Bekijk volle/desktop versie : Turkije gooit kinderen jaren de cel in



Pagina's : [1] 2 3 4

20-02-2009, 06:23
ISTANBUL - Een 16-jarige Koerdische jongen werd vorig jaar maart tijdens het Koerdische Newroz-festival gearresteerd in Gaziantep.

De Turkse politie greep in toen een menigte pro-PKK-leuzen begon te scanderen. Vorige maand werd de jongen tot 11 jaar gevangenisstraf veroordeeld. Volgens de rechter is hij lid van de PKK, de Koerdische afscheidingsbeweging, die al sinds 1984 een gewapende strijd voert in Turkije. "Deze zware straffen zijn niet uit te leggen. Zeker niet aan de families", zegt zijn advocaat Vedat Özkan. En de zaak staat niet op zichzelf.

Bij protesten tijdens een bezoek van premier Tayyip Erdogan aan Diyarbakir, het hart van Koerdisch Turkije, werden in oktober in totaal zes tieners van 13 en 14 jaar opgepakt. De rechtzaak loopt nog, de aanklager heeft celstraffen tot 23 jaar geëist. Een aanklager in Adana maakte het nog bonter. Hij eiste in december in eerste instantie 58 jaar cel voor zes jongeren die bij een pro-PKK-demonstratie stenen naar de politie hadden gegooid. Later bracht hij zijn eis terug naar 31 jaar.

Sinds een wijziging in de Turkse anti-terreurwetgeving in 2006 kan iedereen die deelneemt aan pro-PKK-demonstraties - dus ook minderjarigen - worden vervolgd. Voor het lidmaatschap van een terroristische organisatie, dan wel voor het steunen van een terroristische organisatie zonder actief lid te zijn. En daar staan jarenlange gevangenisstraffen op.

Maar liefst 737 minderjarigen zijn sindsdien onder deze wet berecht. Volgens recent onderzoek wachten in gevangenissen in het Koerdische zuidoosten meer dan tweehonderd jongeren op een rechtszaak.

Advocaat Vedat Özkan in Adana kent de gevolgen van de wet als geen ander. Hij vertegenwoordigt tientallen Koerdische jongeren. "De jongste is twaalf." Het probleem is volgens hem dat het vaak slechts het woord van de politie tegen dat van de verdachte is. "Sommige jongeren worden thuis opgepakt. Een cliënt vertelde niet eens te hebben deelgenomen aan een demonstratie, maar de agent in kwestie hield het voor de rechter vol. Ander bewijs was er niet. Maar deze jongen is wel tot vier jaar veroordeeld."

Volgens de Turkse overheid schuift de PKK kinderen, jongeren en vrouwen met opzet bij demonstraties naar voren om politie-ingrijpen moeilijk te maken. En wanneer de politie toch optreedt, gaan beelden van agenten die jongeren of vrouwen slaan, de wereld over.

Ook afgelopen weekeinde werden veel jongeren opgepakt, tijdens de demonstraties voor vrijlating van de Koerdische PKK-leider Öcalan, die tien jaar geleden achter de tralies verdween. Ook in Diyarbakir.

Hier maakt de bekende mensenrechtenactivist en advocaat Tahir Elci zich erg boos over de jarenlange celstraffen voor de jongeren. "Tieners die leuzen roepen of stenen gooien veroordelen tot tien, twintig jaar cel? Dit heeft niets meer met mensenrechten te maken."

En volgens hem werkt de straf alleen maar averechts. "Aanvankelijk zijn die tieners meestal helemaal geen fervent PKK-aanhanger, maar na hun gevangenisstraf wel. Daar kun je zeker van zijn."

bron

20-02-2009, 08:08


Daarom ook dat Europa dit land niet bij de Europese unie wil.
Eerst nog hard werken aan de mensenrechten, en daar is in Turkije zeker nog een lange weg te gaan.

20-02-2009, 10:23

Citaat door ria:
Mensenrechten komt niet voor in het wetboek van Turkije.


Nee Israel die doet het beter, heeft Nederland zich daar ooit over uitgesproken

20-02-2009, 10:36

Citaat door big2:
Wie heeft het hier over Israel?

Turkije heeft het wel over mensenrechten in Gaza, maar schendt zelf alle mensenrechten, hoe hypocriet.



Klopt. Ben je weer terug? Heb gelezen dat je foto hier gestaan heeft?

20-02-2009, 10:51


Schandalig dat er nog steeds op grote schaal wereldwijd mensen (kinder) rechten worden geschonden!

20-02-2009, 11:19
Nee, nederland is perfect! Iemand van 17 jaar behandelen als volwassene, en dan levenslang geven.

Of jongetjes van 13 jaar ofzo verhoren tot 3 uur in de nacht..

Nee nederland is een schoonvoorbeeld.. Vooral bij de brand bij Schiphol!

20-02-2009, 11:27

Citaat door big2:
Gooi hier eens zo'n Kutstraatjochie in de cel en vooral de Marokkanen schreeuwen hier moord en brand


Val gauw dood jij!

20-02-2009, 11:32
In palestina worden ze afgeschoten. Zelfs in guantanmo bay zitten minderjarigen al jaren vast.. zonder proces. Maar dat is minder erg.. want dat zijn Amerikkanen.

20-02-2009, 11:35

Citaat door lotfi1:
In palestina worden ze afgeschoten. Zelfs in guantanmo bay zitten minderjarigen al jaren vast.. zonder proces. Maar dat is minder erg.. want dat zijn Amerikkanen.



Dat is ook erg, maar deze topic gaat over Turkije.

20-02-2009, 11:40

Citaat door fesmaroc:
Dat is ook erg, maar deze topic gaat over Turkije.


Zeg jij...? chek effe jouw vorige reactie eventjes aub.

En nou ophoepelen!

20-02-2009, 11:45

Citaat door lotfi1:
Zeg jij...? chek effe jouw vorige reactie eventjes aub.

En nou ophoepelen!



Ik hoepel echt niet op voor jou.

Ik was even off topic ja om een persoonlijke vraag te stellen, maar ik haal er niet allerlei andere dingen bij.

20-02-2009, 11:49

Citaat door fesmaroc:
Ik hoepel echt niet op voor jou.

Ik was even off topic ja om een persoonlijke vraag te stellen, maar ik haal er niet allerlei andere dingen bij.


Ik had het ook niet tegen jou meelopertje. En ik ben niet van plan om te veel woorden aan jou te besteden.. dat ben jij in mijn ogen de moeite niet waard. En nu opzouten.

20-02-2009, 11:52


Ik snap niet waarom Turkije nog bang is voor de PKK met al die nieuwe wapentechnologie van hun bondgenoot Israel.

20-02-2009, 11:53

Citaat door lotfi1:
Ik had het ook niet tegen jou meelopertje. En ik ben niet van plan om te veel woorden aan jou te besteden.. dat ben jij in mijn ogen de moeite niet waard. En nu opzouten.



Waarom citeer je mij dan dombo als je het niet tegen mij hebt!

Poe ik ben blij dat de scholen volgende week weer beginnen en alle sukkeltjes die hier normaal niet plaatsen weer naar school zijn.

En nu opzouten.

20-02-2009, 12:03

Citaat door fesmaroc:
Waarom citeer je mij dan dombo als je het niet tegen mij hebt!

Poe ik ben blij dat de scholen volgende week weer beginnen en alle sukkeltjes die hier normaal niet plaatsen weer naar school zijn.

En nu opzouten.


Dombo mag je tegen je vader zeggen.

Sukkeltjes? je wilt dat ik ontopic blijft terwijl je het zelf ook doet en dan noem jij mij een sukkel??
Indd.. blij toe dat de scholen voor jou binnenkort beginnen. kan je daar weer aandacht gaan zoeken.

Zit anders je ot achterlijk wijf.



Pagina's : [1] 2 3 4