Bekijk volle/desktop versie : De zithouding van rust tijdens gebed?



15-02-2009, 01:07
Kom en laten we samen onze kennis vermeerderen ..


Citaat:
De zithouding van rust

Vraag:

Wat is het oordeel over de zithouding van rust (de zithouding na twee prosternaties voordat men opstaat voor de volgende gebedseenheid) in het gebed? Als de imam deze niet verricht, dienen wij hem hierin dan te volgen of mogen wij deze toch verrichten?

Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met de Profeet, zijn familie en zijn metgezellen.

De zithouding van rust is een daad die voorgeschreven is. Bij de bestudering van deze zaak dient men zich niet met vooroordelen te laten opzadelen door het werk ‘Zaad al-MaCaad’ van de grote geleerde Ibn ul-Qayyim. Hierin veronderstelt hij dat de Profeet (vrede zij met hem) dit heeft gedaan vanwege een fysieke behoefte hieraan en niet om een aanbevolen- of religieuze daad aan te geven.

Dit is een uitspraak die indruist tegen hetgeen authentiek is overgeleverd door al-Boekhaari en anderen, namelijk dat Aboe Hamied as-Sacdi op een dag tegen zijn metgezellen zei: "Zal ik jullie het gebed van de Profeet (vrede zij met hem) laten zien?" Zij zeiden: ”Jij bent niet de meest geleerde onder ons betreffende het gebed van de profeet (vrede zij met hem).” Hij antwoordde door te zeggen: "Welzeker!” Waarop zei op hun beurt weer zeiden: "laat het ons dan zien.” Vervolgens toonde hij het gebed van de Profeet (vrede zij met hem). Na het verrichten van de twee prosternaties nam hij de zithouding van rust aan en stond op. Toen hij klaar was, antwoordde zijn metgezellen zeggende: "Jij hebt gelijk, dit was de wijze van het gebed van de Profeet (vrede zij met hem).”

De argumentatie van Ibn ul-Qayyim en andere heeft pas plaats gevonden na zeven eeuwen, maar wat betreft Aboe Hamied as-Sacdi en zijn metgezellen, zij behoorden tot de metgezellen van de Profeet (vrede zij met hem). Zij beschreven hetgeen zij gezien hadden van de Profeet (vrede zij met hem) en waren hieromtrent de meest geleerde personen. Zou de Profeet (vrede zij met hem) dit gedaan hebben vanwege een behoefte en door ouderdom, dan zou dit de metgezellen niet ontgaan zijn en zouden zij dit van hem hebben begrepen.

Imam an-Nawawi geeft stellig te kennen in zijn boek 'Madjmoec Sharh al-Moehadhab' dat dit een voorgeschreven daad is die gewaarborgd dient te worden, vanwege haar authentieke referentie naar de Profeet (vrede zij met hem).

Wanneer de imam de zithouding van rust niet verricht, dan dienen degenen die achter hem staan hem daarin te volgen. Dit vanwege het feit dat het volgen van de imam tot de verplichtingen van het gebed behoort.

Dit naar aanleiding van de woorden van Profeet (vrede zij met hem): "De imam wordt slechts aangesteld om gevolgd te worden. Als hij de Takbier verricht, verricht dan de Takbier. En als hij buigt, buigt dan met hem. En als hij 'Samic Allahoe liman hamidah' zegt, zeg dan: 'Rabbana wa lakal-Hamd'. En als hij prosterneert, prosterneert dan met hem. Als hij het gebed staande verricht, verricht het gebed dan ook staand en als hij zittend bidt, bidt allen dan ook zittend.”

Deze overlevering benadrukt de verplichting van het volgen van de imam.

En Allah weet het beste.


Sheich Naasir ud-Din al-Albaani

Fatawaa an-Nisaa', blz. 131

24-05-2009, 21:57


Hmmm, ik zie sinds 1 jaar, laten we zeggen wanneer je moet opstaan nadat je roekoe3 hebt gedaan zie ik mensen effe "twijfelen/wachten op de grond" voordat ze daadwerkelijk opstaan. Ik dacht dat ze keken wat de imaam deed, zodat ze hem moeten volgen. Iemand anders zei tegen me dat je moest w8en voordat je opstond, maar ik ga gewoon meteen rechtop staan?

24-05-2009, 22:36
Bibliotheek> Boeken > cOemdat oel-Ahkaam
cOemdat oel-Ahkaam: Hadieth 88
Uitleg hadieth 88:

عَنْ أَبِي قِلابَة& #1614; عَبْدِ اللَّه&#161 6; بْنِ زَيْدٍ الْجَرْ& #1605;ِيِّ الْبَصْ& #1585;ِيِّ - قَالَ : (( جَاءَنَ& #1575; مَالِك&#161 5; بْنُ الْحُوَ& #1610;ْرِثِ فِي مَسْجِد& #1616;نَا هَذَا , فَقَال&#161 4; : إنِّي لأُصَلّ& #1616;ي بِكُمْ , وَمَا أُرِيد&#161 5; الصَّلا& #1577;َ , أُصَلِّ& #1610; كَيْفَ رَأَيْت& #1615; رَسُول&#161 4; اللَّه&#161 6; - صلى الله عليه وسلم - يُصَلِّ& #1610; , فَقُلْت& #1615; لأَبِي قِلابَة& #1614; : كَيْفَ كَانَ يُصَلِّ& #1610; ؟ فَقَال&#161 4; : مِثْلَ صَلاةِ شَيْخِن& #1614;ا هَذَا , وَكَان&#161 4; يَجْلِس& #1615; إذَا رَفَعَ رَأْسَه& #1615; مِنْ السُّجُ& #1608;دِ قَبْلَ أَنْ يَنْهَض& #1614; )) . أَرادَ بشيخِهم& #1618; ، أَبا يزيدَ ، عَمرَو بنَ سَلَمَ&#157 7; الجَرْم& #1610;َّ .

De persoon die deze overlevering naar voren bracht is Aboe Qilaabah cAbdoellah ibnoe Zayd ibnoe cAmr al-Djarmiy al-Basriy. Hij was een rechtschapen persoon die behoorde tot de Tabicien (rechtschapen volgelingen). Hij is in ash-Shaam overleden in het jaar 104 of 107 na al-Hidjrah.

Deze overlevering licht ons in over het blijven zitten vóór het opstaan voor de tweede of vierde Rakcah. Maalik ibn ul-Hoewayrith is een metgezel van de Profeet (vrede zij met hem) en is samen met een stel mannen naar de Profeet (vrede zij met hem) gekomen in een tijd waarin de Profeet zich aan het voorbereiden was op de slag van Taaboek.

Zij verbleven twintig dagen bij de Profeet (vrede zij met hem). En zoals we allemaal weten kende de Profeet (vrede zij met hem) een genadevolle instelling. Vandaar dat Maalik ibn ul-Hoewayrith te kennen gaf dat de Profeet (vrede zij met hem) na het verstrijken van twintig dagen hun vroeg naar hun families, want hij bespeurde enige heimwee en verlangen bij de jongeren. Vervolgens zei de Profeet (vrede zij met hem) tegen hen: “Keert terug naar jullie families om onder hen te verblijven, hen te onderwijzen en hen (het goede) te gebieden.” Maalik ibn ul-Hoewayrith is in het jaar 74 na al-Hidjrah overleden in al-Basra.

In deze overlevering vertelt Aboe Qilaabah al-Djarmiy dat Maalik ibn ul-Hoewayrith, die een metgezel was, hen een keer bezocht in een moskee gelegen in al-Basra. Hij ging toen voor in het gebed. Dit gebed viel echter buiten de tijd van de verplichte gebeden. De reden hiervoor was dat Maalik ibn ul-Hoewayrith de bedoeling had om hiermee de mensen te onderwijzen aangaande de wijze van het gebed van de Profeet (vrede zij met hem). Hij koos voor deze manier omdat het visualiseren van het gebed sneller tot de leerling doordringt en makkelijker te begrijpen is.

Toen vroeg Ayyoeb as-Sikhtiyaani aan Aboe Qilaabah over de wijze van het gebed van Maalik. Aboe Qilaabah antwoordde toen dat het gebed van Maalik ibn ul-Hoewayrith leek op dat van de (oude) man die gewoon was om hen voor te gaan in het gebed. Oftewel de gebruikelijke imam van hun moskee.

Wat opvalt is dat ook Aboe Qilaabah het gebed van Maalik ibn ul-Hoewayrith toelichtte aan Ayyoeb aan de hand van het slaan van een voorbeeld. Deze imam had de gewoonte om altijd, voordat hij weer opstond voor de volgende Rakcah, kortstondig te blijven zitten.

Leerstellingen van deze overlevering:

De aandacht die de metgezellen hadden voor de Soennah van de Profeet (vrede zij met hem) en het verspreiden ervan.
Dat men altijd naar de makkelijkste en meest treffende middelen moet streven om kennis aan mensen door te geven.
Dat het aanbevolen is om nog even te blijven zitten na het opkomen van de tweede Soedjoed (prosternatie), voordat men weer opstaat voor de volgende Rakcah (gebedseenheid).

Leraar: Aboe Ismail
Locatie: moskee as-Soennah

24-05-2009, 22:53
"Wanneer de imam de zithouding van rust niet verricht, dan dienen degenen die achter hem staan hem daarin te volgen. Dit vanwege het feit dat het volgen van de imam tot de verplichtingen van het gebed behoort."

Als vrouwzijnde kan je de imam toch niet zien, wat daarmee?

24-05-2009, 23:05


Is dat ook als je met zusters samen bid dat je dan de zuster moet volgen die het gebed leid? Als zij niet blijft zitten moeten diegene die met haar meebidden dat ook niet doen?

24-05-2009, 23:31

Citaat door Umm_Moe3awiyah:
Is dat ook als je met zusters samen bid dat je dan de zuster moet volgen die het gebed leid? Als zij niet blijft zitten moeten diegene die met haar meebidden dat ook niet doen?



Goede vraag..

Hoop dat er iemand is die dit kan beantwoorden?

26-05-2009, 00:19

Citaat door AmsterDamsko:
Bibliotheek> Boeken > cOemdat oel-Ahkaam
cOemdat oel-Ahkaam: Hadieth 88
Uitleg hadieth 88:

عَنْ أَبِي قِلابَة& #1614; عَبْدِ اللَّه&#161 6; بْنِ زَيْدٍ الْجَرْ& #1605;ِيِّ الْبَصْ& #1585;ِيِّ - قَالَ : (( جَاءَنَ& #1575; مَالِك&#161 5; بْنُ الْحُوَ& #1610;ْرِثِ فِي مَسْجِد& #1616;نَا هَذَا , فَقَال&#161 4; : إنِّي لأُصَلّ& #1616;ي بِكُمْ , وَمَا أُرِيد&#161 5; الصَّلا& #1577;َ , أُصَلِّ& #1610; كَيْفَ رَأَيْت& #1615; رَسُول&#161 4; اللَّه&#161 6; - صلى الله عليه وسلم - يُصَلِّ& #1610; , فَقُلْت& #1615; لأَبِي قِلابَة& #1614; : كَيْفَ كَانَ يُصَلِّ& #1610; ؟ فَقَال&#161 4; : مِثْلَ صَلاةِ شَيْخِن& #1614;ا هَذَا , وَكَان&#161 4; يَجْلِس& #1615; إذَا رَفَعَ رَأْسَه& #1615; مِنْ السُّجُ& #1608;دِ قَبْلَ أَنْ يَنْهَض& #1614; )) . أَرادَ بشيخِهم& #1618; ، أَبا يزيدَ ، عَمرَو بنَ سَلَمَ&#157 7; الجَرْم& #1610;َّ .

De persoon die deze overlevering naar voren bracht is Aboe Qilaabah cAbdoellah ibnoe Zayd ibnoe cAmr al-Djarmiy al-Basriy. Hij was een rechtschapen persoon die behoorde tot de Tabicien (rechtschapen volgelingen). Hij is in ash-Shaam overleden in het jaar 104 of 107 na al-Hidjrah.

Deze overlevering licht ons in over het blijven zitten vóór het opstaan voor de tweede of vierde Rakcah. Maalik ibn ul-Hoewayrith is een metgezel van de Profeet (vrede zij met hem) en is samen met een stel mannen naar de Profeet (vrede zij met hem) gekomen in een tijd waarin de Profeet zich aan het voorbereiden was op de slag van Taaboek.

Zij verbleven twintig dagen bij de Profeet (vrede zij met hem). En zoals we allemaal weten kende de Profeet (vrede zij met hem) een genadevolle instelling. Vandaar dat Maalik ibn ul-Hoewayrith te kennen gaf dat de Profeet (vrede zij met hem) na het verstrijken van twintig dagen hun vroeg naar hun families, want hij bespeurde enige heimwee en verlangen bij de jongeren. Vervolgens zei de Profeet (vrede zij met hem) tegen hen: “Keert terug naar jullie families om onder hen te verblijven, hen te onderwijzen en hen (het goede) te gebieden.” Maalik ibn ul-Hoewayrith is in het jaar 74 na al-Hidjrah overleden in al-Basra.

In deze overlevering vertelt Aboe Qilaabah al-Djarmiy dat Maalik ibn ul-Hoewayrith, die een metgezel was, hen een keer bezocht in een moskee gelegen in al-Basra. Hij ging toen voor in het gebed. Dit gebed viel echter buiten de tijd van de verplichte gebeden. De reden hiervoor was dat Maalik ibn ul-Hoewayrith de bedoeling had om hiermee de mensen te onderwijzen aangaande de wijze van het gebed van de Profeet (vrede zij met hem). Hij koos voor deze manier omdat het visualiseren van het gebed sneller tot de leerling doordringt en makkelijker te begrijpen is.

Toen vroeg Ayyoeb as-Sikhtiyaani aan Aboe Qilaabah over de wijze van het gebed van Maalik. Aboe Qilaabah antwoordde toen dat het gebed van Maalik ibn ul-Hoewayrith leek op dat van de (oude) man die gewoon was om hen voor te gaan in het gebed. Oftewel de gebruikelijke imam van hun moskee.

Wat opvalt is dat ook Aboe Qilaabah het gebed van Maalik ibn ul-Hoewayrith toelichtte aan Ayyoeb aan de hand van het slaan van een voorbeeld. Deze imam had de gewoonte om altijd, voordat hij weer opstond voor de volgende Rakcah, kortstondig te blijven zitten.

Leerstellingen van deze overlevering:

De aandacht die de metgezellen hadden voor de Soennah van de Profeet (vrede zij met hem) en het verspreiden ervan.
Dat men altijd naar de makkelijkste en meest treffende middelen moet streven om kennis aan mensen door te geven.
Dat het aanbevolen is om nog even te blijven zitten na het opkomen van de tweede Soedjoed (prosternatie), voordat men weer opstaat voor de volgende Rakcah (gebedseenheid).

Leraar: Aboe Ismail
Locatie: moskee as-Soennah


Baaraka Allaahu fiek voor je aanvulling, echter de fatwa van onze nobele shaykh Rahimahu Allaah, vindt ik wat dit betreft sterker. Aangezien hij ook de hadithexpert was.


Citaat door OemJuwayriyah:
"Wanneer de imam de zithouding van rust niet verricht, dan dienen degenen die achter hem staan hem daarin te volgen. Dit vanwege het feit dat het volgen van de imam tot de verplichtingen van het gebed behoort."

Als vrouwzijnde kan je de imam toch niet zien, wat daarmee?


Allaahu a'lem, dit zou je aan een persoon met een bepaalde vorm van kennis moeten vragen. ( Maar vroeger, bidden de vrouwen achter de mannen. Waardoor zij wel konden zien wat de mannen voor hen deden, om hen daarin te volgen, aangezien de mannen de profeet Vrede en zegeningen met hem volgden.)


Citaat door Umm_Moe3awiyah:
Is dat ook als je met zusters samen bid dat je dan de zuster moet volgen die het gebed leid? Als zij niet blijft zitten moeten diegene die met haar meebidden dat ook niet doen?


Het stukje gaat over de imaam, de imaam staat voor degene die het gebed leidt, dus het zou ook in dit geval hierop kunnen slaan. Uiteraard heb ik hier geen bewijs voor en kan ik dit ook niet funderen. Wellicht is het mogelijk om voor iemand anders te reageren met een bepaalde bewijs of wellicht het na te vragen aan één van de personen met kennis in ons land.

Wa'alaikom assalaam,