Bekijk volle/desktop versie : Tijdens het gebed.. Help mij!



21-02-2009, 15:38
Sal aam alikoum allemaal.

Inshallah verkeren jullie allemaal in een goede gezonheid en maken jullie het goed.

Door heel veel problemen die op mijn pad zijn gekomen het afgelopen jaar, heb ik de salaat een tijd niet verricht. Ik was heel erg ziek, en heb ondanks het feit dat ikw ist dat ik het gebed zittend kon verrichten niet gedaan.

Mijn imaan is hierdoor heel erg verzwakt. Alhamdolillah bid ik nu weer sinds een tijd. Alleen merk ik in mijn gedachtes telkens "gestoord"word. Ik denk bijvoorbeeld aan onbenullig edingen zoals: mijn beste vriendin bellen of dit halen in de supermarkt straks. Ik vind dit heel erg en stoor me hieraan.

Ik heb veel goed te maken met mijn ouders en met Allah.. Ik wil echt mijn Imaan weer versterken. Wie kan mij helpen?

Graag alleen serieuse reacties.

Wa salaam alikoum

22-02-2009, 12:18


3alaikoem salaam zuster,

ik herken je probleem. Heb zelf ook een rotperiode achter de rug, waarin ik het lastig vond om serieus met m'n Deen bezig te zijn. Alhamdoulilah zit ik nu weer op het Rechte Pad, bidt weer op tijd en doe veel extra hamdoulilah.

Wat bij mij heeft geholpen waren boeken. Ik ben veel gaan lezen waardoor m'n Imaan weer geprikkeld werd. Eigenlijk ben ik me gewoon weer actiever gaan bezighouden met de Islaam. In het begin was het moeilijk om me weer te kunnen concentreren maar ik heb mezelf er toe aangezet. Geen excuusjes meer, gewoon doen! Denk aan al het goeds wat Allah voor jou heeft gedaan en nog steeds doet en blijft doen inshAllah. Wees dankbaar!

Wellicht kan je extra bidden om berouw te tonen. Je hebt een speciaal gebed daarvoor. Ben je hier bekend mee? Anders kan ik het gebed (soerah's) naar je toesturen inshAllah. Doe veel dou3a's dan komt het vanzelf weer goed inshAllah.

Moge Allah alle Moslims op het Rechte pad leiden en behouden. Amien!

Ma3a salaama,
oegty fie Dien.

22-02-2009, 14:31

Citaat door IsmieManar:
3alaikoem salaam zuster,

ik herken je probleem. Heb zelf ook een rotperiode achter de rug, waarin ik het lastig vond om serieus met m'n Deen bezig te zijn. Alhamdoulilah zit ik nu weer op het Rechte Pad, bidt weer op tijd en doe veel extra hamdoulilah.

Wat bij mij heeft geholpen waren boeken. Ik ben veel gaan lezen waardoor m'n Imaan weer geprikkeld werd. Eigenlijk ben ik me gewoon weer actiever gaan bezighouden met de Islaam. In het begin was het moeilijk om me weer te kunnen concentreren maar ik heb mezelf er toe aangezet. Geen excuusjes meer, gewoon doen! Denk aan al het goeds wat Allah voor jou heeft gedaan en nog steeds doet en blijft doen inshAllah. Wees dankbaar!

Wellicht kan je extra bidden om berouw te tonen. Je hebt een speciaal gebed daarvoor. Ben je hier bekend mee? Anders kan ik het gebed (soerah's) naar je toesturen inshAllah. Doe veel dou3a's dan komt het vanzelf weer goed inshAllah.

Moge Allah alle Moslims op het Rechte pad leiden en behouden. Amien!

Ma3a salaama,
oegty fie Dien.



Salaam alikoum Manar,

Uiteraard heb je gelijk. Het is vaak het jezelf er toe zetten wat niet lukt walakin hmdl. Zou jemij die Soerat kunnens turen? Ik bid nu alhamdollah ook extra, gewoon omdat ik me daar goed bij voel. Amien op jou du3at gti.

Wa salaam likoum

Oegtiek fi dien

22-02-2009, 16:24

Citaat door GwoonM:
Salaam alikoum Manar,

Uiteraard heb je gelijk. Het is vaak het jezelf er toe zetten wat niet lukt walakin hmdl. Zou jemij die Soerat kunnens turen? Ik bid nu alhamdollah ook extra, gewoon omdat ik me daar goed bij voel. Amien op jou du3at gti.

Wa salaam likoum

Oegtiek fi dien


3alaikoem salaam oegty.

Het gebed van berouw (Salatul Taubah)


Abu Bakr verklaart: "Ik hoorde de Profeet (sallallahu alaihi wa sallam) zeggen: 'Allah vergeeft degene die een zonde begaat en zich dan schaamt, zichzelf reinigt, een gebed verricht (volgens een verslag overgeleverd door Ibn Hibban, Al-Baihaqi en Ibn Khuzaimah, een twee rak'at gebed) en Zijn vergiffenis zoekt.' Als hij dan de volgende 'ayyah reciteert:'En degenen die, als zij een zedeloosheid begaan hebben of zichzelf onrecht aangedaan hebben, daarna Allah gedenken en dan vergeving voor hun zonden vragen, en niemand vergeeft de zonden behalve Allah. En zij volharden niet in wat zij deden, terwijl zij (het) weten. Zij zijn degenen wiens beloning vergeving van hun Heer is, en Tuinen (het Paradijs) waar onder door de rivieren stromen, zij zijn daarin eeuwig levenden en (het is) de beste beloning voor hen die (goed) doen.'" [al-'Imran:135-136] Dit is overgeleverd door Abu Dawud, an-Nasa'i, Ibn Majah, al-Baihaqi en at-Tirmidhi die het hasan noemt.

At-Tabarani verklaart in al-Mu'jam al-Kabir met een hasan keten, van Abu ad-Darda' dat de Profeet (sallallahu alaihi wa sallam) zei: "Wie wudu' doet en de wudu' perfect doet en dan staat en dan twee of vier rak'at bidt, verplicht of niet-verplicht, en daarna zijn ruku' en sujjud perfect verricht en dan Allah voor vergiffenis vraagt, hij zal worden vergeven."


Bron; hayyaalassalaah.web-log.nl

22-02-2009, 18:41


Slm,

Die ayaa van welke soerah is die? Al taubah? Sorry voor de vragen ik wil het alleen goed begrijpen inchallah.

Wsa

22-02-2009, 18:47
Up.. ik wil die du3a ook!

22-02-2009, 19:10
Hoe kan ik voorkomen dat mijn gedachten afdwalen in het gebed?



[COLOR="Red"]Vraag: Ik heb een vraag. Ik heb tijdens het bidden moeite om mijn aandacht te houden bij het bidden. Mijn gedachtes gaan vaak uit naar andere dingen. IK probeer vaak alleen aan het bidden te denken maar het lukt niet. Ik weet dat je tijdens het bidden god niet ziet maar hij jou wel. Mijn gedachtes gaan uit naar "slechte dingen". Het komt misschien omdat ik geen Arabisch begrijp en de verzen die ik zeg dus niet begrijp. Ik ken een hele hizb uit mijn hoofd maar ik weet de betekenissen ervan niet. Ik zeg altijd voor het gebed en voor een vers a3oedoe billehi mine asshaitani arrazjiem, om satan weg te houden maar het lukt niet. waar moet ik mij op concentreren? En worden mijn gebeden aanvaard als ik met mijn hoofd bijvoorbeeld bij een voetbalwedstrijd ben of zo. Ik verricht het gebed wel op de juiste manier maar mijn gedachtes dwalen elke keer. Heeft u een oplossing voor mij. Alvast bedankt.

Antwoord: In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige

Gedachtes die dwalen tijdens het gebed is een bekend verschijnsel…. Dit verschijnsel is niet een normaal verschijnsel die van nature bij mensen voorkomt, maar een met opzet gekozen verschijnsel door de mens.

Tijdens het gebed komt de shaytan allerlei fluisteringen inbrengen bij een persoon die het gebed uitvoert, zodat hij de mens ernaar verlangt om over iets te denken….Het is dan de schuld van mens die zichzelf niet wakker schudt en zich overgeeft aan een doel dat niet je presente bezigheden. De shaytan geeft de mens het begin van de touw en men begint met zijn gedachten daaraan te trekken. Waar men verantwoordelijk voor is, is niet de wens en de wil van de begeerte, maar het volgen en gehoorzamen van deze begeerte.

Toen er een redetwist ontstond tussen Allah en de shaytan, waarbij de shaytan weigerde om te neerknielen voor Adam (Allah's vrede zij met hem), heeft de shaytan tegen Allah gezegd dat hij degenen die op de verdwaalde pad zitten zal misleiden?…het antwoord is Nee….hij zei ik zal de weg voor de dienaren die op de rechte pad zijn moeilijk maken. Omdat degene die op de verkeerd pad beland is, dat de shaytan hem niet nog naar verkeerde plekken leiden, terwijl hij dat vanzelf doet…integendeel zal de shaytan in de poorten van moskeeën staan en de mensen misleiden. De shaytan zal hun geen goede raad geven maar zoals Allah gezegd heeft in Soerat Al a'raf aya 16: "Hij (iblies = shaytan) zei:"Omdat U mij hebt doen dwalen, zal ik hen belemmeren op Uw recht Pad".
Het moment waarbij men zich richt tot Allah in het gebed, daar is men het dichtstbijzijnd aan Allah…de shaytan en wil deze daad bederven of ongeldig maken door allerlei zaken te doen veroorzaken tijdens het gebed…Het verlies en droevigheid van de mens op die momenten is het gehoorzamen en volgen van de shaytan. Men valt in een knoop die de shaytan gemaakt heeft zodat de beloning voor het gebed ongeldig wordt. Stel dat de influistering van de shaytan desbetreffende persoon getroffen is, dit betekent niet dat de mens bezeten is door de shaytan: - "Voorwaar, wanneer degenen die (Allah) vrezen door een influistering van de Satan getroffen orden gedenken zij (Allah).En dan zien zij (de zwaarheid) in" Al A'raf: aya 201 - Hij dient dan "A'odhzoe biellahie mienna ashaytanie Aradjiem" te zeggen "ik zoek mijn toevlucht bij Allah tegen de vervloekte Satan", dit omdat Allah zegt:"En wanneer een influistering van de Satan jou ingefluisterd wordt, zoek dan je toevlucht bij Allah"Al A'raf aya 200.
Wanneer men toevlucht zoekt bij Allah tegen de satan, dat zal dit de shaytan verhinderen om tot de mens te komen, omdat er niemand in staat is de shaytan te verslaan behalve zijn Schepper.

Over dit onderwerp is er een gebeurde verhaal aan ibn hanifa (Moge de Barmhartigheid van Allah om zijn ziel neerdalen). Het was bekend dat hij problemen voor andere oploste. Een persoon ging naar hem toe en zei tegen hem: "O imam, ik had wat geld dat ik in de grond had bewaard maar ik ben nu vergeten waar ik het begraven heb…waar kan ik het vinden? Abou Hanifa zei tegen hem: Ik heb daar helaas geen kennis over…maar ik raad je aan om in het holst van de nacht na salat al ishaa, op te staan om te bidden voor Allah. Tijdens salat Al Fadjr kwam de man naar Abou Hanifa en zei: ik heb het geld gevonden. Abou Hanifa zei: Hoe heb je dat gedaan? De man zei: Ik heb je raad gevolgd, tijdens het gebed in de nacht herinnerde ik de plek waar ik het geld begraven had. Abou Hanifa zei: Ik zweer bij Allah, dat ik wist dat de shaytan jou niet met rust zou laten als je Allah aan het gedenken bent, en dat hij naar je komt om jou over het geld te laten denken, en je zult je eigen begeven aan zijn wil, om de plek waar je het geld begraven hebt te herinneren…zo zal de beloning voor het gebed ongeldig worden gemaakt."

De shaytan zal op de dag des oordeels komen en degenen aanspreken die hem gevolgd hebben…hij zal hun zeggen: ik zweer bij Allah dat jullie, O zondaren verliezers zijn……Waarom zullen ze zeggen? Hij zal antwoorden:"had ik gezag op jullie?" - "Behalve dat ik jullie heb geroepen, waarop jullie mij gehoorzaamden, verwijt mij daarom niets! Verwijten jullie julliezelf maar!. (Ibrahim aya 22).
Een persoon die zich tot het gebed wendt, dient als het tijd breekt voor het gebed zichzelf helemaal afzonderen van de wereldse zaken en bezigheden, zodat zijn gedachten en denken richten naar het aanbidden van Allah de Verhevene. Als hij zich reinigt en opstaat om te bidden zal hij dan met vrees en concentratie het woord van Allah reciteren of luisterend naar de woorden van Allah die gereciteerd worden, geconcentreerd om deze woorden te begrijpen en de smeekbede die gezegd worden tijdens het gebed.

Hij dient zich niet makkelijk over te geven aan de shaytan die in zijn oren fluistert. Wanneer de shaytan naar een persoon komt tijdens het gebed, dient men zijn toevlucht te zoeken bij Allah tegen de vervloekte shaytan door te zeggen "A'oedoe biellahie mienna ashaytanie aradjiem"

Overgeleverd door Abou 'alaa' ibn Ashakhier dat 'Oethman (Allah's welbehagen zij met hem) zei:"O boodschapper van Allah, de shaytan heeft mijn recitatie tijdens het gebed in de war gebracht, hij (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft gezegd:"Het is een shaytan die Khienzab heet. Als je voelt dat hij jou lastig wil vallen, zoek je toevlucht bij Allah tegen hem, en spuug (lucht blazen met een beetje spuug) drie keer aan je linkerkant" Hij ('oethman) zei:"Ik heb gedaan wat de profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) mijn opdroeg en Allah heeft de shaytan van me verwijderd" Ahmed 4/216 - Moesliem 4/1728, 1729 ...etc
En Allah weet het het beste.

Cyber Imam, Het team van al-Islaam.com
[/COLOR]

23-02-2009, 12:19
barrakaluhu fiek oegite

24-02-2009, 17:20

Citaat door GwoonM:
Slm,

Die ayaa van welke soerah is die? Al taubah? Sorry voor de vragen ik wil het alleen goed begrijpen inchallah.

Wsa



Volgens mij wel maar Allah oe A3lam. Ik heb het opgezocht maar kan het niet vinden. Zodra ik het heb, laat ik het weten inshAllah.

Ma3a salaama.

24-02-2009, 17:21
Salam 3eleikom

ik meld me aan op deze topic

Salam 3eleikom