Manaar al-Islam, 3/759)
En Allah weet het het beste.

Cyber Imam, Het team van al-Islaam.com

25-02-2009, 14:59

Citaat door S.Wijsheid:
In de Naam van Allah, de Erbarmer de Meest Barmhartige.

Dit is wat ik er over heb gevonden tussen mijn documenten.

De regel met betrekking tot het maken van plaatjes van een levend wezen, of het nou een mens of dier is, is dat het haraam is. Het maakt niet uit of het plaatje drie-demensionaal, gefotografeerd, getekend op papier, muren, kleren etc.. is, omdat in saheeh overleveringen wordt vermeld dat het niet toegestaan is om een levend wezen af te beelden. De overleveringen vermelden tevens dat degenen die dit toch doen een zware straf boven het hoofd hangt, omdat zulke afbeeldingen kunnen leiden tot shirk. Mensen kunnen namelijk met respect voor deze afbeeldingen staan, zich vernederend gedragen tegenover hen, zich trekken tot hen en ze vereren op een manier die alleen Allah de Verhevene toekomt.

Het tekenen van levende wezens is ook verboden omdat het een soort van concurreren tegen Allah de Verhevene zijn creatie is en omdat er verleidingen bestaan in het tekenen van bepaalde soorten afbeeldingen, zoals plaatjes van actrices, naakte en zogenaamde mooie vrouwen.

Tussen de overleveringen die vermelden dat het maken van zulke afbeeldingen haraam zijn, zit ook de hadeeth van Ibn 'Abaas (moge Allah tevreden met hem zijn), hij zei: Ik hoorde de boodschapper van Allah (vrede en zegening van Allah zij met hem) zeggen: "Degene die een afbeelding maakt in deze wereld, zal gevraagd worden om er leven in te blazen op de Dag Der Opstanding en dit zal hij nooit kunnen." Hij (Ibn 'Abbaas) vertelde ook dat de boodschapper van Allah (vrede en zegening van Allah zij met hem) heeft gezegd: "Elke maker van afbeeldingen zal in het hellevuur zijn en elke afbeelding die hij gemaakt heeft zal tot hem verschijnen en zal hem laten lijden in de Hel." Ibn Abbaas (moge Allah hem genadig zijn) heeft ook gezegd: [COLOR="seagreen"]"Als je per se een afbeelding wilt maken, beeld dan bomen en andere dingen af die geen ziel hebben." (overgeleverd door Al-Boekhari en Moeslim) [/COLOR]
De algemene mening van de overleveringen is dat het absoluut verboden is om afbeeldingen te maken van iets dat een ziel heeft. In Fataawa al-Lajnah al-Daa'imah, 1/456-457 heeft shaykh Ibn 'Othaymeen (moge Allah hem genadig zijn) gezegd over plaatjes: "Het maken van afbeeldingen voor dit doel is haraam en is niet toegestaan. Het maken van plaatjes ter gedenking is haraam, omdat de Profeet (vrede en zegening van Allah zij met hem) heeft gezegd: "De engelen betreden een huis niet waarin een afbeelding zit." (overgeleverd door al-Boekhaari, Bid' al-Khalq, 2986) en alles wat de engelen niet betreden heeft bevat niets goeds." (Uit Fataawa Manaar al-Islam, 3/759)
En Allah weet het het beste.

Cyber Imam, Het team van al-Islaam.com


Dat stukje was ik net ook opzoek naar shokrane

25-02-2009, 15:17


Dus als ik het goed begrijp zijn afbeeldingen van mensen en dieren haram, ongeacht hoe de afbeelding tot stand gekomen, door middel van een kunstenaar of moderne technologie, zoals fotocamera of computersoftware.

Met als redenen dat het maken van een afbeelding kan leiden tot aanbidding ( shirk ), het wordt gezien als spot drijven met allah swt omdat niemand zich in enkele zin mag opstellen als een schepper en daarmee mensen of dieren vormgeving met de hand. Alleen afbeeldingen waarin zich geen schepsel bevindt met een levend ziel, zoals afbeeldingen van bomen, bergen en natuur zijn wel toegestaan. Dit is wat ik heb begrepen vanuit jullie reactie.

Ik kan me bij beide redenen iets voorstellen. De eerste reden doet mij denken aan de beeldenaanbidders zoals in het vroegere mekka of boedhisme. Toen creerde mensen ook hun goden door ze eerst af te beelden met de hand om ze vervolgens te boetseren.

Maar dus ook doodnormale foto's maken met een camera zijn ook haram? Volgens maakt heel de moslimwereld deze tijden foto's. Is het misschien toch toegestaan?

25-02-2009, 15:20

Citaat door hessen007:
Dus als ik het goed begrijp zijn afbeeldingen van mensen en dieren haram, ongeacht hoe de afbeelding tot stand gekomen, door middel van een kunstenaar of moderne technologie, zoals fotocamera of computersoftware.

Met als redenen dat het maken van een afbeelding kan leiden tot aanbidding ( shirk ), het wordt gezien als spot drijven met allah swt omdat niemand zich in enkele zin mag opstellen als een schepper en daarmee mensen of dieren vormgeving met de hand. Alleen afbeeldingen waarin zich geen schepsel bevindt met een levend ziel, zoals afbeeldingen van bomen, bergen en natuur zijn wel toegestaan. Dit is wat ik heb begrepen vanuit jullie reactie.

Ik kan me bij beide redenen iets voorstellen. De eerste reden doet mij denken aan de beeldenaanbidders zoals in het vroegere mekka of boedhisme. Toen creerde mensen ook hun goden door ze eerst af te beelden met de hand om ze vervolgens te boetseren.

Maar dus ook doodnormale foto's maken met een camera zijn ook haram? Volgens maakt heel de moslimwereld deze tijden foto's. Is het misschien toch toegestaan?


de hadeeth van Ibn 'Abaas (moge Allah tevreden met hem zijn), hij zei:

Ik hoorde de boodschapper van Allah (vrede en zegening van Allah zij met hem) zeggen: "Degene die een afbeelding maakt in deze wereld, zal gevraagd worden om er leven in te blazen op de Dag Der Opstanding en dit zal hij nooit kunnen."

25-02-2009, 15:22
Foto's worden gemaakt als aandenken. Hebben de imams van tegenwoordig geen foto's van dierbare momenten, bijvoorbeeld een ontmoeting met de koning.

Jullie hebben het over een hadieth. Hadieths zijn tijdloos, maar hoe kan deze hadieth gaan over foto's met fotocamera, terwijl die tijd geen fotocamera's bestonden? Misschien wordt er met de hadieth specifiek gewezen op geschilderde afbeeldingen van mensen en dieren door kunstenaars.

25-02-2009, 15:22
Awel, Hessan.

Ik heb altijd gedacht dat foto's maken toegestaan was maar het moest er van afhangen wat voor foto het was.

Een broeder zei eens: Het gaat om afbeeldingen maken in klei (of wat dan ook) en niet om foto's trekken.

Ik twijfel enorm. Langs de ene kant begrijp ik het en langs de andere kant denk ik van: het heeft met uw intentie te maken. Als jij de bedoeling hebt foto's te trekken van naakte mensen, dan kan ik er volledig inkomen dat het niet is toegestaan, maar als uw bedoeling foto's trekken is omdat je het wil voor herinnering of voor jezelf, dan zie ik het verkeerde daar niet in.
Maar ja, wie ben ik.

Allah weet het beste.

25-02-2009, 15:24

Citaat door Ta7enjet:
de hadeeth van Ibn 'Abaas (moge Allah tevreden met hem zijn), hij zei:

Ik hoorde de boodschapper van Allah (vrede en zegening van Allah zij met hem) zeggen: "Degene die een afbeelding maakt in deze wereld, zal gevraagd worden om er leven in te blazen op de Dag Der Opstanding en dit zal hij nooit kunnen."


Een afbeelding met een fotocamera heb je niet gecreeerd, slechts vastgelegd.

25-02-2009, 15:24

Citaat door hessen007:
Foto's worden gemaakt als aandenken. Hebben de imams van tegenwoordig geen foto's van dierbare momenten, bijvoorbeeld een ontmoeting met de koning.

Jullie hebben het over een hadieth. Hadieths zijn tijdloos, maar hoe kan deze hadieth gaan over foto's met fotocamera, terwijl die tijd geen fotocamera's bestonden? Misschien wordt er met de hadieth specifiek gewezen op geschilderde afbeeldingen van mensen en dieren door kunstenaars.


In Fataawa al-Lajnah al-Daa'imah, 1/456-457 heeft shaykh Ibn 'Othaymeen (moge Allah hem genadig zijn) gezegd over plaatjes: "Het maken van afbeeldingen voor dit doel is haraam en is niet toegestaan. Het maken van plaatjes ter gedenking is haraam, omdat de Profeet (vrede en zegening van Allah zij met hem) heeft gezegd: "De engelen betreden een huis niet waarin een afbeelding zit." (overgeleverd door al-Boekhaari, Bid' al-Khalq, 2986) en alles wat de engelen niet betreden heeft bevat niets goeds." (Uit Fataawa Manaar al-Islam, 3/759)

En Allah weet het het beste.

25-02-2009, 15:27

Citaat door hessen007:
Een afbeelding met een fotocamera heb je niet gecreeerd, slechts vastgelegd.


De regel met betrekking tot het maken van plaatjes van een levend wezen, of het nou een mens of dier is, is dat het haraam is. Het maakt niet uit of het plaatje drie-demensionaal, gefotografeerd, getekend op papier, muren, kleren etc.. is, omdat in saheeh overleveringen wordt vermeld dat het niet toegestaan is om een levend wezen af te beelden. De overleveringen vermelden tevens dat degenen die dit toch doen een zware straf boven het hoofd hangt, omdat zulke afbeeldingen kunnen leiden tot shirk. Mensen kunnen namelijk met respect voor deze afbeeldingen staan, zich vernederend gedragen tegenover hen, zich trekken tot hen en ze vereren op een manier die alleen Allah de Verhevene toekomt.

25-02-2009, 15:29

Citaat door hessen007:
Een afbeelding met een fotocamera heb je niet gecreeerd, slechts vastgelegd.

Daar zit iets in ja.

Verder durf ik er niet veel over te zeggen. Ik denk nu op dit moment bij mijzelf: Je gaat toch foto's aanbidden. Bij beelden kan ik het nog begrijpen.
Je probeert het over te nemen/maken in bouwmateriaal, (oke, cement, klei, etc.) en bij een foto trek je het en je hebt het. Dus je gaat niets namaken.


Zit zelf in de knoop, op dit moment omtrent foto's.

25-02-2009, 15:30


Vraag: Is het toegestaan om afbeeldingen te maken van dieren en mensen?

Antwoord: In de Naam van Allah, de Erbarmer de Meest Barmhartige. De regel met betrekking tot het maken van plaatjes van een levend wezen, of het nou een mens of dier is, is dat het haraam is. Het maakt niet uit of het plaatje drie-demensionaal, gefotografeerd, getekend op papier, muren, kleren etc.. is,







omdat in saheeh overleveringen wordt vermeld dat het niet toegestaan is om een levend wezen af te beelden. De overleveringen vermelden tevens dat degenen die dit toch doen een zware straf boven het hoofd hangt, omdat zulke afbeeldingen kunnen leiden tot shirk. Mensen kunnen namelijk met respect voor deze afbeeldingen staan, zich vernederend gedragen tegenover hen, zich trekken tot hen en ze vereren op een manier die alleen Allah de Verhevene toekomt. Het tekenen van levende wezens is ook verboden omdat het een soort van concurreren tegen Allah de Verhevene zijn creatie is en omdat er verleidingen bestaan in het tekenen van bepaalde soorten afbeeldingen, zoals plaatjes van actrices, naakte en zogenaamde mooie vrouwen. Tussen de overleveringen die vermelden dat het maken van zulke afbeeldingen haraam zijn,




zit ook de hadeeth van Ibn 'Abaas (moge Allah tevreden met hem zijn), hij zei: Ik hoorde de boodschapper van Allah (vrede en zegening van Allah zij met hem) zeggen: "Degene die een afbeelding maakt in deze wereld, zal gevraagd worden om er leven in te blazen op de Dag Der Opstanding en dit zal hij nooit kunnen." Hij (Ibn 'Abbaas) vertelde ook dat de boodschapper van Allah (vrede en zegening van Allah zij met hem) heeft gezegd: "Elke maker van afbeeldingen zal in het hellevuur zijn en elke afbeelding die hij gemaakt heeft zal tot hem verschijnen en zal hem laten lijden in de Hel." Ibn Abbaas (moge Allah hem genadig zijn) heeft ook gezegd: "Als je per se een afbeelding wilt maken, beeld dan bomen en andere dingen af die geen ziel hebben." (overgeleverd door Al-Boekhari en Moeslim)





De algemene mening van de overleveringen is dat het absoluut verboden is om afbeeldingen te maken van iets dat een ziel heeft.



In Fataawa al-Lajnah al-Daa'imah, 1/456-457 heeft shaykh Ibn 'Othaymeen (moge Allah hem genadig zijn) gezegd over plaatjes: "Het maken van afbeeldingen voor dit doel is haraam en is niet toegestaan. Het maken van plaatjes ter gedenking is haraam, omdat de Profeet (vrede en zegening van Allah zij met hem) heeft gezegd: "De engelen betreden een huis niet waarin een afbeelding zit." (overgeleverd door al-Boekhaari, Bid' al-Khalq, 2986)



en alles wat de engelen niet betreden heeft bevat niets goeds." (Uit Fataawa Manaar al-Islam, 3/759)



En Allah weet het het besteBron: Islaam.comA?isha zei: ?Op een keer kwam de Profeet (vzmh) terug van een reis (en ging het huis in) en ik had de muur met een Qir?am (een wollen doek) met afbeeldingen erop bedekt. De Profeet (vzmh) werd boos en verscheurde de Qir?am en zei: ?De zwaarste bestraffing is op de Dag des Oordeels voor degenen, die de schepping van Allah namaken (door bet maken van albeeldingen).?Overgeleverd door: Al-Boechari, Moslim

25-02-2009, 15:31
Het is niet toegestaan om foto's op te hangen met een ziel (mensen, dieren enz.) of deze te bewaren. Men is verplicht om deze foto's te vernietigen.


Dit is zo omdat de Profeet aan Alai radia Allah 3anhoe vertelde:

"Laat geen afbeelding zonder deze uit te wissen"




Djaabir Radia Allah 3anhoe heeft ook authentiek overgelverd dat:

"de Profeet ons verboden heeft afbeelding in huis te hebben"



Alle herrinnerings foto's moeten dus vernietigd worden door ze te verscheuren of te verbranden. Noodzakelijk foto's zoals voor officieele documenten en andere soortgelijke papieren mogen echter wel bewaard blijven (alleen in noodzaak).

Ook de Engelen gaan huizen waarin zich afbeeldingen bevinden niet binnen. Dit is gebasseerd op de algemen authentiek overleveringen die hiernaar verwijzen. En de huizen waar geen Engelen komen zitten alleen vol met Djins. De enige uitzondering nogmaals zijn foto's die noodzakelijk zijn, zoals foto's van misdadigers en verdachten zodat men ze kan opsporen. Dit geld ook voor foto's in paspoorten en indentieteits documten. Wij hopen inshallah dat zulke foto's de Engelen er niet van weerhouden om een huis te betreden, aangezien men deze moet bewaren of met zich mee moet dragen.


Moge Allah ons behoeden. Onder deze afbeeldingen vallen ook de afbeeldingen die geminacht worden zoals die op deken en kussens. Een hadith die hieromtrent is overgeleverd is de hadith waarin de Profeet heeft gezegd:



"De makers van dee afbeeldingen owrden op de Dag Des Oordeels bestraft. Er zal tegen hen worden gezegd: geef leven aan wat jullie hebben gecreeerd." overgelverd door Al-Boechari

Ook is er op gezag van Abu Djuhfah Radia Allah 3anhoe overgelverd dat de Profeet degene die rente aanneemt, degene die rente betaald en de makers van afbeeldingen heeft vervloekt.

Het Permanente Comite van Fatwa uitvaardeging

25-02-2009, 15:31

Citaat door Ta7enjet:
De regel met betrekking tot het maken van plaatjes van een levend wezen, of het nou een mens of dier is, is dat het haraam is. Het maakt niet uit of het plaatje drie-demensionaal, gefotografeerd, getekend op papier, muren, kleren etc.. is, omdat in saheeh overleveringen wordt vermeld dat het niet toegestaan is om een levend wezen af te beelden. De overleveringen vermelden tevens dat degenen die dit toch doen een zware straf boven het hoofd hangt, omdat zulke afbeeldingen kunnen leiden tot shirk. Mensen kunnen namelijk met respect voor deze afbeeldingen staan, zich vernederend gedragen tegenover hen, zich trekken tot hen en ze vereren op een manier die alleen Allah de Verhevene toekomt.

Dus het hangt van uw intentie af. Je kunt er moeilijk vanuit gaan dat iedereen even een foto/beeldje gaat aanbidden. Een moslim weet dat alleen Allah hoort te aanbidden en daar verandert een foto niets aan.

Pagina's : [1] 2 3