Wethouder Herrema treedt per direct af vanwege de Noord Zuidlijn.Het college van Amsterdam grijpt in op proces Noord/Zuidlijn. Wethouder Herrema treedt per direct af en oud-minister Cees Veerman gaat over de toekomst van de metro adviseren. Bij het opstelllen van de prognose 2009 is gebleken dat de kosten opnieuw fors hoger uit komen.
Uit nieuw onderzoek blijkt dat de kosten nog eens 290 miljoen hoger kunnen uitvallen. Ook loopt de aanleg opnieuw vertraging op. De metro zou nu pas in 2017 gaan rijden. Oorzaken voor de hogere kosten zijn de verzakkingen in de Vijzelstraat en het verhogen van de reserves voor risico's.
Wethouder Maarten van Poelgeest zal voorlopig de portefeuilles van Herrema waarnemen.
Om 11 uur wordt er een persconferentie gegegeven. AT5 zendt die live uit.
http://www.at5.nl/artikelen/13063/wethouder-herrema-treedt-af
Toch weer een wethouder van de pvda!!
http://www.parool.nl/parool/nl/1084/Dossier-Noord-Zuidlijn/article/detail/175423/2009/02/19/Nieuw-debacle-bij-Noord-Zuidlijn-Herrema-treedt-af.dhtml
Noord-zuidlijn mogelijk afgeblazen.
AMSTERDAM - Het is onzeker of de Noord/Zuidlijn ooit wordt afgebouwd. Na nieuwe financiële tegenvallers is het werk vrijwel stilgelegd. Wethouder Tjeerd Herrema van Verkeer (PvdA) is vandaag afgetreden.
Een commissie onder leiding van voormalig landbouwminister Cees Veerman (CDA) moet alle kwesties rond de Noord/Zuidlijn opnieuw onderzoeken. Daarbij wordt gekeken naar de vraag of de kosten nog opwegen tegen de baten. De politieke partijen vinden, met uitzondering van de VVD, dat alle opties bekeken moeten worden, waaronder stopzetting van het project.
De extra kosten bedragen de komende jaren naar schatting 290 miljoen euro, bovenop de 2,1 miljard euro waarop de metrobouw nu is begroot. Alle tegenvallers zijn voor rekening van Amsterdam, omdat het rijk zijn aandeel met een eenmalige bijdrage heeft afgekocht. Ook is duidelijk geworden dat de metro op zijn vroegst in 2017 gaat rijden.
''Met vijf jaar vertraging, en honderden miljoenen meerkosten in een tijd van economische crisis, is de grens van mijn politieke verantwoordelijkheid bereikt,'' stelde Herrema vanmorgen.
Aanleiding voor de nieuwe prognose is onder meer de verzakking van historische panden aan de Vijzelgracht in de zomer en het najaar. De herstelkosten voor de damwand en de omliggende huizen zijn hoog.
Een extra risicoanalyse voor het boorproces, uitgevoerd op verzoek van Herrema, wees bovendien uit dat extra voorbereiding nodig is. De risico's van verdere bouw zijn veel groter dan tot nog toe gedacht was. Daarom heeft het Amsterdams college besloten tweehonderd miljoen euro extra opzij te zetten.
Herrema heeft zijn besluit om af te treden genomen nadat het college er diverse keren over heeft vergaderd. Een betrokkene: ''Tjeerd Herrema hoefde niet weg van zijn collega's. Hij heeft het besluit echt helemaal zelf genomen.''
Het Amsterdamse college zou geen moment hebben overwogen als geheel af te treden. Het gaat, zo is geredeneerd, om een falend project, zodat het vertrek van alleen de projectwethouder voldoende was.
Herrema zei vanmorgen dat hij veel bereikt had. ''Maar de politieke verantwoording voor de Noord/Zuidlijn en mijn geloofwaardigheid moeten zwaarder wegen.'' (TON DAMEN)