Bekijk volle/desktop versie : Werkelijke schuld VS hoger dan totale waarde wereldeconomie



Pagina's : [1] 2 3

16-02-2009, 08:39
Tekort van $ 65,5 biljoen wordt voor het publiek verborgen gehouden

Aanstaande dinsdag zet president Obama zijn handtekening onder het ca. 800 miljard dollar kostende economische stimulansprogramma. Het grootste deel van het Amerikaanse publiek is zich er echter niet van bewust dat het werkelijke tekort van de Amerikaanse regering, bestaande uit zowel schuld, financieringstekorten en betalingsverplichtingen, een duizelingwekkende $ 65,5 biljoen bedraagt - hoger dan het totale Bruto Nationale Produkt van de hele wereld.


Deze totale schuld van de VS, inclusief de nog uit te keren sociale- en medische uitkeringen en toelages, maakt dat de Amerikaanse regering feitelijk bankroet is, zelfs nog zonder dat de nieuwe sociale verplichtingen uit Obama's stimulanspakket zijn meegeteld.

Het grote verschil uitgelegd
Het werkelijke federale begrotingstekort over 2008 bedroeg volgens het Financial Management Service bureau van het ministerie van Financiën $ 5,1 biljoen, niet de officieel door het Congres gerapporteerde $ 455 miljard. Het enorme verschil is te wijten aan het feit dat het officiële tekort wordt berekend op een 'cash geld' basis, waar alle belastinginkomsten, inclusief die uit de sociale zekerheid, worden gebruikt om de overheidspassiva te dekken.

De veel hogere cijfers van het FMS zijn echter berekend op de GAAP-norm ('Generally Accepted Accounting Practices'), en zijn inclusief de jaarlijkse veranderingen in de nettowaarde van de niet-gefinancierde passiva in sociale verzekeringsprogramma's, zoals de bijstand en het ziekenfonds. In de officiële 'cash' berekening houdt de overheid geen rekening met de verplichte toekomstige uitgaves voor de bijstand en het ziekenfonds, in het jaar dat deze uitgekeerd moeten worden.

'En terwijl 2008 al zo slecht was, met een officieel cash-begrotingstekort van $ 455 miljard en het $ 5,1 biljoen grote federale tekort op GAAP-basis, is daar nog niet eens het enorme bedrag van het eerste financiële bailout-pakket ('TARP', $ 700 miljard) van het einde van 2008 bij gerekend,' aldus John Williams, econoom en publicist van de internet-website Shadow Government Statistics.
http://www.shadowstats.com/

'Het Begrotingsbureau van het Congres schatte dat het fiscale jaar 2009 een tekort van $ 1,2 biljoen op cash-basis zal laten zien. Dat was nog vóórdat de totale kosten van de oorlogen in Irak en Afghanistan en tevens van het circa $ 800 miljard kostende stimulanspakket van Obama erbij kwamen. Ook de tweede TARP-bailoutronde van $350 miljard, en alle nog lopende bailouts van de FED en het ministerie van Financiën zitten hier niet bij.'

'Het tekort van de federale regering loopt zó vreselijk snel op, dat de levensvatbaarheid van het financiële systeem erdoor bedreigd wordt,' voegde Williams er aan toe. 'Het publieke rapport van 2009 zal een cash-tekort van duidelijk over de $ 2 biljoen laten zien, en dat hele bedrag moet door het ministerie van Financiën geleend worden.'

'Waarschijnlijk zal de FED zélf als geldverstrekker gaan functioneren voor het ministerie van Financiën. Op deze manier wordt de schuld 'gemonetariseerd', wat simpelweg betekent dat de geldpersen aan het draaien worden gezet om aan de schuldverplichtingente kunnen voldoen. Dat zal wel moeten, omdat het ministerie de enorme hoeveelheden schuld nergens anders meer kan verkopen.'

Geen geld meer voor sociale zekerheid en ziekenfonds
Volgens Williams heeft de Amerikaanse regering geen geld voor de sociale zekerheid en het ziekenfonds ('Medicare') opzij gezet. 'Het is slechts een kwestie van tijd voordat het publiek zich realiseert dat de regering werkelijk failliet is, en dat er geen belastingen apart gezet zijn om de sociale zekerheid en het ziekenfonds te kunnen betalen. Verzekeringen, waar de mensen wél ieder jaar middels belastingen voor betaald hebben.'

De $ 65,5 biljoen die de Amerikaanse federale overheid volgens de GAAP-norm schuldig is, is vier keer zo hoog als het Amerikaanse BNP en is zelfs hoger dan het totale BNP van de hele wereld. 'In de laatste zeven jaar hebben we gemiddeld een jaarlijks tekort van $ 4 biljoen gehad, die op geen enkele wijze door middel van belastingen bij elkaar gebracht had kunnen worden,' legt Williams uit. 'Tekorten van deze omvang zijn onmogelijk te handhaven.'

'De enige manier voor de overheid om aan de sociale zekerheids- en ziekenfondsverplichtingen te kunnen voldoen, is het bijdrukken van geld. Dit zal dit jaar in toenemende mate gaan plaatsvinden, waardoor de dollar steeds verder in waarde zal dalen.

Pijnlijk waarheid: VS is failliet, wordt verborgen gehouden
'Het niet publiceren van de werkelijke tekorten volgens de GAAP-norm is niets anders dan een poging om de pijnlijke waarheid voor het Amerikaanse publiek verborgen te houden. Het publiek heeft echter het recht te weten hoe slecht de overheid ervoor staat en hoe groot het tekort wérkelijk is, vooral omdat de situatie totaal uit de hand aan het lopen is.'

'De federale overheid is failliet,' concludeert Williams. 'Als de leden van de regering bij een bedrijf hadden gewerkt, dan zouden ze nu allemaal in de gevangenis zitten.'

http://www.worldnetdaily.com/index.php?fa=PAGE.view&pageId=88851

http://www.fms.treas.gov/frsummary/index.html

16-02-2009, 08:46


Obama gaat volgende week nog eens $ 500 miljard extra vragen

De Amerikaanse senator Tom Coburn (Republikein, Oklahoma) gaf afgelopen week een inmiddels veel besproken, vernietigende speech in de Senaat, waarin hij Obama's stimulanspakket met de grond gelijk maakte, en waarschuwde dat het programma de VS in een 'Sovjet-stijl' samenleving zou veranderen. Hieronder een deel van zijn speech.



'We gaan helemaal de verkeerde kant op. We zouden juist de principes moeten volgen die dit land groot gemaakt hebben.

Ieder overheidsprogramma dat niet effectief is, niet efficiënt, verkwistend of bedrieglijk is, zou opnieuw bekeken en onmiddellijk afgewezen moeten worden. We zouden moeten zeggen: weg ermee, om zo in staat te zijn om een écht stimulanspakket te betalen, dat wellicht wél de nodige impact zal hebben.

Ik zou nonchalant zijn als ik iedereen er niet aan zou herinneren dat de regering Obama volgende week nog een $ 500 miljard extra gaat vragen. Dus náást het stimulanspakket, willen ze nog eens $ 500 miljard extra voor het bankensysteem.
Ik wil er zeker van zijn dat de Amerikanen weten wat er in dit stimulanspakket zit. Ik denk dat als ze dit eenmaal weten, ze het gelijk afwijzen. Laat me aan mijn collega's een paar zaken uit dit pakket aanhalen.

Er wordt $ 2 miljard uitgetrokken om een kolencentrale te bouwen met nul emissies. Dat zou misschien geweldig zijn, als we daar de technologie voor zouden hebben. Maar de knapste koppen van de wereld bij het MIT zeggen dat we die technologie nog niet hebben.

Waarom zouden we $ 2 miljard uitgeven voor een energiecentrale die we nog niet kunnen bouwen, en waarvan we dus weten dat er nog eens $ 2 miljard voor nodig is, en daarna nog eens $ 2 miljard, en nog eens $ 2 miljard? We kunnen ook een demonstratieproject bouwen dat misschien maar $ 150 of $ 200 miljoen kost. Er is niets mis met kolencentrales die geen vervuiling produceren, daar ben ik niet tegen. Maar zelfs de Washington Post bevestigt dat we die technologie niet hebben. Het is een zinloze onderneming, dus waarom zouden we dat doen?

Afgelopen nacht hebben we een teruggave van $ 246 miljoen aan de grote filmstudio's in Hollywood geannuleerd.

We gaan $ 88 miljoen uitgeven aan een studie of de Kustwacht een nieuwe ijsbreker nodig heeft. Zal ik eens wat zeggen: de Kustwacht heeft een nieuwe ijsbreker nodig. Waarom is er $ 88 miljoen voor nodig om dat te concluderen? Ze hebben twee ijsbrekers die gemoderniseerd kunnen worden om aan hun eisen te kunnen voldoen, zodat we de $ 1 miljard niet hoeven uitgeven die ze daarna gaan vragen voor een nieuwe ijsbreker. Dus waarom zouden we $ 88 miljoen uitgeven om dat te weten te komen?

We gaan $ 448 miljoen uitgeven voor een nieuw gebouw voor het ministerie van Binnenlandse Veiligheid. Er staat hier op dit moment voor $ 1,3 biljoen aan gebouwen LEEG, maar die mogen we niet verkopen, afbreken of wat dan ook, omdat dit door het Congres geblokkeerd is. Maar we gaan wél geld uitgeven voor een nieuw gebouw hier in Washington.

En voor dat nieuwe gebouw gaan we $ 248 miljoen uitgeven voor de inrichting. Een kwart miljoen dollar voor nieuwe meubels! Hoe zit het met de spullen waar het ministerie het nu mee doet? Kunnen we niet blijven gebruiken wat we nu al hebben? Dat zou een gezin doen. Die zouden gebruiken wat ze al hadden. Die zouden niet $ 248 miljoen aan nieuwe meubels uitgeven.

Dan wordt er $ 600 miljoen uitgetrokken voor nieuwe, hybride auto's. Weet u wat ik zou zeggen? We leven nu in moeilijke tijden. Ik zou liever Amerikanen in nieuwe auto's zien rijden, dan overheidsambtenaren. Wat is er mis met de auto's die ze nu hebben? Het dumpen van $ 600 miljoen aan gebruikte auto's op de tweedehands automarkt is één van de ergste dingen die we nu kunnen doen. Maar we gaan dus voor $ 600 miljoen nieuwe auto's voor ambtenaren van de federale overheid kopen.

En wat te denken van $ 150 miljoen voor een museum. Vertel mij eens hoe dat ons uit de recessie gaat helpen. Leg uit dat dit een prioriteit is. Zou de gemiddelde Amerikaan van mening zijn dat het belangrijk voor de toekomst van hun kinderen is om $ 150 miljoen te spenderen aan een museum?

Dan is er de $ 1 miljard voor de volkstelling ('Census') in 2010. Iedereen weet dat dit bureau zo slecht gemanaged wordt, dat het zeker twee keer zoveel gaat kosten als 10 jaar geleden. We gooiden $ 800 miljoen weg aan een waardeloos kontrakt. Maar niemand werd ontslagen, er werden geen alternatieven onderzocht, en we gooiden $ 800 miljoen over de balk.

$ 75 miljoen om mensen met roken te laten stoppen. Waarschijnlijk een prima idee, maar we hebben zojuist de SCHIP-wet aangenomen, waaruit blijkt dat er 21 miljoen Amerikanen extra moeten gaan roken, om deze wet te kunnen betalen. Dat slaat nergens op.

Eén van de zaken die president Obama zou doorvoeren, was de mogelijkheid voor concurerende offertes. Maar niets in het stimulanspakket wijst hierop. Nergens worden concurerende offertes verlangt. Er komt $ 200 miljoen voor openbare computer-centra, maar hebben we al met Dell en HP gepraat? Kunnen we niet gebruik maken van de marktwerking? Kopen we die zaken wel tegen een concurerende prijs?

We trekken $ 10 miljoen uit om kanalen in stedelijke gebieden te inspecteren. Nou, daar kunnen we 10, 15 mensen voor aan het werk zetten. Is dat op dit moment werkelijk een prioriteit?

$ 6 miljoen om overheidsgebouwen 'groener' te maken. Heeft dat prioriteit bóven het creëren van banen voor mensen búiten Washington? Banen waarbij er echt iets geproduceerd wordt, waarmee de welvaart verhoogd wordt?

Vervolgens $ 1,2 miljard voor 'jeugdactiviteiten'. Wie komt daarmee aan het werk? Wat heeft dit eigenlijk te betekenen?

$ 88 miljoen om het gebouw van de publieke gezondheidszorg te renoveren. Weet u nog, we hebben voor $ 1,3 biljoen aan gebouwen leeg staan. Als we daar de helft van verkopen, zouden we ieder overheidsgebouw aan kunnen pakken.

Zo ook de $ 412 miljoen voor nieuwe gebouwen voor het CDC (Center for Disease Control). Waarom is dat prioriteit? Als we dan toch miljoenen besteden aan nieuwe gebouwen, laten we dan een gebouw bouwen waarin iets geproduceerd wordt, waar iets uit te halen valt.

En dan is er de $ 850 miljoen voor die zo enorm 'efficiënte' Amtrak (Amerikaanse Spoorwegen), die sinds 1976 geen winst meer hebben gemaakt en ieder jaar al $ 2 a $ 3 miljard aan subsidies ontvangt.

Dit is één van mijn favorieten: $ 75 miljoen voor een nieuwe 'trainingsfaciliteit' voor veiligheidsofficieren van het ministerie van Binnenlandse Zaken. We hebben al VIER van dergelijke faciliteiten! Maar ze willen er één van hen zelf. Trouwens, deze komt in West Virginia. Hoe zou dat nu toch komen... (hier zit al een groot complex van de FBI)

Dus we gaan een nieuwe trainingsfaciliteit bouwen die precies hetzelfde is als de vier die we al hebben, en die ruimschoots aan de behoeftes voldoen.
Waarom $ 200 miljoen uitgeven aan het leasen -niet kopen, maar leasen!- van voertuigen die op alternatieve energie rijden, bedoeld voor militaire installaties?

Er wordt $ 524 miljoen uitgetrokken voor het stimuleren van de informatietechnologie, die volgens het Toewijzings Committee 388 nieuwe banen zal creëren. Even uitrekenen: dat is $ 1,5 miljoen per baan. Efficiënt zijn we toch hè, in Washington?!

$ 47 miljoen voor diverse projecten op het gebied van herwinbare energie. Prima hoor, maar we moeten er wel iets voor terugkrijgen. Maar dat is niet zo. Het is een luchtballon, waar we wat geld in stoppen.

Mijn conclusie is dat we op een cruciaal moment voor ons land zijn beland. Of we beginnen binnen de grenzen van de realiteit te leven en nemen onze verantwoordelijkheid op ons, of we verknallen dit en creëren de ondergang van het prachtigste land dat er ooit geweest is.

Dit stimulanspakket is het begin van die ondergang. Het opgeven van een markt-georiënteerde maatschappij en deze veranderen in een Sovjet-stijl programma, dat geconcentreerd is op de overheid en bureaucratie, zal de doodssteek zijn voor de vrijheid in dit land.

Ik hoop dat de Amerikanen weten wat er in dit pakket zit. Ik zal er alles aan doen om het hen te laten weten. Maar belangrijker nog, ik hoop dat er iemand is die luistert en de 'longontsteking' waar ons land nu mee te maken heeft, dat is de huizen- en hypothekenmarkt, zal gaan behandelen. Het maakt namelijk niet uit hoeveel geld er in het stimulanspakket zit, omdat het gedoemd is te falen, tenzij we de problemen op de huizen- en hypothekenmarkt eerst oplossen.

Als we dat niet doen, dan zullen wij de geschiedenis ingaan als het Congres dat de toekomst en vitaliteit van dit land heeft ondermijnd. Laat dat niet het geval zijn.'

http://www.jbs.org/index.php/inflation-taxes-economy-blog/4472

16-02-2009, 08:54

Citaat:
De Amerikaanse senator Tom Coburn (Republikein, Oklahoma - foto) gaf afgelopen week een inmiddels veel besproken, vernietigende speech in de Senaat, waarin hij Obama's stimulanspakket met de grond gelijk maakte, en waarschuwde dat het programma de VS in een 'Sovjet-stijl' samenleving zou veranderen. Hieronder een deel van zijn speech.
Ik wil geeneens zijn speech lezen, want waren het niet de republikeinen die het land om zeep hielpen. Waren zij niet degene die de schuldigen zijn? Zij hebben nu een minderheid in de senat en ik weet al wat ze doen. Als the bailout toch niet voor de vereiste stimulans zorgt, kunnen zij tenminste zeggen dat zij het niet goed vonden. En als the bailout wel voor de stimulans zorgt houden ze hun kop. Een beetje de stijl van Wilders.

16-02-2009, 09:00
Ze weten het gewoon echt niet meer.
Ik zou zeggen.. Zorg dat je een voorraad voedsel en voorgeschreven medicijnen in huis hebt voor tenminste drie maanden.

16-02-2009, 09:10


Gelukkig hebben we nog een huis in Marokko, voor het geval Amerika Nederland met zich meesleurt in zijn bankroet..

16-02-2009, 09:25
en dus maar het volk plunderen

16-02-2009, 09:36
Ik denk dat dit dit de toekomst heeft
Vrachtwagens met trappers




16-02-2009, 09:37

16-02-2009, 10:02

Citaat door lap_doek:
Ik wil geeneens zijn speech lezen, want waren het niet de republikeinen die het land om zeep hielpen. Waren zij niet degene die de schuldigen zijn? Zij hebben nu een minderheid in de senat en ik weet al wat ze doen. Als the bailout toch niet voor de vereiste stimulans zorgt, kunnen zij tenminste zeggen dat zij het niet goed vonden. En als the bailout wel voor de stimulans zorgt houden ze hun kop. Een beetje de stijl van Wilders.



Op mij komt het zo over dat Obama eigenlijk niet de realiteit onder ogen wil zien, en die is dat Amerika heel lang geleefd heeft op geleend geld, dat door de rest van de wereld is verstrekt, via het private internationale bancaire systreem.

Nu de rest van de wereld om begrijpelijk redenen geen geld meer wil lenen aan de commerciële banken in Amerika, heeft het land twee keuzemogelijkheden : die leningen aan de buitenlandse geldschieters terugbetalen en dus geld gaan sparen (= minder koopkracht), of de uitgaven op peil houden via het aangaan van nieuwe overheidsschulden.

Obama kiest duidelijk voor het laatste, wat eigenlijk levensgevaarlijk is. Als die gigantisch wordende overheidsschuld de economie niet aan de praat krijgen, dan heeft het land geen enkele mogelijkheid meer om de welvaart te handhaven.

Ik denk dat Amerika zich beter kan realiseren dat het te weinig concurrerend is, en daarom minder eigenstandige economische groei kan realiseren. Aanvaarden dat je met z'n allen armer wordt dus !

Nu houdt Obama alleen de bestedingen op peil, en doet hij in feite niks aan de concurrentiepositie van de Amerikaanse economie.
Een conjuncturele oplossing voor een structureel probleem, dat lijkt me niet de juiste weg. Uit angst voor de verarming, die volgens mij onontkoombaar is.

16-02-2009, 12:26

16-02-2009, 12:35
Sjeik Obama bin Laden had dit in 1999 al voorspeld!

16-02-2009, 12:53

Citaat door lolly_pop:
en dus maar het volk plunderen

De Amerikanen hebben een broertje aan belasting betalen.

Ze lenen liever geld van ons, zodat ze zichzelf een belasting verlaging kunnen geven.

16-02-2009, 12:59



Citaat door Voice-Over:
De VS is failliet, niet alleen moreel, maar nu ook economisch. Al een hele tijd.

De meesten weten dit, alleen ons kabinet blijft doen alsof Amerika toch nog het beloofde land is. Ze zouden zich beter kunnen gaan richten op de BRIC-landen, vooral China en de banden met Hu JinTao versterken en stoppen met China-bashing. En de banden met het zinkend schip SS. Titanic alias de Verenigde Staten van Amerika doorsnijden. Tenzij je graag mee zinkt met het zinkend schip natuurlijk.

Ik hoop dat Europa een beetje wakker wordt en inziet dat de VS passé is, we moeten ons richten op de toekomst en die ligt in Beijing. Chinees (Mandarin) moet een verplicht vak vanaf de basisschool en Engels facultatief. We weten alles van de VS, maar vrijwel niets van China. Dus strategie moet veranderen.
China is trouwens ook erg anti-islam dus dat is ook een pré.


China heeft ook te leiden onder deze economische tijden hoor
Het eerst nog zo economisch snel groeiend land, heeft ook problemen.
China is een land waarin ze vooral veel produceren en exporteren(MADE IN CHINA) Maar gezien de vraag naar producten door de recessie enorm is gedaald worden veel Chineese arbeiders ontslagen.

16-02-2009, 13:02

Citaat door rja:
De Amerikanen hebben een broertje aan belasting betalen.

Ze lenen liever geld van ons, zodat ze zichzelf een belasting verlaging kunnen geven.


Dat heeft Obama alleen gedaan om er voor te zorgen dan mensen in de VS meer gaan consumeren.(Als ze minder belasting moeten betalen houden ze meer over om mee te consumeren)
Een groot deel van zijn stimulans pakket is als appeltje voor de dorst gezien de regering betreft belastingen veel minder binnen zal krijgen.

Maar ja zo werkt Obama zich inderdaad alleen maar meer in de schulden..
Maar ja het is of dat, of alle Amerikanen werkloos, en een consumptie van niks. Dus hij heeft niet veel keus

16-02-2009, 13:15
Die meeste mensen die hier komen, kunnen niet eens tot 10 tellen. Al ze al die bedragen zien, worden ze duizelig. Je kan dus beter deze topic sluiten.

Pagina's : [1] 2 3