Bekijk volle/desktop versie : Kabinet stevent af op miljarden bezuinigingen



Pagina's : [1] 2 3 4

13-02-2009, 11:00

Citaat:
Gepubliceerd: 12 februari 2009 22:47 | Gewijzigd: 12 februari 2009 22:48
Door een onzer redacteuren

Den Haag, 12 febr. Het kabinet stevent af op meer dan 20 miljard euro aan bezuinigingen of lastenverzwaringen, als de begrotingsafspraken uit het regeerakkoord in stand worden gehouden. De economische neergang heeft volgens vertrouwelijke prognoses ongekend zware gevolgen voor de rijksbegroting. De belastinginkomsten dalen scherp en de uitgaven, met name aan sociale uitkeringen, komen miljarden euro’s boven de afgesproken plafonds uit.

Het tekort op de begroting dreigt volgend jaar al ruim onder de afgesproken grens (2 procent van het nationaal inkomen) uit te komen. Ook het binnen Europa afgesproken maximum (-3 procent) zou gepasseerd worden. Om dit te voorkomen, is in 2010 ten minste 12 miljard aan bezuinigingen nodig. Doordat die maatregelen naar verwachting een sterk negatief effect hebben op de economie, zullen de inkomsten en uitgaven van de staat daardoor opnieuw tegenvallen. Dit vereist nog eens 8 miljard aan bezuinigingen en lastenverzwaringen.

Door de jongste prognoses neemt de druk op het kabinet toe om onorthodoxe maatregelen te nemen. Het CDA heeft de laatste weken meerdere malen benadrukt dat de begrotingsregels gerespecteerd dienen te worden, maar binnen het kabinet wordt gestudeerd op het toelaten van miljardenoverschrijdingen.

Dit zou dan gecombineerd worden met hervormingen op de lange termijn om de staatsfinanciën gezond te houden. Zoals bijvoorbeeld het verhogen van de AOW-leeftijd naar 67 jaar of het versoberen van de ‘aanrechtsubsidie’, de overdraagbare belastingkorting van niet-werkende partners aan hun werkende partners.


Het toekomstbeeld? Mensen gaan weer bij elkaar inwonen om zo de kosten te drukken, de eurokwartjes zullen tig keer omgekeerd worden alvorens ze worden uitgegeven en daardoor zullen nog meer bedrijven failliet gaan wat nog meer armoede zal gaan veroorzaken.

Dank u, lieve bankdirecteuren en dank u regering.

13-02-2009, 11:03




De eerste steentjes zijn al gevallen, de rest volgt snel.

13-02-2009, 11:32

Citaat door x-jena-x::
Het toekomstbeeld? Mensen gaan weer bij elkaar inwonen om zo de kosten te drukken, de eurokwartjes zullen tig keer omgekeerd worden alvorens ze worden uitgegeven en daardoor zullen nog meer bedrijven failliet gaan wat nog meer armoede zal gaan veroorzaken.

Dank u, lieve bankdirecteuren en dank u regering.



Het kabinet heeft gewoon veel te optimistische begrotingen gemaakt, gebaseerd op onrealistische groeiverwachtingen en olieprijzen. Dat breekt ze nu op.

Uiteraard heeft Gerrit Zalm met zijn behoedzame groeiscenario's een beter beleid gevoerd, ook vond links hem toen belachelijk zuinig.

13-02-2009, 11:35

Citaat door oeps:
Het kabinet heeft gewoon veel te optimistische begrotingen gemaakt, gebaseerd op onrealistische groeiverwachtingen en olieprijzen. Dat breekt ze nu op.

Uiteraard heeft Gerrit Zalm met zijn behoedzame groeiscenario's een beter beleid gevoerd, ook vond links hem toen belachelijk zuinig.


Waar ik me aan irriteer, Oeps, maar dat is dan weer "ik" natuurlijk, is dat zo'n man als Wilders alle aandacht krijgt en dat we dit soort zaken die spelen naast ons neer leggen. Hier zouden we nu eens heisa over moeten maken. En op de één of andere manier wacht iedereen af.

13-02-2009, 12:21



Citaat:
Megabezuinigingen door miljardentekort

DEN HAAG - Heel Nederland zal de kredietcrisis aan den lijve ondervinden. Door een tegenvaller van maar liefst 12 miljard euro zijn miljardenbezuinigingen en harde ingrepen onontkoombaar.

Het tekort is het gevolg van een enorme toename van het aantal uitkeringen nu de werkloosheid stijgt én van de miljarden aan tegenvallende belastinginkomsten.

Volgens de officiële begrotingsregels van het kabinet moet het volledige bedrag worden bezuinigd. Maar ambtenaren waarschuwen dat dit desastreus is voor de economie. Die raakt dan nog verder in het slop, zodat het kabinet kan rekenen op een extra tegenvaller van 8 miljard.

Dat er slecht nieuws zou komen, was al langer bekend. Maar de volle omvang van de problemen drong pas gisteravond door tot de drie coalitiepartijen CDA, PvdA en ChristenUnie. ,,We ontkomen er nu niet aan heel vervelende dingen te doen,'' zegt een ingewijde. De officiële cijfers van het Centraal Planbureau komen pas volgende week.

Het CDA houdt tot nu toe vast aan de strenge begrotingsregels en wil dus flink bezuinigen. De PvdA en ChristenUnie vinden dat in deze crisistijd wel van die regels kan worden afgeweken. Zij deinzen ervoor terug om de economie nog verder onderuit te halen en pleiten juist voor investeringen.

Met de nieuwste cijfers komen de onorthodoxe maatregelen die premier Balkenende vorige week aankondigde heel dichtbij. Het kabinet moet beslissen over ingrijpende maatregelen als het verhogen van de AOW-leeftijd, aftopping van de hypotheekrenteaftrek en het bevriezen van de uitkeringen.

Ongeveer 3,75 miljard euro van de tegenvaller waarmee het kabinet kampt is het gevolg van extra WW-uitkeringen. Daarnaast loopt de schatkist in 2009 en 2010 nog miljarden mis aan inkomstenbelasting, winstbelasting en aardgastbaten vanwege de lage olieprijs.
Haal de oude sokken maar weer tevoorschijn.

13-02-2009, 12:25
Mooi toch, dit lesje heeft de mens wel nodig. We zijn te verwend..

13-02-2009, 12:28

Citaat door Ta3wil:
Mooi toch, dit lesje heeft de mens wel nodig. We zijn te verwend..


Niet mee eens, niet iedereen is materialistisch ingesteld. Ik bijvoorbeeld, heb geen enkele lening, luxe geef ik niets om (wel om de mens), de mond kunnen voeden van mijn kind vind ik meer van belang dan een auto bezitten.

13-02-2009, 12:32
Een geld verspillend oorlogje spelen in Afghanistan..Tjuh.

13-02-2009, 12:36

Citaat door Einherjer:
Een geld verspillend oorlogje spelen in Afghanistan..Tjuh.


Is maar één van de vele voorbeelden ja. Het bevat inmiddels een reeks aan geldverspillende voorbeelden. Echt niet te geloven. En er is toen al voor gewaarschuwd, maarja...daar hebben de "hoge heren" geen boodschap aan, he? Het "volk" is dom.

13-02-2009, 12:43

Citaat door x-jena-x::
Waar ik me aan irriteer, Oeps, maar dat is dan weer "ik" natuurlijk, is dat zo'n man als Wilders alle aandacht krijgt en dat we dit soort zaken die spelen naast ons neer leggen. Hier zouden we nu eens heisa over moeten maken. En op de één of andere manier wacht iedereen af.



Neenee, dat ben ik niet met je eens.

Vrijheid van meningsuiting is een fundamenteel principe, dat bewaakt dient te worden.

Even filosofisch :

Waarom hebben wij welvaart ? Dat komt omdat wij een vrije samenleving zijn, waar volop ruimte is voor initiatieven van onderop, en waar ideeën gevormd worden in open debatten op alle gebied. Geen dictaten van bovenaf.

Welvaart en vrijheid hangen samen, dat zie je door de hele geschiedenis heen. Als je de vrijheid gaat beknotten, dan schaadt je op lange termijn ook de welvaart.

Met andere woorden : de economische crisis is een incident, maar onze economie gedijt op lange termijn slechts in vrijheid.

13-02-2009, 12:44

Citaat door oeps:
Neenee, dat ben ik niet met je eens.

Vrijheid van meningsuiting is een fundamenteel principe, dat bewaakt dient te worden.

Even filosofisch :

Waarom hebben wij welvaart ? Dat komt omdat wij een vrije samenleving zijn, waar volop ruimte is voor initiatieven van onderop, en waar ideeën gevormd worden in open debatten op alle gebied. Geen dictaten van bovenaf.

Welvaart en vrijheid hangen samen, dat zie je door de hele geschiedenis heen. Als je de vrijheid gaat beknotten, dan schaadt je op lange termijn ook de welvaart.

Met andere woorden : de economische crisis is een incident, maar onze economie gedijt op lange termijn slechts in vrijheid.



ik weet waar je heen wilt: De Moslims willen geen vrijheid....de Moslims zijn verantwoordelijk voor een eventuele ondergang van de Nederlandse welvaartstaat.....

I get your point

13-02-2009, 12:46

Citaat door oeps:
Neenee, dat ben ik niet met je eens.

Vrijheid van meningsuiting is een fundamenteel principe, dat bewaakt dient te worden.

Even filosofisch :

Waarom hebben wij welvaart ? Dat komt omdat wij een vrije samenleving zijn, waar volop ruimte is voor initiatieven van onderop, en waar ideeën gevormd worden in open debatten op alle gebied. Geen dictaten van bovenaf.

Welvaart en vrijheid hangen samen, dat zie je door de hele geschiedenis heen. Als je de vrijheid gaat beknotten, dan schaadt je op lange termijn ook de welvaart.

Met andere woorden : de economische crisis is een incident, maar onze economie gedijt op lange termijn slechts in vrijheid.
Nee Oeps, die vrijheid van mening-verhaal kennen we nu wel inmiddels. Ondertussen gaat Nederland kapot aan allerlei zaken en men is nog bezig met de vrijheid van mening. In tussentijd kan iedereen nog steeds zeggen wat hij of zij wil, tot aan beledigen toe.

Die twee zaken dienen echt gescheiden te worden.

13-02-2009, 12:48



Citaat door Don Vito:
ik weet waar je heen wilt: De Moslims willen geen vrijheid....de Moslims zijn verantwoordelijk voor een eventuele ondergang van de Nederlandse welvaartstaat.....

I get your point



Helemaal niet waar !!!

Als je nou eens mijn bijdragen van gisteravond zou nalezen, dan kun je zien dat ik enthousiast ben - ja zelfs emotioneel word - over de democratische gezindheid van een aantal moslims, die Wilders gewoon toegelaten willen zien in Groot-Brittannië, en hem willen laten zeggen wat hij wil. Ik ben daar .... ja erg enthousiast over.

Met andere woorden, in mijn visie gaan Islam en vrijheid van meningsuiting, Islam en democratie, prima samen. Ik heb dat zelfs letterlijk zo opgeschreven, gisteravond.

Mijn scheidslijn loopt tussen democraten en niet-democraten. Niet tussen moslims en niet-moslims. Moslims horen vaak genoeg bij het democratische kamp, zo is mij gebleken !

13-02-2009, 12:50

Citaat door Don Vito:
ik weet waar je heen wilt: De Moslims willen geen vrijheid....de Moslims zijn verantwoordelijk voor een eventuele ondergang van de Nederlandse welvaartstaat.....

I get your point


Dan lees je het wel met een heel andere bril op...

Volgens mij bedoelt Oeps gewoon dat de operatie in Afghanistan niet moet worden beschouwd als weggegooit geld aangezien onze welvaart hier gebaseerd is op dezelfde waarden die we daar proberen te verdedigen.

13-02-2009, 12:51

Citaat door x-jena-x::
Nee Oeps, die vrijheid van mening-verhaal kennen we nu wel inmiddels. Ondertussen gaat Nederland kapot aan allerlei zaken en men is nog bezig met de vrijheid van mening. In tussentijd kan iedereen nog steeds zeggen wat hij of zij wil, tot aan beledigen toe.

Die twee zaken dienen echt gescheiden te worden.


Absoluut niet !

Vrijheid van meningsuiting houdt in vrijheid van beledigen. Ook beledigen van homo's door moslims is toegestaan.

Dat gezeik over beledigen ! De christenen kunnen er over meepraten, en nooit hebben ze Freek de Jonge ervoor gearresteerd.

Jullie politiek-correcte hypocrieten willen alleen de "zielige moslims" tegen belediging beschermen, omdat jullie denken hun voogden te zijn. Bah !

Pagina's : [1] 2 3 4