Bekijk volle/desktop versie : Msemmen mislukken steeds!



19-02-2009, 11:18
Beste dames,

Ik probeer het steeds om lekkere msemmen te maken maar ze worden altijd zo hard!!
heb ze welleens bij andere gegeten en dan zijn ze zoo lekker zacht! Mij wil dat maar niet lukken om ze zo te krijgen, wat doe ik fout?

:kiss:

19-02-2009, 11:29


bij mij ook man, ze worden ook hard

19-02-2009, 12:31
goed en maar dan ook heeeeel goed kneden tot een soepele deeg, veel boter gebruiken, als dat helpt voor het zacht maken van de deeg en daarna olie gebruiken voor het bereiden van de pannekoeken

20-02-2009, 10:04
Hey dames ik had altijd precies hetzelfde probleem dat ze heel hard werden! ook de recepten die hier stonden werkte niet voor mij.
Ik heb daarom een recept van mijn moeder toen gehad dat niet mislukte. Ik ben het even kwijt maar zal het haar zeker navragen, het was zoiets als:

2 delen meel op 1 deel smida
beetje zout
beetje gist (vers of poeder) maar is niet per sé een must dus je kunt het ook weglaten
1 eitje
lauwwarm water
scheutje melk
Mijn moeder doet er soms ook 1 zakje vanilliesuiker bij.

Ik weet niet 100% of dit recept klopt hoor, ik ga het insha allah navragen.

En wat ik toen ook geleerd heb is dat je het heel erg goed moet kneden, kneden totdat het deeg als je het uit elkaar trekt aan elkaar vast blijft en niet gemakkelijk scheurt in twee delen. Dus je moet zo dat bolletje deeg pakken en zo vasthouden met twee handen en je handen uit elkaar trekken. Het deeg moet niet te hard en niet te waterig zijn. Dus een mooie soepele deeg.
Verder als je het vouwt GEEN deegroller gebruiken, maar gewoon je handen! Steeds goed invetten met zonnebloemolie/smida/gesmolten boter dus bij iedere vouw steeds goed invetten ook je werkblad goed invetten met olie.

Als je bakt in een pizzapan de deksel er niet op doen, dus zo bakken. Als je lemsemen opzwelt door lucht als je het bakt betekent het dat je het goed gedaan hebt!